KIRKKONUMMI
Kirkkonummi on hakemassa Valtiovarainministeriöltä harkinnanvaraisen valtionosuuden korotusta vuodelle 2021. Haettava summa on kaikkiaan 4,3 miljoonaa euroa. Valtionosuuden korotuksen hakemista perustellaan mm. koronaan liittyvillä lisäkustannuksilla ja tulonmenetyksillä.
Espoon sairaalan yksikköhinnat ja laskutus on kasvanut pitkälti koronasta johtuen 1,4 milj. euroa tammi-heinäkuun aikana. Talousarvion 2022 kehyksessä näkymä taloussuunnitteluvuosiin on nykyisten laskemien valossa lohduton.
Kunnalla on muutaman vuoden sisällä valmistunut tai meneillään mittavia uudisrakennushankkeita kuten kirjasto, hyvinvointikeskus ja kolme suurta kouluinvestointia. Näiden poistokirjaukset lähtevät tästä vuodesta ja lisäävät kunnan lainanottotarvetta. Poistojen vuotuinen määrä tulee kasvamaan yli 3 milj. euroa vuositasolla ilman hyvinvointikeskusta, josta saadaan vastaavaa vuokratuottoa hyvinvointialueelta. Poistojen vaikutus korostuu hyvinvointialueuudistuksessa, kun tulorahoitus puolittuu ja poistot jäävät kunnan tulokseen.
Kirkkonummen lainakanta kaksinkertaistuu vuodesta 2018 vuoteen 2023 mennessä ollen silloin yli 7000 €/asukas. Kriisikuntakriteereistä kertynyt alijäämä sekä kunnan 61 €/asukas että konsernin 10 €/asukas osalta oli vuoden 2019 tilinpäätöksessä lähes käytettynä. Vuoden 2020 koronatuet tehtyjen säästöjen ohella mahdollistivat yli 27 milj. euron tulosparannuksen.
Nyt näyttää siltä, että tulosennusteen mukaan kertynyttä ylijäämää ei jäisi ilman korona-avustuksia lainkaan. Vuosikate oli alle 80 % poistoista vuosina 2018 ja 2019, mikä toistunee myös tänä vuonna. Lainanhoitokate on myös täyttämässä kriisikuntakriteerit.
Tälle vuodelle ei ole erillisiä säästövaateita asetettu hyväksytyn budjetin lisäksi, jossa yritetään pysyä. Toimintakate on vain 2,4 milj. euroa eli 1,1 % suurempi kuin vuonna 2020, joka ei kata palkankorotuksiakaan. Vaikka kustannusten kasvuvara on pieni, lähtökohtana tälle vuodelle oli 2,1 miljoonan euron negatiivinen tulos. Mikäli valtion koronatukia ei saataisi lainkaan, tulos tulisi olemaan 13,4 milj. euroa alijäämäinen. Koronapandemia on kasvattanut kuluvana vuonna erityisesti terveyspalveluiden kustannuksia. Ensi vuoden alustava kehys on niin tiukka, että palkankorotusvaikutusten kattamiseksi on etsittävä säästökohteita.
KIRKKONUMMI hakee Valtionvarainministeriöltä harkinnanvaraista valtionosuuden korotusta. Korotusta haetaan reilut neljä miljoonaa euroa ja hakemus on lähetetty syyskuun alussa.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
KIRKKONUMMI
Kirkkonummi on hakemassa Valtiovarainministeriöltä harkinnanvaraisen valtionosuuden korotusta vuodelle 2021. Haettava summa on kaikkiaan 4,3 miljoonaa euroa. Valtionosuuden korotuksen hakemista perustellaan mm. koronaan liittyvillä lisäkustannuksilla ja tulonmenetyksillä.
Espoon sairaalan yksikköhinnat ja laskutus on kasvanut pitkälti koronasta johtuen 1,4 milj. euroa tammi-heinäkuun aikana. Talousarvion 2022 kehyksessä näkymä taloussuunnitteluvuosiin on nykyisten laskemien valossa lohduton.
Kunnalla on muutaman vuoden sisällä valmistunut tai meneillään mittavia uudisrakennushankkeita kuten kirjasto, hyvinvointikeskus ja kolme suurta kouluinvestointia. Näiden poistokirjaukset lähtevät tästä vuodesta ja lisäävät kunnan lainanottotarvetta. Poistojen vuotuinen määrä tulee kasvamaan yli 3 milj. euroa vuositasolla ilman hyvinvointikeskusta, josta saadaan vastaavaa vuokratuottoa hyvinvointialueelta. Poistojen vaikutus korostuu hyvinvointialueuudistuksessa, kun tulorahoitus puolittuu ja poistot jäävät kunnan tulokseen.
Kirkkonummen lainakanta kaksinkertaistuu vuodesta 2018 vuoteen 2023 mennessä ollen silloin yli 7000 €/asukas. Kriisikuntakriteereistä kertynyt alijäämä sekä kunnan 61 €/asukas että konsernin 10 €/asukas osalta oli vuoden 2019 tilinpäätöksessä lähes käytettynä. Vuoden 2020 koronatuet tehtyjen säästöjen ohella mahdollistivat yli 27 milj. euron tulosparannuksen.
Nyt näyttää siltä, että tulosennusteen mukaan kertynyttä ylijäämää ei jäisi ilman korona-avustuksia lainkaan. Vuosikate oli alle 80 % poistoista vuosina 2018 ja 2019, mikä toistunee myös tänä vuonna. Lainanhoitokate on myös täyttämässä kriisikuntakriteerit.
Tälle vuodelle ei ole erillisiä säästövaateita asetettu hyväksytyn budjetin lisäksi, jossa yritetään pysyä. Toimintakate on vain 2,4 milj. euroa eli 1,1 % suurempi kuin vuonna 2020, joka ei kata palkankorotuksiakaan. Vaikka kustannusten kasvuvara on pieni, lähtökohtana tälle vuodelle oli 2,1 miljoonan euron negatiivinen tulos. Mikäli valtion koronatukia ei saataisi lainkaan, tulos tulisi olemaan 13,4 milj. euroa alijäämäinen. Koronapandemia on kasvattanut kuluvana vuonna erityisesti terveyspalveluiden kustannuksia. Ensi vuoden alustava kehys on niin tiukka, että palkankorotusvaikutusten kattamiseksi on etsittävä säästökohteita.
KIRKKONUMMI hakee Valtionvarainministeriöltä harkinnanvaraista valtionosuuden korotusta. Korotusta haetaan reilut neljä miljoonaa euroa ja hakemus on lähetetty syyskuun alussa.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi