KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Kansanedustaja Heikki Vestman ja Kirkkonummen kunnanhallituksen puheenjohtaja Timo Haapaniemi tyrmäsivät vihreiden, demareiden, RKP:n, vasemmistoliiton ja keskustan muodostaman Marinin hallituksen suunnitelman ruuhkamaksuista tai, kuten he kiteyttivät, tietulleista ja uudesta lisäveroista autoa tarvitseville ihmisille ja yrityksille.
-Tietullit ovat erittäin epätasa-arvoinen lisävero autoa tarvitseville ihmisille ja se tekee ihmisten arjesta entistä vaikeampaa, eikä se kannusta työntekoon tai yrittämiseen. Uudet tiemaksut kohdistuisivat kaikkein kipeimmin pieni- ja keskituloisiin sekä pieniin ja keskisuuriin yrityksiin, korosti Haapaniemi keskiviikkona tietulli-webinaarissa.
-HSL:n selvityksen mukainen tietulli kustantaisi jopa 125 euroa kuukaudessa. Esimerkiksi hoitajan ansiotasolla kyse on siis jopa 5 prosenttiyksikön veronkorotusta vastaavasta laskusta. Kyse ei siis ole mistään pikkumaksuista, vaan työn kannusteita merkittävästi leikkaavasta lisälaskusta, Vestman kertoi.
Vestmanin mukaan julkisessa keskustelussa on usein vallinnut virheellinen premissi siitä, että autoilu olisi historiaa. Vestmanin mukaan näin ei ole.
-Teknologisen kehityksen myötä autoilun nykyiset ulkoishaitat, eli päästöt vähentyvät, minkä myötä autoilun merkitys voi korostua entisestään, Vestman sanoi tilaisuudessa.
Vestman muistutti myös, että Fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmän loppuraportissa käy ilmi, että ehdotetussa tietulliratkaisussa päästöt laskisivat noin 0,06 Mt eli, alle 4 prosenttia vuoden 2030 päästötavoitteesta
-Kuten liikenneministeri Harakka on eduskunnassa sanonut, niin ”ruuhkamaksujen käyttöönotto Helsingin seudulla käytännössä johtaisi äärimmäisen vähäiseen päästövähenemään”. On selvää, että autoilijoita kurmoottamalla ei ilmastoa pelasteta, vaan puhtaampi ympäristö vaatii uudempaa autokantaa, totesi Vestman.
-Vuoden 2020 lopun tilastojen mukaan autojen keski-ikä on Uudellamaalla 12,9 vuotta. Teknisesti vanhentuneilla autoilla ajaminen on päästöjen kannalta paljon pahempi asia kuin mitä tietullien oletettu pieni päästövähennys olisi. Autokannan uudistaminen autojen verotusta alentamalla on erinomainen keino myös päästövähennysten kannalta, painotti Haapaniemi.
Haapaniemi esitteli webinaarissa keskeisiä tuloksia selvitystyöstä, jonka Sitowise Oy teki kehyskuntien Kuuma-johtokunnan käynnistämänä viime vuonna. Asiantuntijaselvityksissä tietullien vaikutus oli pääosin negatiivinen ihmisten sujuvan arjen, talouden, työssäkäynnin ja yritysvaikutusten osalta. Erityisen negatiivinen vaikutus on bussi-joukkoliikenteen alueella kehyskunnissa.
-Tarvitsemme muita keinoja, emme tietulleja, joiden järjestelmän kustannuksetkin olisivat merkittävät. Tarvitsemme henkilöautojen liikenteen sujuvoittamista, väylien parantamista, liikenteen pullonkaulojen poistamista ja tiekapasiteetin parantamista. Ne auttavat vähentämään jonoissa seisovien autojen päästöjä ja poistavat ruuhkia, kertoi Haapaniemi.
Vestman ja Haapaniemi olivat keskiviikkona mukana keskustelemassa ”Tietullit ja liikenne” -webinaarissa, johon osallistui lukuisia kuntavaaliehdokkaita ja muita kirkkonummelaisia.
Keskustelun aikana Kim Åström toi esiin sähköautojen määrän voimakkaan kasvun ja varautumisen tärkeyden siihen lähivuosina. Hän toi myös esiin näkökulman Euroopan maksullisten moottoriteiden erilaisesta roolista nopeampina vaihtoehtoina paikallisteille. Kari Virtanen kyseli HSL:n roolista tietullien vaatijana. HSL haluaisi pakottaa ihmisiä joukkoliikenteeseen ottamalla käyttöön tietullit sen sijaan, että se houkuttelisi asiakkaita toimivalla omalla palvelullaan.
Liisa Kosonen kyseenalaisti HSL:n joukkoliikenteen merkittävän tukemisen tasapuolisuuden ja ihmisten yhdenvertaisuuden kannalta. Liviu Petrila korosti, että jo nyt Suomessa on yksi kalleimmista polttoaineiden hinnoista. Saara Brax korosti liityntäpysäköinnin merkitystä, jos joukkoliikennettä halutaan paremmin vetäväksi. Brax korosti myös sitä, että tietullit voisivat tuoda paljon lisää liikennettä pienemmille teille.
Jussi Salo
KANSANEDUSTAJA Heikki Vestman ja kunnanhallituksen puheenjohtaja Timo Haapaniemi tyrmäsivät hallituksen suunnittelemat tietullit autoa tarvitsevien ihmisten ja yritysten kurittamisena sekä lisäverona.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Kansanedustaja Heikki Vestman ja Kirkkonummen kunnanhallituksen puheenjohtaja Timo Haapaniemi tyrmäsivät vihreiden, demareiden, RKP:n, vasemmistoliiton ja keskustan muodostaman Marinin hallituksen suunnitelman ruuhkamaksuista tai, kuten he kiteyttivät, tietulleista ja uudesta lisäveroista autoa tarvitseville ihmisille ja yrityksille.
-Tietullit ovat erittäin epätasa-arvoinen lisävero autoa tarvitseville ihmisille ja se tekee ihmisten arjesta entistä vaikeampaa, eikä se kannusta työntekoon tai yrittämiseen. Uudet tiemaksut kohdistuisivat kaikkein kipeimmin pieni- ja keskituloisiin sekä pieniin ja keskisuuriin yrityksiin, korosti Haapaniemi keskiviikkona tietulli-webinaarissa.
-HSL:n selvityksen mukainen tietulli kustantaisi jopa 125 euroa kuukaudessa. Esimerkiksi hoitajan ansiotasolla kyse on siis jopa 5 prosenttiyksikön veronkorotusta vastaavasta laskusta. Kyse ei siis ole mistään pikkumaksuista, vaan työn kannusteita merkittävästi leikkaavasta lisälaskusta, Vestman kertoi.
Vestmanin mukaan julkisessa keskustelussa on usein vallinnut virheellinen premissi siitä, että autoilu olisi historiaa. Vestmanin mukaan näin ei ole.
-Teknologisen kehityksen myötä autoilun nykyiset ulkoishaitat, eli päästöt vähentyvät, minkä myötä autoilun merkitys voi korostua entisestään, Vestman sanoi tilaisuudessa.
Vestman muistutti myös, että Fossiilittoman liikenteen tiekartta -työryhmän loppuraportissa käy ilmi, että ehdotetussa tietulliratkaisussa päästöt laskisivat noin 0,06 Mt eli, alle 4 prosenttia vuoden 2030 päästötavoitteesta
-Kuten liikenneministeri Harakka on eduskunnassa sanonut, niin ”ruuhkamaksujen käyttöönotto Helsingin seudulla käytännössä johtaisi äärimmäisen vähäiseen päästövähenemään”. On selvää, että autoilijoita kurmoottamalla ei ilmastoa pelasteta, vaan puhtaampi ympäristö vaatii uudempaa autokantaa, totesi Vestman.
-Vuoden 2020 lopun tilastojen mukaan autojen keski-ikä on Uudellamaalla 12,9 vuotta. Teknisesti vanhentuneilla autoilla ajaminen on päästöjen kannalta paljon pahempi asia kuin mitä tietullien oletettu pieni päästövähennys olisi. Autokannan uudistaminen autojen verotusta alentamalla on erinomainen keino myös päästövähennysten kannalta, painotti Haapaniemi.
Haapaniemi esitteli webinaarissa keskeisiä tuloksia selvitystyöstä, jonka Sitowise Oy teki kehyskuntien Kuuma-johtokunnan käynnistämänä viime vuonna. Asiantuntijaselvityksissä tietullien vaikutus oli pääosin negatiivinen ihmisten sujuvan arjen, talouden, työssäkäynnin ja yritysvaikutusten osalta. Erityisen negatiivinen vaikutus on bussi-joukkoliikenteen alueella kehyskunnissa.
-Tarvitsemme muita keinoja, emme tietulleja, joiden järjestelmän kustannuksetkin olisivat merkittävät. Tarvitsemme henkilöautojen liikenteen sujuvoittamista, väylien parantamista, liikenteen pullonkaulojen poistamista ja tiekapasiteetin parantamista. Ne auttavat vähentämään jonoissa seisovien autojen päästöjä ja poistavat ruuhkia, kertoi Haapaniemi.
Vestman ja Haapaniemi olivat keskiviikkona mukana keskustelemassa ”Tietullit ja liikenne” -webinaarissa, johon osallistui lukuisia kuntavaaliehdokkaita ja muita kirkkonummelaisia.
Keskustelun aikana Kim Åström toi esiin sähköautojen määrän voimakkaan kasvun ja varautumisen tärkeyden siihen lähivuosina. Hän toi myös esiin näkökulman Euroopan maksullisten moottoriteiden erilaisesta roolista nopeampina vaihtoehtoina paikallisteille. Kari Virtanen kyseli HSL:n roolista tietullien vaatijana. HSL haluaisi pakottaa ihmisiä joukkoliikenteeseen ottamalla käyttöön tietullit sen sijaan, että se houkuttelisi asiakkaita toimivalla omalla palvelullaan.
Liisa Kosonen kyseenalaisti HSL:n joukkoliikenteen merkittävän tukemisen tasapuolisuuden ja ihmisten yhdenvertaisuuden kannalta. Liviu Petrila korosti, että jo nyt Suomessa on yksi kalleimmista polttoaineiden hinnoista. Saara Brax korosti liityntäpysäköinnin merkitystä, jos joukkoliikennettä halutaan paremmin vetäväksi. Brax korosti myös sitä, että tietullit voisivat tuoda paljon lisää liikennettä pienemmille teille.
Jussi Salo
KANSANEDUSTAJA Heikki Vestman ja kunnanhallituksen puheenjohtaja Timo Haapaniemi tyrmäsivät hallituksen suunnittelemat tietullit autoa tarvitsevien ihmisten ja yritysten kurittamisena sekä lisäverona.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi