KIRKKONUMMI
Espoo-Salo oikorataa, eli ”Tunnin juna”-hanketta, ajetaan kuin käärmettä pyssyyn, vaikka hanke on todettu sekä talouden että ilmaston kannalta ilmeisen tappiolliseksi. Hyödyt Helsinki-Turku matka-ajan vähäisestä nopeutumisesta ovat etätyön aikakaudella väistämättä rajalliset. Merkittävin hyöty, lähijunaliikenneyhteys Espoo-Lohja akselille, palvelee hintaansa nähden aivan liian suppeaa väestöpohjaa. Haastavan maastotopografian myötä rakentamisen kustannusarvio on huimat 3.4–4.0 mrd. €. Hankkeen kustannushyötysuhde on 0.44, eli euron investointi tuo elinkaaren yli vain 44 senttiä takaisin. Vertailun vuoksi väyläviraston 12 vuoden investointisuunnitelma kaikkiin muihin Suomen tie-, rata- ja vesiväylähankkeisiin yhteensä on 3 mrd. €. Näistä on säästösyistä karsiutunut moni kannattavakin hanke.
Espoo-Salo oikorataa on hyödyllistä suhteuttaa tähän asti isoimpaan ratahankkeeseen, Kerava-Lahti oikorataan, jonka kustannus oli 331 M€. Matka-aika Helsingistä Lahteen lyheni puolella tunnilla 51 minuuttiin ja rata toi uusia lähijuna-asemia. Oikorata hyödyttää myös yhteyksiä Lahdesta eteenpäin. Hankkeen yhteiskunnallisiksi hyödyiksi arvioitiin 600 M€, mutta tavoitteet maankäytön ja matkustajamäärien suhteen ovat toteutuneet vain osittain.
On vaikeaa nähdä, miten moninkertaisesti kalliimpi ESA-rata voisi tuoda Lahden oikorataa kertaluokkaa suuremmat hyödyt. Matka-aika on puolet pitempi, ajallinen säästö pienempi, pendelöinti vähäisempää eikä jatkoyhteyksiä ole. Tunnin Juna-yhtiön mukaan kumulatiivinen bruttokansantuotehyöty olisi kuitenkin jopa 5 mrd. €. Arvion perusteita ei ole avattu. Konkreettisimpana hyötynä esitetään rakennusaikaista työllistävyyttä. Valtiovarainministeriö kuitenkin toteaa yksikäsitteisesti, että kyseessä ei ole nettohyöty, sillä julkiselle rahalle on aina vaihtoehtoisia käyttökohteita. Muutkin hyötyarviot sisältävät väistämättä vastaavaa perspektiiviharhaa tekijöistä, jotka toteutuvat muutenkin tai toisaalla hankkeesta riippumatta. Vastuullinen päätöksenteko ei voi tukeutua hankeyhtiön lobbausmateriaaliin.
Veikkolassa hanke on luonnollisesti herättänyt toiveikkuutta lähijunayhteydestä. Juna-asema ei kuitenkaan tule sielläkään ilmaiseksi. Asema edellyttäisi keskusta-alueen asukasmäärän liki tuplaamisen tiiviillä kerrostalorakentamisella vähintään 3000 uudelle asukkaalle. Alueen pientaloluonne muuttuu perustavanlaatuisesti, liikenne ruuhkautuu ja yli kymmenen vuoden ajan elettäisiin massiivisen rakentamisen keskellä. Meluntorjunta on todettu merkittäväksi haasteeksi. Rata leikkaa tärkeitä virkistysalueita, ekologisia käytäviä ja kulttuurimaisemia. Hankkeen rahoittamiseksi maan arvon nousu ohjataan ratahankkeelle, tarkoittaen kunnalle, maanomistajille ja kuntalaisille merkittäviä kuluja. Hanke maksaa jokaiselle Suomen veronmaksajalle keskimäärin 1000 €, Kirkkonummen veronmaksajille luonnollisesti selvästi enemmän.
Ratahankkeet on haluttu nähdä kestävän kehityksen ajureina. Ministeriötyöryhmän selvityksen mukaan rakentamisen hiilijalanjäljen kuittaamiseksi kuluisi kuitenkin 150 vuotta. Haitan lievennykseksi esitetty ekologinen kompensaatio, esim. puiden istuttaminen toisaalla, ei tosiasiallisesti vähennä itse radan ympäristöhaittoja. Suomella ja ilmastolla ei ole varaa tällaiseen ilmasto- ja talouspoliittiseen aivosumuun.
Tunnin juna, kuten muutkin kannattamattomiksi todetut jättiratahankkeet, ovat kertakaikkisen vastuuttomia ja turmiollisia hankkeita Suomelle, Kirkkonummelle ja ilmastolle. Sopii toivoa, että päätöksenteossa talous- ja ilmastovastuullisuus nousevat kylä- ja siltarumpupolitikoinnin edelle.
KIM ÅSTRÖM
Kunnanhallituksen jäsen
Kokoomus
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Puh: (09) 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
KIRKKONUMMI
Espoo-Salo oikorataa, eli ”Tunnin juna”-hanketta, ajetaan kuin käärmettä pyssyyn, vaikka hanke on todettu sekä talouden että ilmaston kannalta ilmeisen tappiolliseksi. Hyödyt Helsinki-Turku matka-ajan vähäisestä nopeutumisesta ovat etätyön aikakaudella väistämättä rajalliset. Merkittävin hyöty, lähijunaliikenneyhteys Espoo-Lohja akselille, palvelee hintaansa nähden aivan liian suppeaa väestöpohjaa. Haastavan maastotopografian myötä rakentamisen kustannusarvio on huimat 3.4–4.0 mrd. €. Hankkeen kustannushyötysuhde on 0.44, eli euron investointi tuo elinkaaren yli vain 44 senttiä takaisin. Vertailun vuoksi väyläviraston 12 vuoden investointisuunnitelma kaikkiin muihin Suomen tie-, rata- ja vesiväylähankkeisiin yhteensä on 3 mrd. €. Näistä on säästösyistä karsiutunut moni kannattavakin hanke.
Espoo-Salo oikorataa on hyödyllistä suhteuttaa tähän asti isoimpaan ratahankkeeseen, Kerava-Lahti oikorataan, jonka kustannus oli 331 M€. Matka-aika Helsingistä Lahteen lyheni puolella tunnilla 51 minuuttiin ja rata toi uusia lähijuna-asemia. Oikorata hyödyttää myös yhteyksiä Lahdesta eteenpäin. Hankkeen yhteiskunnallisiksi hyödyiksi arvioitiin 600 M€, mutta tavoitteet maankäytön ja matkustajamäärien suhteen ovat toteutuneet vain osittain.
On vaikeaa nähdä, miten moninkertaisesti kalliimpi ESA-rata voisi tuoda Lahden oikorataa kertaluokkaa suuremmat hyödyt. Matka-aika on puolet pitempi, ajallinen säästö pienempi, pendelöinti vähäisempää eikä jatkoyhteyksiä ole. Tunnin Juna-yhtiön mukaan kumulatiivinen bruttokansantuotehyöty olisi kuitenkin jopa 5 mrd. €. Arvion perusteita ei ole avattu. Konkreettisimpana hyötynä esitetään rakennusaikaista työllistävyyttä. Valtiovarainministeriö kuitenkin toteaa yksikäsitteisesti, että kyseessä ei ole nettohyöty, sillä julkiselle rahalle on aina vaihtoehtoisia käyttökohteita. Muutkin hyötyarviot sisältävät väistämättä vastaavaa perspektiiviharhaa tekijöistä, jotka toteutuvat muutenkin tai toisaalla hankkeesta riippumatta. Vastuullinen päätöksenteko ei voi tukeutua hankeyhtiön lobbausmateriaaliin.
Veikkolassa hanke on luonnollisesti herättänyt toiveikkuutta lähijunayhteydestä. Juna-asema ei kuitenkaan tule sielläkään ilmaiseksi. Asema edellyttäisi keskusta-alueen asukasmäärän liki tuplaamisen tiiviillä kerrostalorakentamisella vähintään 3000 uudelle asukkaalle. Alueen pientaloluonne muuttuu perustavanlaatuisesti, liikenne ruuhkautuu ja yli kymmenen vuoden ajan elettäisiin massiivisen rakentamisen keskellä. Meluntorjunta on todettu merkittäväksi haasteeksi. Rata leikkaa tärkeitä virkistysalueita, ekologisia käytäviä ja kulttuurimaisemia. Hankkeen rahoittamiseksi maan arvon nousu ohjataan ratahankkeelle, tarkoittaen kunnalle, maanomistajille ja kuntalaisille merkittäviä kuluja. Hanke maksaa jokaiselle Suomen veronmaksajalle keskimäärin 1000 €, Kirkkonummen veronmaksajille luonnollisesti selvästi enemmän.
Ratahankkeet on haluttu nähdä kestävän kehityksen ajureina. Ministeriötyöryhmän selvityksen mukaan rakentamisen hiilijalanjäljen kuittaamiseksi kuluisi kuitenkin 150 vuotta. Haitan lievennykseksi esitetty ekologinen kompensaatio, esim. puiden istuttaminen toisaalla, ei tosiasiallisesti vähennä itse radan ympäristöhaittoja. Suomella ja ilmastolla ei ole varaa tällaiseen ilmasto- ja talouspoliittiseen aivosumuun.
Tunnin juna, kuten muutkin kannattamattomiksi todetut jättiratahankkeet, ovat kertakaikkisen vastuuttomia ja turmiollisia hankkeita Suomelle, Kirkkonummelle ja ilmastolle. Sopii toivoa, että päätöksenteossa talous- ja ilmastovastuullisuus nousevat kylä- ja siltarumpupolitikoinnin edelle.
KIM ÅSTRÖM
Kunnanhallituksen jäsen
Kokoomus
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Puh: (09) 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi