KIRKKONUMMI
HSL:n hallituksen kirkkonummelaisjäsen Saara Brax kertoo, että HSL on selvittänyt vaihtoehtoisia hinnoittelumalleja jo pitkään. Tasatariffi-malli on ollut mukana valmistelussa koko valtuustokauden. Aluksi HSL vertaili laajoin tutkimuksin neljää potentiaalista mallia.
Näistä kunnat toimittivat lausuntonsa HSL:lle elokuussa 2022. Jatkokehityksessä kaksi ensimmäisen kierroksen malleista karsiutui, ja mukaan lisättiin kolmas malli alunperin Vantaan aloitteesta, ns. AB-malli.
- Lausunnot olivat kirjavia, eivätkä kunnat olleet mielestäni materiaaliin paneutuneet riittävästi. Aikaa oli kuitenkin kolmisen kuukautta. Viimeisen kuukauden ajan HSL:n asiantuntijat ovat lisäksi vierailleet kaikissa HSL-kunnissa, jotta valtuustoryhmillä, kunnanhallituksen jäsenillä, ja viranhaltijoilla on ollut pääsy tuoreimpiin selvityksiin. Siksi vetoaminen nyt siihen, että olisi tarvittu uusi lausuntokierros, kertoo omaa tarinaansa kuntasektorin tehokkuudesta, sanoo Brax.
Kattavassa valmistelutyössä tutkittiin kolmen vaihtoehtoisen mallin toimivuutta. Tarkasteluissa selvitettiin, mille tasolle kussakin mallissa hinta asettuisi, kun mallin kokonaistuotto HSL-alueella pidettiin vakiona. Selvitettiin mallien vaikutuksia joukkoliikenteen käytön kasvuun, autoilun määrän vähentämiseen saavutettavampaa joukkoliikennettä tarjoamalla, sekä tietenkin mahdollisuuksia tervehdyttää HSLn talous parhaalla tavalla.
- Tässä tasahinnoittelu osoittautui ylivoimaisesti parhaimmaksi kaikilla osa-alueilla. Toinen vaihtoehto, nykymalli uusin hinnoin, tuotti noin puolet tasamallin hyödyistä. Kolmas vaihtoehto, AB-malli, tuotti huonoimman tuloksen.
Tasahintaa vastustettiin vasemmistoliiton ja RKP:n taholta, joilla molemmilla on yksi edustaja. Kokoomuksen, vihreiden ja demareiden osalta kannatus jakautui. Perussuomalaiset kannattivat mallia.
Helsinkiläisten mallin vastustajien motiivina on ollut helsinkiläisten haikailu halvan ratikkalipun perään. Raitiovaunut ovat itse asiassa aika kallis joukkoliikenteen muoto. Mallista uutisoitiin päätöksen alla Helsingin Sanomissa juttu, jossa keskityttiin hintojen nousuun. - Tämä herätti tietenkin hurjaa vastustusta helsinkiläisissä, Brax jatkaa.
Tässä ei kuitenkaan ollut kyse hinnasta - itse asiassa kausilipussa hintaero olisi ollut reilun euron kuussa. Pidän täysin käsittämättömänä tavoiteltujen ympäristöhyötyjen uhraamista. Asioiden mittakaava ei kohtaa.
Espoossa ja Vantaalla tasamallia vastustaneiden logiikkaa en ymmärrä. En näe sellaista liiketaloudellista aspektia, ja tuskin tämän kaatamisella vaaleissa lisää ääniäkään tulee.
Kokouksessa mallin vastustajia kritisoitiin voimakkaasti. On mielestäni erikoista, että puheenjohtajisto vastusti mallia, vaikka he ovat tätä varsin intensiivistä kehitystyötä itse vetäneet.
- Mielestäni HSLn hallituksen työskentelyssä on ollut ajoittain erikoisia piirteitä, kertoo Brax Kirkkonummen Sanomille.
SAARA Braxin mielestä HSL:n hallituksen työskentelyssä on ollut ajoittain erikoisia piirteitä. Brax itse oli tasahinnoittelumallin kannalla.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
KIRKKONUMMI
HSL:n hallituksen kirkkonummelaisjäsen Saara Brax kertoo, että HSL on selvittänyt vaihtoehtoisia hinnoittelumalleja jo pitkään. Tasatariffi-malli on ollut mukana valmistelussa koko valtuustokauden. Aluksi HSL vertaili laajoin tutkimuksin neljää potentiaalista mallia.
Näistä kunnat toimittivat lausuntonsa HSL:lle elokuussa 2022. Jatkokehityksessä kaksi ensimmäisen kierroksen malleista karsiutui, ja mukaan lisättiin kolmas malli alunperin Vantaan aloitteesta, ns. AB-malli.
- Lausunnot olivat kirjavia, eivätkä kunnat olleet mielestäni materiaaliin paneutuneet riittävästi. Aikaa oli kuitenkin kolmisen kuukautta. Viimeisen kuukauden ajan HSL:n asiantuntijat ovat lisäksi vierailleet kaikissa HSL-kunnissa, jotta valtuustoryhmillä, kunnanhallituksen jäsenillä, ja viranhaltijoilla on ollut pääsy tuoreimpiin selvityksiin. Siksi vetoaminen nyt siihen, että olisi tarvittu uusi lausuntokierros, kertoo omaa tarinaansa kuntasektorin tehokkuudesta, sanoo Brax.
Kattavassa valmistelutyössä tutkittiin kolmen vaihtoehtoisen mallin toimivuutta. Tarkasteluissa selvitettiin, mille tasolle kussakin mallissa hinta asettuisi, kun mallin kokonaistuotto HSL-alueella pidettiin vakiona. Selvitettiin mallien vaikutuksia joukkoliikenteen käytön kasvuun, autoilun määrän vähentämiseen saavutettavampaa joukkoliikennettä tarjoamalla, sekä tietenkin mahdollisuuksia tervehdyttää HSLn talous parhaalla tavalla.
- Tässä tasahinnoittelu osoittautui ylivoimaisesti parhaimmaksi kaikilla osa-alueilla. Toinen vaihtoehto, nykymalli uusin hinnoin, tuotti noin puolet tasamallin hyödyistä. Kolmas vaihtoehto, AB-malli, tuotti huonoimman tuloksen.
Tasahintaa vastustettiin vasemmistoliiton ja RKP:n taholta, joilla molemmilla on yksi edustaja. Kokoomuksen, vihreiden ja demareiden osalta kannatus jakautui. Perussuomalaiset kannattivat mallia.
Helsinkiläisten mallin vastustajien motiivina on ollut helsinkiläisten haikailu halvan ratikkalipun perään. Raitiovaunut ovat itse asiassa aika kallis joukkoliikenteen muoto. Mallista uutisoitiin päätöksen alla Helsingin Sanomissa juttu, jossa keskityttiin hintojen nousuun. - Tämä herätti tietenkin hurjaa vastustusta helsinkiläisissä, Brax jatkaa.
Tässä ei kuitenkaan ollut kyse hinnasta - itse asiassa kausilipussa hintaero olisi ollut reilun euron kuussa. Pidän täysin käsittämättömänä tavoiteltujen ympäristöhyötyjen uhraamista. Asioiden mittakaava ei kohtaa.
Espoossa ja Vantaalla tasamallia vastustaneiden logiikkaa en ymmärrä. En näe sellaista liiketaloudellista aspektia, ja tuskin tämän kaatamisella vaaleissa lisää ääniäkään tulee.
Kokouksessa mallin vastustajia kritisoitiin voimakkaasti. On mielestäni erikoista, että puheenjohtajisto vastusti mallia, vaikka he ovat tätä varsin intensiivistä kehitystyötä itse vetäneet.
- Mielestäni HSLn hallituksen työskentelyssä on ollut ajoittain erikoisia piirteitä, kertoo Brax Kirkkonummen Sanomille.
SAARA Braxin mielestä HSL:n hallituksen työskentelyssä on ollut ajoittain erikoisia piirteitä. Brax itse oli tasahinnoittelumallin kannalla.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi