KIRKKONUMMI
Kirkkonummen uusvanha kirjasto tuli kaikkinensa maksamaan noin 20 miljoonaa euroa. Tämä lienee väkimäärään suhteutettuna Suomen ennätys, 500 € per asukas. Kirkkonummen kunnalla ei millään mittarilla olisi tällaiseen varaa. Miten tässä näin kävi?
Tarveselvityksessä vuodelta 2012 peruskorjauksen ja laajennuksen kokonaiskustannuksiksi arvioitiin 11-13M€ silloisella hintatasolla. Hanke pudotettiin talousarviosta vuonna 2014 liian kalliina. Vuoden 2015 talousarvioon hanke kuitenkin tuotiin, jotta ei menetettäisi luvattua 1.7M€ valtionavustusta. Tässä kohtaa kustannusarvioksi esitettiin jostain syystä vain 9M€. Tuen ajallisen takarajan vuoksi perustustyöt aloitettiin ennenaikaisesti, suunnittelun ollessa kesken ja ilman koko urakan kilpailutusta ja kustannusarvion päivittämistä.
Kun muu rakentaminen kilpailutettiin kokonaisurakkana vuonna 2017, saatiin vain yksi tarjous, 13M€, joka katsottiin ylihinnoitelluksi. Tässä kohtaa hankkeeseen oli käytetty jo 3M€. Urakka kilpailutettiin uudelleen jaettuna urakkana ja niin, ettei kirjasto olisi urakan aikana käytössä. Näin hinta saatiin putoamaan 11 miljoonaan. Valtuusto hyväksyi uuden 3M€ + 11M€ = 14M€ raamin. Pääurakoitsijan ajauduttua konkurssiin, valmiiksi saattamisen kokonaiskustannukset projektinjohtourakkana nousivat lopulta 20 miljoonaan.
Pääurakoitsijan konkurssi oli ennalta-arvaamaton käänne, jota ei voi laittaa hankevalmistelun tai operatiivisen johdon piikkiin. Sen sijaan hanke oli jo alkujaan kunnalle ylimitoitettu ja hyväksytettiin taloudellisen toiveajattelun siivittämänä. Hötkyily valtiontuen saamiseksi vei hankkeen huonolle uralle. Vanhan kirjaston säilyttäminen uuden kuoren sisäpuolella oli myös varsin kyseenalaista. Harkitsemattomat päätökset ilmentävät hankevalmisteluprosessien ongelmia. Käyttäjätaho, tässä tapauksessa kirjasto- ja kulttuuritoimi, luonnollisesti toivoo saavansa parasta mitä kuviteltavissa on. Hankevalmistelussa ja viimeistään valtuustovaiheessa, toiveajattelu pitäisi kuitenkin kyetä sopeuttamaan talouden kantokykyyn. Näin ei kuitenkaan käynyt. Toinen räikeä esimerkki vastaavasta on rakenteilla oleva hyvinvointikeskus. Molemmat johtavat valmistuessaan suuriin leikkauspaineisiin muihin palveluihin ja toimintapisteisiin (Masala ja Veikkola).
Vaikka kirjastohankkeen kustannusten nousu konkurssin myötä oli yleisesti tiedossa, asia jäi epäselvänä kirjaamatta tämän vuoden talousarvioon eikä nousua tuotu valtuustoton käsiteltäväksi. Tämä hallinnollinen epäselvyys tai epäkohta on kerännyt viime aikana mediahuomiota. Mitään tosiallista vaikuttavuutta sillä ei kuitenkaan olisi ollut, vaikka asia olisi muodollisesti tuotu valtuustoon. Toteutuksessa pitkälle edenneet hankkeet viedään väistämättä loppuun, ja niiden väliaikainen keskeyttäminen puolestaan toisi tuhansia euroja viivästyskustannuksia päivältä.
Valtuusto onkin tällä kaudella hyväksynyt kaikki esitetyt kustannusnousut. Näin valitettavasti silloinkin, kun kustannuksia olisi voinut ja pitänyt vielä kohtuullistaa. Toiminnan kehittämisen kannalta katse tulisikin kiinnittää ennen kaikkea alkupään vaiheisiin, joissa kustannusrakenne määräytyy.
Kunnanhallitus on osana talouden tasapainottamisohjelmaa asettanut prosessikehitystyöryhmän tarkastelemaan investointeihin liittyviä prosesseja. Tarkasteluun on otettu aihealueittain sekä hankevalmisteluun että toteutusvaiheen prosesseja. Ryhmän puheenjohtajana olen pyrkinyt pitämään fokuksen rakentavassa hengessä asioissa, joilla on todellista vaikuttavuutta. Poliittisen ja operatiivisen toimintakentän rajapinnassa on tunnistettu paljon kehittämispotentiaalia tiedonsaantiin, kokonaisuuksien hallintaan ja oikea-aikaisuuteen liittyen. Jo tehtyjä virheitä ei saada korjattua, mutta niistä olisi viisasta ottaa opiksi. Siksi myös palvelutuotannon lautakunta päätyi yksimielisesti kannattamaan kirjastohankkeen eri vaiheiden perinpohjaista selvityttämistä.
KIM ÅSTRÖM
Kokoomus
Palvelutuotannon lautakunnan PJ
Prosessikehitystyöryhmän PJ
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
INKOO
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
KIRKKONUMMI
Kirkkonummen uusvanha kirjasto tuli kaikkinensa maksamaan noin 20 miljoonaa euroa. Tämä lienee väkimäärään suhteutettuna Suomen ennätys, 500 € per asukas. Kirkkonummen kunnalla ei millään mittarilla olisi tällaiseen varaa. Miten tässä näin kävi?
Tarveselvityksessä vuodelta 2012 peruskorjauksen ja laajennuksen kokonaiskustannuksiksi arvioitiin 11-13M€ silloisella hintatasolla. Hanke pudotettiin talousarviosta vuonna 2014 liian kalliina. Vuoden 2015 talousarvioon hanke kuitenkin tuotiin, jotta ei menetettäisi luvattua 1.7M€ valtionavustusta. Tässä kohtaa kustannusarvioksi esitettiin jostain syystä vain 9M€. Tuen ajallisen takarajan vuoksi perustustyöt aloitettiin ennenaikaisesti, suunnittelun ollessa kesken ja ilman koko urakan kilpailutusta ja kustannusarvion päivittämistä.
Kun muu rakentaminen kilpailutettiin kokonaisurakkana vuonna 2017, saatiin vain yksi tarjous, 13M€, joka katsottiin ylihinnoitelluksi. Tässä kohtaa hankkeeseen oli käytetty jo 3M€. Urakka kilpailutettiin uudelleen jaettuna urakkana ja niin, ettei kirjasto olisi urakan aikana käytössä. Näin hinta saatiin putoamaan 11 miljoonaan. Valtuusto hyväksyi uuden 3M€ + 11M€ = 14M€ raamin. Pääurakoitsijan ajauduttua konkurssiin, valmiiksi saattamisen kokonaiskustannukset projektinjohtourakkana nousivat lopulta 20 miljoonaan.
Pääurakoitsijan konkurssi oli ennalta-arvaamaton käänne, jota ei voi laittaa hankevalmistelun tai operatiivisen johdon piikkiin. Sen sijaan hanke oli jo alkujaan kunnalle ylimitoitettu ja hyväksytettiin taloudellisen toiveajattelun siivittämänä. Hötkyily valtiontuen saamiseksi vei hankkeen huonolle uralle. Vanhan kirjaston säilyttäminen uuden kuoren sisäpuolella oli myös varsin kyseenalaista. Harkitsemattomat päätökset ilmentävät hankevalmisteluprosessien ongelmia. Käyttäjätaho, tässä tapauksessa kirjasto- ja kulttuuritoimi, luonnollisesti toivoo saavansa parasta mitä kuviteltavissa on. Hankevalmistelussa ja viimeistään valtuustovaiheessa, toiveajattelu pitäisi kuitenkin kyetä sopeuttamaan talouden kantokykyyn. Näin ei kuitenkaan käynyt. Toinen räikeä esimerkki vastaavasta on rakenteilla oleva hyvinvointikeskus. Molemmat johtavat valmistuessaan suuriin leikkauspaineisiin muihin palveluihin ja toimintapisteisiin (Masala ja Veikkola).
Vaikka kirjastohankkeen kustannusten nousu konkurssin myötä oli yleisesti tiedossa, asia jäi epäselvänä kirjaamatta tämän vuoden talousarvioon eikä nousua tuotu valtuustoton käsiteltäväksi. Tämä hallinnollinen epäselvyys tai epäkohta on kerännyt viime aikana mediahuomiota. Mitään tosiallista vaikuttavuutta sillä ei kuitenkaan olisi ollut, vaikka asia olisi muodollisesti tuotu valtuustoon. Toteutuksessa pitkälle edenneet hankkeet viedään väistämättä loppuun, ja niiden väliaikainen keskeyttäminen puolestaan toisi tuhansia euroja viivästyskustannuksia päivältä.
Valtuusto onkin tällä kaudella hyväksynyt kaikki esitetyt kustannusnousut. Näin valitettavasti silloinkin, kun kustannuksia olisi voinut ja pitänyt vielä kohtuullistaa. Toiminnan kehittämisen kannalta katse tulisikin kiinnittää ennen kaikkea alkupään vaiheisiin, joissa kustannusrakenne määräytyy.
Kunnanhallitus on osana talouden tasapainottamisohjelmaa asettanut prosessikehitystyöryhmän tarkastelemaan investointeihin liittyviä prosesseja. Tarkasteluun on otettu aihealueittain sekä hankevalmisteluun että toteutusvaiheen prosesseja. Ryhmän puheenjohtajana olen pyrkinyt pitämään fokuksen rakentavassa hengessä asioissa, joilla on todellista vaikuttavuutta. Poliittisen ja operatiivisen toimintakentän rajapinnassa on tunnistettu paljon kehittämispotentiaalia tiedonsaantiin, kokonaisuuksien hallintaan ja oikea-aikaisuuteen liittyen. Jo tehtyjä virheitä ei saada korjattua, mutta niistä olisi viisasta ottaa opiksi. Siksi myös palvelutuotannon lautakunta päätyi yksimielisesti kannattamaan kirjastohankkeen eri vaiheiden perinpohjaista selvityttämistä.
KIM ÅSTRÖM
Kokoomus
Palvelutuotannon lautakunnan PJ
Prosessikehitystyöryhmän PJ
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
INKOO
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi