INKOO
INKOO
Toimivat liikenneyhteydet ovat tärkeitä sujuvan arjen mahdollistamiseksi. Joukkoliikenteen merkitys kunnan elinvoimaisuuden kannalta on kiistaton. Inkoossa on tehty viime vuosina paljon kehitystyötä joukkoliikenteen suhteen. Nyt kunta kaavailee laajempaa joukkoliikennehankintaa, joka tehdään Inkoossa maaliskuun aikana.
– Olemme saaneet kuluneella valtuustokaudella paljon kehitystä aikaan joukkoliikennerintamalla. Vuorojen määrää on saatu lisättyä niin Helsinkiin, Espooseen, Kirkkonummelle kuin Lohjallekin. Myös sisäistä liikennettä on saatu kehitettyä, toteaa Henrik Wickström, Inkoon kunnanhallituksen puheenjohtaja (rkp.).
Inkoossa on jouduttu koronatilanteen vuoksi hankkimaan bussivuoroja yhdessä ELY-keskuksen kanssa, jotta Inkoolle keskeiset vuorot on saatu turvattua. Tarkan työn ja vuorojen optimoinnin vuoksi on vuoroja jopa saatu lisättyä sekä palvelutasoa korotettua.
– Maaliskuussa kilpailutamme laajemman paketin sisältäen niin koulukuljetusvuoroja kuin myös joukkoliikennevuoroja. Tällä tavalla pyrimme pitämään myös hankintakustannukset alhaalla, kun optimoimme autojenkierron. Samalla haluamme luoda sellaisen kokonaisuuden, johon voi luottaa, eli vuorot hankitaan pidemmällä sopimuksella. Tämä toivottavasti kohottaa palvelutasoa ja on kustannustehokkaampi vaihtoehto nykyjärjestelmälle, sanoo Wickström.
Wickström toteaa, että erityisesti Kirkkonummen, Espoon ja Helsingin suunta kiinnostavat. Tämä näkyy etenkin toisen asteen opiskelijoissa.
– Meidän on tarjottava sen verran paljon vuoroja, että kiinnostus Inkoota kohtaan kasvaa. Kuten tiedämme, Inkoosta on lähdettävä muualle esim. opiskelemaan. Vaikka nyt joukkoliikennekäyttäjämäärät ovat maltillisia, emme voi ajaa alas kaikkia vuorojamme. Teemme kuitenkin järkevää optimointia tapauskohtaisesti, sanoo Wickström.
Inkoo on ottanut käyttöön oman Inkoo-lipun kunnan omissa joukkoliikennevuoroissa. Wickström toivoo, että tulevaisuudessa lippu käy kaikissa Inkoon joukkoliikennevuoroissa, jotka kulkevat kohti Helsinkiä.
– Matkustamisesta täytyy tehdä sujuvampaa ja siinä juuri lippu-kysymys on tuottanut meille haasteita. Omalla lipputuotteella pyrimme tekemään liikkumisesta julkisella liikennevälineellä houkuttelevampaa niin lippujen kuin myös hintojen näkökulmasta, sanoo Wickström.
Osa inkoolaisista on tiedustellut, miksi Inkoon kunta ei ole HSL:n jäsen, vaikka suurin osa inkoolaisista käykin töissä pk-seudulla, eli HSL-kunnissa.
– Käymme kerran vuodessa keskusteluita HSL:n kanssa ja HSL:n edustajat ovat todenneet meille useaan otteeseen, että Inkoo ei kaikilta osin täytä vielä HSL-jäsenyyden kriteereitä. Inkoo on suhteellisen harvaan asuttu kunta ja meillä on liikennettä kolmeen eri ilmansuuntaan. On syytä muistaa, että nyt olemme itsenäinen toimija yhdessä ELY:n kanssa ja meillä on esim. enemmän suoria vuoroja Helsinkiin arkisin kuin esimerkiksi Siuntiolla on suoria junavuoroja Helsinkiin, kertoo Wickström.
Myös junaliikenne nousee välillä keskusteluun inkoolaisten keskuudessa. Junaliikenne Inkoossa lakkautettiin liikenne- ja viestintäministeriön toimesta keväällä 2016.
– Olemme mukana alueellisessa rantaratatyöryhmässä. Toissa viikolla meillä oli kokous VR:n edustajien kanssa ja saimme kuulla heidän ajatuksistaan rantarataan liittyen. Oma arvioni on, että junaliikenteen mahdollistaminen on valtiosta kiinni. Eli VR ei itse tule käynnistämään liikennettä vaan siihen tarvitaan valtion tukea, sanoo Wickström.
Wickström muistuttaa myös, että rata ei kulje Inkoon asutuskeskuksen välittömässä läheisyydessä, joka tietenkin vaikeuttaa junaliikenteen käynnistämistä.
– Valtio on kuitenkin ilmaissut halunsa panostaa junaliikenteeseen. Se, mitä vaikutuksia tällä on liikennepolitiikalle pitkällä tähtäimellä, on meidän Inkoossakin arvioitava. Nyt pääfokus on siinä, että saamme ns. kumipyöräliikenteen toimivaksi, sanoo Wickström.
Wickström toteaa, että kunta on parhaillaan saavuttanut tilanteen, jossa kunnalla on runsaasti enemmän vuoroja nyt, kuin esimerkiksi muutama vuosi sitten. Hän toivookin, että kunta vähitellen saisi muutettua imagon joukkoliikennejärjestelyjen suhteen. Inkoosta pystyy pendelöimään sujuvasti arkisin Helsinkiin.
– Etätyön lisääntyessä uskon Inkoon houkuttelevuuden kasvavan. Siksi on myös tärkeää, että ylläpidämme tiettyä palvelutasoa, jotta Inkooseen uskalletaan tehdä muuttopäätös. Tabu siitä, että Inkoolla ei ole joukkoliikennettä, ei enää pidä paikkansa. Jatkamme nyt aktiivisesti työtä sen eteen, että inkoolaisten arki olisi vielä sujuvampaa, sanoo Wickström.
– Maaliskuussa kilpailutamme laajemman paketin sisältäen niin koulukuljetusvuoroja kuin myös joukkoliikennevuoroja, toteaa Henrik Wickström, Inkoon kunnanhallituksen puheenjohtaja (rkp.).
Satu Holmlund
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
INKOO
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
INKOO
INKOO
Toimivat liikenneyhteydet ovat tärkeitä sujuvan arjen mahdollistamiseksi. Joukkoliikenteen merkitys kunnan elinvoimaisuuden kannalta on kiistaton. Inkoossa on tehty viime vuosina paljon kehitystyötä joukkoliikenteen suhteen. Nyt kunta kaavailee laajempaa joukkoliikennehankintaa, joka tehdään Inkoossa maaliskuun aikana.
– Olemme saaneet kuluneella valtuustokaudella paljon kehitystä aikaan joukkoliikennerintamalla. Vuorojen määrää on saatu lisättyä niin Helsinkiin, Espooseen, Kirkkonummelle kuin Lohjallekin. Myös sisäistä liikennettä on saatu kehitettyä, toteaa Henrik Wickström, Inkoon kunnanhallituksen puheenjohtaja (rkp.).
Inkoossa on jouduttu koronatilanteen vuoksi hankkimaan bussivuoroja yhdessä ELY-keskuksen kanssa, jotta Inkoolle keskeiset vuorot on saatu turvattua. Tarkan työn ja vuorojen optimoinnin vuoksi on vuoroja jopa saatu lisättyä sekä palvelutasoa korotettua.
– Maaliskuussa kilpailutamme laajemman paketin sisältäen niin koulukuljetusvuoroja kuin myös joukkoliikennevuoroja. Tällä tavalla pyrimme pitämään myös hankintakustannukset alhaalla, kun optimoimme autojenkierron. Samalla haluamme luoda sellaisen kokonaisuuden, johon voi luottaa, eli vuorot hankitaan pidemmällä sopimuksella. Tämä toivottavasti kohottaa palvelutasoa ja on kustannustehokkaampi vaihtoehto nykyjärjestelmälle, sanoo Wickström.
Wickström toteaa, että erityisesti Kirkkonummen, Espoon ja Helsingin suunta kiinnostavat. Tämä näkyy etenkin toisen asteen opiskelijoissa.
– Meidän on tarjottava sen verran paljon vuoroja, että kiinnostus Inkoota kohtaan kasvaa. Kuten tiedämme, Inkoosta on lähdettävä muualle esim. opiskelemaan. Vaikka nyt joukkoliikennekäyttäjämäärät ovat maltillisia, emme voi ajaa alas kaikkia vuorojamme. Teemme kuitenkin järkevää optimointia tapauskohtaisesti, sanoo Wickström.
Inkoo on ottanut käyttöön oman Inkoo-lipun kunnan omissa joukkoliikennevuoroissa. Wickström toivoo, että tulevaisuudessa lippu käy kaikissa Inkoon joukkoliikennevuoroissa, jotka kulkevat kohti Helsinkiä.
– Matkustamisesta täytyy tehdä sujuvampaa ja siinä juuri lippu-kysymys on tuottanut meille haasteita. Omalla lipputuotteella pyrimme tekemään liikkumisesta julkisella liikennevälineellä houkuttelevampaa niin lippujen kuin myös hintojen näkökulmasta, sanoo Wickström.
Osa inkoolaisista on tiedustellut, miksi Inkoon kunta ei ole HSL:n jäsen, vaikka suurin osa inkoolaisista käykin töissä pk-seudulla, eli HSL-kunnissa.
– Käymme kerran vuodessa keskusteluita HSL:n kanssa ja HSL:n edustajat ovat todenneet meille useaan otteeseen, että Inkoo ei kaikilta osin täytä vielä HSL-jäsenyyden kriteereitä. Inkoo on suhteellisen harvaan asuttu kunta ja meillä on liikennettä kolmeen eri ilmansuuntaan. On syytä muistaa, että nyt olemme itsenäinen toimija yhdessä ELY:n kanssa ja meillä on esim. enemmän suoria vuoroja Helsinkiin arkisin kuin esimerkiksi Siuntiolla on suoria junavuoroja Helsinkiin, kertoo Wickström.
Myös junaliikenne nousee välillä keskusteluun inkoolaisten keskuudessa. Junaliikenne Inkoossa lakkautettiin liikenne- ja viestintäministeriön toimesta keväällä 2016.
– Olemme mukana alueellisessa rantaratatyöryhmässä. Toissa viikolla meillä oli kokous VR:n edustajien kanssa ja saimme kuulla heidän ajatuksistaan rantarataan liittyen. Oma arvioni on, että junaliikenteen mahdollistaminen on valtiosta kiinni. Eli VR ei itse tule käynnistämään liikennettä vaan siihen tarvitaan valtion tukea, sanoo Wickström.
Wickström muistuttaa myös, että rata ei kulje Inkoon asutuskeskuksen välittömässä läheisyydessä, joka tietenkin vaikeuttaa junaliikenteen käynnistämistä.
– Valtio on kuitenkin ilmaissut halunsa panostaa junaliikenteeseen. Se, mitä vaikutuksia tällä on liikennepolitiikalle pitkällä tähtäimellä, on meidän Inkoossakin arvioitava. Nyt pääfokus on siinä, että saamme ns. kumipyöräliikenteen toimivaksi, sanoo Wickström.
Wickström toteaa, että kunta on parhaillaan saavuttanut tilanteen, jossa kunnalla on runsaasti enemmän vuoroja nyt, kuin esimerkiksi muutama vuosi sitten. Hän toivookin, että kunta vähitellen saisi muutettua imagon joukkoliikennejärjestelyjen suhteen. Inkoosta pystyy pendelöimään sujuvasti arkisin Helsinkiin.
– Etätyön lisääntyessä uskon Inkoon houkuttelevuuden kasvavan. Siksi on myös tärkeää, että ylläpidämme tiettyä palvelutasoa, jotta Inkooseen uskalletaan tehdä muuttopäätös. Tabu siitä, että Inkoolla ei ole joukkoliikennettä, ei enää pidä paikkansa. Jatkamme nyt aktiivisesti työtä sen eteen, että inkoolaisten arki olisi vielä sujuvampaa, sanoo Wickström.
– Maaliskuussa kilpailutamme laajemman paketin sisältäen niin koulukuljetusvuoroja kuin myös joukkoliikennevuoroja, toteaa Henrik Wickström, Inkoon kunnanhallituksen puheenjohtaja (rkp.).
Satu Holmlund
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
INKOO
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi