KIRKKONUMMI
Länsi-Uudenmaan kymmenen kunnan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut siirtyvät hyvinvointialueen vastuulle kuukauden kuluttua. H-hetken lähestyessä päätettäväksi tulee yhä konkreettisempia ja vaikeita asioita, jotka väistämättä koskettavat alueen asukkaita ja palvelujen käyttäjiä. Siirtymävaiheen tavoitteena on palvelujen turvallinen siirtymä ja yhdenvertaiset palvelut.
Talousarviovalmistelun yhteydessä on konkretisoitunut se, miten eriarvoisessa asemassa eri kuntien asukkaat ovat Länsi-Uudellamaalla olleet. Eroja on palveluissa sekä palvelumaksuissa. Hyvinvointialueella näin ei enää voi olla vaan maksut ja tuet tulee yhtenäistää koko alueella. Merkittäviä eroja kuntien välillä on mm. säännöllisen kotihoidon palvelumaksuissa ja vammaisten ateriamaksuissa. Myös omaishoidon tuen nykyiset erot ovat valtavat. Ylintä omaishoidon tukea maksetaan Espoossa ja Kauniaisessa lähes 1000 euroa enemmän kuukaudessa kuin Raaseporissa ja kuntayhtymä Karviaisen alueella.
Hyvinvointialueen talouden tilanne on haastava. Sen lisäksi, että suurimpiin menoihin – kuten henkilöstö, tilat ja ostopalvelusopimukset - emme voi mitenkään alkuvuosina vaikuttaa, alueemme muutoskustannukset ovat keskimääräistä korkeammat. Länsi-Uudellamaalla ei ole alueellista taustaorganisaatiota kuten sairaanhoitopiiriä, johon alussa voisi tukeutua. Uusi organisaatio rakentuukin ”puhtaalta pöydältä”. Valtion rahoitus ei ole riittävällä tavalla tätä toistaiseksi huomioinut. Siten käynnistymisvuoden talousarvio on alijäämäinen.
Jotta asukkaat ja palvelujen käyttäjät ovat jatkossa yhdenvertaisessa asemassa, on maksuja ja tukia alueellisesti harmonisoitava. Jos maksut korotettaisiin lain sallimaan maksimiin (mitä virkamiehet aluksi esittivät), monen palvelunkäyttäjän maksut nousisivat kohtuuttomasti. Jos taas maksut harmonisoitaisiin nykyiseen minimiin, lisäisi se merkittävästi hyvinvointialueen talouden alijäämää ja johtaisi lopulta palveluverkon supistuksiin ja palvelujen karsimiseen lähivuosina. Hyväksyttävä kompromissi löytynee siis keskivaiheilta, jolloin osan maksut nousevat, osan laskevat ja osan pysyvät entisellään.
Ryhmien väliset talousarvioneuvottelut on alueella käyty. Alkuperäiseen talousarvioesitykseen tuli useita muutoksia ja lisäyksiä kipeimpiin kohtiin. Siitä voi olla tyytyväinen. Myös epäkohtia esitykseen varmasti jäi, mutta niihin voidaan palata, kun toiminta on ensin saatu käyntiin. Yllättävän moni suurikaan ryhmä ei tätä kompromissiesitystä hyväksynyt, vaan irtautui siitä näytösluonteisesti ja mitä ilmeisemmin poliittisista syistä.
Oman profiilin kirkastaminen vaalien alla on toki ymmärrettävää, mutta eteenpäin hyvinvointialueen palvelujen kehittämisessä päästään vain kompromissien ja yhteistyön kautta.
MARJUT FRANTSI-LANKIA
Aluevaltuuston ja –hallituksen jäsen (kesk)
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
KIRKKONUMMI
Länsi-Uudenmaan kymmenen kunnan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut siirtyvät hyvinvointialueen vastuulle kuukauden kuluttua. H-hetken lähestyessä päätettäväksi tulee yhä konkreettisempia ja vaikeita asioita, jotka väistämättä koskettavat alueen asukkaita ja palvelujen käyttäjiä. Siirtymävaiheen tavoitteena on palvelujen turvallinen siirtymä ja yhdenvertaiset palvelut.
Talousarviovalmistelun yhteydessä on konkretisoitunut se, miten eriarvoisessa asemassa eri kuntien asukkaat ovat Länsi-Uudellamaalla olleet. Eroja on palveluissa sekä palvelumaksuissa. Hyvinvointialueella näin ei enää voi olla vaan maksut ja tuet tulee yhtenäistää koko alueella. Merkittäviä eroja kuntien välillä on mm. säännöllisen kotihoidon palvelumaksuissa ja vammaisten ateriamaksuissa. Myös omaishoidon tuen nykyiset erot ovat valtavat. Ylintä omaishoidon tukea maksetaan Espoossa ja Kauniaisessa lähes 1000 euroa enemmän kuukaudessa kuin Raaseporissa ja kuntayhtymä Karviaisen alueella.
Hyvinvointialueen talouden tilanne on haastava. Sen lisäksi, että suurimpiin menoihin – kuten henkilöstö, tilat ja ostopalvelusopimukset - emme voi mitenkään alkuvuosina vaikuttaa, alueemme muutoskustannukset ovat keskimääräistä korkeammat. Länsi-Uudellamaalla ei ole alueellista taustaorganisaatiota kuten sairaanhoitopiiriä, johon alussa voisi tukeutua. Uusi organisaatio rakentuukin ”puhtaalta pöydältä”. Valtion rahoitus ei ole riittävällä tavalla tätä toistaiseksi huomioinut. Siten käynnistymisvuoden talousarvio on alijäämäinen.
Jotta asukkaat ja palvelujen käyttäjät ovat jatkossa yhdenvertaisessa asemassa, on maksuja ja tukia alueellisesti harmonisoitava. Jos maksut korotettaisiin lain sallimaan maksimiin (mitä virkamiehet aluksi esittivät), monen palvelunkäyttäjän maksut nousisivat kohtuuttomasti. Jos taas maksut harmonisoitaisiin nykyiseen minimiin, lisäisi se merkittävästi hyvinvointialueen talouden alijäämää ja johtaisi lopulta palveluverkon supistuksiin ja palvelujen karsimiseen lähivuosina. Hyväksyttävä kompromissi löytynee siis keskivaiheilta, jolloin osan maksut nousevat, osan laskevat ja osan pysyvät entisellään.
Ryhmien väliset talousarvioneuvottelut on alueella käyty. Alkuperäiseen talousarvioesitykseen tuli useita muutoksia ja lisäyksiä kipeimpiin kohtiin. Siitä voi olla tyytyväinen. Myös epäkohtia esitykseen varmasti jäi, mutta niihin voidaan palata, kun toiminta on ensin saatu käyntiin. Yllättävän moni suurikaan ryhmä ei tätä kompromissiesitystä hyväksynyt, vaan irtautui siitä näytösluonteisesti ja mitä ilmeisemmin poliittisista syistä.
Oman profiilin kirkastaminen vaalien alla on toki ymmärrettävää, mutta eteenpäin hyvinvointialueen palvelujen kehittämisessä päästään vain kompromissien ja yhteistyön kautta.
MARJUT FRANTSI-LANKIA
Aluevaltuuston ja –hallituksen jäsen (kesk)
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi