KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Kirkkonummen Masalaan ollaan suunnittelemassa maailman mitassakin asumisen ja liikkumisen suhteen ennätyksellisen pienipäästöistä 1000 asukkaan älykylää. Ekoälykylässä tullaan tuottamaan oma sähkö- ja lämpöenergia, vain pieni määrä sähköä tullaan ostamaan yleisestä verkosta. Energia tuotetaan ns. hybridijärjestelmällä, joka koostuu aurinkoenergiasta, akuista, maalämmöstä ja biokaasusta. Energiajärjestelmän on suunnitellut Granlund Consulting Oy hankkeen promoottorin Kari Savolaisen hahmotelman pohjalta.
Liikkuminen kylästä 2 km päähän Masalan asemalle, koulun ja palveluiden ääreen tullaan toteuttamaan robottiminisähkö-
bussien, yhteiskäyttöisten sähköautojen ja -polkupyörien avulla. Kaikissa taloissa on sähköautojen latausmahdollisuus. Savolainen uskoo, että liikkumisen ympäristörasitusta voidaan oman energiantuotannon ja sähköistämisen avulla leikata lähes olemattomaksi. Liikennejärjestelmän on suunnitellut Ramboll Suomi Oy hankkeen promoottorin hahmotelman pohjalta.
Ekoälykylän talot tullaan tuottamaan tehtaissa, jolloin talojen hinta voidaan painaa selvästi alemmaksi pääkaupunkiseudun sietämättömän korkeaan tasoon nähden.
Hankkeen promoottori Kari Savolainen, joka omistaa kylän alueen, on sitoutunut lahjottamaan miljoona euroa kylälle. Tällä on tarkoitus tuottaa kylätalo alueen asukkaiden yhteiseen käyttöön sekä robottibussit ja 4 sähköautoa liikkumiseen. Hanketta esitellääm medialle, Kirkkonummen päättäjille ja yleisölle yleisessä seminaarissa maanantaina 20.8. Hotelli Majvikissa klo 13-16.
Hankeen puuhamies Kari Savolainen kertoo, että hanke on nyt menossa kovaa vauhtia eteenpäin. Savolaisen mukaan hanke on merkittävä jopa maailman mittakaavassa ja suunnitelmissa hankeen hiilitase on saatu lähelle hiilineutraaliutta, eli 1 000 ihmisen asuminen ei rasittaisi luontoa. Kaikkiaan Savolaisen suunnitelmissa on noin 300 asuntoa, jotta hankkeesta saadaan taloudellisesti kannattava. Savolainen kertoo, että hanke on otettu päättäjien keskuudessa suurimmaksi osaksi positiivisesti vastaan.
Tulevalla asuinalueella asumiskulut tulisivat olemaan Savolaisen mukaan energiaratkaisuiden siivittämänä huomattavasti matalammat kuin muualla. Tavoitteena on rakentaa alueelle erillis- sekä luhtitaloja yhteisessä yhtiössä tai osuuskunnassa.
Rakennusmateriaalina tullaan käyttämään puuta, joka on hiilidioksidipäätöiltään huomattavasti betonia parempi materiaali, kertoo Savolainen.
JUSSI SALO
EKOÄLYKYLÄHANKKEEN promoottori on Kari Savolainen, joka omistaa kylän alueen. Savolainen esittelee hanketta Hotelli Majvikissa maanantaina 20.8. klo 13-16.
Jussi Salo
LIIKENNE Ekokylästä Masalan keskustaan on suunniteltu hoidettavaksi robottisähköbussilla.
Jussi Salo
EKOÄLYKYLÄ sijoittuu läntiseen Masalaan noin kahden kilometrin etäisyydelle Masalan asemasta.
Jussi Salo
HAVAINNEKUVA siitä, miltä Kirkkonummen Masalaan suunniteltu 1000 asukkaan ekoälykylä voisi näyttää.
Jussi Salo
SIUNTIO
KIRKKONUMMI
INKOO
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Kirkkonummen Masalaan ollaan suunnittelemassa maailman mitassakin asumisen ja liikkumisen suhteen ennätyksellisen pienipäästöistä 1000 asukkaan älykylää. Ekoälykylässä tullaan tuottamaan oma sähkö- ja lämpöenergia, vain pieni määrä sähköä tullaan ostamaan yleisestä verkosta. Energia tuotetaan ns. hybridijärjestelmällä, joka koostuu aurinkoenergiasta, akuista, maalämmöstä ja biokaasusta. Energiajärjestelmän on suunnitellut Granlund Consulting Oy hankkeen promoottorin Kari Savolaisen hahmotelman pohjalta.
Liikkuminen kylästä 2 km päähän Masalan asemalle, koulun ja palveluiden ääreen tullaan toteuttamaan robottiminisähkö-
bussien, yhteiskäyttöisten sähköautojen ja -polkupyörien avulla. Kaikissa taloissa on sähköautojen latausmahdollisuus. Savolainen uskoo, että liikkumisen ympäristörasitusta voidaan oman energiantuotannon ja sähköistämisen avulla leikata lähes olemattomaksi. Liikennejärjestelmän on suunnitellut Ramboll Suomi Oy hankkeen promoottorin hahmotelman pohjalta.
Ekoälykylän talot tullaan tuottamaan tehtaissa, jolloin talojen hinta voidaan painaa selvästi alemmaksi pääkaupunkiseudun sietämättömän korkeaan tasoon nähden.
Hankkeen promoottori Kari Savolainen, joka omistaa kylän alueen, on sitoutunut lahjottamaan miljoona euroa kylälle. Tällä on tarkoitus tuottaa kylätalo alueen asukkaiden yhteiseen käyttöön sekä robottibussit ja 4 sähköautoa liikkumiseen. Hanketta esitellääm medialle, Kirkkonummen päättäjille ja yleisölle yleisessä seminaarissa maanantaina 20.8. Hotelli Majvikissa klo 13-16.
Hankeen puuhamies Kari Savolainen kertoo, että hanke on nyt menossa kovaa vauhtia eteenpäin. Savolaisen mukaan hanke on merkittävä jopa maailman mittakaavassa ja suunnitelmissa hankeen hiilitase on saatu lähelle hiilineutraaliutta, eli 1 000 ihmisen asuminen ei rasittaisi luontoa. Kaikkiaan Savolaisen suunnitelmissa on noin 300 asuntoa, jotta hankkeesta saadaan taloudellisesti kannattava. Savolainen kertoo, että hanke on otettu päättäjien keskuudessa suurimmaksi osaksi positiivisesti vastaan.
Tulevalla asuinalueella asumiskulut tulisivat olemaan Savolaisen mukaan energiaratkaisuiden siivittämänä huomattavasti matalammat kuin muualla. Tavoitteena on rakentaa alueelle erillis- sekä luhtitaloja yhteisessä yhtiössä tai osuuskunnassa.
Rakennusmateriaalina tullaan käyttämään puuta, joka on hiilidioksidipäätöiltään huomattavasti betonia parempi materiaali, kertoo Savolainen.
JUSSI SALO
EKOÄLYKYLÄHANKKEEN promoottori on Kari Savolainen, joka omistaa kylän alueen. Savolainen esittelee hanketta Hotelli Majvikissa maanantaina 20.8. klo 13-16.
Jussi Salo
LIIKENNE Ekokylästä Masalan keskustaan on suunniteltu hoidettavaksi robottisähköbussilla.
Jussi Salo
EKOÄLYKYLÄ sijoittuu läntiseen Masalaan noin kahden kilometrin etäisyydelle Masalan asemasta.
Jussi Salo
HAVAINNEKUVA siitä, miltä Kirkkonummen Masalaan suunniteltu 1000 asukkaan ekoälykylä voisi näyttää.
Jussi Salo
SIUNTIO
KIRKKONUMMI
INKOO
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi