Vuoden 2018 Matkamessut käynnistyivät Helsingin Messukeskuksessa torstaina 18.1. Tilastojen mukaan lähes puolet suomalaisista suunnittelee matkustavansa ulkomaille kaupunkilomalle kuluvan vuoden aikana. Kotimaan kaupunkilomaa suunnittelee 35 % suomalaisista. Kotimaan kaupunkilomien suosio on kasvanut tasaisesti viimeisen kolmen vuoden aikana, selviää Matkamessujen Lomamatkaennusteesta. Lomamatkaennuste julkistettiin Matkamessujen aattona. Yleisölle messut avautuvat perjantaina 19.1.2018.
Lähes puolet ulkomaille matkustavista suunnittelee toteuttavansa kaupunkiloman. Kaupunkiloman suosio on kasvanut merkittävästi edellisestä vuodesta ja myös rantalomia suunnitellaan tälle vuodelle viime vuotta reilusti enemmän. Matkasuunnitelmien toteutumista puoltaa se, että kolme neljästä arvioi käyttävänsä rahaa matkailuun enemmän tai saman verran kuin edellisenä vuonna.
Lomamatkan varaamisessa suomalaiset luottavat matkapalveluyritysten ja matkatoimistojen palveluihin. 59 % varaa matkansa lento-, laiva-, juna- ja bussiyhtiöiden sivujen kautta ja lähes 40 % käyttää matkatoimistojen sivuja varaamiseen. Majoitus varataan suoraan hotellien sivujen kautta tai hotellien vertailusivujen kautta. Neljännes vastaajista ilmoittaa varaavansa myös majoituksen matkatoimistojen kautta. Matkatoimistojen palveluiden käyttö on jonkin verran kasvanut kahden viime vuoden aikana.
Messujen Matkailututkimuksen mukaan arjesta irrottautuminen, rentoutuminen ja halu nähdä maailmaa saavat suomalaiset matkustamaan. Vuonna 2017 65 % suomalaisista matkusti kotimaassa ja 55 % ulkomailla. Suurin osa ulkomaanmatkoista tehdään Eurooppaan. Euroopan jälkeen suosituimmat suomalaisten lomakohteet löytyvät Etelä-Aasiasta, jonne on tehnyt matkoja 7 % suomalaisista. Neljännes suomalaista on tehnyt viime vuoden aikana yhden ulkomaanmatkan ja 16 % kaksi. Eniten ovat matkustaneet 50–60-vuotiaat, joista 26 % on tehnyt enemmän kuin kolme ulkomaanmatkaa vuoden 2017 aikana.
Puolet tutkimukseen vastanneista matkustaa rentoutuakseen, voidakseen irrottautua arjen rutiineista ja kiireestä sekä nähdäkseen maailmaa ja erilaisia paikkoja. Joka kolmannelle syy lähtemiseen on parempi sää. Sään merkitys korostuu aiempaa enemmän, se on noussut neljän merkittävämmän syyn joukkoon lähteä matkalle.
Neljännes suomalaisista matkustaa oppiakseen uutta ja tutustuakseen uusiin kulttuureihin, ruokakulttuureihin ja ihmisiin. Kulttuuri kiinnostaa myös teemamatkoissa, lähes kolmannes on suunnitellut lähtevänsä kulttuurimatkalle. Ruoka- ja viinimatkan toteuttamista on suunnitellut viidennes. Kilpailuhenkisyys ei houkuttele suomalaisia matkustamisessa: vain alle joka kymmenes matkustaa kaukaisten, koskemattomien paikkojen takia, saavuttaakseen jotain erityistä tai lähteäkseen extreme-matkalle.
Kolmannes suomalaisista on kiinnostunut teemamatkoista. Kiinnostavimmat teemamatkat ovat luontomatkoja, kulttuurimatkoja ja liikunnallisia lomia.
Teemamatkailijat ovat nuoria individualisteja: teemamatkoja suunnittelevat ja tekevät ennen kaikkea nuoret 18–24-vuotiaat, johtavassa asemassa olevat ja paljon matkustavat. Nuoret suunnittelevat ja toteuttavat muita ikäryhmiä enemmän esimerkiksi kulttuurimatkoja, viini- ja ruokamatkoja, extremematkoja, hyväntekeväisyysmatkoja ja luontomatkoja.
Lähes kolme neljästä teemamatkoja toteuttaneesta on suunnitellut ja hakenut tietoa matkasta itsenäisesti netistä. Ystävien ja tuttujen suosituksiin on luottanut joka kolmas. Matkatoimistojen apua teemamatkojen suunnittelussa käyttää 16 % suomalaisista.
Matkanjärjestäjien valmismatkojen myynti on muutaman vuoden takapakin jälkeen jälleen hyvässä kasvussa. Lentopohjaisia valmismatkoja myytiin Suomen matka-toimistoalan liiton (SMAL) jäsenyrityksiltä kerättyjen tietojen mukaan noin 783 400 matkaa. Tämä oli 7,7 prosenttia enemmän kuin vuonna 2016. Euroopan vetovoimaisuus matkakohdealueena suomalaisten keskuudessa jatkaa kasvuaan. Euroopan osuus lentopohjaisesta valmismatkatuotannosta oli viime vuonna yli 80 prosenttia. Matkoja Euroopan maihin tehtiin liki 630 000, yli 12 prosenttia edellisvuotta enemmän.
Kroatian matkustajamäärät nousivat edellisvuodesta noin 25 prosentilla ja Portugalin yli 32 prosentilla.
Suomalaiset lähtevät pitkille risteilyille aiempien vuosien tapaan innokkaasti. Risteilykohteita ovat mm. Välimeren- ja Karibian-alueen risteilyt. Euroopan-alueella risteili tämän tilaston mukaan viime vuoden aikana noin 7 400 suomalaismatkailijaa ja kaukokohteissa lähes 4 000 matkustajaa. On huomioitava kuitenkin, että yllämainitut luvut ovat matkanjärjestäjien ilmoittamia, eikä niissä ole mukana yksittäisten matkustajien tekemiä ns. omatoimiristeilyjä. Selvänä trendinä on silti nähtävissä, että risteilyt ovat tulleet osaksi suomalaisten elämää.
Omalla messuosastollaan matkamessuilla on Itä-Viron seikkailumaa. – Itä-Virosta löytyykin etelänaapuriin matkaavalle uutta nähtävää ja uusia investointeja matkailua silmälläpitäen on tehty runsaasti, kertoo Kristi Markov. Tuttu ja tuntematon Itä-Viro haastaakin matkaajan mukaan seikkailuihin seikkailupuistoissa, vesi- ja moottoriurheilun parissa sekä koskemattomassa luonnossa. Tekemistä löytyy sekä kesä- että talvikaudella. Kohteista voi mainita esimerkiksi Toilan Spa-hotellin, Oru-puiston sekä Ontikan törmärannikon. Narvan kaupunki linnoituksineen on myös suosittu kohde Itä-Virossa. Kesäkuussa 2018 avataan Kiviölille uusi koko perheen elämyskeskus, jossa voi seikkailla neljässätoista erilaisessa kohteessa. Itä-Virossa kylpylöitä sijaitsee Narva-Joensuussa, jossa sijaitsee myös kilometrikaupalla hyviä hiekkarantoja.
Yksi uusista suosiotaan nostavista kohteista on Slovakia. Slovakian hintataso on edullinen ja Slovakia tarjoaa mm. olut ja viinimatkoja Bratislavan ympäristössä. Myös erilaiset kulttuurimatkat, mm. oopperamatkat alueelle ovat suosittuja. Välimatkat alueella on lyhyitä ja matkaan voi yhdistää vierailuja esimerkiksi Wienissä, Budapestissa tai Krakovassa. Slovakia vetää matkailijoita puoleensa myös kauniilla luonnolla, jossa voi patikoida tai retkeillä. Parhaita aikoja vierailla Slovakiassa ovat kevät ja alkusyksy. Viinimatkailijat ovat kiinnostuneita mm. Open Cellars-tapahtumista, joissa voi vierailla useilla eri viinitiloilla saman matkan aikana. Hapsburgien entinen valtakunta tarjoaa myös kauniita rakennuksia ja erilaisia linnoja vierailukohteiksi.
– Keski-Euroopan matkailu on ollut kasvussa jo useana vuonna ja erityisesti Balkanin alue on kasvattanut suosiotaan merkittävästi, kertoo HTI Travelsin toimitusjohtaja Mertsi Lindfors. – Suomi on ollut tästä kehityksestä hieman myöhässä, mutta nyt kasvuluvut ovat kaksinumeroisia, jatkaa Lindfors.
Vapaa-ajan matkailun lisäksi myös liikematkustus on kääntynyt selvään kasvuun ja matkabudjetit ovat kasvaneet, sillä niin yksityis- kuin liikepuolellakin halutaan satsata myös laatuun, kertoo Lindfors. Hotellin sijainnista on tullut entistä tärkeämpää ja ajattelutapa, että hotellissa käydään ”vain nukkumassa” alkaa olla historiaa. Matkailijat haluavat myös hyvät lentoajat sekä mielummin suorat lennot kohteeseen.
Kroatia on ollut jo vuosia Balkanin alueen ykkösmaa, mutta suosiotaan kasvattavat myös Montenegro sekä Albania Kroatian hintatason nousun myötä.
Lindfors kertoo, että matkalta haetaan nyt myös entistä enemmän elämyksellisiä elementtejä. Gastronomia, viinit, luonto sekä kaupunkikierrokset Pop-up -elementtien kanssa ovat entistä suositumpia. Pop-up kaupunkikävelyssä matkailija ei ennakkoon tiedä, mitä kaikkea retkellä tulee tapahtumaan. – Lindfors uskoo, että tulevaisuudessa Euroopan kohteista nousuun lähtevät myös Moldova, Romania sekä Serbian Belgrad.
Marco Simonen on perustanut oman hotellin viime vuonna Kambozaan, joka on myös suosiotaan nostava paikka kaukomatkailijoille. – Moni Aasian matkaaja on jo nähnyt Thaimaan ja seuraavaksi suunnataan mm. Vietnamiin, Kambozaan sekä Laosiin. Kambozassa päänähtävyys on tietysti Angkor Watin temppelit. Myös Pol Potin ja punakhmerien hirmuhallinnon jäljiltä on maassa runsaasti nähtävää ja koettavaa. Maan pääkaupunki Pnom Penh on suosittu kohde maassa vierailevien turistien keskuudessa.
Simosen mukaan ensimmäiset suomalaismatkaajat ovat saapumassa Villa Kep Resortiin lähiaikoina. Kamboza on tällä hetkellä kuin Thaimaa 20 vuotta sitten, mutta kehitysvauhti maassa on kova. Suomalaishotelli Kambozassa tarjoaa etupäässä luontoa, rauhaa ja hyviä meren antimia Siamin lahden rannalla. Paras aika vierailla Kambozassa on sadekauden ulkopuolella, eli marras-huhtikuussa. Lämpötila Kambozassa on tasainen 28-30 astetta läpi vuoden.
JUSSI SALO
Kuvat:
BORA HIRSOVA/
JUSSI SALO
KOHDEMAIDEN VUODEN 2017
TOP TEN -LISTA
Järjestys 2017 Järjestys 2016
1. Espanja 264 983 (1.)
2. Kreikka 193 828 (2.)
3. Thaimaa 46 615 (4.)
4. Turkki 37 247 (3.)
5. Kroatia 26 184 (6.)
6. Portugali 25 281 (7.)
7. Italia 24 901 (5.)
8. Bulgaria 15 667 (11.)
9. Kypros 14 934 (8.)
10. Arabiemiirikunnat 14 213 (9.)
LÄHDE: SMAL
SLOVAKIA on uusi ja edullinen matkakohde erityisesti teemamatkailuun, kertoo Discover Slovakia Toursin Marcela Lauková.
Jussi Salo
USEAAN kertaan palkittu Turkish Airlines saa käyttöönsä uusia laajarunkoisia Airbus 330-300 koneita keskipitkille reiteilleen kevään aikana. Uuden koneen pienoismallia esittelemässä Ersin Sola ja Suomen johtaja Muhammed Ibrahim Kavranoglu.
Jussi Salo
KIRKKONUMMEN kunnan kehitysjohtaja Risto Nikunlaakso tutustui Matkamessujen ammattilaispäivän tarjontaan torstaina 18.1.
Jussi Salo
KUNINKAANTIEN osastolla Lena Selén ja Berndt Gottberg esittelivät Porkkalan Parenteesin matkailua. -Venäjältä on alkanut tulla yhä enemmän matkailijoita entiselle Porkkalan vuokra-alueelle ja Igor-museoon. Nyt on suunnitelmissa polkupyöräreitit sekä uusi kirja, jonka käännöstyö on vielä käynnissä, kertoo Gottberg.
Jussi Salo
ITÄ-VIRO kasvattaa suosiotaan Baltian matkailussa ja on sellainen alue, johon harvempi suomalaismatkaaja on aikaisemmin tutustunut. Itä-Virossa on tehty runsaasti investointeja palvelemaan alueen matkailua, kertoo Itä-Viron messuosaston Kristi Markov.
Jussi Salo
MERTSI Lindfors kertoo Balkanin alueen olevan edelleen suosittu kohde suomalaisille. -Erilaisia elämyksellisiä elementtejä halutaan liittää osaksi matkaa entistä enemmän, jatkaa Lindfors.
Jussi Salo
MARCO Simonen on perustanut oman hotellin Kambozaan, joka on Aasian nousevia kohteita.
Jussi Salo
VAIHTOEHTOJA asumiseen Espanjan auringon alla tarjosivat Seppo Valkonen 360Hometour.net -yrityksestä yhteistyössä Porkkalan Kodit Oy:n Minna Sundströmin kanssa. He toivottavat Alicanten suunnasta lomakotia etsiviä tervetulleiksi messuille tai Torreviejan toimistoon.
Jussi Salo
SUOMEN Saaristo on näyttävästi esillä Matkamessuilla.
Jussi Salo
KAUKASUKSEN maista Georgia on esillä omalla osastollaan.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
SIUNTIO
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
Vuoden 2018 Matkamessut käynnistyivät Helsingin Messukeskuksessa torstaina 18.1. Tilastojen mukaan lähes puolet suomalaisista suunnittelee matkustavansa ulkomaille kaupunkilomalle kuluvan vuoden aikana. Kotimaan kaupunkilomaa suunnittelee 35 % suomalaisista. Kotimaan kaupunkilomien suosio on kasvanut tasaisesti viimeisen kolmen vuoden aikana, selviää Matkamessujen Lomamatkaennusteesta. Lomamatkaennuste julkistettiin Matkamessujen aattona. Yleisölle messut avautuvat perjantaina 19.1.2018.
Lähes puolet ulkomaille matkustavista suunnittelee toteuttavansa kaupunkiloman. Kaupunkiloman suosio on kasvanut merkittävästi edellisestä vuodesta ja myös rantalomia suunnitellaan tälle vuodelle viime vuotta reilusti enemmän. Matkasuunnitelmien toteutumista puoltaa se, että kolme neljästä arvioi käyttävänsä rahaa matkailuun enemmän tai saman verran kuin edellisenä vuonna.
Lomamatkan varaamisessa suomalaiset luottavat matkapalveluyritysten ja matkatoimistojen palveluihin. 59 % varaa matkansa lento-, laiva-, juna- ja bussiyhtiöiden sivujen kautta ja lähes 40 % käyttää matkatoimistojen sivuja varaamiseen. Majoitus varataan suoraan hotellien sivujen kautta tai hotellien vertailusivujen kautta. Neljännes vastaajista ilmoittaa varaavansa myös majoituksen matkatoimistojen kautta. Matkatoimistojen palveluiden käyttö on jonkin verran kasvanut kahden viime vuoden aikana.
Messujen Matkailututkimuksen mukaan arjesta irrottautuminen, rentoutuminen ja halu nähdä maailmaa saavat suomalaiset matkustamaan. Vuonna 2017 65 % suomalaisista matkusti kotimaassa ja 55 % ulkomailla. Suurin osa ulkomaanmatkoista tehdään Eurooppaan. Euroopan jälkeen suosituimmat suomalaisten lomakohteet löytyvät Etelä-Aasiasta, jonne on tehnyt matkoja 7 % suomalaisista. Neljännes suomalaista on tehnyt viime vuoden aikana yhden ulkomaanmatkan ja 16 % kaksi. Eniten ovat matkustaneet 50–60-vuotiaat, joista 26 % on tehnyt enemmän kuin kolme ulkomaanmatkaa vuoden 2017 aikana.
Puolet tutkimukseen vastanneista matkustaa rentoutuakseen, voidakseen irrottautua arjen rutiineista ja kiireestä sekä nähdäkseen maailmaa ja erilaisia paikkoja. Joka kolmannelle syy lähtemiseen on parempi sää. Sään merkitys korostuu aiempaa enemmän, se on noussut neljän merkittävämmän syyn joukkoon lähteä matkalle.
Neljännes suomalaisista matkustaa oppiakseen uutta ja tutustuakseen uusiin kulttuureihin, ruokakulttuureihin ja ihmisiin. Kulttuuri kiinnostaa myös teemamatkoissa, lähes kolmannes on suunnitellut lähtevänsä kulttuurimatkalle. Ruoka- ja viinimatkan toteuttamista on suunnitellut viidennes. Kilpailuhenkisyys ei houkuttele suomalaisia matkustamisessa: vain alle joka kymmenes matkustaa kaukaisten, koskemattomien paikkojen takia, saavuttaakseen jotain erityistä tai lähteäkseen extreme-matkalle.
Kolmannes suomalaisista on kiinnostunut teemamatkoista. Kiinnostavimmat teemamatkat ovat luontomatkoja, kulttuurimatkoja ja liikunnallisia lomia.
Teemamatkailijat ovat nuoria individualisteja: teemamatkoja suunnittelevat ja tekevät ennen kaikkea nuoret 18–24-vuotiaat, johtavassa asemassa olevat ja paljon matkustavat. Nuoret suunnittelevat ja toteuttavat muita ikäryhmiä enemmän esimerkiksi kulttuurimatkoja, viini- ja ruokamatkoja, extremematkoja, hyväntekeväisyysmatkoja ja luontomatkoja.
Lähes kolme neljästä teemamatkoja toteuttaneesta on suunnitellut ja hakenut tietoa matkasta itsenäisesti netistä. Ystävien ja tuttujen suosituksiin on luottanut joka kolmas. Matkatoimistojen apua teemamatkojen suunnittelussa käyttää 16 % suomalaisista.
Matkanjärjestäjien valmismatkojen myynti on muutaman vuoden takapakin jälkeen jälleen hyvässä kasvussa. Lentopohjaisia valmismatkoja myytiin Suomen matka-toimistoalan liiton (SMAL) jäsenyrityksiltä kerättyjen tietojen mukaan noin 783 400 matkaa. Tämä oli 7,7 prosenttia enemmän kuin vuonna 2016. Euroopan vetovoimaisuus matkakohdealueena suomalaisten keskuudessa jatkaa kasvuaan. Euroopan osuus lentopohjaisesta valmismatkatuotannosta oli viime vuonna yli 80 prosenttia. Matkoja Euroopan maihin tehtiin liki 630 000, yli 12 prosenttia edellisvuotta enemmän.
Kroatian matkustajamäärät nousivat edellisvuodesta noin 25 prosentilla ja Portugalin yli 32 prosentilla.
Suomalaiset lähtevät pitkille risteilyille aiempien vuosien tapaan innokkaasti. Risteilykohteita ovat mm. Välimeren- ja Karibian-alueen risteilyt. Euroopan-alueella risteili tämän tilaston mukaan viime vuoden aikana noin 7 400 suomalaismatkailijaa ja kaukokohteissa lähes 4 000 matkustajaa. On huomioitava kuitenkin, että yllämainitut luvut ovat matkanjärjestäjien ilmoittamia, eikä niissä ole mukana yksittäisten matkustajien tekemiä ns. omatoimiristeilyjä. Selvänä trendinä on silti nähtävissä, että risteilyt ovat tulleet osaksi suomalaisten elämää.
Omalla messuosastollaan matkamessuilla on Itä-Viron seikkailumaa. – Itä-Virosta löytyykin etelänaapuriin matkaavalle uutta nähtävää ja uusia investointeja matkailua silmälläpitäen on tehty runsaasti, kertoo Kristi Markov. Tuttu ja tuntematon Itä-Viro haastaakin matkaajan mukaan seikkailuihin seikkailupuistoissa, vesi- ja moottoriurheilun parissa sekä koskemattomassa luonnossa. Tekemistä löytyy sekä kesä- että talvikaudella. Kohteista voi mainita esimerkiksi Toilan Spa-hotellin, Oru-puiston sekä Ontikan törmärannikon. Narvan kaupunki linnoituksineen on myös suosittu kohde Itä-Virossa. Kesäkuussa 2018 avataan Kiviölille uusi koko perheen elämyskeskus, jossa voi seikkailla neljässätoista erilaisessa kohteessa. Itä-Virossa kylpylöitä sijaitsee Narva-Joensuussa, jossa sijaitsee myös kilometrikaupalla hyviä hiekkarantoja.
Yksi uusista suosiotaan nostavista kohteista on Slovakia. Slovakian hintataso on edullinen ja Slovakia tarjoaa mm. olut ja viinimatkoja Bratislavan ympäristössä. Myös erilaiset kulttuurimatkat, mm. oopperamatkat alueelle ovat suosittuja. Välimatkat alueella on lyhyitä ja matkaan voi yhdistää vierailuja esimerkiksi Wienissä, Budapestissa tai Krakovassa. Slovakia vetää matkailijoita puoleensa myös kauniilla luonnolla, jossa voi patikoida tai retkeillä. Parhaita aikoja vierailla Slovakiassa ovat kevät ja alkusyksy. Viinimatkailijat ovat kiinnostuneita mm. Open Cellars-tapahtumista, joissa voi vierailla useilla eri viinitiloilla saman matkan aikana. Hapsburgien entinen valtakunta tarjoaa myös kauniita rakennuksia ja erilaisia linnoja vierailukohteiksi.
– Keski-Euroopan matkailu on ollut kasvussa jo useana vuonna ja erityisesti Balkanin alue on kasvattanut suosiotaan merkittävästi, kertoo HTI Travelsin toimitusjohtaja Mertsi Lindfors. – Suomi on ollut tästä kehityksestä hieman myöhässä, mutta nyt kasvuluvut ovat kaksinumeroisia, jatkaa Lindfors.
Vapaa-ajan matkailun lisäksi myös liikematkustus on kääntynyt selvään kasvuun ja matkabudjetit ovat kasvaneet, sillä niin yksityis- kuin liikepuolellakin halutaan satsata myös laatuun, kertoo Lindfors. Hotellin sijainnista on tullut entistä tärkeämpää ja ajattelutapa, että hotellissa käydään ”vain nukkumassa” alkaa olla historiaa. Matkailijat haluavat myös hyvät lentoajat sekä mielummin suorat lennot kohteeseen.
Kroatia on ollut jo vuosia Balkanin alueen ykkösmaa, mutta suosiotaan kasvattavat myös Montenegro sekä Albania Kroatian hintatason nousun myötä.
Lindfors kertoo, että matkalta haetaan nyt myös entistä enemmän elämyksellisiä elementtejä. Gastronomia, viinit, luonto sekä kaupunkikierrokset Pop-up -elementtien kanssa ovat entistä suositumpia. Pop-up kaupunkikävelyssä matkailija ei ennakkoon tiedä, mitä kaikkea retkellä tulee tapahtumaan. – Lindfors uskoo, että tulevaisuudessa Euroopan kohteista nousuun lähtevät myös Moldova, Romania sekä Serbian Belgrad.
Marco Simonen on perustanut oman hotellin viime vuonna Kambozaan, joka on myös suosiotaan nostava paikka kaukomatkailijoille. – Moni Aasian matkaaja on jo nähnyt Thaimaan ja seuraavaksi suunnataan mm. Vietnamiin, Kambozaan sekä Laosiin. Kambozassa päänähtävyys on tietysti Angkor Watin temppelit. Myös Pol Potin ja punakhmerien hirmuhallinnon jäljiltä on maassa runsaasti nähtävää ja koettavaa. Maan pääkaupunki Pnom Penh on suosittu kohde maassa vierailevien turistien keskuudessa.
Simosen mukaan ensimmäiset suomalaismatkaajat ovat saapumassa Villa Kep Resortiin lähiaikoina. Kamboza on tällä hetkellä kuin Thaimaa 20 vuotta sitten, mutta kehitysvauhti maassa on kova. Suomalaishotelli Kambozassa tarjoaa etupäässä luontoa, rauhaa ja hyviä meren antimia Siamin lahden rannalla. Paras aika vierailla Kambozassa on sadekauden ulkopuolella, eli marras-huhtikuussa. Lämpötila Kambozassa on tasainen 28-30 astetta läpi vuoden.
JUSSI SALO
Kuvat:
BORA HIRSOVA/
JUSSI SALO
KOHDEMAIDEN VUODEN 2017
TOP TEN -LISTA
Järjestys 2017 Järjestys 2016
1. Espanja 264 983 (1.)
2. Kreikka 193 828 (2.)
3. Thaimaa 46 615 (4.)
4. Turkki 37 247 (3.)
5. Kroatia 26 184 (6.)
6. Portugali 25 281 (7.)
7. Italia 24 901 (5.)
8. Bulgaria 15 667 (11.)
9. Kypros 14 934 (8.)
10. Arabiemiirikunnat 14 213 (9.)
LÄHDE: SMAL
SLOVAKIA on uusi ja edullinen matkakohde erityisesti teemamatkailuun, kertoo Discover Slovakia Toursin Marcela Lauková.
Jussi Salo
USEAAN kertaan palkittu Turkish Airlines saa käyttöönsä uusia laajarunkoisia Airbus 330-300 koneita keskipitkille reiteilleen kevään aikana. Uuden koneen pienoismallia esittelemässä Ersin Sola ja Suomen johtaja Muhammed Ibrahim Kavranoglu.
Jussi Salo
KIRKKONUMMEN kunnan kehitysjohtaja Risto Nikunlaakso tutustui Matkamessujen ammattilaispäivän tarjontaan torstaina 18.1.
Jussi Salo
KUNINKAANTIEN osastolla Lena Selén ja Berndt Gottberg esittelivät Porkkalan Parenteesin matkailua. -Venäjältä on alkanut tulla yhä enemmän matkailijoita entiselle Porkkalan vuokra-alueelle ja Igor-museoon. Nyt on suunnitelmissa polkupyöräreitit sekä uusi kirja, jonka käännöstyö on vielä käynnissä, kertoo Gottberg.
Jussi Salo
ITÄ-VIRO kasvattaa suosiotaan Baltian matkailussa ja on sellainen alue, johon harvempi suomalaismatkaaja on aikaisemmin tutustunut. Itä-Virossa on tehty runsaasti investointeja palvelemaan alueen matkailua, kertoo Itä-Viron messuosaston Kristi Markov.
Jussi Salo
MERTSI Lindfors kertoo Balkanin alueen olevan edelleen suosittu kohde suomalaisille. -Erilaisia elämyksellisiä elementtejä halutaan liittää osaksi matkaa entistä enemmän, jatkaa Lindfors.
Jussi Salo
MARCO Simonen on perustanut oman hotellin Kambozaan, joka on Aasian nousevia kohteita.
Jussi Salo
VAIHTOEHTOJA asumiseen Espanjan auringon alla tarjosivat Seppo Valkonen 360Hometour.net -yrityksestä yhteistyössä Porkkalan Kodit Oy:n Minna Sundströmin kanssa. He toivottavat Alicanten suunnasta lomakotia etsiviä tervetulleiksi messuille tai Torreviejan toimistoon.
Jussi Salo
SUOMEN Saaristo on näyttävästi esillä Matkamessuilla.
Jussi Salo
KAUKASUKSEN maista Georgia on esillä omalla osastollaan.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
SIUNTIO
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi