KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Mustikkarinteen eli Masalan ekoälykylän kaava on parhaillaan nähtävillä ja siihen toivotaan kommentteja kuntalaisilta. Ekoälykylän puuhamies ja maanomistaja Kari Savolainen kertoo, että kaavan laadinnassa ja eteenpäin viemisessä on ollut valtava työ ja asiasta on tehty lukuisia selvityksiä. Itse Savolainen on sijoittanut jo 500 000 euroa alueen suunnitteluun. Kolme vuotta sitten mies kertoi lahjoittavansa miljoona euroa ekokylän hyväksi, mikäli hanke toteutuu ja tuo tarjous on edelleen voimassa, jatkaa Savolainen. Suunnittelukustannukset tulevat siihen vielä päälle, laskeskelee Savolainen.
Miljoonalla olisi tarkoitus rakentaa alueelle kylätalo, robotisoitava bussiyhteys Masalan keskustaan, hankkia pari robottibussia ja nelisen kappaletta yhteiskäyttöautoja sekä yhteiskäyttöisiä sähköpolkupyöriä. -Tällä tullaan hoitamaan ”last mile” -yhteys uuteen ekokylään, jatkaa Savolainen. Liikkumiselle on periaatteessa kaksi vaihtoehtoa, joko julkinen liikenne tai yksityisautoilu. Tässä mallissa yhteisö voisi hallinnoida liikennettä, jolloin ei tarvitsisi olla pyytämässä julkiselta puolelta palveluita. Savolainen kuitenkin asettaa miljoonan euron lahjoitukselle reunaehtoja; Niiden mukaan kaava tulisi valita kaavataloudellisen vaihtoehdon 2 mukaan ja kaava tulisi hyväksyä aikataulussa.
Alueesta on tarkoitus tehdä omavarainen energian suhteen. Suunniteltuja energiamuotoja ovat mm. aurinkoenergia sekä biokaasun käyttö energian lähteenä. Alueelle on suunnitteilla mittava aurinkovoimala, joka on suuri koko maan mittakaavassakin. Savolainen kertoo, että pääkaupunkiseudulla yli 50 % kaikista päästöistä johtuu lämmityksestä. Ekokylässä aurinkosähköä on tarkoitus muuttaa lämmöksi ja varastoida se lämpökaivoihin. Aurinkosähköä voi käyttää myös liikkumiseen eli sähköautojen ja polkupyörien lataukseen.
Kirkkonummen voimalaan tulisi noin 9 000 paneelia ja se olisi teholtaan 3 MW. Tuotto riittää kesällä koko kylän energiatarpeisiin. Savolainen kertoo, että ekokylän energiamalli eli aurinkovoiman ja biokaasun yhdistelmä on ilmastoystävällisin malli verrattuna referenssialueisiin.
Savolainen on tehnyt tähän mennessä kuutisen vuotta töitä ekokylän rakennushankkeen edistämiseksi. -Toista kuutta vuotta minulla ei ole enää varaa hukata. Savolainen näkee Mustikkarinteen kaavahankkeen ja ekokylän teollisena hankkeena. Talot on tehtävä tehtaassa ja tuotava valmiina paikalle. Paikalla tehtävään rakennusprojektiin Savolainen ei halua ryhtyä. Ekokylään on suunniteltu monimuotoista asumista sekä ”uusvanhoja” kortteleita. Käytännössä tämä tarkoittaa erillistaloja, rivitaloja ja pienkerrostaloja. Monimuotoisella asumisella taataan se, että paikalle muuttaa laaja kirjo erilaisia ihmisiä; sekä nuoria että varttuneempia, perheitä ja yksinasuvia. Tämä luo Savolaisen vision mukaan yhteisöllisyyttä ja sitä, että asukkaat voivat auttaa toisiaan erilaisissa arjen askareissa.
Masalan läntisten asuntoalueiden asemakaava on jaettu alustavan suunnittelun yhteydessä kahdeksi eri asemakaavahankkeeksi niin, että kaava-alueet erottaa Sepänkyläntie. Alueen kaavoitus käynnistyy Sepänkyläntien pohjoispuolelta. Hanke on syksyllä 2018 nimetty Mustikkarinteen asemakaavaksi. Suunnittelualue sijaitsee noin 2 kilometrin etäisyydellä Masalan keskustasta ja on kooltaan noin 70 ha. Suurin osa suunnittelualueesta on metsätalousvaltaista aluetta. Hvittorpintien ja Sepänkyläntien varrella sijaitsee pientalovaltaista haja-asutusta, alueella on asukkaita noin 50. Lähimmät päiväkodit, koulut, liikunta– ja terveyspalvelut sekä kaupat sijaitsevat Masalan keskustassa.
Alueelle suunnitellaan pientalovaltaista asumista, joka tukeutuu Masalan keskustan ja kuntakeskuksen palveluihin. Asuntoalueiden rakentaminen vahvistaa Masalan keskustan kehittymistä.
Tavoitteena on, että Mustikkarinteen asemakaava hyväksyttäisiin vuoden 2021 aikana. Alueen toteutussuunnittelua jatketaan vuonna 2022 laatimalla kunnallistekniset rakentamissuunnitelmat kuten esimerkiksi katusuunnitelmat. Kunnallistekniikan rakentaminen voidaan tavoitteen mukaan aloittaa vuonna 2023. Näin ollessa asuntorakentaminen voisi käynnistyä vuonna 2024, jolloin ensimmäiset uudet asukkaat voisivat muuttaa alueelle arviolta vuonna 2025. Laskennallinen asukasmäärä on yhteensä noin 875, josta noin 825 on uusia.
Kaava on nähtävillä kunnan verkkosivulla 1.6.-3.7. osoitteessa https://www.kirkkonummi.fi/nahtavana-nyt
JUSSI SALO
MIKÄ ON ”EKOÄLYKYLÄ”?
Ekoälykylän lähtökohtana on kokonaan uudenlainen ajattelutapa. Ekoälykylän tavoitteena on olla kestävän kehityksen ja tulevaisuuden asumisen edelläkävijä.
Energiateknisesti ekoälykylä on sähkön ja lämmön suhteen kokonaan tai lähes omavarainen alue, joka tuottaa energiansa ympäristöä säästäen ja uusimpia teknologioita hyödyntäen. Yhteisöllinen ja älykäs kylä mahdollistaa myös liikkumisen nykyaikaistamisen. Hankkeen tavoitteet ovat eettisesti hyvin korkeita ja kauaskatseisia, tähtäimenä on muodostaa ekoälykylästä tulevaisuuden nollapäästöyhteiskunta.
Jussi Salo
HAVAINNEKUVA Näkymästä ekoälykylän raitilta.
Jussi Salo
ALUEELLE suunnitellaan monimuotoista asumista.
Jussi Salo
EKOÄLYKYLÄN puuhamies Kari Savolainen haluaa tehdä ekoälykylästä energiaomavaraisen ja vähäpäästöisen.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
INKOO
Puh: (09) 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Mustikkarinteen eli Masalan ekoälykylän kaava on parhaillaan nähtävillä ja siihen toivotaan kommentteja kuntalaisilta. Ekoälykylän puuhamies ja maanomistaja Kari Savolainen kertoo, että kaavan laadinnassa ja eteenpäin viemisessä on ollut valtava työ ja asiasta on tehty lukuisia selvityksiä. Itse Savolainen on sijoittanut jo 500 000 euroa alueen suunnitteluun. Kolme vuotta sitten mies kertoi lahjoittavansa miljoona euroa ekokylän hyväksi, mikäli hanke toteutuu ja tuo tarjous on edelleen voimassa, jatkaa Savolainen. Suunnittelukustannukset tulevat siihen vielä päälle, laskeskelee Savolainen.
Miljoonalla olisi tarkoitus rakentaa alueelle kylätalo, robotisoitava bussiyhteys Masalan keskustaan, hankkia pari robottibussia ja nelisen kappaletta yhteiskäyttöautoja sekä yhteiskäyttöisiä sähköpolkupyöriä. -Tällä tullaan hoitamaan ”last mile” -yhteys uuteen ekokylään, jatkaa Savolainen. Liikkumiselle on periaatteessa kaksi vaihtoehtoa, joko julkinen liikenne tai yksityisautoilu. Tässä mallissa yhteisö voisi hallinnoida liikennettä, jolloin ei tarvitsisi olla pyytämässä julkiselta puolelta palveluita. Savolainen kuitenkin asettaa miljoonan euron lahjoitukselle reunaehtoja; Niiden mukaan kaava tulisi valita kaavataloudellisen vaihtoehdon 2 mukaan ja kaava tulisi hyväksyä aikataulussa.
Alueesta on tarkoitus tehdä omavarainen energian suhteen. Suunniteltuja energiamuotoja ovat mm. aurinkoenergia sekä biokaasun käyttö energian lähteenä. Alueelle on suunnitteilla mittava aurinkovoimala, joka on suuri koko maan mittakaavassakin. Savolainen kertoo, että pääkaupunkiseudulla yli 50 % kaikista päästöistä johtuu lämmityksestä. Ekokylässä aurinkosähköä on tarkoitus muuttaa lämmöksi ja varastoida se lämpökaivoihin. Aurinkosähköä voi käyttää myös liikkumiseen eli sähköautojen ja polkupyörien lataukseen.
Kirkkonummen voimalaan tulisi noin 9 000 paneelia ja se olisi teholtaan 3 MW. Tuotto riittää kesällä koko kylän energiatarpeisiin. Savolainen kertoo, että ekokylän energiamalli eli aurinkovoiman ja biokaasun yhdistelmä on ilmastoystävällisin malli verrattuna referenssialueisiin.
Savolainen on tehnyt tähän mennessä kuutisen vuotta töitä ekokylän rakennushankkeen edistämiseksi. -Toista kuutta vuotta minulla ei ole enää varaa hukata. Savolainen näkee Mustikkarinteen kaavahankkeen ja ekokylän teollisena hankkeena. Talot on tehtävä tehtaassa ja tuotava valmiina paikalle. Paikalla tehtävään rakennusprojektiin Savolainen ei halua ryhtyä. Ekokylään on suunniteltu monimuotoista asumista sekä ”uusvanhoja” kortteleita. Käytännössä tämä tarkoittaa erillistaloja, rivitaloja ja pienkerrostaloja. Monimuotoisella asumisella taataan se, että paikalle muuttaa laaja kirjo erilaisia ihmisiä; sekä nuoria että varttuneempia, perheitä ja yksinasuvia. Tämä luo Savolaisen vision mukaan yhteisöllisyyttä ja sitä, että asukkaat voivat auttaa toisiaan erilaisissa arjen askareissa.
Masalan läntisten asuntoalueiden asemakaava on jaettu alustavan suunnittelun yhteydessä kahdeksi eri asemakaavahankkeeksi niin, että kaava-alueet erottaa Sepänkyläntie. Alueen kaavoitus käynnistyy Sepänkyläntien pohjoispuolelta. Hanke on syksyllä 2018 nimetty Mustikkarinteen asemakaavaksi. Suunnittelualue sijaitsee noin 2 kilometrin etäisyydellä Masalan keskustasta ja on kooltaan noin 70 ha. Suurin osa suunnittelualueesta on metsätalousvaltaista aluetta. Hvittorpintien ja Sepänkyläntien varrella sijaitsee pientalovaltaista haja-asutusta, alueella on asukkaita noin 50. Lähimmät päiväkodit, koulut, liikunta– ja terveyspalvelut sekä kaupat sijaitsevat Masalan keskustassa.
Alueelle suunnitellaan pientalovaltaista asumista, joka tukeutuu Masalan keskustan ja kuntakeskuksen palveluihin. Asuntoalueiden rakentaminen vahvistaa Masalan keskustan kehittymistä.
Tavoitteena on, että Mustikkarinteen asemakaava hyväksyttäisiin vuoden 2021 aikana. Alueen toteutussuunnittelua jatketaan vuonna 2022 laatimalla kunnallistekniset rakentamissuunnitelmat kuten esimerkiksi katusuunnitelmat. Kunnallistekniikan rakentaminen voidaan tavoitteen mukaan aloittaa vuonna 2023. Näin ollessa asuntorakentaminen voisi käynnistyä vuonna 2024, jolloin ensimmäiset uudet asukkaat voisivat muuttaa alueelle arviolta vuonna 2025. Laskennallinen asukasmäärä on yhteensä noin 875, josta noin 825 on uusia.
Kaava on nähtävillä kunnan verkkosivulla 1.6.-3.7. osoitteessa https://www.kirkkonummi.fi/nahtavana-nyt
JUSSI SALO
MIKÄ ON ”EKOÄLYKYLÄ”?
Ekoälykylän lähtökohtana on kokonaan uudenlainen ajattelutapa. Ekoälykylän tavoitteena on olla kestävän kehityksen ja tulevaisuuden asumisen edelläkävijä.
Energiateknisesti ekoälykylä on sähkön ja lämmön suhteen kokonaan tai lähes omavarainen alue, joka tuottaa energiansa ympäristöä säästäen ja uusimpia teknologioita hyödyntäen. Yhteisöllinen ja älykäs kylä mahdollistaa myös liikkumisen nykyaikaistamisen. Hankkeen tavoitteet ovat eettisesti hyvin korkeita ja kauaskatseisia, tähtäimenä on muodostaa ekoälykylästä tulevaisuuden nollapäästöyhteiskunta.
Jussi Salo
HAVAINNEKUVA Näkymästä ekoälykylän raitilta.
Jussi Salo
ALUEELLE suunnitellaan monimuotoista asumista.
Jussi Salo
EKOÄLYKYLÄN puuhamies Kari Savolainen haluaa tehdä ekoälykylästä energiaomavaraisen ja vähäpäästöisen.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
INKOO
Puh: (09) 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi