KIRKKONUMMI
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen toiminta käynnistyi pari kuukautta sitten. Tavoitteena oli turvallinen siirtymä ja siinä onnistuttiin. Siitä kiitos kuuluu koko henkilöstölle, joka on joutunut työskentelemään äärirajoilla.
Palvelut ovat pääosin jatkuneet kuten aiemmin. Päivystyksen ruuhkat ja yhteydensaannin ongelmat alkoivat jo ennen siirtymää, eli hyvinvointialuetta ei niistä voinut syyttää.
Tietojärjestelmähaasteet olivat osin odotettuja ja osin odottamattomia, mutta uudistuksen suuruus huomioiden niistäkin on selvitty vähintään kohtuullisesti.
Siirtymän jälkeen hyvinvointialuetta odottavat uudet isot haasteet. Usean organisaation fuusiossa ei erilaisten toimintatapojen ja työkulttuurien törmäyksiltä voida välttyä.
Edessä on monia erilaisia tapoja toimia, erilaisia toimintaohjeita ja työprosesseja, jotka pitää yhtenäistää koko alueen kattaviksi. Henkilöstö joutuu työskentelemään edelleen kovan paineen alla, mutta raskas on myös esihenkilöiden kuorma.
He ratkovat päivittäin eteen tulevia haasteita, kun samaan aikaa pitää luoda uutta yhteistä tapaa toimia ja yhteistä kulttuuria uudelle organisaatiolle. On nopeasti kyettävä löytämään parhaat käytännöt ja jalkautettava ne koko alueelle.
Suuri ja hankalasti ratkaistava ongelma on henkilöstöpula. Tämäkään ei johdu uudistuksesta, vaan sillä on juuret syvällä aiemmin tehdyissä ratkaisuissa. Esimerkiksi ikäihmisten palveluissa, suun terveydenhuollossa ja oppilashuollossa on niin merkittävä pula ammattihenkilöistä, että se ei voi olla heijastumatta palvelujen saatavuuteen. Mistä ja miten ammattihenkilöstöä saadaan, sitäkin hyvinvointialueella pohditaan päivittäin.
Luottamushenkilön näkökulmasta yksi vuoden merkittävimmästä päätöksistä on palvelustrategiasta päättäminen. Se tulee olemaan erittäin olennainen päätös myös asukkaiden ja palvelujenkäyttäjien näkökulmasta.
Palvelustrategia ohjaa palvelujen sijoittumista, kehittämistä ja palvelutasoa. Siinä linjataan millaiset lähipalvelut alueella tulevaisuudessa ovat ja mitä palveluja keskitetään. Siinä myös linjataan miten palveluja tuotetaan, etä- ja/tai digipalveluna vai fyysisenä lähipalveluna joko kiinteissä tai mobiileissa palvelupisteissä, ja tuotetaanko palvelua omana vai ostopalveluna.
Meille on luvattu, että alueen asukkaita ja eri palvelujen käyttäjäryhmiä osallistetaan palvelustrategian laatimisen yhteydessä. Onkin äärettömän tärkeää kuulla, mitä palveluilta tulevaisuudessa odotetaan ja mitä tarvitaan. Olkaa siis aktiivisia osallistumaan ja antamaan palautetta, kun sitä kysytään!
MARJUT FRANTSI-LANKIA
Aluevaltuutettu ja
aluehallituksen jäsen
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Puh: (09) 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
KIRKKONUMMI
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen toiminta käynnistyi pari kuukautta sitten. Tavoitteena oli turvallinen siirtymä ja siinä onnistuttiin. Siitä kiitos kuuluu koko henkilöstölle, joka on joutunut työskentelemään äärirajoilla.
Palvelut ovat pääosin jatkuneet kuten aiemmin. Päivystyksen ruuhkat ja yhteydensaannin ongelmat alkoivat jo ennen siirtymää, eli hyvinvointialuetta ei niistä voinut syyttää.
Tietojärjestelmähaasteet olivat osin odotettuja ja osin odottamattomia, mutta uudistuksen suuruus huomioiden niistäkin on selvitty vähintään kohtuullisesti.
Siirtymän jälkeen hyvinvointialuetta odottavat uudet isot haasteet. Usean organisaation fuusiossa ei erilaisten toimintatapojen ja työkulttuurien törmäyksiltä voida välttyä.
Edessä on monia erilaisia tapoja toimia, erilaisia toimintaohjeita ja työprosesseja, jotka pitää yhtenäistää koko alueen kattaviksi. Henkilöstö joutuu työskentelemään edelleen kovan paineen alla, mutta raskas on myös esihenkilöiden kuorma.
He ratkovat päivittäin eteen tulevia haasteita, kun samaan aikaa pitää luoda uutta yhteistä tapaa toimia ja yhteistä kulttuuria uudelle organisaatiolle. On nopeasti kyettävä löytämään parhaat käytännöt ja jalkautettava ne koko alueelle.
Suuri ja hankalasti ratkaistava ongelma on henkilöstöpula. Tämäkään ei johdu uudistuksesta, vaan sillä on juuret syvällä aiemmin tehdyissä ratkaisuissa. Esimerkiksi ikäihmisten palveluissa, suun terveydenhuollossa ja oppilashuollossa on niin merkittävä pula ammattihenkilöistä, että se ei voi olla heijastumatta palvelujen saatavuuteen. Mistä ja miten ammattihenkilöstöä saadaan, sitäkin hyvinvointialueella pohditaan päivittäin.
Luottamushenkilön näkökulmasta yksi vuoden merkittävimmästä päätöksistä on palvelustrategiasta päättäminen. Se tulee olemaan erittäin olennainen päätös myös asukkaiden ja palvelujenkäyttäjien näkökulmasta.
Palvelustrategia ohjaa palvelujen sijoittumista, kehittämistä ja palvelutasoa. Siinä linjataan millaiset lähipalvelut alueella tulevaisuudessa ovat ja mitä palveluja keskitetään. Siinä myös linjataan miten palveluja tuotetaan, etä- ja/tai digipalveluna vai fyysisenä lähipalveluna joko kiinteissä tai mobiileissa palvelupisteissä, ja tuotetaanko palvelua omana vai ostopalveluna.
Meille on luvattu, että alueen asukkaita ja eri palvelujen käyttäjäryhmiä osallistetaan palvelustrategian laatimisen yhteydessä. Onkin äärettömän tärkeää kuulla, mitä palveluilta tulevaisuudessa odotetaan ja mitä tarvitaan. Olkaa siis aktiivisia osallistumaan ja antamaan palautetta, kun sitä kysytään!
MARJUT FRANTSI-LANKIA
Aluevaltuutettu ja
aluehallituksen jäsen
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Puh: (09) 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi