SIUNTIO
SIUNTIO
Siuntion Pikkalassa ollaan huolissaan kantatie 51:n tiesuunnitelmista. Uusi suunniteltu nelikaistainen moottoriliikennetie ohittaisi nykyisen liikekeskittymän, jossa sijaitsevat mm. Pickala Portin venemyymälä, ravintola sekä Osuuskunta Varuboden-Oslan ABC-asema, jossa sijaitsee polttonesteiden jakelu, ravintola sekä kauppa, joka palvelee lähiseudun asukkaita. Uudella tiellä ja tiejärjestelyillä on vaikutuksia myös Pickala Golfin toimintaan, joka on pohjoismaiden suurin golfkenttä.
Paikalliset yrittäjät ja toimijat ovat tuskastuneita siitä, ettei Siuntion kunta ole osoittanut mielenkiintoa vaikuttaa tiesuunnitelmiin siten, että elinkeinotoiminta alueella voisi jatkua tulevaisuudessakin. Käytännössä tämä tarkoittaisi paikalle eritasoliittymää. Kunnan mielenkiinto on sijoittunut vain Sunnanvikin alueen liikenteen kehittämiseen.
Suurin huoli on siitä, että nykyiselle ABC:n alueelle ei ole tulossa eritasoliittymää, vaan tie kulkee yrityskeskittymän ohi. Tiejärjestelyt alueella ovat jo muutenkin haastavat ja parannuksia tiejärjestelyihin on toivottu jo usean vuoden ajan, sillä alueella sijaitsevat risteykset ovat vaarallisia ja kantatiellä on paljon liikennettä.
Varuboden-Oslan toimialajohtaja Mikko Ala-Huikku kertoo, että vuonna 2016 rakennettu uusi ABC-aseman toiminta on viime vuosina kehittynyt myönteisesti ja se on ollut onnistunut investointi ja palvelee sekä paikallisia asukkaita että ohiajavaa liikennettä. -On selvää, että toiminta vaikeutuu, mikäli tontille ei pääse ajamaan. ABC:n kauppapalvelu on tärkeä varsinkin Störsvikiläisille, mutta myös ohiajaville, varsinkin kesäaikaan.
Vuoden 2020 aikana liikenneaseman myynti oli noin 10 M€ ja asemalla tehtiin noin 100.000 tankkausta, 210 000 maksutapahtumaa ravintolassa ja kaupassa yli 350 000 maksutapahtumaa. ABC Pickalalla on siis merkittävä rooli alueen palveluverkostossa ja se myös omalla toiminnallaan tukee muita alueen yrityksiä ja parantaa niiden toimintaedellytyksiä. ABC Pickalaan toteutettu investointi oli osuuskaupan verkostosuunnittelussa ns. pitkäikäinen investointi. Aluevaraussuunnitelmassa esitetyt muutokset Störsvikintien ja Läntisen Kuninkaantien risteysalueella olisivat käytännössä kuolinisku aseman toimimiselle.
Pohjoismaiden suurimman golfkeskuksen Pickala Golfin hallituksen puheenjohtaja Jukka Utriainen on huolissaan suunnitelluista liikennejärjestelyistä. Pickala Golfissa käy vuositasolla noin 200 000 asiakasta. Uusilla suunnitelmilla Golfkeskukseen suurimman osan matka-ajat pitenevät huomattavasti, sanoo Utriainen.
Paikalliset toimijat ovat pahoillaan, että suunnitelmista ei ole juurikaan tiedotettu eikä niitä ole tuotu ainakaan kovin aktiivisesti julkisuuteen. Myös keskustelut kunnan kanssa ovat jääneet väliin.
Paikallisen Störsvikin asukasyhdistyksen puheenjohtaja Marko Suoknuuti on seurannut vuodesta 2016. Yhdistykselle on välittynyt paikallisten asukkaiden huoli liittymän turvallisuudesta ja parannusten aikataulusta.
Suoknuutin huolien järjestys on liittymän turvallisuus, aito riski lähipalveluiden häviämisestä muutosten seurauksena ja näiden lisäksi ajettavan matkan piteneminen Helsingin suuntaan Sunnanvikin kautta kuljettaessa.
Alueella toimijoiden ryhmä on laatinut Siuntion kuntaan aloitteen risteysalueen turvallisuuden korjaamisesta. Ryhmä on Störsvikintien ja Läntisen Kuninkaantien risteysalueen vaikutuspiirissä toimivia yrityksiä, risteysalueen lähiympäristön maanomistajia sekä risteystä päivittäin käyttävien asukkaiden edustajana Störsvikin asukasyhdistys. Aloitteessa esitetään Störsvikintien ja Läntisen Kuninkaantien risteysalueen parantamista nopealla aikataululla korjaustoimin.
Aloitteessa esitetään, että Siuntion kunta käynnistää viipymättä neuvottelut korjaustoimista Uudenmaan ELY-keskuksen kanssa Störsvikintien ja Läntisen Kuninkaantien tasoliittymän palvelutason ja turvallisuuden parantamiseksi siten, että tasoliittymän korjaustoimet ovat kokonaisuudessaan toteutettu viimeistään vuoden 2021 aikana.
Siuntion kunnan alueella on kantatien liittymien ja niihin liittyvien teiden suunnittelu kestänyt jo lähemmäs 20 vuotta - esimerkiksi Störsvikintien ja Läntisen Kuninkaantien tasoliittymän kanavointia pikaparannustoimenpiteenä on esitetty ainakin vuodesta 2004 - eikä varmaa aikataulua parannuksien toteutumiselle vieläkään ole. Parhaiten edistyneimmän, Sunnanvikin eritasoliittymän, osalta on edetty tiesuunnittelun vaiheeseen.
Kantatien parantamiseksi on laadittu aluevaraussuunnitelma välillä Kirkkonummi - Inkoon raja, jossa Störsvikintien ja Läntisen Kuninkaantien risteysalueelle esitetään 1. vaiheessa Störsvikin alikulkukäytävän rakentamista ja 3. vaiheen 3. toimena osana nelikaistatien rakentamista välille Hamossen – Sunnanvik ja risteysalueen liittymän muuttamista ylikuluksi ilman liityntäramppeja kantatielle.
Toistaiseksi tapahtuneen kehityksen perusteella on realistista olettaa, että Sunnanvikin eritasoliittymän rakennustoimiin on mahdollista päästä tämän vuosikymmenen aikana. Kantatien parannusten 2. vaiheen toteutuminen voinee ajoittua tämän vuosikymmenen lopun ja 2030-luvun alkupuolen välille. Kantatien parannusten 3. vaiheeseen päästäneen vasta 2030-luvun puolella ja toimiin vasta puolen välin jälkeen eli lähemmäs 15 vuoden kuluttua. Hyvin mahdollista on myös se, että nelikaistatien rakentaminen välille Hamossen – Sunnanvik ei toteudu ollenkaan osana nyt laadittua aluevaraussuunnitelmaa, esimerkiksi Pikkalanjoen ylityksen haasteiden vuoksi.
Störsvikintien ja Läntisen Kuninkaantien risteysalueen palvelutaso on todettu aluevaraussuunnitelmassa mitatulla 12 200 vuorokausiliikennemäärällä huonoksi ja 2040 ennusteen 13 500 vuorokausiliikennemäärällä erittäin huonoksi. Liittymän nykyinen vuorokausiliikennemäärä on jo nyt 2040 ennusteen tasolla eli Störsvikintien ja Läntisen Kuninkaantien risteysalueen nykyinen palvelutaso on erittäin huono. Pääosa - lähemmäs 90% - tasoliittymän kääntyvästä liikenteestä on Helsingin suuntaan tai suunnasta.
Aloitteessa esitetään kantatien parannuksia siten, että Störsvikintien ja Läntisen Kuninkaantien liittymään rakennetaan kanavointi, eli kääntymiskaista Helsingin suunnasta Störsvikintielle, kääntymiskaista Inkoon suunnasta Läntiselle Kuninkaantielle ja liittymiskaista Störsvikintieltä Helsingin suuntaan. Lisäksi siirtymäosien parannukset Inkoon suunnasta Störsvikintielle, Helsingin suunnasta Läntiselle Kuninkaantielle ja Inkoon suuntaan Läntiseltä Kuninkaantieltä. Joukkoliikenteen pysäkkien uudelleensijoittelu pitäisi tehdä kanavointi huomioiden.
Pikkala Portin asiamiehenä toimiva Christian Lybeck kertoo, että hänen edustamansa toimijat ovat käyneet usean vuoden aikana käyneet keskusteluja Siuntion kunnan kanssa kehittämisen isosta kuvasta. Vastausta vailla oleva kysymys on, mitkä tekijät tukevat kantatien tieyhteyden poistoa Störsvikintien ja Läntisen Kuninkaantien liittymässä. Tiedossa kuitenkin ovat huonontavat vaikutukset alueen asukkaiden liikkumiseen sekä alueen yritysten toimintaan. Lybeck ihmettelee, miksi tällainen strategia on valittu?
Miksi Siuntion kunta on ajanut ja edelleen ajaa niin voimakkaasti ratkaisua, joka perustuu Sunnanvikin ja Kelan eritasoliittymiin ja siihen kytkettyä Koukkuraittia?
Störsvikintien liittymän sulkeminen tuhoaa Pikkala Portin toimintaedellytykset. On vaikea käsittää miksi toimivaa infrastruktuuria ei hyödynnetä Siuntion eteläisen keskuksen kehittämisessä. Tämä on kestävän kehityksen periaatteen vastaista suunnittelua, toteaa Lybeck.
Pikkala Portissa on lähikauppa, kaksi ravintolaa ja polttoainejakelu sekä laituri- ja venekauppa. Uusia toimijoita on myös esittänyt mielenkiintonsa toimipaikkaa kohtaan.
Siuntion kunnan pitäisi määrätietoisesti kehittää asemanseudun vetovoimaa pohjoisessa, joka perustuu raideliikenteeseen ja etelässä Pikkalan keskustan vetovoimaan, joka perustuu kantatie 51 liikenteeseen. Nämä eivät kilpaile keskenään vaan täydentävät Siuntion palvelutarjontaa ja näin ollen lisää koko kunnan vetovoimaa ja kilpailukykyä. Pikkala Portin aluetta on kehitetty eri suunnitelmilla jo yli kaksikymmentä vuotta, mutta mitään merkittävää ei ole tapahtunut.
Nyt olisi syytä kaikissa kunnan suunnitelmissa mahdollistaa Störsvikintien eritasoliittymän rakentaminen tulevaisuudessa, kuten merkitsemällä se liikenneteemaan varauksena. Tämä mahdollistaisi tasapainoisen Siuntion kunnan eteläisen keskuksen kehittämisen. Koukkuraittiratkaisun voi tällöin arvioida uudestaan ja havaita, että Störsvikintien eritasoliittymä Pikkalassa yhdistää jo olemassa olevan liikennevirran, kun Sunnanvik-Kela eritasoliittymät tuovat läpiajoliikennettä ja lisää kustannuksia alueelle, jota kukaan ei halua, sanoo Lybeck.
JUSSI SALO
UUDET tiejärjestelyt olisivat kuolinisku etelä-Siuntiossa toimivalle Pickalan yrityskeskittymälle. Myös ympäristön risteysalueiden turvallisuus huolettaa paikallisia toimijoita, eikä niihin ole saatu parannusta vuosikausiin.
Jussi Salo
PIKKALA Golfin hallituksen puheenjohtaja Jukka Utriainen on huolissaan suunnitelluista liikennejärjestelyistä. Pickala Golfissa käy vuositasolla noin 200 000 asiakasta.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
SIUNTIO
SIUNTIO
Siuntion Pikkalassa ollaan huolissaan kantatie 51:n tiesuunnitelmista. Uusi suunniteltu nelikaistainen moottoriliikennetie ohittaisi nykyisen liikekeskittymän, jossa sijaitsevat mm. Pickala Portin venemyymälä, ravintola sekä Osuuskunta Varuboden-Oslan ABC-asema, jossa sijaitsee polttonesteiden jakelu, ravintola sekä kauppa, joka palvelee lähiseudun asukkaita. Uudella tiellä ja tiejärjestelyillä on vaikutuksia myös Pickala Golfin toimintaan, joka on pohjoismaiden suurin golfkenttä.
Paikalliset yrittäjät ja toimijat ovat tuskastuneita siitä, ettei Siuntion kunta ole osoittanut mielenkiintoa vaikuttaa tiesuunnitelmiin siten, että elinkeinotoiminta alueella voisi jatkua tulevaisuudessakin. Käytännössä tämä tarkoittaisi paikalle eritasoliittymää. Kunnan mielenkiinto on sijoittunut vain Sunnanvikin alueen liikenteen kehittämiseen.
Suurin huoli on siitä, että nykyiselle ABC:n alueelle ei ole tulossa eritasoliittymää, vaan tie kulkee yrityskeskittymän ohi. Tiejärjestelyt alueella ovat jo muutenkin haastavat ja parannuksia tiejärjestelyihin on toivottu jo usean vuoden ajan, sillä alueella sijaitsevat risteykset ovat vaarallisia ja kantatiellä on paljon liikennettä.
Varuboden-Oslan toimialajohtaja Mikko Ala-Huikku kertoo, että vuonna 2016 rakennettu uusi ABC-aseman toiminta on viime vuosina kehittynyt myönteisesti ja se on ollut onnistunut investointi ja palvelee sekä paikallisia asukkaita että ohiajavaa liikennettä. -On selvää, että toiminta vaikeutuu, mikäli tontille ei pääse ajamaan. ABC:n kauppapalvelu on tärkeä varsinkin Störsvikiläisille, mutta myös ohiajaville, varsinkin kesäaikaan.
Vuoden 2020 aikana liikenneaseman myynti oli noin 10 M€ ja asemalla tehtiin noin 100.000 tankkausta, 210 000 maksutapahtumaa ravintolassa ja kaupassa yli 350 000 maksutapahtumaa. ABC Pickalalla on siis merkittävä rooli alueen palveluverkostossa ja se myös omalla toiminnallaan tukee muita alueen yrityksiä ja parantaa niiden toimintaedellytyksiä. ABC Pickalaan toteutettu investointi oli osuuskaupan verkostosuunnittelussa ns. pitkäikäinen investointi. Aluevaraussuunnitelmassa esitetyt muutokset Störsvikintien ja Läntisen Kuninkaantien risteysalueella olisivat käytännössä kuolinisku aseman toimimiselle.
Pohjoismaiden suurimman golfkeskuksen Pickala Golfin hallituksen puheenjohtaja Jukka Utriainen on huolissaan suunnitelluista liikennejärjestelyistä. Pickala Golfissa käy vuositasolla noin 200 000 asiakasta. Uusilla suunnitelmilla Golfkeskukseen suurimman osan matka-ajat pitenevät huomattavasti, sanoo Utriainen.
Paikalliset toimijat ovat pahoillaan, että suunnitelmista ei ole juurikaan tiedotettu eikä niitä ole tuotu ainakaan kovin aktiivisesti julkisuuteen. Myös keskustelut kunnan kanssa ovat jääneet väliin.
Paikallisen Störsvikin asukasyhdistyksen puheenjohtaja Marko Suoknuuti on seurannut vuodesta 2016. Yhdistykselle on välittynyt paikallisten asukkaiden huoli liittymän turvallisuudesta ja parannusten aikataulusta.
Suoknuutin huolien järjestys on liittymän turvallisuus, aito riski lähipalveluiden häviämisestä muutosten seurauksena ja näiden lisäksi ajettavan matkan piteneminen Helsingin suuntaan Sunnanvikin kautta kuljettaessa.
Alueella toimijoiden ryhmä on laatinut Siuntion kuntaan aloitteen risteysalueen turvallisuuden korjaamisesta. Ryhmä on Störsvikintien ja Läntisen Kuninkaantien risteysalueen vaikutuspiirissä toimivia yrityksiä, risteysalueen lähiympäristön maanomistajia sekä risteystä päivittäin käyttävien asukkaiden edustajana Störsvikin asukasyhdistys. Aloitteessa esitetään Störsvikintien ja Läntisen Kuninkaantien risteysalueen parantamista nopealla aikataululla korjaustoimin.
Aloitteessa esitetään, että Siuntion kunta käynnistää viipymättä neuvottelut korjaustoimista Uudenmaan ELY-keskuksen kanssa Störsvikintien ja Läntisen Kuninkaantien tasoliittymän palvelutason ja turvallisuuden parantamiseksi siten, että tasoliittymän korjaustoimet ovat kokonaisuudessaan toteutettu viimeistään vuoden 2021 aikana.
Siuntion kunnan alueella on kantatien liittymien ja niihin liittyvien teiden suunnittelu kestänyt jo lähemmäs 20 vuotta - esimerkiksi Störsvikintien ja Läntisen Kuninkaantien tasoliittymän kanavointia pikaparannustoimenpiteenä on esitetty ainakin vuodesta 2004 - eikä varmaa aikataulua parannuksien toteutumiselle vieläkään ole. Parhaiten edistyneimmän, Sunnanvikin eritasoliittymän, osalta on edetty tiesuunnittelun vaiheeseen.
Kantatien parantamiseksi on laadittu aluevaraussuunnitelma välillä Kirkkonummi - Inkoon raja, jossa Störsvikintien ja Läntisen Kuninkaantien risteysalueelle esitetään 1. vaiheessa Störsvikin alikulkukäytävän rakentamista ja 3. vaiheen 3. toimena osana nelikaistatien rakentamista välille Hamossen – Sunnanvik ja risteysalueen liittymän muuttamista ylikuluksi ilman liityntäramppeja kantatielle.
Toistaiseksi tapahtuneen kehityksen perusteella on realistista olettaa, että Sunnanvikin eritasoliittymän rakennustoimiin on mahdollista päästä tämän vuosikymmenen aikana. Kantatien parannusten 2. vaiheen toteutuminen voinee ajoittua tämän vuosikymmenen lopun ja 2030-luvun alkupuolen välille. Kantatien parannusten 3. vaiheeseen päästäneen vasta 2030-luvun puolella ja toimiin vasta puolen välin jälkeen eli lähemmäs 15 vuoden kuluttua. Hyvin mahdollista on myös se, että nelikaistatien rakentaminen välille Hamossen – Sunnanvik ei toteudu ollenkaan osana nyt laadittua aluevaraussuunnitelmaa, esimerkiksi Pikkalanjoen ylityksen haasteiden vuoksi.
Störsvikintien ja Läntisen Kuninkaantien risteysalueen palvelutaso on todettu aluevaraussuunnitelmassa mitatulla 12 200 vuorokausiliikennemäärällä huonoksi ja 2040 ennusteen 13 500 vuorokausiliikennemäärällä erittäin huonoksi. Liittymän nykyinen vuorokausiliikennemäärä on jo nyt 2040 ennusteen tasolla eli Störsvikintien ja Läntisen Kuninkaantien risteysalueen nykyinen palvelutaso on erittäin huono. Pääosa - lähemmäs 90% - tasoliittymän kääntyvästä liikenteestä on Helsingin suuntaan tai suunnasta.
Aloitteessa esitetään kantatien parannuksia siten, että Störsvikintien ja Läntisen Kuninkaantien liittymään rakennetaan kanavointi, eli kääntymiskaista Helsingin suunnasta Störsvikintielle, kääntymiskaista Inkoon suunnasta Läntiselle Kuninkaantielle ja liittymiskaista Störsvikintieltä Helsingin suuntaan. Lisäksi siirtymäosien parannukset Inkoon suunnasta Störsvikintielle, Helsingin suunnasta Läntiselle Kuninkaantielle ja Inkoon suuntaan Läntiseltä Kuninkaantieltä. Joukkoliikenteen pysäkkien uudelleensijoittelu pitäisi tehdä kanavointi huomioiden.
Pikkala Portin asiamiehenä toimiva Christian Lybeck kertoo, että hänen edustamansa toimijat ovat käyneet usean vuoden aikana käyneet keskusteluja Siuntion kunnan kanssa kehittämisen isosta kuvasta. Vastausta vailla oleva kysymys on, mitkä tekijät tukevat kantatien tieyhteyden poistoa Störsvikintien ja Läntisen Kuninkaantien liittymässä. Tiedossa kuitenkin ovat huonontavat vaikutukset alueen asukkaiden liikkumiseen sekä alueen yritysten toimintaan. Lybeck ihmettelee, miksi tällainen strategia on valittu?
Miksi Siuntion kunta on ajanut ja edelleen ajaa niin voimakkaasti ratkaisua, joka perustuu Sunnanvikin ja Kelan eritasoliittymiin ja siihen kytkettyä Koukkuraittia?
Störsvikintien liittymän sulkeminen tuhoaa Pikkala Portin toimintaedellytykset. On vaikea käsittää miksi toimivaa infrastruktuuria ei hyödynnetä Siuntion eteläisen keskuksen kehittämisessä. Tämä on kestävän kehityksen periaatteen vastaista suunnittelua, toteaa Lybeck.
Pikkala Portissa on lähikauppa, kaksi ravintolaa ja polttoainejakelu sekä laituri- ja venekauppa. Uusia toimijoita on myös esittänyt mielenkiintonsa toimipaikkaa kohtaan.
Siuntion kunnan pitäisi määrätietoisesti kehittää asemanseudun vetovoimaa pohjoisessa, joka perustuu raideliikenteeseen ja etelässä Pikkalan keskustan vetovoimaan, joka perustuu kantatie 51 liikenteeseen. Nämä eivät kilpaile keskenään vaan täydentävät Siuntion palvelutarjontaa ja näin ollen lisää koko kunnan vetovoimaa ja kilpailukykyä. Pikkala Portin aluetta on kehitetty eri suunnitelmilla jo yli kaksikymmentä vuotta, mutta mitään merkittävää ei ole tapahtunut.
Nyt olisi syytä kaikissa kunnan suunnitelmissa mahdollistaa Störsvikintien eritasoliittymän rakentaminen tulevaisuudessa, kuten merkitsemällä se liikenneteemaan varauksena. Tämä mahdollistaisi tasapainoisen Siuntion kunnan eteläisen keskuksen kehittämisen. Koukkuraittiratkaisun voi tällöin arvioida uudestaan ja havaita, että Störsvikintien eritasoliittymä Pikkalassa yhdistää jo olemassa olevan liikennevirran, kun Sunnanvik-Kela eritasoliittymät tuovat läpiajoliikennettä ja lisää kustannuksia alueelle, jota kukaan ei halua, sanoo Lybeck.
JUSSI SALO
UUDET tiejärjestelyt olisivat kuolinisku etelä-Siuntiossa toimivalle Pickalan yrityskeskittymälle. Myös ympäristön risteysalueiden turvallisuus huolettaa paikallisia toimijoita, eikä niihin ole saatu parannusta vuosikausiin.
Jussi Salo
PIKKALA Golfin hallituksen puheenjohtaja Jukka Utriainen on huolissaan suunnitelluista liikennejärjestelyistä. Pickala Golfissa käy vuositasolla noin 200 000 asiakasta.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi