INKOO
Joukkoliikenne ja sen merkitys tämän lehden levikkialueella asuville on tärkeä osa arkea. Joukkoliikenne kuten moni muukin toimiala on viime vuosina ollut vaikeuksissa. Ensin tuli koronapandemia, mikä vähensi joukkoliikenteen käyttöä merkittävästi. Tänä vuonna puolestaan inflaatio ja energiahintojen nousu ovat ”rokottaneet” joukkoliikennettä. Samalla linja-autoalalla on huutava pula linja-autonkuljettajista.
Henrik Wickström Inkoosta on useamman vuoden ajan puhunut joukkoliikenteen merkityksestä paikallisesti. Hän on huolissaan tämänhetkisestä tilanteesta, mutta samalla hän näkee joukkoliikenteen näkökulmasta myös mahdollisuuksia.
-Joukkoliikenne ja sen toimivuus on ihan oleellinen asia meidän seutumme kunnille. Me elämme pääkaupungin vieressä, joten ilman toimivaa joukkoliikennettä ei kuntamme kasvaisi, toteaa Wickström.
Wickström toivoo, että kunnat voivat priorisoida joukkoliikenteen tulevan vuoden talousarvioneuvotteluissa kaikissa kunnissa. Hänen mukaansa heikko palvelutaso vaikuttaa heti ihmisten haluun asua kunnassa ja muuttaa kuntaan.
-Inkoossa olemme systemaattisesti panostaneet joukkoliikenteeseen ja nyt meillä on esim. runsaasti linja-autovuoroja Inkoosta Helsinkiin ja takaisin. Päätimme muutama vuosi sitten alentaa lippujen hintoja siten, että esim. kuukausilippu Helsingin ja Inkoon välillä maksaa 120 euroa. Tämä on lisännyt joukkoliikenteen käyttöä, mikä on hieno asia. Kehitystyömme jatkuu ja pyrimme paremmin huomioimaan myös liikenteen Lohjalle ja Karjaalle. Koulukyydeissä Lohjalle on ollut haasteita, joista meidän on käytävä keskusteluita Lohjan kanssa, joka on vastuussa kuljetusten järjestämisestä, sanoo Wickström.
Wickström kertoo, että joukkoliikenteen käyttäjiä olisi varmaan enemmän, mikäli kunnan viestintä onnistuisi joukkoliikenteen osalta.
-Meillä löytyy nykyään myös iltavuoroja Lohjalle ja takaisin tai vaikkapa Helsingistä iltamyöhään Inkooseen. Koska olemme pieni kunta, meidän on vaikeaa löytää kanavia, joiden kautta saada tätä viestiä eteenpäin. Me teemme Inkoon joukkoliikennetyöryhmässä töitä tämän eteen jatkuvasti, sanoo Wickström.
Inkoo ei ole Kirkkonummen ja Siuntion tavoin HSL-kunta. Wickström sanoo, että uusi hyvinvointialue pakottaa HSL:n ja alueen ei-HSL -jäsenkunnat parempaan yhteistyöhön.
-Olen jo nostanut esiin oman hyvinvointialueemme näkökulmasta sen haasteen, että meillä on alueella eri joukkoliikennejärjestelmiä. Tämä vaikeuttaa huomattavasti palveluiden järjestämistä hyvinvointialueen näkökulmasta. Olisi hienoa, mikäli saisimme aikaan paremman yhteistyön HSL-kuntien ja ei-HSL -kuntien välille. Siinä voittajina olisivat ennen kaikkea alueen asukkaat, sanoo Wickström.
Wickström toivoo, että rantarataa kehitettäisiin, jotta junaliikenne muuttuisi paremmaksi. Hän toivoo, että IC-junat pysähtyisivät jälleen Kirkkonummella ja että Siuntioon tulisi lisää junavuoroja. Toiveena on myös se, että Inkoon asema jälleen avattaisiin.
-Onhan tämä raidepolitiikka todella kummallista täällä Suomessa, kun junaliikenne ei toimi pk-seudulla. Näin eivät asiat olisi muualla Euroopassa. Kyllä se on erikoista, että Kirkkonummelta tulee usein ensin matkustaa Leppävaaraan, jotta pääsee Turkuun.
-Mielestäni meidän tulisi kehittää rantarataa ja tehdä uudelleenarvio ns. uuden Helsinki-Turku -radan osalta. Muutamalla uudella junien kohtaamispaikalla rantaradan varrella voisimme lyhentää matkustusaikaa Turun ja Helsingin välillä huomattavasti. Samalla saisimme lisää pysähdyksiä Kirkkonummelle ja Siuntioon sekä Inkoon aseman avattua. Hanko-Hyvinkää -radan sähköistäminen mahdollistaa puolestaan sen, että voisimme saada suoran junayhteyden Hangon ja Helsingin välille, sanoo Wickström.
Wickström kertoo alueellisen rantaratatyöryhmän tiivistävän vaikuttamistyötä eduskuntavaaleja silmällä pitäen toiveenaan se, että rantarata huomioitaisiin paremmin. Tavoitteena työryhmällä on saada aikaan kokouksia keskeisten viranomaisten kanssa vielä tämä syksyn aikana. Alueellisessa työryhmässä on jäseniä Kirkkonummelta, Siuntiosta, Inkoosta, Raaseporista ja Hangosta.
-Vaikka ajat ovat haastavia näen myös sen, että kustannusten kasvaessa kiinnostus joukkoliikennettä kohtaan kasvaa. Joukkoliikenne on kokonaisuus, jota tulee suunnitella yli kuntarajojen. Siksi on tärkeää, että kaikki kunnat panostavat siihen myös jatkossa, päättää Wickström.
INKOON kunnanhallituksen puheenjohtaja Henrik Wickströmin mukaan Rantarataa tulisi kehittää ja Tunnin juna-hankkeen voisi tältä erää kuopata. - Kyllä se on erikoista, että Kirkkonummelta tulee usein ensin matkustaa Leppävaaraan, jotta pääsee Turkuun, ihmettelee Wickström.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
INKOO
Puh: (09) 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
INKOO
Joukkoliikenne ja sen merkitys tämän lehden levikkialueella asuville on tärkeä osa arkea. Joukkoliikenne kuten moni muukin toimiala on viime vuosina ollut vaikeuksissa. Ensin tuli koronapandemia, mikä vähensi joukkoliikenteen käyttöä merkittävästi. Tänä vuonna puolestaan inflaatio ja energiahintojen nousu ovat ”rokottaneet” joukkoliikennettä. Samalla linja-autoalalla on huutava pula linja-autonkuljettajista.
Henrik Wickström Inkoosta on useamman vuoden ajan puhunut joukkoliikenteen merkityksestä paikallisesti. Hän on huolissaan tämänhetkisestä tilanteesta, mutta samalla hän näkee joukkoliikenteen näkökulmasta myös mahdollisuuksia.
-Joukkoliikenne ja sen toimivuus on ihan oleellinen asia meidän seutumme kunnille. Me elämme pääkaupungin vieressä, joten ilman toimivaa joukkoliikennettä ei kuntamme kasvaisi, toteaa Wickström.
Wickström toivoo, että kunnat voivat priorisoida joukkoliikenteen tulevan vuoden talousarvioneuvotteluissa kaikissa kunnissa. Hänen mukaansa heikko palvelutaso vaikuttaa heti ihmisten haluun asua kunnassa ja muuttaa kuntaan.
-Inkoossa olemme systemaattisesti panostaneet joukkoliikenteeseen ja nyt meillä on esim. runsaasti linja-autovuoroja Inkoosta Helsinkiin ja takaisin. Päätimme muutama vuosi sitten alentaa lippujen hintoja siten, että esim. kuukausilippu Helsingin ja Inkoon välillä maksaa 120 euroa. Tämä on lisännyt joukkoliikenteen käyttöä, mikä on hieno asia. Kehitystyömme jatkuu ja pyrimme paremmin huomioimaan myös liikenteen Lohjalle ja Karjaalle. Koulukyydeissä Lohjalle on ollut haasteita, joista meidän on käytävä keskusteluita Lohjan kanssa, joka on vastuussa kuljetusten järjestämisestä, sanoo Wickström.
Wickström kertoo, että joukkoliikenteen käyttäjiä olisi varmaan enemmän, mikäli kunnan viestintä onnistuisi joukkoliikenteen osalta.
-Meillä löytyy nykyään myös iltavuoroja Lohjalle ja takaisin tai vaikkapa Helsingistä iltamyöhään Inkooseen. Koska olemme pieni kunta, meidän on vaikeaa löytää kanavia, joiden kautta saada tätä viestiä eteenpäin. Me teemme Inkoon joukkoliikennetyöryhmässä töitä tämän eteen jatkuvasti, sanoo Wickström.
Inkoo ei ole Kirkkonummen ja Siuntion tavoin HSL-kunta. Wickström sanoo, että uusi hyvinvointialue pakottaa HSL:n ja alueen ei-HSL -jäsenkunnat parempaan yhteistyöhön.
-Olen jo nostanut esiin oman hyvinvointialueemme näkökulmasta sen haasteen, että meillä on alueella eri joukkoliikennejärjestelmiä. Tämä vaikeuttaa huomattavasti palveluiden järjestämistä hyvinvointialueen näkökulmasta. Olisi hienoa, mikäli saisimme aikaan paremman yhteistyön HSL-kuntien ja ei-HSL -kuntien välille. Siinä voittajina olisivat ennen kaikkea alueen asukkaat, sanoo Wickström.
Wickström toivoo, että rantarataa kehitettäisiin, jotta junaliikenne muuttuisi paremmaksi. Hän toivoo, että IC-junat pysähtyisivät jälleen Kirkkonummella ja että Siuntioon tulisi lisää junavuoroja. Toiveena on myös se, että Inkoon asema jälleen avattaisiin.
-Onhan tämä raidepolitiikka todella kummallista täällä Suomessa, kun junaliikenne ei toimi pk-seudulla. Näin eivät asiat olisi muualla Euroopassa. Kyllä se on erikoista, että Kirkkonummelta tulee usein ensin matkustaa Leppävaaraan, jotta pääsee Turkuun.
-Mielestäni meidän tulisi kehittää rantarataa ja tehdä uudelleenarvio ns. uuden Helsinki-Turku -radan osalta. Muutamalla uudella junien kohtaamispaikalla rantaradan varrella voisimme lyhentää matkustusaikaa Turun ja Helsingin välillä huomattavasti. Samalla saisimme lisää pysähdyksiä Kirkkonummelle ja Siuntioon sekä Inkoon aseman avattua. Hanko-Hyvinkää -radan sähköistäminen mahdollistaa puolestaan sen, että voisimme saada suoran junayhteyden Hangon ja Helsingin välille, sanoo Wickström.
Wickström kertoo alueellisen rantaratatyöryhmän tiivistävän vaikuttamistyötä eduskuntavaaleja silmällä pitäen toiveenaan se, että rantarata huomioitaisiin paremmin. Tavoitteena työryhmällä on saada aikaan kokouksia keskeisten viranomaisten kanssa vielä tämä syksyn aikana. Alueellisessa työryhmässä on jäseniä Kirkkonummelta, Siuntiosta, Inkoosta, Raaseporista ja Hangosta.
-Vaikka ajat ovat haastavia näen myös sen, että kustannusten kasvaessa kiinnostus joukkoliikennettä kohtaan kasvaa. Joukkoliikenne on kokonaisuus, jota tulee suunnitella yli kuntarajojen. Siksi on tärkeää, että kaikki kunnat panostavat siihen myös jatkossa, päättää Wickström.
INKOON kunnanhallituksen puheenjohtaja Henrik Wickströmin mukaan Rantarataa tulisi kehittää ja Tunnin juna-hankkeen voisi tältä erää kuopata. - Kyllä se on erikoista, että Kirkkonummelta tulee usein ensin matkustaa Leppävaaraan, jotta pääsee Turkuun, ihmettelee Wickström.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
INKOO
Puh: (09) 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi