Viime viikolla kauan odotettu kantatie 51:n tievalaistushanke tuli päätökseensä, kun viimeisetkin valotolpat saivat valonsa Karjaalla. Nyt kt 51:llä on tievalaistus aina Helsingin Ruoholahdesta Raaseporiin.
Henrik Wickström, Inkoon kunnanhallituksen puheenjohtaja ja RKP:n varapuheenjohtaja, on tyytyväinen siihen, että hanke saatiin maaliin.
– Onhan tämä hienoa! Muistan vielä marraskuun 2018, kun kysyin Inkoon silloin uudelta kunnanjohtajalta, mikä infrahanke olisi tärkeä kunnalle. Silloin hän mainitsi tievalaistuksen jatkamisen Siuntiosta länteen. Jo tuolloin moni kuntalainen Inkoossa ja alueen asukas haikaili valaistuksen perään. Silloin päätimme pistää tuumasta toimeen. Tapasimme alkuvaiheessa silloista liikenne- ja viestintäministeriä, Anne Berneriä, useaan otteeseen. Mukaan vaikuttamistyöhön tuli myös muita alueellisia toimijoita sekä myöhemmin myös päättäjiä, muistelee Wickström.
Vaikuttamistyö valaistuksen saamiseksi oli mittava. Taustalla oli mm. Inkoon kunnan, Karjaan puhelimen ja Raaseporin energian yhteinen Route 51-älytiehanke. Hanke johti siihen, että eduskunnan valtiovarainvaliokunnan liikennejaosto hyväksyi määrärahan valaistuksen saamiseksi Inkoon ja Karjaan välille.
Lopulta Uudenmaan ELY-keskus myönsi määrärahat siten, että valaistus saatiin koko osuudelle. Wickström on iloinen siitä, että älytiehanke nosti esiin valaistuksen tarpeellisuuden.
– Muistan eduskunnasta tulleen päätöksen olleen sen verran epäselvästi muotoiltu, että se ei kertonut, minne valot tarkkaan tulevat. Ensimmäinen rahapotti ei nimittäin riittänyt koko osuudelle. Pitkän veivaamisen ja aktiivisen lobbaamisen jälkeen saimme valojen jatkon ensin Siuntiosta Inkooseen ja sieltä edelleen Karjaalle. Siinä oltiin aika yksin. Ei ole kovinkaan helppoa ohjata sitä, miten eduskunnan päätöstä tulee toimeenpanna, muistelee Wickström.
– Mieleeni on jäänyt se hetki, kun ministeri Anna-Maja Henrikssonin silloinen valtiosihteeri Malin Brännkärr soitti minulle myöhään eräänä perjantai-iltana ja kävimme kokonaisuutta läpi. Lopputulokseen olen tyytyväinen. Parasta on se, että tämä parantaa liikenneturvallisuutta, sanoo Wickström.
Wickström kertoo lukeneensa ensikertaa päätöksestä Henrikssonin Facebook-sivulta.
– Pomppasin silloin pystyyn riemusta. Samassa yhteydessä saimme myös Fagervikintien päällystyksen. Tuota päivää en unohda, sanoo Wickström.
Nyt katse on jo seuraavissa kehittämishankkeissa liittyen kt 51:een.
– Toivottavasti saamme jatkettua kt 51:n nelikaistaa aina Siuntioon asti. Tämän osuuden jälkeen tulee useampi vaarallinen risteys, varsinkin Inkoon alueella, joita täytyy lähteä parantamaan. Ensi vuonna saamme ELY-keskuksen kanssa suunnitelmat Inkoon risteyksien osalta hyväksyttyä, jolloin voimme lähteä keskustelemaan niiden toteuttamisesta, sanoo Wickström.
Wickström on ehdolla tulevan kevään eduskuntavaaleissa. Hän kertoo liikenneasioiden olevan lähellä sydäntään.
– Kyllä meidän seudulla tällä saralla riittää tehtävää. Onhan meillä kt 51:n lisäksi rantarata ja useampi tie, joka on huonossa kunnossa. Näiden eteen toivoisin saavani tehdä töitä eduskunnassa, sanoo Wickström.
Henrik Wickström on tyytyväinen siihen, että kantatie 51:n tievalaistushanke tuli päätökseensä ja viimeisetkin valotolpat saivat valonsa Karjaalla.
Satu Holmlund
SIUNTIO
KIRKKONUMMI
INKOO
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
Viime viikolla kauan odotettu kantatie 51:n tievalaistushanke tuli päätökseensä, kun viimeisetkin valotolpat saivat valonsa Karjaalla. Nyt kt 51:llä on tievalaistus aina Helsingin Ruoholahdesta Raaseporiin.
Henrik Wickström, Inkoon kunnanhallituksen puheenjohtaja ja RKP:n varapuheenjohtaja, on tyytyväinen siihen, että hanke saatiin maaliin.
– Onhan tämä hienoa! Muistan vielä marraskuun 2018, kun kysyin Inkoon silloin uudelta kunnanjohtajalta, mikä infrahanke olisi tärkeä kunnalle. Silloin hän mainitsi tievalaistuksen jatkamisen Siuntiosta länteen. Jo tuolloin moni kuntalainen Inkoossa ja alueen asukas haikaili valaistuksen perään. Silloin päätimme pistää tuumasta toimeen. Tapasimme alkuvaiheessa silloista liikenne- ja viestintäministeriä, Anne Berneriä, useaan otteeseen. Mukaan vaikuttamistyöhön tuli myös muita alueellisia toimijoita sekä myöhemmin myös päättäjiä, muistelee Wickström.
Vaikuttamistyö valaistuksen saamiseksi oli mittava. Taustalla oli mm. Inkoon kunnan, Karjaan puhelimen ja Raaseporin energian yhteinen Route 51-älytiehanke. Hanke johti siihen, että eduskunnan valtiovarainvaliokunnan liikennejaosto hyväksyi määrärahan valaistuksen saamiseksi Inkoon ja Karjaan välille.
Lopulta Uudenmaan ELY-keskus myönsi määrärahat siten, että valaistus saatiin koko osuudelle. Wickström on iloinen siitä, että älytiehanke nosti esiin valaistuksen tarpeellisuuden.
– Muistan eduskunnasta tulleen päätöksen olleen sen verran epäselvästi muotoiltu, että se ei kertonut, minne valot tarkkaan tulevat. Ensimmäinen rahapotti ei nimittäin riittänyt koko osuudelle. Pitkän veivaamisen ja aktiivisen lobbaamisen jälkeen saimme valojen jatkon ensin Siuntiosta Inkooseen ja sieltä edelleen Karjaalle. Siinä oltiin aika yksin. Ei ole kovinkaan helppoa ohjata sitä, miten eduskunnan päätöstä tulee toimeenpanna, muistelee Wickström.
– Mieleeni on jäänyt se hetki, kun ministeri Anna-Maja Henrikssonin silloinen valtiosihteeri Malin Brännkärr soitti minulle myöhään eräänä perjantai-iltana ja kävimme kokonaisuutta läpi. Lopputulokseen olen tyytyväinen. Parasta on se, että tämä parantaa liikenneturvallisuutta, sanoo Wickström.
Wickström kertoo lukeneensa ensikertaa päätöksestä Henrikssonin Facebook-sivulta.
– Pomppasin silloin pystyyn riemusta. Samassa yhteydessä saimme myös Fagervikintien päällystyksen. Tuota päivää en unohda, sanoo Wickström.
Nyt katse on jo seuraavissa kehittämishankkeissa liittyen kt 51:een.
– Toivottavasti saamme jatkettua kt 51:n nelikaistaa aina Siuntioon asti. Tämän osuuden jälkeen tulee useampi vaarallinen risteys, varsinkin Inkoon alueella, joita täytyy lähteä parantamaan. Ensi vuonna saamme ELY-keskuksen kanssa suunnitelmat Inkoon risteyksien osalta hyväksyttyä, jolloin voimme lähteä keskustelemaan niiden toteuttamisesta, sanoo Wickström.
Wickström on ehdolla tulevan kevään eduskuntavaaleissa. Hän kertoo liikenneasioiden olevan lähellä sydäntään.
– Kyllä meidän seudulla tällä saralla riittää tehtävää. Onhan meillä kt 51:n lisäksi rantarata ja useampi tie, joka on huonossa kunnossa. Näiden eteen toivoisin saavani tehdä töitä eduskunnassa, sanoo Wickström.
Henrik Wickström on tyytyväinen siihen, että kantatie 51:n tievalaistushanke tuli päätökseensä ja viimeisetkin valotolpat saivat valonsa Karjaalla.
Satu Holmlund
SIUNTIO
KIRKKONUMMI
INKOO
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi