KIRKKONUMMI
Valtuusto päätti 21.9.2020 Ulla Seppälän (kok.) esityksestä äänin 29-19, että kunnan kokonaan omistaman vuokra-asuntoyhtiön myyntiä selvitetään. Yhtiöllä on 1126 asuntoa.
Selvityksessä, jota nyt tehdään, halutaan selvittää, mitä vaikutuksia mahdollisella myynnillä voisi olla kunnan talouteen. Lyhyt vastaus otsikon kysymykseen on: ei saada.
Edellisen kerran myyntiä ehdotettiin v. 2009 ja todettiin että se ei kannata. KVA käyttää kaikki voittovarat rakennuskannan kunnossapitoon ja uudisrakentamiseen jotta korjausvelkaa ei syntyisi toisin kuin kunnan rakennuksille usein käy. Kunnan vuokra-asuntoyhtiön myyntiin liittyy monia rajoitteita.
Asunnot on rakennettu valtion korkotuella, eikä niitä voida myydä vapailla markkinoilla, vaan ne on pidettävä kohtuuhintaisina vuokra-asuntoina oli omistaja kuka tahansa. ARA määrittelee yhtiön myyntihinnan (=luovutuskorvaus) - ja hyväksyy ostajan. Sallitun luovutushinnan ylittävä myyntihinnan osa on maksettava Valtion asuntorahastoon (=ARA). Luovutus on aina mahdollista tehdä ARAn vahvistamaa luovutuskorvausta alemmalla hinnalla. Myynnin yhteydessä on sovittava erikseen, mitä veloille tapahtuu, jäävätkö myyjälle vai ottaako ostaja ne vastatakseen. KVA:n kiinteistöissä ovat ARA:n rajoitukset voimassa 30 - 40 vuotta.
Yhtiöllä on lainaa lähestulkoon arvioidun myyntihinnan verran, joten rahaa siitä ei tule kunnan kassaan miljoonia vaan mieluumminkin puhutaan kymmenistä tuhansista.
Seurausvaikutukset pidemmällä aikavälillä ovat sen sijaan kunnan kustannuksia nostavia: oletusarvio on, että uusi omistaja tulisi nostamaan vuokria vähintään pääkaupunkiseudun ARA-asuntojen keskimääräiselle tasolle. Näin on käynyt vastaavissa kaupoissa. Vuokratason nousu on ollut 15-25%. KVA:n vuokrataso on pääkaupunkisedun edullisimpia jos ei peräti edullisin.
Kun vuokrataso nousee se johtaa kunnan sosiaalikustannusten samansuuruiseen nousuun. Tämä tuskin tasapainottaa kunnan talouskriisiä.
Kunnan sosiaalitoimen tehtävänä ei liene rikastuttaa kiinteistösijoittajia. KVA:n talous ei rasita mitenkään kunnan taloutta, koska se toimii täysin omalla budjetillaan ei verovaroin.
Jos myynti toteutuisi täydentävän ja ennaltaehkäisevän toimeentulotuen määrä tulisi kasvamaan ja se aiheuttaisi kunnalle lisäkustannuksia. Tällä hetkellä kunta maksaa toimeentulotuesta keskimäärin vain n. 1000 euroa kuukaudessa asumiseen liittyviä toimeentulotuen avustuksia johtuen siitä, että pystymme varhain puuttumaan vuokravelkoihin KVA:n ja kunnan yhteisessä asumisneuvonnan hankkeessa ja jouhevan yhteistyön avulla.
Jos KVA myytäisiin vuokrat nousevat ja yhteinen asukasohjaustoiminta lakkaisi ja vähävaraisten kuntalaisten mahdollisuus saada vuokra-asunto heikkenisi.
Vuokravelkojen ja häätöjen määrä tulisi kasvamaan. Se vaikuttaisi kuntalaisten asuttamiseen (ja asunnottomuuteen), vuokravelkojen hoitamiseen varhain, hätämajoituksen tarpeeseen, kuntalaisten sairastavuuteen, syrjäytymiseen, jne.
Vuokrien hinnankorotukset voivat lisätä asunnottomuutta, mikäli kohtuuhintaisia asuntoja ei ole saatavilla. Monilla syrjäytyneillä tai syrjäytymisvaarassa olevilla kuntalaisilla on voimakasta sitoutumista Kirkkonummen alueelle, joten asunnottomuus näkyisi täällä. Ainakin jälkihuoltonuorten kohdalla, näkyy tällainen paikkakunnalla pysyminen erityisesti monien päihteitä käyttävien osalla. Asunnottomuudesta johtuvat kustannukset näkyvät suoraan aikuissosiaalityön ja lastensuojelun jälkihuollon väliaikaismajoituskustannuksissa ja toki myös korkeampina päihde- ja mielenterveyspalveluiden sekä terveydenhuollon kustannuksina.
Sosiaalipalveluiden periaatteena on, että kaikkia autetaan ja asuminen on ihmisen perusoikeus. Jos apua ei saa ajoissa, kustannukset kasvavat: rikkoutuneet asunnot, häädöt, ihmisten terveysongelmat, päihteiden käyttö ja työttömyys maksaa. Harvoin asunnoton ihminen pystyy työllistymään. Hyvällä asuntopolitiikalla ja asuntoviranomaisten hyvällä yhteistyöllä säästetään valtavasti yhteiskunnan varoja. KVA:n asunnoissa valtaosa asukkaista on nuoria ja vanhuksia.
Ei kannata rikkoa hyvin toimivaa kokonaisuutta ja monien vuosien aikana luotua hyvää yhteistyökuviota kunnan sosiaalipalveluiden ja KVA:n välillä.
Asukastyytyväisyys kyselyssä olimme 2020 aivan Suomen huippua, joten KVA:n myyminen olisi hölmömpää kuin kansansadussa hölmöläisten peiton jatkaminen.
KVA on voittoa tavoittelematon kunnan 100% omistama osakeyhtiö. KVA:n asunnoissa asuu yli 1800 kirkkonummelaista.
Panostamme tällä hetkellä vahvasti ekologiseen asuinrakentamiseen. Seuraava valmistuva puukerrostalokohteemme on Masalan Tinapuistossa, se valmistuu jo vuoden 2021 aikana. Heikkilään tulee Masalan kohteen valmistuttua senioriasuntoja yli 55-vuotiaille arvioiden mukaan vuonna 2023.
ARI HARINEN
KVA Oy:n Hallituksen puheenjohtaja
Kunnanhallituksen 1.vpj
Kunnanvaltuutettu
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
KIRKKONUMMI
Valtuusto päätti 21.9.2020 Ulla Seppälän (kok.) esityksestä äänin 29-19, että kunnan kokonaan omistaman vuokra-asuntoyhtiön myyntiä selvitetään. Yhtiöllä on 1126 asuntoa.
Selvityksessä, jota nyt tehdään, halutaan selvittää, mitä vaikutuksia mahdollisella myynnillä voisi olla kunnan talouteen. Lyhyt vastaus otsikon kysymykseen on: ei saada.
Edellisen kerran myyntiä ehdotettiin v. 2009 ja todettiin että se ei kannata. KVA käyttää kaikki voittovarat rakennuskannan kunnossapitoon ja uudisrakentamiseen jotta korjausvelkaa ei syntyisi toisin kuin kunnan rakennuksille usein käy. Kunnan vuokra-asuntoyhtiön myyntiin liittyy monia rajoitteita.
Asunnot on rakennettu valtion korkotuella, eikä niitä voida myydä vapailla markkinoilla, vaan ne on pidettävä kohtuuhintaisina vuokra-asuntoina oli omistaja kuka tahansa. ARA määrittelee yhtiön myyntihinnan (=luovutuskorvaus) - ja hyväksyy ostajan. Sallitun luovutushinnan ylittävä myyntihinnan osa on maksettava Valtion asuntorahastoon (=ARA). Luovutus on aina mahdollista tehdä ARAn vahvistamaa luovutuskorvausta alemmalla hinnalla. Myynnin yhteydessä on sovittava erikseen, mitä veloille tapahtuu, jäävätkö myyjälle vai ottaako ostaja ne vastatakseen. KVA:n kiinteistöissä ovat ARA:n rajoitukset voimassa 30 - 40 vuotta.
Yhtiöllä on lainaa lähestulkoon arvioidun myyntihinnan verran, joten rahaa siitä ei tule kunnan kassaan miljoonia vaan mieluumminkin puhutaan kymmenistä tuhansista.
Seurausvaikutukset pidemmällä aikavälillä ovat sen sijaan kunnan kustannuksia nostavia: oletusarvio on, että uusi omistaja tulisi nostamaan vuokria vähintään pääkaupunkiseudun ARA-asuntojen keskimääräiselle tasolle. Näin on käynyt vastaavissa kaupoissa. Vuokratason nousu on ollut 15-25%. KVA:n vuokrataso on pääkaupunkisedun edullisimpia jos ei peräti edullisin.
Kun vuokrataso nousee se johtaa kunnan sosiaalikustannusten samansuuruiseen nousuun. Tämä tuskin tasapainottaa kunnan talouskriisiä.
Kunnan sosiaalitoimen tehtävänä ei liene rikastuttaa kiinteistösijoittajia. KVA:n talous ei rasita mitenkään kunnan taloutta, koska se toimii täysin omalla budjetillaan ei verovaroin.
Jos myynti toteutuisi täydentävän ja ennaltaehkäisevän toimeentulotuen määrä tulisi kasvamaan ja se aiheuttaisi kunnalle lisäkustannuksia. Tällä hetkellä kunta maksaa toimeentulotuesta keskimäärin vain n. 1000 euroa kuukaudessa asumiseen liittyviä toimeentulotuen avustuksia johtuen siitä, että pystymme varhain puuttumaan vuokravelkoihin KVA:n ja kunnan yhteisessä asumisneuvonnan hankkeessa ja jouhevan yhteistyön avulla.
Jos KVA myytäisiin vuokrat nousevat ja yhteinen asukasohjaustoiminta lakkaisi ja vähävaraisten kuntalaisten mahdollisuus saada vuokra-asunto heikkenisi.
Vuokravelkojen ja häätöjen määrä tulisi kasvamaan. Se vaikuttaisi kuntalaisten asuttamiseen (ja asunnottomuuteen), vuokravelkojen hoitamiseen varhain, hätämajoituksen tarpeeseen, kuntalaisten sairastavuuteen, syrjäytymiseen, jne.
Vuokrien hinnankorotukset voivat lisätä asunnottomuutta, mikäli kohtuuhintaisia asuntoja ei ole saatavilla. Monilla syrjäytyneillä tai syrjäytymisvaarassa olevilla kuntalaisilla on voimakasta sitoutumista Kirkkonummen alueelle, joten asunnottomuus näkyisi täällä. Ainakin jälkihuoltonuorten kohdalla, näkyy tällainen paikkakunnalla pysyminen erityisesti monien päihteitä käyttävien osalla. Asunnottomuudesta johtuvat kustannukset näkyvät suoraan aikuissosiaalityön ja lastensuojelun jälkihuollon väliaikaismajoituskustannuksissa ja toki myös korkeampina päihde- ja mielenterveyspalveluiden sekä terveydenhuollon kustannuksina.
Sosiaalipalveluiden periaatteena on, että kaikkia autetaan ja asuminen on ihmisen perusoikeus. Jos apua ei saa ajoissa, kustannukset kasvavat: rikkoutuneet asunnot, häädöt, ihmisten terveysongelmat, päihteiden käyttö ja työttömyys maksaa. Harvoin asunnoton ihminen pystyy työllistymään. Hyvällä asuntopolitiikalla ja asuntoviranomaisten hyvällä yhteistyöllä säästetään valtavasti yhteiskunnan varoja. KVA:n asunnoissa valtaosa asukkaista on nuoria ja vanhuksia.
Ei kannata rikkoa hyvin toimivaa kokonaisuutta ja monien vuosien aikana luotua hyvää yhteistyökuviota kunnan sosiaalipalveluiden ja KVA:n välillä.
Asukastyytyväisyys kyselyssä olimme 2020 aivan Suomen huippua, joten KVA:n myyminen olisi hölmömpää kuin kansansadussa hölmöläisten peiton jatkaminen.
KVA on voittoa tavoittelematon kunnan 100% omistama osakeyhtiö. KVA:n asunnoissa asuu yli 1800 kirkkonummelaista.
Panostamme tällä hetkellä vahvasti ekologiseen asuinrakentamiseen. Seuraava valmistuva puukerrostalokohteemme on Masalan Tinapuistossa, se valmistuu jo vuoden 2021 aikana. Heikkilään tulee Masalan kohteen valmistuttua senioriasuntoja yli 55-vuotiaille arvioiden mukaan vuonna 2023.
ARI HARINEN
KVA Oy:n Hallituksen puheenjohtaja
Kunnanhallituksen 1.vpj
Kunnanvaltuutettu
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi