KIRKKONUMMI
Kirkkonummen kunnanvaltuusto valitsi maanantaina valtuutettu Kim Åströmin (42) lautakunnan uudeksi puheenjohtajaksi, Matti Kaurilan seuraajaksi. Åström on Kokoomuksen 2. kauden valtuutettu ja on toiminut alkukauden kunnanhallituksen jäsenenä.
- Paikkojen vaihto Matin kanssa oli tiedossa, joten olen kuluneen kahden vuoden aikana pyrkinyt perehtymään erityisesti maankäyttöasioihin, Åström toteaa.
Åström toimi viime valtuustokaudella palvelutuotannon lautakunnan puheenjohtajana ja veti myös KH:n asettamaa yhdyskuntatekniikan prosessien kehitystyöryhmää.
- Näistä kokemuksista on hyvä ammentaa. Arvostan uuden oppimista. YT-lautakunnan puheenjohtajuus on erittäin mielenkiintoinen, mutta haastava tehtävä, Åström arvioi.
Puheenjohtajana pyrin olemaan ratkaisu- ja konsensushakuinen. Tiedostan toki, että maankäyttöasioissa näkemykset menevät monesti ristiin.
Tämä on iso kysymys. Osin kaavoitus on väkisinkin aikaa vievä prosessi kaikkine selvitysvelvoitteineen, kuulemisineen ja valituskierroksineen. Ja tietenkin onkin tärkeää, että osapuolten intressit sekä tärkeät ympäristö- ja yhdyskuntaseikat tulevat huomioiduksi, sanoo Åström.
- Ongelmiakin on, hän toteaa. Viranomaistahojen yhteistoiminta ja roolitus näyttäytyy yhtenä suurimmista. Erityisesti ELY-keskuksen toiminta on ollut osin pöyristyttävää. Toiminta on politisoitunutta, ilmeisen yliresursoitua ja kunnan kaavoitusmonopolia loukkaavaa. Raskaissa lausunnoissaan se puuttuu yksityiskohtiin, jotka eivät millään mittarilla sille kuulu, ja vieläpä herkästi valittaa näistä loppuun saakka. Tuoreeltaan ELY on valittanut sekä kuntakeskuksen että Masalan osayleiskaavoista hallinto-oikeuteen. Tämä aiheuttaa valtavasti tarpeetonta työtä ja viivästyttää kaavojen toteutumista. Olen tehnyt asian tiimoilta selvityspyynnön kunnanhallituksessa sekä myös välittänyt viestiä hallitusneuvotteluihin, Åström kertoo. Hallitusohjelmassa onkin kirjauksia ELY-keskusten uudelleenjärjestelyistä.
Kaavoitusta hidastaa myös hankkeiden paljous. Karsiminen on osoittautunut vaikeaksi. Ehkä voisimme malttaa tehdä vähemmän itse ja antaa yksityishankkeiden ulkopuolisille kaavoittajille enemmän vastuuta ja vapautta, tuleva puheenjohtaja Åström pohtii.
Yritysten merkittävyys kuntataloudelle kasvaa sote-uudistuksen myötä. Kirkkonummi on sijainniltaan erinomainen yritystoiminnalle. Microsoftin datakeskus, Prysmian ja Motonet ovat hienoja onnistumisia, jollaisia tarvitaan lisää. Yrityksille lupa-asioiden sujuvuus ja nopeus ovat ensisijaisen tärkeitä. Elinkeinokaavat menevät ohituskaistalle, minkä lisäksi meillä tulisi olla riittävästi valmista kaavavarantoa yritystonteista erilaisiin tarpeisiin.
Maankäyttö on muutenkin kunnan talouden ja elinvoiman kannalta keskeisessä roolissa.
Kirkkonummi on mielenkiintoisessa tilanteessa. Lukeudumme Suomen verrattain harvojen kasvavien kuntien joukkoon. Pääkaupunkiseudun tuoma kasvupaine on suuri mahdollisuus mutta myös uhka. Kasvun on oltava hallittua ja meidän itsemme määrittämää. Kirkkonummen tulee kilpailla vahvuuksillaan.
Kirkkonummelta haetaan hyvällä sijainnilla asumisen väljyyttä ja luonnonläheisyyttä, tietenkin palveluita unohtamatta. Kilpailukykymme on paras pientalovaltaisessa asumisessa. Tiiviimmällekin asumiselle on toki tarvetta. Pieniä kerrostaloasuntoja on kuitenkin tullut jo liikaa. Joukkoliikenteeseen tukeutuvassa asumisessa meidän on vaikeampi kilpailla pääkaupunkiseudun kanssa.
Joukkoliikenne on tärkeä palvelu, jonka palvelutaso ja kilpailukyky suuressa osassa kuntaa on kuitenkin väistämättä rajallista. Ylikunnallista maankäytön ohjausta tuntuu leimaavan HSL-lähtöinen joukkoliikenteen ilmastomerkittävyyden ylikorostus. Ikään kuin se, sijoittuuko jokin asunto bussilinjan lähelle, vaikuttaisi kaikkia muita tekijöitä ratkaisevammin asumisen kokonaishiilijalanjälkeen. Kyllä Kirkkonummella ja muissa kehyskunnissa autoillaan vastaisuudessakin, bussilinjoista riippumatta, eikä se tee asumisesta kestämätöntä. Liikenne sähköistyy ja jossain vaiheessa myös autonomisoituu. Maankäytön aikaperspektiivi on pitkä. Esim. suosimalla puurakentamista, ilmastoviisaita energiaratkaisuja ja kevyttä liikennettä saamme enemmän hyvää aikaiseksi kuin autoilua keinotekoisesti rajoittamalla, Kim arvioi.
Yhdyskuntatekniikan lautakunnalla on edessään työntäyteinen syksy. Kunnallistekniikka- ja kunnossapitoasioiden lisäksi käsiteltävänä ovat mm. Masalan, Pohjois-Kirkkonummen ja Kantvikin osayleiskaavat, metsästrategia ja HSL-perussopimus.
- Aika ei käy pitkäksi, Åström toteaa. Lautakunta kokoustaa uuden puheenjohtajan johdolla ensimmäisen kerran torstaina 7.9.
KIM ÅSTRÖM
Ikä: 42
Koulutus: DI
Ammatti: Teknologiajohtaja
Asunut Kirkkonummella vuodesta 2007, Bro ja Kantvik
Perhe: Vaimo ja lapset 14, 11 ja 5v.
Harrastukset: Mökkeily, ulkoilu, kuntapolitiikka
YT-lautakunnan puheenjohtajuus on erittäin mielenkiintoinen, mutta haastava tehtävä, Åström arvioi.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
SIUNTIO
Puh: (09) 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
KIRKKONUMMI
Kirkkonummen kunnanvaltuusto valitsi maanantaina valtuutettu Kim Åströmin (42) lautakunnan uudeksi puheenjohtajaksi, Matti Kaurilan seuraajaksi. Åström on Kokoomuksen 2. kauden valtuutettu ja on toiminut alkukauden kunnanhallituksen jäsenenä.
- Paikkojen vaihto Matin kanssa oli tiedossa, joten olen kuluneen kahden vuoden aikana pyrkinyt perehtymään erityisesti maankäyttöasioihin, Åström toteaa.
Åström toimi viime valtuustokaudella palvelutuotannon lautakunnan puheenjohtajana ja veti myös KH:n asettamaa yhdyskuntatekniikan prosessien kehitystyöryhmää.
- Näistä kokemuksista on hyvä ammentaa. Arvostan uuden oppimista. YT-lautakunnan puheenjohtajuus on erittäin mielenkiintoinen, mutta haastava tehtävä, Åström arvioi.
Puheenjohtajana pyrin olemaan ratkaisu- ja konsensushakuinen. Tiedostan toki, että maankäyttöasioissa näkemykset menevät monesti ristiin.
Tämä on iso kysymys. Osin kaavoitus on väkisinkin aikaa vievä prosessi kaikkine selvitysvelvoitteineen, kuulemisineen ja valituskierroksineen. Ja tietenkin onkin tärkeää, että osapuolten intressit sekä tärkeät ympäristö- ja yhdyskuntaseikat tulevat huomioiduksi, sanoo Åström.
- Ongelmiakin on, hän toteaa. Viranomaistahojen yhteistoiminta ja roolitus näyttäytyy yhtenä suurimmista. Erityisesti ELY-keskuksen toiminta on ollut osin pöyristyttävää. Toiminta on politisoitunutta, ilmeisen yliresursoitua ja kunnan kaavoitusmonopolia loukkaavaa. Raskaissa lausunnoissaan se puuttuu yksityiskohtiin, jotka eivät millään mittarilla sille kuulu, ja vieläpä herkästi valittaa näistä loppuun saakka. Tuoreeltaan ELY on valittanut sekä kuntakeskuksen että Masalan osayleiskaavoista hallinto-oikeuteen. Tämä aiheuttaa valtavasti tarpeetonta työtä ja viivästyttää kaavojen toteutumista. Olen tehnyt asian tiimoilta selvityspyynnön kunnanhallituksessa sekä myös välittänyt viestiä hallitusneuvotteluihin, Åström kertoo. Hallitusohjelmassa onkin kirjauksia ELY-keskusten uudelleenjärjestelyistä.
Kaavoitusta hidastaa myös hankkeiden paljous. Karsiminen on osoittautunut vaikeaksi. Ehkä voisimme malttaa tehdä vähemmän itse ja antaa yksityishankkeiden ulkopuolisille kaavoittajille enemmän vastuuta ja vapautta, tuleva puheenjohtaja Åström pohtii.
Yritysten merkittävyys kuntataloudelle kasvaa sote-uudistuksen myötä. Kirkkonummi on sijainniltaan erinomainen yritystoiminnalle. Microsoftin datakeskus, Prysmian ja Motonet ovat hienoja onnistumisia, jollaisia tarvitaan lisää. Yrityksille lupa-asioiden sujuvuus ja nopeus ovat ensisijaisen tärkeitä. Elinkeinokaavat menevät ohituskaistalle, minkä lisäksi meillä tulisi olla riittävästi valmista kaavavarantoa yritystonteista erilaisiin tarpeisiin.
Maankäyttö on muutenkin kunnan talouden ja elinvoiman kannalta keskeisessä roolissa.
Kirkkonummi on mielenkiintoisessa tilanteessa. Lukeudumme Suomen verrattain harvojen kasvavien kuntien joukkoon. Pääkaupunkiseudun tuoma kasvupaine on suuri mahdollisuus mutta myös uhka. Kasvun on oltava hallittua ja meidän itsemme määrittämää. Kirkkonummen tulee kilpailla vahvuuksillaan.
Kirkkonummelta haetaan hyvällä sijainnilla asumisen väljyyttä ja luonnonläheisyyttä, tietenkin palveluita unohtamatta. Kilpailukykymme on paras pientalovaltaisessa asumisessa. Tiiviimmällekin asumiselle on toki tarvetta. Pieniä kerrostaloasuntoja on kuitenkin tullut jo liikaa. Joukkoliikenteeseen tukeutuvassa asumisessa meidän on vaikeampi kilpailla pääkaupunkiseudun kanssa.
Joukkoliikenne on tärkeä palvelu, jonka palvelutaso ja kilpailukyky suuressa osassa kuntaa on kuitenkin väistämättä rajallista. Ylikunnallista maankäytön ohjausta tuntuu leimaavan HSL-lähtöinen joukkoliikenteen ilmastomerkittävyyden ylikorostus. Ikään kuin se, sijoittuuko jokin asunto bussilinjan lähelle, vaikuttaisi kaikkia muita tekijöitä ratkaisevammin asumisen kokonaishiilijalanjälkeen. Kyllä Kirkkonummella ja muissa kehyskunnissa autoillaan vastaisuudessakin, bussilinjoista riippumatta, eikä se tee asumisesta kestämätöntä. Liikenne sähköistyy ja jossain vaiheessa myös autonomisoituu. Maankäytön aikaperspektiivi on pitkä. Esim. suosimalla puurakentamista, ilmastoviisaita energiaratkaisuja ja kevyttä liikennettä saamme enemmän hyvää aikaiseksi kuin autoilua keinotekoisesti rajoittamalla, Kim arvioi.
Yhdyskuntatekniikan lautakunnalla on edessään työntäyteinen syksy. Kunnallistekniikka- ja kunnossapitoasioiden lisäksi käsiteltävänä ovat mm. Masalan, Pohjois-Kirkkonummen ja Kantvikin osayleiskaavat, metsästrategia ja HSL-perussopimus.
- Aika ei käy pitkäksi, Åström toteaa. Lautakunta kokoustaa uuden puheenjohtajan johdolla ensimmäisen kerran torstaina 7.9.
KIM ÅSTRÖM
Ikä: 42
Koulutus: DI
Ammatti: Teknologiajohtaja
Asunut Kirkkonummella vuodesta 2007, Bro ja Kantvik
Perhe: Vaimo ja lapset 14, 11 ja 5v.
Harrastukset: Mökkeily, ulkoilu, kuntapolitiikka
YT-lautakunnan puheenjohtajuus on erittäin mielenkiintoinen, mutta haastava tehtävä, Åström arvioi.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
SIUNTIO
Puh: (09) 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi