KIRKKONUMMI
Julkinen liikenne on tulevaisuutta ainakin, mikäli tarkastelemme nykyhallituksen ilmasto- ja ympäristöpolitiikkaa. Ihmisiä kannustetaan vaihtamaan yksityisautonsa kumipyöriin ja kiskovaunuihin veroetujen ja tiemaksujen avulla, joista jälkimmäiseen ovat suhtautuneet negatiivisesti sekä kunta että lähes jokainen paikallispoliitikko.
Kirkkonummi on rivitalo- sekä omakotiasujien mansikkapaikka ja on selkeää, että kaikilla heistä ei ole edellytyksiä käyttää julkista liikennettä. Sen sijaan, että rankaisisimme näitä ihmisiä, joille julkinen liikenne ei ole mahdollisuus, tulisi meidän mahdollistaa sen käyttö heidänkin kohdallaan.
Kuntana meillä on ainutlaatuinen mahdollisuus tukea tätä kehitystä. Rajojemme läpi kulkisi potentiaalisesti kaksi junalinjaa sekä pohjoisessa että etelässä, joiden avulla voisimme mahdollistaa valtaosalle kirkkonummelaisista ympäristöystävällisemmän ja sujuvamman matkan Helsingin ja Turun suuntaan. Olemme kuitenkin pikavauhtia menettämässä tämän tuhannen taalan paikan.
Useat uusmaalaiset valtakunnanpoliitikot kuten esimerkiksi kunnanvaltuustomme puheenjohtaja ovat tällä viikolla esittäneet populistisia väitteitä, joiden mukaan tunnin junaa ei tarvita, eikä se palvelisi sen vaikutusalueella asuvia asukkaita. Nämä väitteet eivät kuitenkaan vastaa totuutta.
Suurin ongelma nykyisellä rantaradalla on kapasiteetti. Turun suuntaan kulkevat pikajunat syövät kapasiteettia, joka voitaisiin niiden sijaan luovuttaa lähijunaliikenteelle. Tunnin junan seurauksena nämä pikajunat voitaisiin siirtää pohjoisemmalle oikoradalle, jolloin rantaradalle vapautuisi huomattavasti tilaa parantaa nykyistä lähi- ja taajamajunaliikennettä Kirkkonummelle, Siuntioon, Inkooseen ja Karjaalle.
Yhtä lailla, mikäli rantaradan liikenne haluttaisiin vastaamaan tunnin junan nykyistä suunniteltua nopeutta, tulisi se rakentaa käytännössä kokonaan uudelleen sen mutkaisuuden takia. Tämä tarkoittaisi luonnollisesti merkittäviä maanvaihtoja ja pakkolunastuksia, joissa vuosisadan aikana syntynyt kylä- ja kulttuurimaisema tuhoutuisi. Samaan aikaan toinen puoli kirkkonummelaisista joutuisi edelleen turvautumaan yksityisautoon ja maksamaan kiltisti ruuhkamaksuja päivittäin.
Mielestäni on tekopyhää tehdä politiikkaa, joka pakottaa ihmiset auton rattiin samaan aikaan, kun valtio aktiivisesti rankaisee sen käytöstä. Maailmaa ei pelasteta siltarumpupolitiikalla, vaan vastuullisella päätöksenteolla, josta hyötyvät tasapuolisesti kaikki Kirkkonummen asukkaat.
MARKUS MYLLYNIEMI
Kunnanvaltuutettu
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
KIRKKONUMMI
Julkinen liikenne on tulevaisuutta ainakin, mikäli tarkastelemme nykyhallituksen ilmasto- ja ympäristöpolitiikkaa. Ihmisiä kannustetaan vaihtamaan yksityisautonsa kumipyöriin ja kiskovaunuihin veroetujen ja tiemaksujen avulla, joista jälkimmäiseen ovat suhtautuneet negatiivisesti sekä kunta että lähes jokainen paikallispoliitikko.
Kirkkonummi on rivitalo- sekä omakotiasujien mansikkapaikka ja on selkeää, että kaikilla heistä ei ole edellytyksiä käyttää julkista liikennettä. Sen sijaan, että rankaisisimme näitä ihmisiä, joille julkinen liikenne ei ole mahdollisuus, tulisi meidän mahdollistaa sen käyttö heidänkin kohdallaan.
Kuntana meillä on ainutlaatuinen mahdollisuus tukea tätä kehitystä. Rajojemme läpi kulkisi potentiaalisesti kaksi junalinjaa sekä pohjoisessa että etelässä, joiden avulla voisimme mahdollistaa valtaosalle kirkkonummelaisista ympäristöystävällisemmän ja sujuvamman matkan Helsingin ja Turun suuntaan. Olemme kuitenkin pikavauhtia menettämässä tämän tuhannen taalan paikan.
Useat uusmaalaiset valtakunnanpoliitikot kuten esimerkiksi kunnanvaltuustomme puheenjohtaja ovat tällä viikolla esittäneet populistisia väitteitä, joiden mukaan tunnin junaa ei tarvita, eikä se palvelisi sen vaikutusalueella asuvia asukkaita. Nämä väitteet eivät kuitenkaan vastaa totuutta.
Suurin ongelma nykyisellä rantaradalla on kapasiteetti. Turun suuntaan kulkevat pikajunat syövät kapasiteettia, joka voitaisiin niiden sijaan luovuttaa lähijunaliikenteelle. Tunnin junan seurauksena nämä pikajunat voitaisiin siirtää pohjoisemmalle oikoradalle, jolloin rantaradalle vapautuisi huomattavasti tilaa parantaa nykyistä lähi- ja taajamajunaliikennettä Kirkkonummelle, Siuntioon, Inkooseen ja Karjaalle.
Yhtä lailla, mikäli rantaradan liikenne haluttaisiin vastaamaan tunnin junan nykyistä suunniteltua nopeutta, tulisi se rakentaa käytännössä kokonaan uudelleen sen mutkaisuuden takia. Tämä tarkoittaisi luonnollisesti merkittäviä maanvaihtoja ja pakkolunastuksia, joissa vuosisadan aikana syntynyt kylä- ja kulttuurimaisema tuhoutuisi. Samaan aikaan toinen puoli kirkkonummelaisista joutuisi edelleen turvautumaan yksityisautoon ja maksamaan kiltisti ruuhkamaksuja päivittäin.
Mielestäni on tekopyhää tehdä politiikkaa, joka pakottaa ihmiset auton rattiin samaan aikaan, kun valtio aktiivisesti rankaisee sen käytöstä. Maailmaa ei pelasteta siltarumpupolitiikalla, vaan vastuullisella päätöksenteolla, josta hyötyvät tasapuolisesti kaikki Kirkkonummen asukkaat.
MARKUS MYLLYNIEMI
Kunnanvaltuutettu
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi