KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Kantvikin päiväkodilla on tämän lukuvuoden aikana työskennelty upean Lapsi taiteessa -projektin parissa.
Päiväkodin kaikki lapset osallistuivat taideprojektiin, ja he pääsivät mukaan päättämään projektin toteutuksesta ja tavoitteista. Lähtökohtana toimi Suomen kuvataiteen kultakauden mestariteokset.
– Aikakauden teokset ovat klassikkoja ja kansallisaarteitamme. On ollut huikeaa tutustua niihin lasten kanssa, päiväkodin johtaja Eija Renvall iloitsee.
Projektin tavoitteena oli herättää lasten kiinnostus ja arvostus kultakauden taidetta kohtaan – kevään aikana he ovat eläytyneet teosten maailmaan ja luoneet itse uutta.
Hattarat-ryhmän eskarit tekivät esimerkiksi aikamatkan 1800-luvulta tähän päivään medialeikin ja nykyteknologian keinoin – unohtamatta käsin tekemistä ja kultaisia kehyksiä.
Työ alkoi tutustumalla kultakauden lapsiaiheisiin teoksiin. Jokainen lapsi sai valita teoksen, joka puhuttelee juuri häntä kaikkein eniten.
Sen jälkeen lapset saivat sukeltaa omaan maalaukseensa GreenScreen-ohjelman avulla eli asettua päähenkilön paikalle ja eläytyä oman teoksensa päähenkilön maailmaan. Missä hän oli ja mitä hän näki, tunsi ja ajatteli?
Taideteoksen tekemisen lisäksi lapset äänittivät ajatuksensa valitsemastaan taideteoksesta QR-koodin taakse, ja myös nämä pohdinnat olivat osa päiväkodilla järjestettyä lasten taidenäyttelyä.
Taideteoksia tehtiin myös yhteistyössä isompien ja pienempien lasten kesken. Pienemmät lapset ovat esimerkiksi tehneet näyttäviä kehyksiä vanhempien lasten taideteoksiin ja toiset päiväkodin lapset ovat toimineet valokuvaajina. Kuvakulmat ja taustat mietittiin yhdessä.
Entä miten kultakauden teokset voitaisiin tuoda nykyaikaan? Lasten taiteessa vilahtelee kännyköitä, Pokémoneja, skuutteja ja muita heille tärkeitä esineitä.
Vuoden aikana harjoiteltiin myös tunnetaitoja taiteen kautta. Vahvuusvaris oli mukana työn touhussa. Vahvuusvaris auttaa tuomaan lasten luonteenvahvuudet esiin positiivisen pedagogiikan keinoin. Vahvuusvaris huomaa hyvän!
Taideprojektin innoittaja ja alkuun saattaja oli jo eläkkeellä oleva Kantvikin päiväkodin varhaiskasvatuksen opettaja Liisa Pihlajamäki.
– Tuntuu todella mukavalta, että voimme tehdä asioita yhdessä myös niiden ihanien ammattilaisten ja hyvien työkavereiden kanssa, jotka ovat jo jättäneet työelämän. Suuri kiitos Liisalle!, päiväkodin johtaja Renvall kiittää.
– Mielestäni on myös mahtavaa, että olemme voineet mahdollistaa hienolla tavalla lapsen oikeuden taiteeseen. Näyttely myös osallisti lapset, perheet ja henkilökunnan yhteiseen tekemiseen. Hyvään lopputulokseen on aina monta tietä, ja Kantvikin päiväkodissa henkilökunnalla on ollut hieno ja monipuolinen tapa toteuttaa tämä meidän taideprojektimme.
Hän kertoo myös, että medialeikki on ollut vahvasti osa Kantvikin päiväkodin toimintaa jo 2000-luvun alkupuolelta lähtien, jolloin lapsille annettiin kamerat käteen. Nyt kuvaaminen tapahtuu puhelimilla ja tableteilla.
Lapsi taiteessa -projektin myötä muistui taas mieleen se, että kamerana toimivan laitteen voi todella antaa lapsen käsiin, jolloin lopputuloksessa näkyy hänen näkemyksensä ja maailmansa – syntyy uusia näkökulmia.
Päiväkodin oman näyttelyn jälkeen Hattara- ja Nekkueskarit lähtivät vielä kevätretkelle Helsinkiin ja vierailivat Ateneumissa, jossa he pääsivät tutustumaan tuttuihin teoksiin ihan omin silmin.
Varhaiskasvatuksen opettaja Annamaija Sämpi kertoo, että Ateneum tarjoili eskareille upean taideseikkailun. Lapset löysivät monta tutuksi tullutta maalausta museon seiniltä ja pohtivat elämän suuria kysymyksiä.
– Yllätyksekseni lapset olivat eniten kiinnostuneita taiteilijoiden kuolinsyistä ja ihan vakavaa pohdintaa käytiin muun muassa heidän elintavoistaan, hän kertoo.
Kultakauden taiteen lisäksi eskarit ihmettelivät pääkaupungin korkeita rakennuksia, katusoittajia ja turistiryhmiä. Ja ottivat ilon irti junamatkailusta.
Retkiviikon päätteeksi Kantivikin päiväkodilla päästiin vielä juhlatunnelmiin, kun Vihreä lippu nostettiin porukalla salkoon. Kantvikin päiväkoti on valittu vuoden Vihreä lippu -toimijaksi, ainoana päiväkotina Suomessa.
Muut palkitut ovat Saunalahden yhtenäiskoulu Espoosta ja Boxby skola Sipoosta. Vuoden Vihreä lippu -toimijapalkinto on tunnustus erityisen esimerkillisestä kestävän kehityksen kasvatustyöstä.
Huikeaa työtä ja onnea Kantvikin päiväkotiin!
Eskarilainen on hypännyt mukaan Schjerfbeckin Tanssiaiskengät -teoksen tunnelmaan. En förskoleelev har hoppat in i stämningen i Schjerfbecks verk Balskorna.
Satu Holmlund
Eskarilaiset toivat Edelfeltin Pariisin Luxembourgin puistossa ja Scherfbeckin Toipilas -teokset nykyaikaan puhelimineen ja Pikachuineen. Förskoleeleverna anpassade Edelfelts I Luxembourgträdgården i Paris och Schjerfbecks Konvalescenten till modern tid med telefoner och Pikachu.
Satu Holmlund
Kantvikin päiväkodin näyttelyn innoittaja Liisa Pihlajamäki. Inspiratör till utställningen i Kantvikin päiväkoti, Liisa Pihlajamäki.
Satu Holmlund
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Kantvikin päiväkodilla on tämän lukuvuoden aikana työskennelty upean Lapsi taiteessa -projektin parissa.
Päiväkodin kaikki lapset osallistuivat taideprojektiin, ja he pääsivät mukaan päättämään projektin toteutuksesta ja tavoitteista. Lähtökohtana toimi Suomen kuvataiteen kultakauden mestariteokset.
– Aikakauden teokset ovat klassikkoja ja kansallisaarteitamme. On ollut huikeaa tutustua niihin lasten kanssa, päiväkodin johtaja Eija Renvall iloitsee.
Projektin tavoitteena oli herättää lasten kiinnostus ja arvostus kultakauden taidetta kohtaan – kevään aikana he ovat eläytyneet teosten maailmaan ja luoneet itse uutta.
Hattarat-ryhmän eskarit tekivät esimerkiksi aikamatkan 1800-luvulta tähän päivään medialeikin ja nykyteknologian keinoin – unohtamatta käsin tekemistä ja kultaisia kehyksiä.
Työ alkoi tutustumalla kultakauden lapsiaiheisiin teoksiin. Jokainen lapsi sai valita teoksen, joka puhuttelee juuri häntä kaikkein eniten.
Sen jälkeen lapset saivat sukeltaa omaan maalaukseensa GreenScreen-ohjelman avulla eli asettua päähenkilön paikalle ja eläytyä oman teoksensa päähenkilön maailmaan. Missä hän oli ja mitä hän näki, tunsi ja ajatteli?
Taideteoksen tekemisen lisäksi lapset äänittivät ajatuksensa valitsemastaan taideteoksesta QR-koodin taakse, ja myös nämä pohdinnat olivat osa päiväkodilla järjestettyä lasten taidenäyttelyä.
Taideteoksia tehtiin myös yhteistyössä isompien ja pienempien lasten kesken. Pienemmät lapset ovat esimerkiksi tehneet näyttäviä kehyksiä vanhempien lasten taideteoksiin ja toiset päiväkodin lapset ovat toimineet valokuvaajina. Kuvakulmat ja taustat mietittiin yhdessä.
Entä miten kultakauden teokset voitaisiin tuoda nykyaikaan? Lasten taiteessa vilahtelee kännyköitä, Pokémoneja, skuutteja ja muita heille tärkeitä esineitä.
Vuoden aikana harjoiteltiin myös tunnetaitoja taiteen kautta. Vahvuusvaris oli mukana työn touhussa. Vahvuusvaris auttaa tuomaan lasten luonteenvahvuudet esiin positiivisen pedagogiikan keinoin. Vahvuusvaris huomaa hyvän!
Taideprojektin innoittaja ja alkuun saattaja oli jo eläkkeellä oleva Kantvikin päiväkodin varhaiskasvatuksen opettaja Liisa Pihlajamäki.
– Tuntuu todella mukavalta, että voimme tehdä asioita yhdessä myös niiden ihanien ammattilaisten ja hyvien työkavereiden kanssa, jotka ovat jo jättäneet työelämän. Suuri kiitos Liisalle!, päiväkodin johtaja Renvall kiittää.
– Mielestäni on myös mahtavaa, että olemme voineet mahdollistaa hienolla tavalla lapsen oikeuden taiteeseen. Näyttely myös osallisti lapset, perheet ja henkilökunnan yhteiseen tekemiseen. Hyvään lopputulokseen on aina monta tietä, ja Kantvikin päiväkodissa henkilökunnalla on ollut hieno ja monipuolinen tapa toteuttaa tämä meidän taideprojektimme.
Hän kertoo myös, että medialeikki on ollut vahvasti osa Kantvikin päiväkodin toimintaa jo 2000-luvun alkupuolelta lähtien, jolloin lapsille annettiin kamerat käteen. Nyt kuvaaminen tapahtuu puhelimilla ja tableteilla.
Lapsi taiteessa -projektin myötä muistui taas mieleen se, että kamerana toimivan laitteen voi todella antaa lapsen käsiin, jolloin lopputuloksessa näkyy hänen näkemyksensä ja maailmansa – syntyy uusia näkökulmia.
Päiväkodin oman näyttelyn jälkeen Hattara- ja Nekkueskarit lähtivät vielä kevätretkelle Helsinkiin ja vierailivat Ateneumissa, jossa he pääsivät tutustumaan tuttuihin teoksiin ihan omin silmin.
Varhaiskasvatuksen opettaja Annamaija Sämpi kertoo, että Ateneum tarjoili eskareille upean taideseikkailun. Lapset löysivät monta tutuksi tullutta maalausta museon seiniltä ja pohtivat elämän suuria kysymyksiä.
– Yllätyksekseni lapset olivat eniten kiinnostuneita taiteilijoiden kuolinsyistä ja ihan vakavaa pohdintaa käytiin muun muassa heidän elintavoistaan, hän kertoo.
Kultakauden taiteen lisäksi eskarit ihmettelivät pääkaupungin korkeita rakennuksia, katusoittajia ja turistiryhmiä. Ja ottivat ilon irti junamatkailusta.
Retkiviikon päätteeksi Kantivikin päiväkodilla päästiin vielä juhlatunnelmiin, kun Vihreä lippu nostettiin porukalla salkoon. Kantvikin päiväkoti on valittu vuoden Vihreä lippu -toimijaksi, ainoana päiväkotina Suomessa.
Muut palkitut ovat Saunalahden yhtenäiskoulu Espoosta ja Boxby skola Sipoosta. Vuoden Vihreä lippu -toimijapalkinto on tunnustus erityisen esimerkillisestä kestävän kehityksen kasvatustyöstä.
Huikeaa työtä ja onnea Kantvikin päiväkotiin!
Eskarilainen on hypännyt mukaan Schjerfbeckin Tanssiaiskengät -teoksen tunnelmaan. En förskoleelev har hoppat in i stämningen i Schjerfbecks verk Balskorna.
Satu Holmlund
Eskarilaiset toivat Edelfeltin Pariisin Luxembourgin puistossa ja Scherfbeckin Toipilas -teokset nykyaikaan puhelimineen ja Pikachuineen. Förskoleeleverna anpassade Edelfelts I Luxembourgträdgården i Paris och Schjerfbecks Konvalescenten till modern tid med telefoner och Pikachu.
Satu Holmlund
Kantvikin päiväkodin näyttelyn innoittaja Liisa Pihlajamäki. Inspiratör till utställningen i Kantvikin päiväkoti, Liisa Pihlajamäki.
Satu Holmlund
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi