KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Kirkkonummen yhdyskuntatekniikan lautakunta sai tiedokseen Kirkkonummen kunnan kaavoituskatsauksen joulukuun kokouksessaan.
Vuonna 2019 kuntakeskuksen 2. vaiheen osayleiskaavaehdotuksen valmistelu eteni ja Kylmälän osayleiskaavan haasteellisiin suunnittelukysymyksiin etsittiin vastauksia. Useita eri osayleiskaavahankkeisiin liittyviä selvityksiä laadittiin ja pantiin vireille. Taajama-alueiden osayleiskaavoihin laadittiin kaavataloutta koskevat selvitykset. Edellä lueteltujen osayleiskaavojen lisäksi vireillä ovat Kantvikin, Luoman ja Masalan osayleiskaavahankkeet.
Uutena hankkeena kaavoitusohjelmaan nousi Pohjoisen Kirkkonummen liikennekäytävän osayleiskaava, joka mahdollistaa Espoon ja Salon välisen ESA-rataosuuden toteuttamisen osana Helsingin ja Turun välistä nopeaa junayhteyttä.
Asemakaavoituksen osalta Kirkkonummen liikekeskustan kehittäminen on kunnassa priorisoitu tärkeimmäksi kehittämishankkeeksi ja alueella on vireillä useita kaavahankkeita. Tallinmäen valmisteluaineisto ja Keskustan urheilupuiston ehdotus saatiin nähtäville, myös korttelin 108 kaavaehdotus oli nähtävillä. Sen sijaan Kirkkolaakson kauppakeskuksen kaavoituksen valmistelu ei edennyt.
Juhlakallion ja Tolsanmäen kaavat saatiin hyväksymiskäsittelyyn, mutta niiden haasteelliset maankäyttösopimusneuvottelut eivät mahdollistaneet niiden lopullista hyväksymistä. Tolsanjärven kaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelma laadittiin. Gesterbyn kaavan yleissuunnittelun edetessä ilmeni, että kaavoitettavaa aluetta on laajennettava. Munkinmäenpuiston ideasuunnitelman vaihtoehdot valmistuivat vuoden 2019 lopulla ja kaava on tarkoitus lähteä toteuttamaan vuonna 2020.
Eteläisellä Kirkkonummella Prikirannan kaavan yleissuunnitelmat valmistuivat ja niiden mukaisesti kaava voidaan valmistella hyväksymiskäsittelyyn. Pikkalanlahden kaavoitus ei edennyt odotetusti eikä siihen liittyvää yleissuunnittelua ole pantu vireille.
Itäisellä Kirkkonummella Masalanportin kaava tuli lainvoimaiseksi. Sarvvikinportin ja Riistametsän kaavat hyväksyttiin kunnanvaltuustossa, mutta molemmista kaavapäätöksistä on valitettu. Suvimäen ja Majvikin kaavaa koskeneesta liito-oravan elinympäristöä koskeneeseen poikkeamispäätökseen saatiin ELY-keskuksen myönteinen lupa, mutta myös siitä on valitettu. Tästä huolimatta kaavanlaadintaa on jatkettu. Sarvvikinrannan kaavaehdotus oli nähtävillä, mutta ennen sen hyväksymiskäsittelyä on päivitettävä luontoselvitystä.
Mustikkarinteen kaavan valmisteluaineiston laadinta on vireillä. Sama koskee Bjönsinmäen kaavaehdotusta. Kvisin ja Pohjois-Jorvaksen kaavahankkeiden yleissuunnittelu saatiin valmiiksi, mikä mahdollistaa kaavaehdotusten laatimisen. Jorvaksenkolmion suunnittelu ei edennyt.
Pohjoisella Kirkkonummella Veikkolanpuro II kaavaehdotus oli nähtävillä. Veikkolanportin kaavaehdotuksen valmistelun osalta odotettiin Pohjoisen Kirkkonummen liikennekäytävän osayleiskaavan suunnittelulähtökohtien ja liikennesuunnitteluun liittyvien suunnitelmien tarkentumista.
Ranta-asemakaavoituksen osalta Näsessä sijaitsevan Rastirannan kaava hyväksyttiin kunnanvaltuustossa, mutta päätöksestä on valitettu. Lomanin ranta-asemakaava hyväksyttiin kunnanvaltuustossa ja se sai lainvoiman. Mössön ja Kurkgårdin kaavahankkeet eivät edenneet.
Osayleiskaavoituksessa laaditaan kuntakeskuksen 2. vaiheen ja Kylmälän osayleiskaavaehdotukset. Tavoitteena on saada molemmat hankkeet valmiiksi vuonna 2020. Niin ikään Kantvikin valmisteluaineisto laaditaan. Kirkkonummen pohjoisen liikennekäytävän valmisteluaineisto ja kaavaehdotus laaditaan. Masalan ja Luoman osayleiskaavojen maankäytön suunnittelua on viivästyttänyt epäselvyys rantaradan varikon sijaintipaikasta. Loppuvuonna 2019 kunta on linjannut ettei varikkoa sijoiteta kunnan alueelle, mikä mahdollistaa yleiskaavojen eteenpäinviemisen. Kunta valmistautuu yhteistyössä alueen keskeisimpien maanomistajien kanssa Sundsbergin ja Sarvvikin osayleiskaavoituksen käynnistämiseen.
Asemakaavoituksen osalta Kirkkonummen keskustan Tallinmäen kaavaehdotus valmistuu, mikäli yleissuunnittelu etenee odotetusti. Keskustan urheilupuisto ja kortteli 108 saadaan hyväksymiskäsittelyyn. Hulevesien käsittely suunnittelualueella edellyttää Gesterby kaavan laajentamista, mikä tarkoittaa hankkeen osallistumis- ja arviointisuunnitelman päivittämistä. Ennen sen laatimista tutkitaan kaava alueen jakamista kahdeksi hankkeeksi siten, että toinen niistä voitaisiin saada nopeammin valmiiksi.
Munkinmäenpuiston kaavahankkeesta laaditaan osallistumis- ja arviointisuunnitelma. Kaavahankkeen ideasuunnitelmavaihtoehtojen perusteella laaditaan suoraan asemakaavaehdotus, jonka tavoitteena on valmistua vuonna 2020. Niin ikään Munkinmäelle laaditaan kaavamuutos, joka koskee kortteleita 202 ja 203 ja niillä olevan maankäytön muuttamista.
Tolsanjärven kaavan valmisteluaineisto valmistuu ja sitä koskevat yleissuunnittelu pannaan vireille.
Eteläisellä Kirkkonummella Prikirannan kaava jaetaan kahdeksi erilliseksi kaavahankkeeksi siten, että asuntoalueen ja pienvenesataman käsittävä kaava valmistellaan hyväksymiskäsittelyyn. Kantvikin eteläsatamasta muodostetaan oma kaava, koska alueen kehittäjä haluaa merkittävästi nostaa sataman rakennusoikeutta. Tämän johdosta laaditaan hankkeelle osallistumis- ja arviointisuunnitelma, jonka jälkeen laaditaan kaavaehdotus. Pikkalanlahden kaavan valmisteluaineisto pyritään saamaan nähtäville, ja lisäksi hankkeeseen liittyvät yleissuunnitteluhankkeet pannaan vireille.
Itäisellä Kirkkonummella Sarvvikinrannan kaavan osalta päivitetään sitä koskeva luontoselvitys. Suvimäen ja Majvikin, Kvisin sekä Pohjois-Jorvaksen kaavaehdotukset valmistuvat. Niin ikään Bjönsinmäestä laaditaan kaavaehdotus ja se on tarkoitus saada myös hyväksyttyä. Mustikkarinteen kaavan valmisteluaineisto laaditaan. Kettukorven osallistumis- ja arviointisuunnitelma laaditaan. Jorvaksenkolmion kaavoitus etenee, mikäli aseman tuntumaan sijoittuvan kaupallisen toiminnan suunnitelmat ovat toteuttamiskelpoisia. Inkilänportin kaavaa edistetään ainoastaan siinä tilanteessa, että hankkeelle on saatu uusi toimija.
Pohjoisella Kirkkonummella Veikkolanpuro II valmistellaan hyväksymiskäsittelyyn. Vastaavasti Veikkolanportin kaavaehdotus valmistuu, mikäli Turunväylän eritasoliittymän suunnitteluperiaatteet ja Veikkolan asemapaikan sijainti sen mahdollistaa. Ranta-asemakaavoista vireillä olevat kaavahankkeet käsitellään niiden ollessa valmiita päättäjäkäsittelyyn.
Vuonna 2019 käynnistettiin uuden maankäytön kehityskuvan laatiminen. Suunnittelu käynnistyi tulevaisuustutkimustiedon ja vallitsevien megatrendien mukaisilla neljällä erilaisella skenaariolla ja niiden pohjalta laadituilla maankäyttösuunnitelmilla. Suunnittelutyöpajoihin osallistuivat päättäjien lisäksi joukko kirkkonummelaisia nuoria. Työpajojen jälkeen niiden tulokset koottiin yhteen ja aloitettiin lopullisen kehityskuvan laatiminen tavoitteena helppo luettavuus ja korkeatasoinen visuaalinen ilme. Kehityskuvasta ilmenee työpajojen tulosten mukainen tavoitteellinen maankäyttö kunnassa. Kunnanvaltuusto hyväksynee kehityskuvan vuonna 2020.
Vuonna 2020 on tarkoitus panna vireille myös arkkitehtuuripoliittisen ohjelman toteuttamistoimenpiteiden valmistelu.
Kirkkonummen liikekeskustan maankäyttö muuttuu lähivuosikymmenen aikana merkittävästi. Kaavamuutoksia laaditaan vaiheittain ja tavoitteena on sekä asukasmäärän voimakas kasvattaminen että palvelujen ja kaupan vahvistaminen liikekeskustassa. Ajoneuvoliikenteen toimivuuden varmistamiseksi on laadittu liikekeskustan katujen yleissuunnitelma kaavoituksen lähtötiedoksi. Siinä on esitetty toimivat järjestelyt liikenteen keskeisiin solmukohtiin, kuten Kirkkonummentien risteyksiin.
Munkinmäen länsiosasta on muodostumassa merkittävä kaupallinen alue tilaa vaativalle kaupalle. Yleissuunnitelmassa varaudutaan kantatien 51 ja Purokummuntien tasoliittymän siirtämiseen Pedersin alueelle. Tarkoitus on johtaa lännen suunnasta ajoneuvoliikenne Munkinmäkeen ja edelleen Kirkkonummen liikekeskustaan suunniteltavan rautatien alittavan yhteyden kautta sekä vähentää Kirkkonummenportin eritasoliittymän liikennemäärien kasvua.
KIRKKONUMMEN liikekeskustan maankäyttö muuttuu lähivuosikymmenen aikana merkittävästi. Tavoitteena on asukasmäärän voimakas kasvattaminen että palvelujen ja kaupan vahvistaminen liikekeskustassa. Havainnekuva Tallinmäen kaavasta, näkymä Kirkolta torin suuntaan. Kuva: Arkkitehtitoimisto Jukka Turtiainen Oy.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Kirkkonummen yhdyskuntatekniikan lautakunta sai tiedokseen Kirkkonummen kunnan kaavoituskatsauksen joulukuun kokouksessaan.
Vuonna 2019 kuntakeskuksen 2. vaiheen osayleiskaavaehdotuksen valmistelu eteni ja Kylmälän osayleiskaavan haasteellisiin suunnittelukysymyksiin etsittiin vastauksia. Useita eri osayleiskaavahankkeisiin liittyviä selvityksiä laadittiin ja pantiin vireille. Taajama-alueiden osayleiskaavoihin laadittiin kaavataloutta koskevat selvitykset. Edellä lueteltujen osayleiskaavojen lisäksi vireillä ovat Kantvikin, Luoman ja Masalan osayleiskaavahankkeet.
Uutena hankkeena kaavoitusohjelmaan nousi Pohjoisen Kirkkonummen liikennekäytävän osayleiskaava, joka mahdollistaa Espoon ja Salon välisen ESA-rataosuuden toteuttamisen osana Helsingin ja Turun välistä nopeaa junayhteyttä.
Asemakaavoituksen osalta Kirkkonummen liikekeskustan kehittäminen on kunnassa priorisoitu tärkeimmäksi kehittämishankkeeksi ja alueella on vireillä useita kaavahankkeita. Tallinmäen valmisteluaineisto ja Keskustan urheilupuiston ehdotus saatiin nähtäville, myös korttelin 108 kaavaehdotus oli nähtävillä. Sen sijaan Kirkkolaakson kauppakeskuksen kaavoituksen valmistelu ei edennyt.
Juhlakallion ja Tolsanmäen kaavat saatiin hyväksymiskäsittelyyn, mutta niiden haasteelliset maankäyttösopimusneuvottelut eivät mahdollistaneet niiden lopullista hyväksymistä. Tolsanjärven kaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelma laadittiin. Gesterbyn kaavan yleissuunnittelun edetessä ilmeni, että kaavoitettavaa aluetta on laajennettava. Munkinmäenpuiston ideasuunnitelman vaihtoehdot valmistuivat vuoden 2019 lopulla ja kaava on tarkoitus lähteä toteuttamaan vuonna 2020.
Eteläisellä Kirkkonummella Prikirannan kaavan yleissuunnitelmat valmistuivat ja niiden mukaisesti kaava voidaan valmistella hyväksymiskäsittelyyn. Pikkalanlahden kaavoitus ei edennyt odotetusti eikä siihen liittyvää yleissuunnittelua ole pantu vireille.
Itäisellä Kirkkonummella Masalanportin kaava tuli lainvoimaiseksi. Sarvvikinportin ja Riistametsän kaavat hyväksyttiin kunnanvaltuustossa, mutta molemmista kaavapäätöksistä on valitettu. Suvimäen ja Majvikin kaavaa koskeneesta liito-oravan elinympäristöä koskeneeseen poikkeamispäätökseen saatiin ELY-keskuksen myönteinen lupa, mutta myös siitä on valitettu. Tästä huolimatta kaavanlaadintaa on jatkettu. Sarvvikinrannan kaavaehdotus oli nähtävillä, mutta ennen sen hyväksymiskäsittelyä on päivitettävä luontoselvitystä.
Mustikkarinteen kaavan valmisteluaineiston laadinta on vireillä. Sama koskee Bjönsinmäen kaavaehdotusta. Kvisin ja Pohjois-Jorvaksen kaavahankkeiden yleissuunnittelu saatiin valmiiksi, mikä mahdollistaa kaavaehdotusten laatimisen. Jorvaksenkolmion suunnittelu ei edennyt.
Pohjoisella Kirkkonummella Veikkolanpuro II kaavaehdotus oli nähtävillä. Veikkolanportin kaavaehdotuksen valmistelun osalta odotettiin Pohjoisen Kirkkonummen liikennekäytävän osayleiskaavan suunnittelulähtökohtien ja liikennesuunnitteluun liittyvien suunnitelmien tarkentumista.
Ranta-asemakaavoituksen osalta Näsessä sijaitsevan Rastirannan kaava hyväksyttiin kunnanvaltuustossa, mutta päätöksestä on valitettu. Lomanin ranta-asemakaava hyväksyttiin kunnanvaltuustossa ja se sai lainvoiman. Mössön ja Kurkgårdin kaavahankkeet eivät edenneet.
Osayleiskaavoituksessa laaditaan kuntakeskuksen 2. vaiheen ja Kylmälän osayleiskaavaehdotukset. Tavoitteena on saada molemmat hankkeet valmiiksi vuonna 2020. Niin ikään Kantvikin valmisteluaineisto laaditaan. Kirkkonummen pohjoisen liikennekäytävän valmisteluaineisto ja kaavaehdotus laaditaan. Masalan ja Luoman osayleiskaavojen maankäytön suunnittelua on viivästyttänyt epäselvyys rantaradan varikon sijaintipaikasta. Loppuvuonna 2019 kunta on linjannut ettei varikkoa sijoiteta kunnan alueelle, mikä mahdollistaa yleiskaavojen eteenpäinviemisen. Kunta valmistautuu yhteistyössä alueen keskeisimpien maanomistajien kanssa Sundsbergin ja Sarvvikin osayleiskaavoituksen käynnistämiseen.
Asemakaavoituksen osalta Kirkkonummen keskustan Tallinmäen kaavaehdotus valmistuu, mikäli yleissuunnittelu etenee odotetusti. Keskustan urheilupuisto ja kortteli 108 saadaan hyväksymiskäsittelyyn. Hulevesien käsittely suunnittelualueella edellyttää Gesterby kaavan laajentamista, mikä tarkoittaa hankkeen osallistumis- ja arviointisuunnitelman päivittämistä. Ennen sen laatimista tutkitaan kaava alueen jakamista kahdeksi hankkeeksi siten, että toinen niistä voitaisiin saada nopeammin valmiiksi.
Munkinmäenpuiston kaavahankkeesta laaditaan osallistumis- ja arviointisuunnitelma. Kaavahankkeen ideasuunnitelmavaihtoehtojen perusteella laaditaan suoraan asemakaavaehdotus, jonka tavoitteena on valmistua vuonna 2020. Niin ikään Munkinmäelle laaditaan kaavamuutos, joka koskee kortteleita 202 ja 203 ja niillä olevan maankäytön muuttamista.
Tolsanjärven kaavan valmisteluaineisto valmistuu ja sitä koskevat yleissuunnittelu pannaan vireille.
Eteläisellä Kirkkonummella Prikirannan kaava jaetaan kahdeksi erilliseksi kaavahankkeeksi siten, että asuntoalueen ja pienvenesataman käsittävä kaava valmistellaan hyväksymiskäsittelyyn. Kantvikin eteläsatamasta muodostetaan oma kaava, koska alueen kehittäjä haluaa merkittävästi nostaa sataman rakennusoikeutta. Tämän johdosta laaditaan hankkeelle osallistumis- ja arviointisuunnitelma, jonka jälkeen laaditaan kaavaehdotus. Pikkalanlahden kaavan valmisteluaineisto pyritään saamaan nähtäville, ja lisäksi hankkeeseen liittyvät yleissuunnitteluhankkeet pannaan vireille.
Itäisellä Kirkkonummella Sarvvikinrannan kaavan osalta päivitetään sitä koskeva luontoselvitys. Suvimäen ja Majvikin, Kvisin sekä Pohjois-Jorvaksen kaavaehdotukset valmistuvat. Niin ikään Bjönsinmäestä laaditaan kaavaehdotus ja se on tarkoitus saada myös hyväksyttyä. Mustikkarinteen kaavan valmisteluaineisto laaditaan. Kettukorven osallistumis- ja arviointisuunnitelma laaditaan. Jorvaksenkolmion kaavoitus etenee, mikäli aseman tuntumaan sijoittuvan kaupallisen toiminnan suunnitelmat ovat toteuttamiskelpoisia. Inkilänportin kaavaa edistetään ainoastaan siinä tilanteessa, että hankkeelle on saatu uusi toimija.
Pohjoisella Kirkkonummella Veikkolanpuro II valmistellaan hyväksymiskäsittelyyn. Vastaavasti Veikkolanportin kaavaehdotus valmistuu, mikäli Turunväylän eritasoliittymän suunnitteluperiaatteet ja Veikkolan asemapaikan sijainti sen mahdollistaa. Ranta-asemakaavoista vireillä olevat kaavahankkeet käsitellään niiden ollessa valmiita päättäjäkäsittelyyn.
Vuonna 2019 käynnistettiin uuden maankäytön kehityskuvan laatiminen. Suunnittelu käynnistyi tulevaisuustutkimustiedon ja vallitsevien megatrendien mukaisilla neljällä erilaisella skenaariolla ja niiden pohjalta laadituilla maankäyttösuunnitelmilla. Suunnittelutyöpajoihin osallistuivat päättäjien lisäksi joukko kirkkonummelaisia nuoria. Työpajojen jälkeen niiden tulokset koottiin yhteen ja aloitettiin lopullisen kehityskuvan laatiminen tavoitteena helppo luettavuus ja korkeatasoinen visuaalinen ilme. Kehityskuvasta ilmenee työpajojen tulosten mukainen tavoitteellinen maankäyttö kunnassa. Kunnanvaltuusto hyväksynee kehityskuvan vuonna 2020.
Vuonna 2020 on tarkoitus panna vireille myös arkkitehtuuripoliittisen ohjelman toteuttamistoimenpiteiden valmistelu.
Kirkkonummen liikekeskustan maankäyttö muuttuu lähivuosikymmenen aikana merkittävästi. Kaavamuutoksia laaditaan vaiheittain ja tavoitteena on sekä asukasmäärän voimakas kasvattaminen että palvelujen ja kaupan vahvistaminen liikekeskustassa. Ajoneuvoliikenteen toimivuuden varmistamiseksi on laadittu liikekeskustan katujen yleissuunnitelma kaavoituksen lähtötiedoksi. Siinä on esitetty toimivat järjestelyt liikenteen keskeisiin solmukohtiin, kuten Kirkkonummentien risteyksiin.
Munkinmäen länsiosasta on muodostumassa merkittävä kaupallinen alue tilaa vaativalle kaupalle. Yleissuunnitelmassa varaudutaan kantatien 51 ja Purokummuntien tasoliittymän siirtämiseen Pedersin alueelle. Tarkoitus on johtaa lännen suunnasta ajoneuvoliikenne Munkinmäkeen ja edelleen Kirkkonummen liikekeskustaan suunniteltavan rautatien alittavan yhteyden kautta sekä vähentää Kirkkonummenportin eritasoliittymän liikennemäärien kasvua.
KIRKKONUMMEN liikekeskustan maankäyttö muuttuu lähivuosikymmenen aikana merkittävästi. Tavoitteena on asukasmäärän voimakas kasvattaminen että palvelujen ja kaupan vahvistaminen liikekeskustassa. Havainnekuva Tallinmäen kaavasta, näkymä Kirkolta torin suuntaan. Kuva: Arkkitehtitoimisto Jukka Turtiainen Oy.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi