– On huolestuttavaa, kun yksityisteiden rahoitustuki ensi vuoden budjettiesityksessä taas laskee. Valtion avustus on vain 13 miljoonaa euroa käytettäväksi kymmenille tuhansille tiekilometreille. Avustus laskee tästä vuodesta neljä miljoonaa, kun tarve olisi nostaa se noin 40 miljoonaan euroon, sanoo erityisasiantuntija Jaakko Rahja Suomen Tieyhdistyksestä.
– Tämä tietää synkkiä aikoja yksityisteitä käyttävälle elinkeinoelämälle sekä haja-asutusalueiden asutukselle ja virkistysliikkumiselle.
– Tämä tiestömme hiussuonisto kaipaa laajasti korjauksia. Pelkästään asuttujen teiden korjausvelka on vajaat puoli miljardia euroa, josta kolmannes koskee siltoja. Jos korjausvelan määrää arvioidaan koko yksityistieverkolle eli muillekin kuin asutuille teille, lähestyy luku miljardia euroa.
Rahjan mukaan Suomessa tieverkko ja teiden tarpeellisuus on kovin ainutlaatuista koko maailmassa. Yksityisteitä tarvitaan asutusta varten, mutta ne ovat olennainen osa elinkeinoelämän edellytyksiä. Näiden teiden varrelta kuljetetaan liki kaikki maa- ja metsätalouden kuljetukset. Teitä käytetään laajasti myös energiateollisuuden ja matkailun tarpeisiin.
Yksityisteitä Suomessa on yhdeksän kertaa maapallon ympärysmitta.
– On aivan selvää, ettei yksin tienvarren osakkaiden toimesta ja kustannuksella riittävät silta- ja tiekorjaukset toteudu. Yhden sillan korjaus maksaa helposti satoja tuhansia.
– Yksityisteillä on laajasti yleistä liikennettä, joka palvelee muitakin kuin tienpidosta vastuussa olevia tieosakkaita. Näin ollen yhteiskunnan täytyy olla mukana myös rahoitusmielessä. Ruotsissa ymmärrys tieinfran suhteen on aivan eri tasolla. Siellä avustus on kymmenkertainen Suomeen verrattuna.
Tieyhdistys muistuttaa, että yksityistiet ovat osa maamme liikennejärjestelmää. Kuljetusketjujen tulee olla kunnossa koko matkaltaan yksityisteiden loppupäästä maanteiden kautta satamiin, tuotantolaitoksiin tai toisen liikennemuodon terminaaleihin.
– Ei siellä saa olla hajoamisvaarassa olevia siltoja tai muita pullonkauloja, muistuttaa Jaakko Rahja.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
– On huolestuttavaa, kun yksityisteiden rahoitustuki ensi vuoden budjettiesityksessä taas laskee. Valtion avustus on vain 13 miljoonaa euroa käytettäväksi kymmenille tuhansille tiekilometreille. Avustus laskee tästä vuodesta neljä miljoonaa, kun tarve olisi nostaa se noin 40 miljoonaan euroon, sanoo erityisasiantuntija Jaakko Rahja Suomen Tieyhdistyksestä.
– Tämä tietää synkkiä aikoja yksityisteitä käyttävälle elinkeinoelämälle sekä haja-asutusalueiden asutukselle ja virkistysliikkumiselle.
– Tämä tiestömme hiussuonisto kaipaa laajasti korjauksia. Pelkästään asuttujen teiden korjausvelka on vajaat puoli miljardia euroa, josta kolmannes koskee siltoja. Jos korjausvelan määrää arvioidaan koko yksityistieverkolle eli muillekin kuin asutuille teille, lähestyy luku miljardia euroa.
Rahjan mukaan Suomessa tieverkko ja teiden tarpeellisuus on kovin ainutlaatuista koko maailmassa. Yksityisteitä tarvitaan asutusta varten, mutta ne ovat olennainen osa elinkeinoelämän edellytyksiä. Näiden teiden varrelta kuljetetaan liki kaikki maa- ja metsätalouden kuljetukset. Teitä käytetään laajasti myös energiateollisuuden ja matkailun tarpeisiin.
Yksityisteitä Suomessa on yhdeksän kertaa maapallon ympärysmitta.
– On aivan selvää, ettei yksin tienvarren osakkaiden toimesta ja kustannuksella riittävät silta- ja tiekorjaukset toteudu. Yhden sillan korjaus maksaa helposti satoja tuhansia.
– Yksityisteillä on laajasti yleistä liikennettä, joka palvelee muitakin kuin tienpidosta vastuussa olevia tieosakkaita. Näin ollen yhteiskunnan täytyy olla mukana myös rahoitusmielessä. Ruotsissa ymmärrys tieinfran suhteen on aivan eri tasolla. Siellä avustus on kymmenkertainen Suomeen verrattuna.
Tieyhdistys muistuttaa, että yksityistiet ovat osa maamme liikennejärjestelmää. Kuljetusketjujen tulee olla kunnossa koko matkaltaan yksityisteiden loppupäästä maanteiden kautta satamiin, tuotantolaitoksiin tai toisen liikennemuodon terminaaleihin.
– Ei siellä saa olla hajoamisvaarassa olevia siltoja tai muita pullonkauloja, muistuttaa Jaakko Rahja.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi