KIRKKONUMMI
Helsinki Pasilan rotaryklubin organisoima ja 20 muun Rotaryklubin yhteishanke Namibiassa vuosina 2018-2023 vahvisti koulutuksen laatua ja opettajien osaamista. Hanke myös vahvisti suomalaisten opettajien monikulttuurisuuden taitoja Kirkkonummella.
Helsinki - Pasilan Rotaryklubi on toteuttanut Namibiassa Global Grant opettajavaihtohanketta vuosina 2018-2023. Hanke oli suunniteltu kolmivuotiseksi, mutta Covid-19 ja matkustusrajoitukset pidensivät sitä lähes kolmella vuodella.
Hankkeen keskeisenä tavoitteena on kehittää opetusta ja opettajan työtä Namibian pääkaupunki Windhoekissa sijaitsevassa valtion koulussa, Martti Ahtisaari peruskoulussa. Opetusta kehittämällä tavoitteena on ollut parantaa oppimistuloksia ja edistää näin lasten jatkokoulutusmahdollisuuksia.
Hankkeen toimintona on ollut opettajavaihto. Namibialaisia opettajia on vieraillut seitsemän viikon ajan Kirkkonummella suomalaisissa kouluissa, joissa he ovat saaneet nähdä, kokea ja tuntea sekä osallistua suomalaisen koulun arkeen, opettajan työhön ja opetusmenetelmiin.
Opettajat tutustuivat mm. Heikkilän, Kantvikin, Papinmäen ja Nissnikun kouluihin sekä Kauklahden päiväkotiin ja Aalto-yliopistoon.
– Olen todella kiitollinen tästä mahdollisuudesta Kirkkonummen koulutoimelle ja Rotary-yhteisölle, totesi Martti Ahtisaari koulun rehtori Romanus Garoeb.
Vastavuoroisesti kirkkonummelaisia opettajia on viettänyt vuosittain seitsemän viikkoa Namibiassa ja mentoroinut ja tukenut sekä kannustanut Martti Ahtisaari koulun opettajia vahvistamaan ja kehittämään opetustyötään.
Merkittävää tässä hankkeessa on opettajien sitoutuminen tehtäväänsä ja projektiin, sillä suomalaiset opettajat ovat olleet Namibiassa ns. kesäkeskeytyksen eli kesälomansa aikana. Samoin namibialaiset opettajat ovat olleet Suomessa osaksi silloin kun Namibiassa on kesä ja koulut kiinni.
Martti Ahtisaari koulu, arvokkaasta nimestään huolimatta, on tavallinen valtion koulu, joka sijaitsee pääkaupunki Windhoekissa alueella, jossa asuu tavallisia, hyvin köyhiä afrikkalaisia perheitä. Koulussa on reilu 1600 oppilasta ja noin 60 opettajaa.
Projektin vetäjä Timo Havola kiittää myös hankkeessa mukana olleita klubeja.
– Sadat rotarit ympäri Etelä-Suomea ovat vapaaehtoistoiminnallaan luoneet edellytykset hankkeen toteuttamiselle. Tämä on hienoa vapaaehtoistyötä, joka jää usein vaille ansaitsemaansa kiitosta.
Hankkeen kokonaisbudjetti on 83 000 €, josta Rotaryklubit lahjoittivat hankkeeseen 20 500 € ja loput 62 500 € lahjoitti Rotarysäätiö.
Martti Ahtisaari koulun nimeäminen Namibiassa oli Opettajien ammattijärjestö OAJ:n lahja presidentti Ahtisaarelle hänen täyttäessään 60 vuotta 1997.
Koulun nimeämisellä haluttiin kunnioittaa Martti Ahtisaaren taustaa opettajana ja työtä rauhanneuvottelijana mm. Namibian itsenäistymisprosessissa. Ahtisaari oli Suomen tasavallan presidentti 1994–2000.
Pasilan Rotaryklubin hanke on ollut tuloksellinen. Sen tulokset eivät ole kohdistuneet vain Martti Ahtisaari kouluun vaan myös muihin namibialaisiin kouluihin. Hankkeen tulokset kulkevat opettajien mukana mm. silloin, kun opettaja vaihtaa koulua tai opettajille järjestetään yhteistä koulutusta. Samoin Suomessa olleiden namibialaisten opettajien tietotaito välittyy Namibiassa myös koulutuksen hallintoon.
Martti Ahtisaari koulun rehtori Romanus Garoeb on ollut mukana vaihdossa ja hänen panoksensa opetuksen kehittämiseen ja tietotaidon levittämiseen on merkittävä.
Tässä rotaryklubin hankkeessa vahva painopiste on inhimillisen pääoman kartuttamisessa. Koulutus on tärkein toiminto. Toki hankkeessa on myös varustettu koulun opetusmateriaalia, mutta erittäin tarkoin harkiten.
Namibian kouluissa seurataan omaa opetussuunnitelmaa ja säännöt ja ohjeet opettajille ovat tarkat. On kuitenkin asioita, joita opettaja voi itse muuttaa luokkahuoneessa. Tähän suomalaiset opettajat ovat rohkaisseet opettajia Namibiassa ollessaan.
Namibian kouluissa ei mm. tunneta välitunteja. Lasten oletetaan jaksavan istua ahtaassa luokassa ja oppia neljä tuntia yhteen menoon. Nyt kuitenkin luokissa on ryhdytty pitämään taukoja, vaikka seisomalla hetki ja laulamalla tovi. Tämä on yksi pieni esimerkki siitä, minkä opettajat ovat vieneet ja kehittäneet opetustyöhönsä.
Toisaalta opetusta on konkretisoitu enemmän tekemisen eri keinoin. Opettajat ja koulun rehtori ovat raportoineet parantuneista oppimistuloksista ja kouluviihtyvyydestä. Namibialaiset opettajat ovat olleet innostuneita myös suomalaisen koulun taito- ja taideaineista ja haluaisivat yhdistää niitä enemmän akateemisten taitojen oppimiseen.
Koulussa lasten oppimiselle ja opettajien työlle on iso haaste se, että 1990 Namibian itsenäistyessä viralliseksi kieleksi tuli englanti, mutta lapset ja perheet voivat puhua yhtä 28 muusta kielestä.
Pasilan Rotaryklubin hanke perustuu pitkäaikaiselle yhteistyölle ja hyvälle suunnittelulle ja seurannalle.
Vuosina 2006-2012 toteutettiin Martti Ahtisaari koulun kirjaston varustaminen oppimisympäristöksi, jossa on aineistoa, kirjoja ja muuta materiaalia lasten oppimisen tueksi. Nyt päättyvä Global Grant hanke on osittain jatkoa tälle yhteistyölle. Hankkeessa on mukana 20 muuta klubia, yksi Windhoekista ja 19 Suomesta. Hankkeella on ollut tukenaan myös Suomen ja Namibian erityiset, yli 150 vuotta kestäneet yhteistyösuhteet, Suomen ja Namibian suurlähetystöt sekä Suomi-Namibia seura samoin kuin Windhoekin Rotaryklubi.
Kun Covid 19 aiheutti koulujen sulkemista ja matkustusrajoituksia, oli yhteydenpito Suomesta Martti Ahtisaari kouluun kuitenkin tiivistä. Oli tarpeen kannustaa ja tukea tässä erikoisessa tilanteessa. Yhteyttä ja koulutusta pidettiin yllä etäyhteyksin.
– Tämä hanke ei ole kehitysapua vaan kehitysyhteistyötä, jossa sekä Suomen ja Namibian partnerit ovat tiiviisti mukana suunnittelussa ja toteutuksessa, painottaa Ritva Semi.
Molemmat hankkeen osapuolet ovat sitoutuneet hankkeen tavoitteisiin ja toimintoihin. Opettajavaihtoon osallistuville opettajille kummassakin maassa oleminen on työtä, josta raportoidaan ja oppimista ja kokemuksia arvioidaan. Oman kokemuksen ja oppimisen jälkeen tieto jaetaan koko koulun opettajille.
Vaikka projekti saadaan päätökseen nyt kesällä 2023, on tarkoitus sen tuloksia vielä seurata ja tukea ja mahdollisesti toteuttaa uusi jatko-ohjelma.
TIMO HAVOLA JA RITVA SEMI PASILAN ROTARYKLUBI
Työryhmä Kantvikin koululla: vasemmalta Nina Neuman, Sharen Eiman, Victoria Shdute, Romanus Garoeb, Annamaija Eskola ja Marika Lehtonen.
Satu Holmlund
Opettajat tutustuivat myös menneeseen Helsingin kaupunginmuseon entisajan koululuokassa. Vasemmalta oikealle: Nina Neuman, Sharen Eiman ja Victoria Shidute.
Satu Holmlund
Ms Victoria ja Ms Sharen saivat myös kosketuksen ensilumeen Peuramaalla.
Satu Holmlund
Martti Ahtisaari koulun oppilailla on mottona: Asenne ratkaisee – aina!
Satu Holmlund
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
INKOO
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
KIRKKONUMMI
Helsinki Pasilan rotaryklubin organisoima ja 20 muun Rotaryklubin yhteishanke Namibiassa vuosina 2018-2023 vahvisti koulutuksen laatua ja opettajien osaamista. Hanke myös vahvisti suomalaisten opettajien monikulttuurisuuden taitoja Kirkkonummella.
Helsinki - Pasilan Rotaryklubi on toteuttanut Namibiassa Global Grant opettajavaihtohanketta vuosina 2018-2023. Hanke oli suunniteltu kolmivuotiseksi, mutta Covid-19 ja matkustusrajoitukset pidensivät sitä lähes kolmella vuodella.
Hankkeen keskeisenä tavoitteena on kehittää opetusta ja opettajan työtä Namibian pääkaupunki Windhoekissa sijaitsevassa valtion koulussa, Martti Ahtisaari peruskoulussa. Opetusta kehittämällä tavoitteena on ollut parantaa oppimistuloksia ja edistää näin lasten jatkokoulutusmahdollisuuksia.
Hankkeen toimintona on ollut opettajavaihto. Namibialaisia opettajia on vieraillut seitsemän viikon ajan Kirkkonummella suomalaisissa kouluissa, joissa he ovat saaneet nähdä, kokea ja tuntea sekä osallistua suomalaisen koulun arkeen, opettajan työhön ja opetusmenetelmiin.
Opettajat tutustuivat mm. Heikkilän, Kantvikin, Papinmäen ja Nissnikun kouluihin sekä Kauklahden päiväkotiin ja Aalto-yliopistoon.
– Olen todella kiitollinen tästä mahdollisuudesta Kirkkonummen koulutoimelle ja Rotary-yhteisölle, totesi Martti Ahtisaari koulun rehtori Romanus Garoeb.
Vastavuoroisesti kirkkonummelaisia opettajia on viettänyt vuosittain seitsemän viikkoa Namibiassa ja mentoroinut ja tukenut sekä kannustanut Martti Ahtisaari koulun opettajia vahvistamaan ja kehittämään opetustyötään.
Merkittävää tässä hankkeessa on opettajien sitoutuminen tehtäväänsä ja projektiin, sillä suomalaiset opettajat ovat olleet Namibiassa ns. kesäkeskeytyksen eli kesälomansa aikana. Samoin namibialaiset opettajat ovat olleet Suomessa osaksi silloin kun Namibiassa on kesä ja koulut kiinni.
Martti Ahtisaari koulu, arvokkaasta nimestään huolimatta, on tavallinen valtion koulu, joka sijaitsee pääkaupunki Windhoekissa alueella, jossa asuu tavallisia, hyvin köyhiä afrikkalaisia perheitä. Koulussa on reilu 1600 oppilasta ja noin 60 opettajaa.
Projektin vetäjä Timo Havola kiittää myös hankkeessa mukana olleita klubeja.
– Sadat rotarit ympäri Etelä-Suomea ovat vapaaehtoistoiminnallaan luoneet edellytykset hankkeen toteuttamiselle. Tämä on hienoa vapaaehtoistyötä, joka jää usein vaille ansaitsemaansa kiitosta.
Hankkeen kokonaisbudjetti on 83 000 €, josta Rotaryklubit lahjoittivat hankkeeseen 20 500 € ja loput 62 500 € lahjoitti Rotarysäätiö.
Martti Ahtisaari koulun nimeäminen Namibiassa oli Opettajien ammattijärjestö OAJ:n lahja presidentti Ahtisaarelle hänen täyttäessään 60 vuotta 1997.
Koulun nimeämisellä haluttiin kunnioittaa Martti Ahtisaaren taustaa opettajana ja työtä rauhanneuvottelijana mm. Namibian itsenäistymisprosessissa. Ahtisaari oli Suomen tasavallan presidentti 1994–2000.
Pasilan Rotaryklubin hanke on ollut tuloksellinen. Sen tulokset eivät ole kohdistuneet vain Martti Ahtisaari kouluun vaan myös muihin namibialaisiin kouluihin. Hankkeen tulokset kulkevat opettajien mukana mm. silloin, kun opettaja vaihtaa koulua tai opettajille järjestetään yhteistä koulutusta. Samoin Suomessa olleiden namibialaisten opettajien tietotaito välittyy Namibiassa myös koulutuksen hallintoon.
Martti Ahtisaari koulun rehtori Romanus Garoeb on ollut mukana vaihdossa ja hänen panoksensa opetuksen kehittämiseen ja tietotaidon levittämiseen on merkittävä.
Tässä rotaryklubin hankkeessa vahva painopiste on inhimillisen pääoman kartuttamisessa. Koulutus on tärkein toiminto. Toki hankkeessa on myös varustettu koulun opetusmateriaalia, mutta erittäin tarkoin harkiten.
Namibian kouluissa seurataan omaa opetussuunnitelmaa ja säännöt ja ohjeet opettajille ovat tarkat. On kuitenkin asioita, joita opettaja voi itse muuttaa luokkahuoneessa. Tähän suomalaiset opettajat ovat rohkaisseet opettajia Namibiassa ollessaan.
Namibian kouluissa ei mm. tunneta välitunteja. Lasten oletetaan jaksavan istua ahtaassa luokassa ja oppia neljä tuntia yhteen menoon. Nyt kuitenkin luokissa on ryhdytty pitämään taukoja, vaikka seisomalla hetki ja laulamalla tovi. Tämä on yksi pieni esimerkki siitä, minkä opettajat ovat vieneet ja kehittäneet opetustyöhönsä.
Toisaalta opetusta on konkretisoitu enemmän tekemisen eri keinoin. Opettajat ja koulun rehtori ovat raportoineet parantuneista oppimistuloksista ja kouluviihtyvyydestä. Namibialaiset opettajat ovat olleet innostuneita myös suomalaisen koulun taito- ja taideaineista ja haluaisivat yhdistää niitä enemmän akateemisten taitojen oppimiseen.
Koulussa lasten oppimiselle ja opettajien työlle on iso haaste se, että 1990 Namibian itsenäistyessä viralliseksi kieleksi tuli englanti, mutta lapset ja perheet voivat puhua yhtä 28 muusta kielestä.
Pasilan Rotaryklubin hanke perustuu pitkäaikaiselle yhteistyölle ja hyvälle suunnittelulle ja seurannalle.
Vuosina 2006-2012 toteutettiin Martti Ahtisaari koulun kirjaston varustaminen oppimisympäristöksi, jossa on aineistoa, kirjoja ja muuta materiaalia lasten oppimisen tueksi. Nyt päättyvä Global Grant hanke on osittain jatkoa tälle yhteistyölle. Hankkeessa on mukana 20 muuta klubia, yksi Windhoekista ja 19 Suomesta. Hankkeella on ollut tukenaan myös Suomen ja Namibian erityiset, yli 150 vuotta kestäneet yhteistyösuhteet, Suomen ja Namibian suurlähetystöt sekä Suomi-Namibia seura samoin kuin Windhoekin Rotaryklubi.
Kun Covid 19 aiheutti koulujen sulkemista ja matkustusrajoituksia, oli yhteydenpito Suomesta Martti Ahtisaari kouluun kuitenkin tiivistä. Oli tarpeen kannustaa ja tukea tässä erikoisessa tilanteessa. Yhteyttä ja koulutusta pidettiin yllä etäyhteyksin.
– Tämä hanke ei ole kehitysapua vaan kehitysyhteistyötä, jossa sekä Suomen ja Namibian partnerit ovat tiiviisti mukana suunnittelussa ja toteutuksessa, painottaa Ritva Semi.
Molemmat hankkeen osapuolet ovat sitoutuneet hankkeen tavoitteisiin ja toimintoihin. Opettajavaihtoon osallistuville opettajille kummassakin maassa oleminen on työtä, josta raportoidaan ja oppimista ja kokemuksia arvioidaan. Oman kokemuksen ja oppimisen jälkeen tieto jaetaan koko koulun opettajille.
Vaikka projekti saadaan päätökseen nyt kesällä 2023, on tarkoitus sen tuloksia vielä seurata ja tukea ja mahdollisesti toteuttaa uusi jatko-ohjelma.
TIMO HAVOLA JA RITVA SEMI PASILAN ROTARYKLUBI
Työryhmä Kantvikin koululla: vasemmalta Nina Neuman, Sharen Eiman, Victoria Shdute, Romanus Garoeb, Annamaija Eskola ja Marika Lehtonen.
Satu Holmlund
Opettajat tutustuivat myös menneeseen Helsingin kaupunginmuseon entisajan koululuokassa. Vasemmalta oikealle: Nina Neuman, Sharen Eiman ja Victoria Shidute.
Satu Holmlund
Ms Victoria ja Ms Sharen saivat myös kosketuksen ensilumeen Peuramaalla.
Satu Holmlund
Martti Ahtisaari koulun oppilailla on mottona: Asenne ratkaisee – aina!
Satu Holmlund
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
INKOO
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi