KIIHDYTYSAJO
Hot Rod Drag Week on viikon mittainen katuautojen kiihdytyskilpailu ja seikkailu, joka järjestetään Amerikassa 10-15. syyskuuta. Drag Week on kiistämättä maailman arvostetuin ja tunnettu katuautokilpailu, jonka järjestäjänä toimii legendaarinen Hot Rod-magazine.
Viime vuonna kisaa oli katsomassa myös pari kourallista suomalaisia autoharrastajia, näistä kaksi oli Niklas Wasström ja Janne Uskali. Kaverit olivat varsin vaikuttuneita tästä mielenkiintoisesta kilpailusta jonka haastavin osa on varmasti yli 1600km siirtymäosuudet, jotka pitää ajaa korkeaviritteisillä katukilpureilla ilman apuvoimia tai kuljetustrailereita.
Samaisella reissulla Niklas ja Janne päättivät, että kisaan pitäisi saada mukaan myös Suomalaista kalustoa keinolla millä hyvänsä. Tosin molemmat kaverukset huomasivat, että yhteensä yli 1600 kilometrin siirtymämatkat viikon sisällä kisavetojen lisäksi suosi selkeästi matalapuristeisia ahdettuja katukilpureita. Niinpä ei nähty järkeväksi rahdata Niklaksen ilokaasutettua 1970 vuoden Plymouth Cudaa tai Uskalin vapaasti hengittävää Buick Grand Nationalia korkeapuristeisella moottorilla.
Samalla tuli myös puheeksi molempien autoharrastaja kaveri Jyrki Aukio. Jyrki oli useasti maininnut haavekseen saada kuskattua hänen ja Jussi Lahtikon yhteisomistuksissa oleva katukilpuri Plymouth VIP Amerikan puolelle kisoihin. Niinpä tätä pidettiin järkevimpänä laitteena viedä Suomesta Amerikan Drag Weekille.
Takaisin Suomeen päästyä Niklas jatkoi asioiden selvitystä ja olikin Jyrkiin useaan otteeseen yhteydessä, saaden Jyrkiltä myös puollon tähän vähintäänkin hulluun ideaan. Tosin Jyrki kyllä ilmoitti, että hän itse ei halua ajaa vaan toimii co-pilottina autossa, eli vastaa mekaanikon ja apukuljettajan roolista. Eli auton toinen omistaja Jussi saisi hoitaa ajamisen. Suunnitelmat kuitenkin muuttuivat, kun Jussi joutui kieltäytymään kuskin roolista. Syynä se, että Jussin selkävaivat ei mahdollista millään 1000 mailin siirtymien ajamista kuppipenkeissä istuen. Hieno suunnitelma oli kaatumassa heti ensi metreille, kunnes Jyrki ja Niklas päätti kysyä Jussille sijaiskuljettajaa Uskalin Jannesta. Janne kerkesi miettimään asiaa noin sekunnin, ennen kuin vastasi myöntävästi ehdotukseen.
Tästä suunnitelmasta mitään tietämättä olivat Jussi ja Jyrki jutelleet jo aikaisemmin Seppo Paavolan kanssa siitä, että jos hän tulisi jeesaamaan jätkiä kotimaan kisoihin kaudella 2017. Eikä Sepolla ollut mitään vastaansanomista tästä Amerikan suunnitelmasta, päinvastoin.
Tältä pohjalta perustettiin työnimi VIP & Flying Finns goes America. Niklas toimii projektin managerina, Jyrki päämekaanikkona, Seppo mekaanikkona ja Janne kilpurin kuskina. Elettiin siis loppusyksyä 2016.
Janne ja Niklas oli pitkälti siinä uskossa, että VIP olisi lähes valmis peli viivalle, rujoa pelkääjän kylkeä lukuun ottamatta. Jyrkihän onnistui kaatamaan auton kyljelleen vuosi takaperin testilähdössä, jonka johdosta komea auto oli vähän ryppyisen oloinen. Totuus projektin suuruudesta alkoi kuitenkin valjeta pikku hiljaa, kun Jyrki alkoi luetella tehtävälistaa pelkän kilpurin osalta. Moottorikokonaisuus oli tulossa kokonaan uusiksi, alkaen aina uudesta lohkosta lähtien, joka saapui Suomeen vasta vuoden vaihteessa. Tämän lisäksi moottoriin on tulossa kokonaan uudet kannet, imusarja, pakosarjat etc.
Etujarrut piti myös päivittää ja nykyinen peräkin oli suunnitelmissa vaihtaa Fordin 9-tuumaiseen pidempien perävälityksien saamiseksi. Sähköt olivat myös päivityslistalla, unohtamatta tietenkään kunnon ajovaloja pyyhkimien toimintaa ja muita käytännön pikku juttuja joita autossa pitää olla toimivana Amerikan raitilla ajellessa. Tässä kohtaa ”managerin” huuli alkoi jo vähän vapista, riittääkö vajaa talvi tämän kaiken valmiiksi tekemiseen ennen kauden alkua, jolloin autoa ja uutta kuskia pitää päästä testaamaan mahdollisimman paljon.
Eikä asiaa helpottanut se viime hetken päätös maalata auto kokonaan yli, eteenkin kun toinen kylki oli täysin ruvella ja vääntynyt joka suuntaan.
Usko omiin tekemisiin oli kuitenkin niin kova ja haaste niin mielenkiintoinen, että Suomi-Perkele-Sisu asenteella tätä mahdottomalta kuulostavaa projektia lähdettiin viemään eteenpäin.
Projektille perustettiin samalla oma facebook sivusto osoitteeseen: www.facebook.com/VIPFlyingFinns, minne aloitettiin päivittämään lähes päivittäin kuva materiaalia ja live videopätkiä tallilta. Projektin suosio yllätti hyvin nopeasti kaikki osalliset. Jouluaattona tallilla vieraili kymmeniä renkaan potkijoita ja kourallinen avustajia, jotka käärivät pyynteettömästi hihat ja rupesivat auttamaan auton rakentamisessa. Tässä kohtaa kaikki tajusivat, että nyt ollaan tekemässä jotain ennennäkemätöntä. Kaikilla on suuri tahtotila viedä suomalainen katuauto ja tiimi Jenkkeihin hinnalla millä hyvänsä. Yksi näistä pyynteettömistä avustajista oli Mikko-Ville Kalevi, sekä ”Patis” joka on hyvinkin tunnettu kuski takavuosien katukiihdytyskilpailuista. Näin ollen näistä aktiivisista kavereista tuli myös lähes vahingossa tärkeä osa VIP-tiimiä.
Tiimin tarkoituksena on saada auto täysin valmiiksi pääsiäisenä järjestettävään American Car Showhun Helsingin Messukeskukseen, jonka jälkeen alkaakin armoton testikausi ennen heinäkuuta, jolloin auto pitää laittaa rahtilauttaan kohti Amerikkaa.
Kyseinen Plymouth VIP on vuosimallia 1967 ja se on todennäköisesti tällä hetkellä Suomen tehokkain katuauto. Moottorina toimii tupla turboilla ahdettu V8-moottori. Vaikka auto onkin kaksiovinen ja kaksi paikkainen urheilumalli on se lähes 6 metriä pitkä ja painoa sille kertyy kisakunnossa noin 1800kg. Tästä huolimatta auto kiihtyy 0-280km/h nopeuteen 7 sekunnissa.
Kunnian himoisella projektilla on myös hintansa ja pelkät matka/kilpailu kulut tulevat olemaan noin 30 000euroa plus auton rakennuskustannukset, joten projektin maaliin viemiseen tarvitaan luonnollisesti lisää tukijoita ja yhteistyökumppaneita.
KUVA JA TEKSTI: © V.I.P & FLYING FINNS
Jussi Salo
TEAM V.I.P.
Jussi Salo
KYSEINEN Plymouth VIP on vuosimallia 1967 ja se on todennäköisesti tällä hetkellä Suomen tehokkain katuauto. Moottorina toimii tuplaturboilla ahdettu V8-moottori.
Jussi Salo
KILPAILUSSA kiihdytysautojen on siirryttävä 1000 mailin kisamatkat omin voimin. Mukana saa olla peräkärry.
Jussi Salo
VIP ja kisaprojekti ovat esillä ensi pääsiäisen American Car Showssa Helsingin Messukeskuksessa.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
INKOO
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
KIIHDYTYSAJO
Hot Rod Drag Week on viikon mittainen katuautojen kiihdytyskilpailu ja seikkailu, joka järjestetään Amerikassa 10-15. syyskuuta. Drag Week on kiistämättä maailman arvostetuin ja tunnettu katuautokilpailu, jonka järjestäjänä toimii legendaarinen Hot Rod-magazine.
Viime vuonna kisaa oli katsomassa myös pari kourallista suomalaisia autoharrastajia, näistä kaksi oli Niklas Wasström ja Janne Uskali. Kaverit olivat varsin vaikuttuneita tästä mielenkiintoisesta kilpailusta jonka haastavin osa on varmasti yli 1600km siirtymäosuudet, jotka pitää ajaa korkeaviritteisillä katukilpureilla ilman apuvoimia tai kuljetustrailereita.
Samaisella reissulla Niklas ja Janne päättivät, että kisaan pitäisi saada mukaan myös Suomalaista kalustoa keinolla millä hyvänsä. Tosin molemmat kaverukset huomasivat, että yhteensä yli 1600 kilometrin siirtymämatkat viikon sisällä kisavetojen lisäksi suosi selkeästi matalapuristeisia ahdettuja katukilpureita. Niinpä ei nähty järkeväksi rahdata Niklaksen ilokaasutettua 1970 vuoden Plymouth Cudaa tai Uskalin vapaasti hengittävää Buick Grand Nationalia korkeapuristeisella moottorilla.
Samalla tuli myös puheeksi molempien autoharrastaja kaveri Jyrki Aukio. Jyrki oli useasti maininnut haavekseen saada kuskattua hänen ja Jussi Lahtikon yhteisomistuksissa oleva katukilpuri Plymouth VIP Amerikan puolelle kisoihin. Niinpä tätä pidettiin järkevimpänä laitteena viedä Suomesta Amerikan Drag Weekille.
Takaisin Suomeen päästyä Niklas jatkoi asioiden selvitystä ja olikin Jyrkiin useaan otteeseen yhteydessä, saaden Jyrkiltä myös puollon tähän vähintäänkin hulluun ideaan. Tosin Jyrki kyllä ilmoitti, että hän itse ei halua ajaa vaan toimii co-pilottina autossa, eli vastaa mekaanikon ja apukuljettajan roolista. Eli auton toinen omistaja Jussi saisi hoitaa ajamisen. Suunnitelmat kuitenkin muuttuivat, kun Jussi joutui kieltäytymään kuskin roolista. Syynä se, että Jussin selkävaivat ei mahdollista millään 1000 mailin siirtymien ajamista kuppipenkeissä istuen. Hieno suunnitelma oli kaatumassa heti ensi metreille, kunnes Jyrki ja Niklas päätti kysyä Jussille sijaiskuljettajaa Uskalin Jannesta. Janne kerkesi miettimään asiaa noin sekunnin, ennen kuin vastasi myöntävästi ehdotukseen.
Tästä suunnitelmasta mitään tietämättä olivat Jussi ja Jyrki jutelleet jo aikaisemmin Seppo Paavolan kanssa siitä, että jos hän tulisi jeesaamaan jätkiä kotimaan kisoihin kaudella 2017. Eikä Sepolla ollut mitään vastaansanomista tästä Amerikan suunnitelmasta, päinvastoin.
Tältä pohjalta perustettiin työnimi VIP & Flying Finns goes America. Niklas toimii projektin managerina, Jyrki päämekaanikkona, Seppo mekaanikkona ja Janne kilpurin kuskina. Elettiin siis loppusyksyä 2016.
Janne ja Niklas oli pitkälti siinä uskossa, että VIP olisi lähes valmis peli viivalle, rujoa pelkääjän kylkeä lukuun ottamatta. Jyrkihän onnistui kaatamaan auton kyljelleen vuosi takaperin testilähdössä, jonka johdosta komea auto oli vähän ryppyisen oloinen. Totuus projektin suuruudesta alkoi kuitenkin valjeta pikku hiljaa, kun Jyrki alkoi luetella tehtävälistaa pelkän kilpurin osalta. Moottorikokonaisuus oli tulossa kokonaan uusiksi, alkaen aina uudesta lohkosta lähtien, joka saapui Suomeen vasta vuoden vaihteessa. Tämän lisäksi moottoriin on tulossa kokonaan uudet kannet, imusarja, pakosarjat etc.
Etujarrut piti myös päivittää ja nykyinen peräkin oli suunnitelmissa vaihtaa Fordin 9-tuumaiseen pidempien perävälityksien saamiseksi. Sähköt olivat myös päivityslistalla, unohtamatta tietenkään kunnon ajovaloja pyyhkimien toimintaa ja muita käytännön pikku juttuja joita autossa pitää olla toimivana Amerikan raitilla ajellessa. Tässä kohtaa ”managerin” huuli alkoi jo vähän vapista, riittääkö vajaa talvi tämän kaiken valmiiksi tekemiseen ennen kauden alkua, jolloin autoa ja uutta kuskia pitää päästä testaamaan mahdollisimman paljon.
Eikä asiaa helpottanut se viime hetken päätös maalata auto kokonaan yli, eteenkin kun toinen kylki oli täysin ruvella ja vääntynyt joka suuntaan.
Usko omiin tekemisiin oli kuitenkin niin kova ja haaste niin mielenkiintoinen, että Suomi-Perkele-Sisu asenteella tätä mahdottomalta kuulostavaa projektia lähdettiin viemään eteenpäin.
Projektille perustettiin samalla oma facebook sivusto osoitteeseen: www.facebook.com/VIPFlyingFinns, minne aloitettiin päivittämään lähes päivittäin kuva materiaalia ja live videopätkiä tallilta. Projektin suosio yllätti hyvin nopeasti kaikki osalliset. Jouluaattona tallilla vieraili kymmeniä renkaan potkijoita ja kourallinen avustajia, jotka käärivät pyynteettömästi hihat ja rupesivat auttamaan auton rakentamisessa. Tässä kohtaa kaikki tajusivat, että nyt ollaan tekemässä jotain ennennäkemätöntä. Kaikilla on suuri tahtotila viedä suomalainen katuauto ja tiimi Jenkkeihin hinnalla millä hyvänsä. Yksi näistä pyynteettömistä avustajista oli Mikko-Ville Kalevi, sekä ”Patis” joka on hyvinkin tunnettu kuski takavuosien katukiihdytyskilpailuista. Näin ollen näistä aktiivisista kavereista tuli myös lähes vahingossa tärkeä osa VIP-tiimiä.
Tiimin tarkoituksena on saada auto täysin valmiiksi pääsiäisenä järjestettävään American Car Showhun Helsingin Messukeskukseen, jonka jälkeen alkaakin armoton testikausi ennen heinäkuuta, jolloin auto pitää laittaa rahtilauttaan kohti Amerikkaa.
Kyseinen Plymouth VIP on vuosimallia 1967 ja se on todennäköisesti tällä hetkellä Suomen tehokkain katuauto. Moottorina toimii tupla turboilla ahdettu V8-moottori. Vaikka auto onkin kaksiovinen ja kaksi paikkainen urheilumalli on se lähes 6 metriä pitkä ja painoa sille kertyy kisakunnossa noin 1800kg. Tästä huolimatta auto kiihtyy 0-280km/h nopeuteen 7 sekunnissa.
Kunnian himoisella projektilla on myös hintansa ja pelkät matka/kilpailu kulut tulevat olemaan noin 30 000euroa plus auton rakennuskustannukset, joten projektin maaliin viemiseen tarvitaan luonnollisesti lisää tukijoita ja yhteistyökumppaneita.
KUVA JA TEKSTI: © V.I.P & FLYING FINNS
Jussi Salo
TEAM V.I.P.
Jussi Salo
KYSEINEN Plymouth VIP on vuosimallia 1967 ja se on todennäköisesti tällä hetkellä Suomen tehokkain katuauto. Moottorina toimii tuplaturboilla ahdettu V8-moottori.
Jussi Salo
KILPAILUSSA kiihdytysautojen on siirryttävä 1000 mailin kisamatkat omin voimin. Mukana saa olla peräkärry.
Jussi Salo
VIP ja kisaprojekti ovat esillä ensi pääsiäisen American Car Showssa Helsingin Messukeskuksessa.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
INKOO
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi