KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
– Miksi se parin minuutin voitto ajassa on niin tärkeää, että meiltä piti seisake lopettaa? Miksi tässä ei odotettu Luoman osayleiskaavan valmistumista? kuului ihmetteleviä kommentteja Luoman seisakkeella, kun viimeinen juna Kirkkonummen suunnasta pysähtyi siellä varhain pääsiäissunnuntain puolella klo 0.44 (talviaikaa).
Helsingin Seudun Liikenne – kuntayhtymän päätöksellä tämä Luoman historiallinen seisake suljettiin siis 26.3., perusteluina pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen kehittäminen ja Turun pikajunien parempi kilpailukyky bussiliikenteen kanssa. Yhtä aikaa suljettiin myös Espoon puolella oleva lähin Mankin seisake.
Huolimatta myöhäisestä ajankohdasta väkeä tuli paikalle viitisenkymmentä henkeä tähän Luoman Kyläyhdistyksen järjestämään muistotilaisuuteen 112 vuotta toimineen Luoman seisakkeen kunniaksi, kun virallisuudet alkoivat klo 21 maissa, jolloin paikalle sytytettiin 112 hautakynttilää, muistolaatta julkistettiin ja suruliputettiin seisakkeen kyltille Kuninkaantien varressa. Paikalla on myös Bobäcks FBK – varmuuden vuoksi. Lisäksi kyläyhdistys kukitti viimeisten junien henkilöstön ja seisakkeelle tulijat.
– Kaikki suunnitelmat pääkaupunkiseudun liikenteen ja asumisen kehittämiseksi ovat nojanneet ekologisesti ylivoimaisen, raiteille perustuvan joukkoliikenteen suosimiseen ja asemien seudun asutuksen tiivistämiseen – niin Kirkkonummellakin”, painottaa kyläyhdistyksen puheenjohtaja Hannu Valtanen harmitellen sitä, että nyt HSL heittää nämä yhteisesti hyväksytyt tavoitteet kerralla roskiin.
Kyläläisiä harmittaa myös se, että HSL ei malttanut odottaa Luoman osayleiskaavan valmistumista, vaikka sen pitäisi tulla nähtäville jo tänä vuona ja lopullisesti valmistua vuonna 2018.
– On käsittämätöntä, että HSL ei seuraa jäsenkuntiensa maankäyttösuunnitelmia päättäessään asukkaiden arkipäivään voimakkaasti vaikuttavista liikennepoliittisista asioista, Valtanen ihmettelee lisäten, että nyt on pakko siirtyä autoon - huolimatta siitä, että lohdutukseksi saatiin viime vuonna kerran tunnissa kulkeva bussilinja välille Kirkkonummi-Kauklahti.
Luomalaiset kuitenkin luottavat, että HSL on valmis muuttamaan kantaansa seisakkeensa osalta, kun uudet ns. Flirt-junat korvaavat vanhan kaluston rantaradalla.
– Niiden tekniset ominaisuudet eli nopeammat kiihdytykset ja jarrutukset mahdollistavat pysähdykset Luomassa niin, että Turun junien nopeudet voidaan säilyttää. Myös Luoman osayleiskaavalla voidaan osoittaa, että seutu kehittyy ja matkustajamäärät kasvavat, Valtanen sanoo eli luomalaiset eivät ole - vieläkään - heittäneet toivoansa.
Itsekin päätin ajaa Luomaan viimeisellä, klo 0.34 Kirkkonummelta lähteneellä junalla myötätunnon osoituksena luomalaisille, joskin se huolestutti, että junan sähkötaulusta oli Luoman ja Mankin nimet jo poistettu. Kun konduktöörit tulivat paikalle Masalan kohdilla ja pyysin lipun Luomaan, heiltä tuli tiukka vastaus, että nyt ollaan jo sunnuntaissa eikä juna enää siellä pysähdy. ”On pysähdyttävä”, sanoin, ”sillä tämä tieto on meille annettu!” Toinen heistä lähti ohjaamon suuntaan ja näytti siltä, että hurjaan vauhtiin kiihtynyt juna tosiaan ajaa suoraan Kauklahteen, mutta kyllähän se sitten pysähtyi - onneksi - sillä muitakin Luomaan tulijoita oli. Sen sijaan Helsingistä klo 5.34 tulleessa junassa matkustajia ei Luomaan tullut, mutta ikimuistoista henkilöstölle oli varmaankin ruusujen saaminen kiitokseksi kuluneista 112 vuodesta.
LIISA KOSONEN
LUOMAN kyläyhdistyksen järjestämissä muistojuhlissa la-su yönä sytytettiin 112 hautakynttilää seisakkeen toimintavuosien kunniaksi. Kuva: Bengt Ölander
Anne Puro
"LUOMAN seisake perustettiin 30.11.1904 professori Ernst Ehrnroothin ja tilanomistaja Hannes Gestrinin aloitteesta ja heidän rahoittamanaan", todetaan mm. tässä 27.3. paljastetussa muistolaatassa.
Anne Puro
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
– Miksi se parin minuutin voitto ajassa on niin tärkeää, että meiltä piti seisake lopettaa? Miksi tässä ei odotettu Luoman osayleiskaavan valmistumista? kuului ihmetteleviä kommentteja Luoman seisakkeella, kun viimeinen juna Kirkkonummen suunnasta pysähtyi siellä varhain pääsiäissunnuntain puolella klo 0.44 (talviaikaa).
Helsingin Seudun Liikenne – kuntayhtymän päätöksellä tämä Luoman historiallinen seisake suljettiin siis 26.3., perusteluina pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen kehittäminen ja Turun pikajunien parempi kilpailukyky bussiliikenteen kanssa. Yhtä aikaa suljettiin myös Espoon puolella oleva lähin Mankin seisake.
Huolimatta myöhäisestä ajankohdasta väkeä tuli paikalle viitisenkymmentä henkeä tähän Luoman Kyläyhdistyksen järjestämään muistotilaisuuteen 112 vuotta toimineen Luoman seisakkeen kunniaksi, kun virallisuudet alkoivat klo 21 maissa, jolloin paikalle sytytettiin 112 hautakynttilää, muistolaatta julkistettiin ja suruliputettiin seisakkeen kyltille Kuninkaantien varressa. Paikalla on myös Bobäcks FBK – varmuuden vuoksi. Lisäksi kyläyhdistys kukitti viimeisten junien henkilöstön ja seisakkeelle tulijat.
– Kaikki suunnitelmat pääkaupunkiseudun liikenteen ja asumisen kehittämiseksi ovat nojanneet ekologisesti ylivoimaisen, raiteille perustuvan joukkoliikenteen suosimiseen ja asemien seudun asutuksen tiivistämiseen – niin Kirkkonummellakin”, painottaa kyläyhdistyksen puheenjohtaja Hannu Valtanen harmitellen sitä, että nyt HSL heittää nämä yhteisesti hyväksytyt tavoitteet kerralla roskiin.
Kyläläisiä harmittaa myös se, että HSL ei malttanut odottaa Luoman osayleiskaavan valmistumista, vaikka sen pitäisi tulla nähtäville jo tänä vuona ja lopullisesti valmistua vuonna 2018.
– On käsittämätöntä, että HSL ei seuraa jäsenkuntiensa maankäyttösuunnitelmia päättäessään asukkaiden arkipäivään voimakkaasti vaikuttavista liikennepoliittisista asioista, Valtanen ihmettelee lisäten, että nyt on pakko siirtyä autoon - huolimatta siitä, että lohdutukseksi saatiin viime vuonna kerran tunnissa kulkeva bussilinja välille Kirkkonummi-Kauklahti.
Luomalaiset kuitenkin luottavat, että HSL on valmis muuttamaan kantaansa seisakkeensa osalta, kun uudet ns. Flirt-junat korvaavat vanhan kaluston rantaradalla.
– Niiden tekniset ominaisuudet eli nopeammat kiihdytykset ja jarrutukset mahdollistavat pysähdykset Luomassa niin, että Turun junien nopeudet voidaan säilyttää. Myös Luoman osayleiskaavalla voidaan osoittaa, että seutu kehittyy ja matkustajamäärät kasvavat, Valtanen sanoo eli luomalaiset eivät ole - vieläkään - heittäneet toivoansa.
Itsekin päätin ajaa Luomaan viimeisellä, klo 0.34 Kirkkonummelta lähteneellä junalla myötätunnon osoituksena luomalaisille, joskin se huolestutti, että junan sähkötaulusta oli Luoman ja Mankin nimet jo poistettu. Kun konduktöörit tulivat paikalle Masalan kohdilla ja pyysin lipun Luomaan, heiltä tuli tiukka vastaus, että nyt ollaan jo sunnuntaissa eikä juna enää siellä pysähdy. ”On pysähdyttävä”, sanoin, ”sillä tämä tieto on meille annettu!” Toinen heistä lähti ohjaamon suuntaan ja näytti siltä, että hurjaan vauhtiin kiihtynyt juna tosiaan ajaa suoraan Kauklahteen, mutta kyllähän se sitten pysähtyi - onneksi - sillä muitakin Luomaan tulijoita oli. Sen sijaan Helsingistä klo 5.34 tulleessa junassa matkustajia ei Luomaan tullut, mutta ikimuistoista henkilöstölle oli varmaankin ruusujen saaminen kiitokseksi kuluneista 112 vuodesta.
LIISA KOSONEN
LUOMAN kyläyhdistyksen järjestämissä muistojuhlissa la-su yönä sytytettiin 112 hautakynttilää seisakkeen toimintavuosien kunniaksi. Kuva: Bengt Ölander
Anne Puro
"LUOMAN seisake perustettiin 30.11.1904 professori Ernst Ehrnroothin ja tilanomistaja Hannes Gestrinin aloitteesta ja heidän rahoittamanaan", todetaan mm. tässä 27.3. paljastetussa muistolaatassa.
Anne Puro
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi