INKOO
INKOO
Inkoon pienvenesatamaan johtavat väylät ruopataan syyskuussa, jonka jälkeen väylien virallinen syvyys on 2,4 metriä. Väylät ruopataan todellisuudessa 60 cm tätä syvemmäksi varmuustoimenpiteenä, eli väylien tekninen syvyys on keskivedellä 3 metriä.
Ruoppauksen suorittaa Suomen Vesityö Oy. Tilaajat ovat Väylävirasto ja Inkoon kunta. Ruoppaukset käynnistyvät syyskuussa Österströmmenistä ja jatkuvat lokakuun 1. päivästä alkaen Kirkonkylänväylän loppuosuudella Kirkonkylän pienvenesatamaan.
Joki ruopataan suurin piirtein Ravintola Deltan kohdalle asti. Tämän osuuden ruoppaustöiden arvioidaan kestävän noin 3-4 viikkoa. Ravintola Deltasta sillan kohdalle ruoppaustyöt suorittaa paikallinen yrittäjä.
Ruoppaukseen käytettävät proomut ovat 30 m pitkiä, 7 m leveitä ja niiden syväys on 2 m. Österströmmenin ruoppausmassat läjitetään mereen Fagerön eteläpuolella sijaitsevalle läjitysalueelle. Kyrkfjärdenin massat nostetaan maihin.
Proomut kiinnittyvät joen länsireunaan Ingå Motor ja Svetsin vieressä olevan rampin läheisyyteen. Suomen Vesityö rakentaa kyseiseen kohtaan teräksellä vahvistetun laiturin, johon he voivat kiinnittyä ja siirtää massat maihin. Massat kuljetetaan dumperilla isoon altaaseen, joka on rakennettu Mekaniska Marinin ja Lilluddenin väliin. Allas toimii myöhemmin alueelle suunnitellun puiston pohjana. Altaan pohjoisreunasta tulee Lilluddenille vievän kevytliikenneväylän perusta.
Veneilijöiden tulee noudattaa varovaisuutta ja ajaa mahdollisimman hiljaa proomujen läheisyydessä. Joesta poistetaan osa peräpaaluista ennen 1. lokakuuta. Tämä koskee paikkoja I01-I73 sekä H64-H72. Asianomaisille järjestetään väliaikaiset korvaavat paikat muualta.
Proomut voi ohittaa joessa, mutta hyvin varovaisesti, sillä joki on itse asiassa työaluetta. Jokea ei kuitenkaan suljeta liikenteeltä. Myös maissa on noudatettava varoivaisuutta dumpperiliikenteen takia. Dumppereiden ajoreitit merkitään kunnan toimesta.
Kun ruoppaus on suoritettu, viitat uusitaan. Österströmmenin linjauksesta tulee suorempi ja se kulkee hieman etelämpänä kuin nykyinen väylä. Kyrkfjärdenin väylän linjaus ei muutu. Loppukatselmuksen jälkeen väylät luovutetaan Inkoon kunnalle joskus vuodenvaihteen tienoilla. Väyläviraston tavoitteena on lähitulevaisuudessa siirtää pienempiin kyläkeskuksiin ja vastaaviin johtavat väylät kunnille. Virasto haluaa keskittyä suurempiin saaristo- ja rannikkoväyliin. Inkoon kunta on yksi ensimmäisistä, joka yhteistyössä Väyläviraston kanssa on käynnistänyt hankkeen tämän tavoitteen toteuttamiseksi.
Hankeryhmä koostuu Väyläviraston Meriväyläyksikön sekä Inkoon kunnan teknisen toimen asiantuntijoista ja sitä koordinoi Jochim Donner, joka myös toimii ryhmän sihteerinä.
Inkoon pienvenesatamaan johtavat väylät ruopataan syyskuussa, jonka jälkeen väylien virallinen syvyys on 2,4 metriä.
Satu Holmlund
Joki ruopataan suurin piirtein Ravintola Deltan kohdalle asti.
Satu Holmlund
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
SIUNTIO
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
INKOO
INKOO
Inkoon pienvenesatamaan johtavat väylät ruopataan syyskuussa, jonka jälkeen väylien virallinen syvyys on 2,4 metriä. Väylät ruopataan todellisuudessa 60 cm tätä syvemmäksi varmuustoimenpiteenä, eli väylien tekninen syvyys on keskivedellä 3 metriä.
Ruoppauksen suorittaa Suomen Vesityö Oy. Tilaajat ovat Väylävirasto ja Inkoon kunta. Ruoppaukset käynnistyvät syyskuussa Österströmmenistä ja jatkuvat lokakuun 1. päivästä alkaen Kirkonkylänväylän loppuosuudella Kirkonkylän pienvenesatamaan.
Joki ruopataan suurin piirtein Ravintola Deltan kohdalle asti. Tämän osuuden ruoppaustöiden arvioidaan kestävän noin 3-4 viikkoa. Ravintola Deltasta sillan kohdalle ruoppaustyöt suorittaa paikallinen yrittäjä.
Ruoppaukseen käytettävät proomut ovat 30 m pitkiä, 7 m leveitä ja niiden syväys on 2 m. Österströmmenin ruoppausmassat läjitetään mereen Fagerön eteläpuolella sijaitsevalle läjitysalueelle. Kyrkfjärdenin massat nostetaan maihin.
Proomut kiinnittyvät joen länsireunaan Ingå Motor ja Svetsin vieressä olevan rampin läheisyyteen. Suomen Vesityö rakentaa kyseiseen kohtaan teräksellä vahvistetun laiturin, johon he voivat kiinnittyä ja siirtää massat maihin. Massat kuljetetaan dumperilla isoon altaaseen, joka on rakennettu Mekaniska Marinin ja Lilluddenin väliin. Allas toimii myöhemmin alueelle suunnitellun puiston pohjana. Altaan pohjoisreunasta tulee Lilluddenille vievän kevytliikenneväylän perusta.
Veneilijöiden tulee noudattaa varovaisuutta ja ajaa mahdollisimman hiljaa proomujen läheisyydessä. Joesta poistetaan osa peräpaaluista ennen 1. lokakuuta. Tämä koskee paikkoja I01-I73 sekä H64-H72. Asianomaisille järjestetään väliaikaiset korvaavat paikat muualta.
Proomut voi ohittaa joessa, mutta hyvin varovaisesti, sillä joki on itse asiassa työaluetta. Jokea ei kuitenkaan suljeta liikenteeltä. Myös maissa on noudatettava varoivaisuutta dumpperiliikenteen takia. Dumppereiden ajoreitit merkitään kunnan toimesta.
Kun ruoppaus on suoritettu, viitat uusitaan. Österströmmenin linjauksesta tulee suorempi ja se kulkee hieman etelämpänä kuin nykyinen väylä. Kyrkfjärdenin väylän linjaus ei muutu. Loppukatselmuksen jälkeen väylät luovutetaan Inkoon kunnalle joskus vuodenvaihteen tienoilla. Väyläviraston tavoitteena on lähitulevaisuudessa siirtää pienempiin kyläkeskuksiin ja vastaaviin johtavat väylät kunnille. Virasto haluaa keskittyä suurempiin saaristo- ja rannikkoväyliin. Inkoon kunta on yksi ensimmäisistä, joka yhteistyössä Väyläviraston kanssa on käynnistänyt hankkeen tämän tavoitteen toteuttamiseksi.
Hankeryhmä koostuu Väyläviraston Meriväyläyksikön sekä Inkoon kunnan teknisen toimen asiantuntijoista ja sitä koordinoi Jochim Donner, joka myös toimii ryhmän sihteerinä.
Inkoon pienvenesatamaan johtavat väylät ruopataan syyskuussa, jonka jälkeen väylien virallinen syvyys on 2,4 metriä.
Satu Holmlund
Joki ruopataan suurin piirtein Ravintola Deltan kohdalle asti.
Satu Holmlund
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
SIUNTIO
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi