LÄNSI-UUDENMAAN HYVINVOINTIALUE
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen valtuuston on määrä päättää hyvinvointialueen palvelustrategiasta lokakuussa. Palvelustrategia on pitkän aikavälin suunnitelma siitä, millä tavalla hyvinvointialue vahvistaa perustason palveluja ja tasapainottaa taloutta. Palvelustrategian tärkein tavoite on turvata länsiuusimaalaisille laadukkaat palvelut nyt ja tulevaisuudessa.
Palvelustrategian valmistelua on tehty tiiviissä yhteistyössä koko vuoden 2023 ajan yhdessä henkilöstön, asukkaiden, luottamushenkilöiden ja muiden tärkeiden sidosryhmien kanssa. Valmistelussa on tuotettu kattava määrä tietoa palvelujen nykytilasta ja mahdollisista etenemismalleista päätöksenteon tueksi.
Hyvinvointialueiden taloudellinen tilanne on haastava. Siksi talouden tasapainottaminen näkyy merkittävällä tavalla palvelustrategiassa.
Lähtötason rahoitusvajeen ohella kustannukset nousevat nopeasti inflaation ja korkotason kasvun sekä sote-alan yleistä tasoa korkeampien palkankorotusten vuoksi. Siksi kustannusten kasvun hillitsemisen tulee olla pitkäjänteistä ja kestävää.
”Kaikki tämä tarkoittaa, että meidän tulee miettiä asioita eri tavalla kuin aiemmin”, kommentoi hyvinvointialuejohtaja Sanna Svahn.
Svahnin mukaan esimerkiksi digitaalisen asioinnin rooli tulee palveluissa määritellä uudella tavalla. Tämä edellyttää paitsi hyvinvointialueen ratkaisuja, myös muutoksia lainsäädännössä.
Päätökset palvelustrategiasta on määrä tehdä lokakuussa aikana. Tällä hetkellä aluehallituksen ja aluevaltuuston ryhmien käsittelyssä on palvelustrategialuonnos, jota myös vaikuttamistoimielimet ja alueen kunnat käyvät läpi.
MISTÄ PALVELUSTRATEGIASSA PÄÄTETÄÄN?
•Palvelustrategiassa päätetään palvelujen ja toiminnan kehittämisen linjauksista ja toiminnan muutoksen tavoitteista.
•Lisäksi päätetään siitä, minkälaisia resursseja perustason palvelujen ja toiminnan vahvistaminen vaatii.
•Osana palvelustrategiaa päätetään hyvinvointialueen hankintojen periaatteista, digitaalisten palvelujen periaatteista ja palvelujen verkoston kehittämisen periaatteista.
•Palvelustrategiassa ei päätetä yksittäisten palvelujen kehittämissuunnitelmista tai palveluverkkoon yksittäisten toimipisteiden sulkemisesta.
HYVINVOINTIALUEJOHTAJA Sanna Svahn kertoo, että palvelustrategiassa ei päätetä yksittäisten palvelujen kehittämissuunnitelmista tai palveluverkkoon tehtävien yksittäisten toimipisteiden sulkemisesta. Svahn jatkaa, että toimipisteiden sulkemisia ei ole suunitteilla eikä valmistelussa.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
SIUNTIO
Puh: (09) 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
LÄNSI-UUDENMAAN HYVINVOINTIALUE
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen valtuuston on määrä päättää hyvinvointialueen palvelustrategiasta lokakuussa. Palvelustrategia on pitkän aikavälin suunnitelma siitä, millä tavalla hyvinvointialue vahvistaa perustason palveluja ja tasapainottaa taloutta. Palvelustrategian tärkein tavoite on turvata länsiuusimaalaisille laadukkaat palvelut nyt ja tulevaisuudessa.
Palvelustrategian valmistelua on tehty tiiviissä yhteistyössä koko vuoden 2023 ajan yhdessä henkilöstön, asukkaiden, luottamushenkilöiden ja muiden tärkeiden sidosryhmien kanssa. Valmistelussa on tuotettu kattava määrä tietoa palvelujen nykytilasta ja mahdollisista etenemismalleista päätöksenteon tueksi.
Hyvinvointialueiden taloudellinen tilanne on haastava. Siksi talouden tasapainottaminen näkyy merkittävällä tavalla palvelustrategiassa.
Lähtötason rahoitusvajeen ohella kustannukset nousevat nopeasti inflaation ja korkotason kasvun sekä sote-alan yleistä tasoa korkeampien palkankorotusten vuoksi. Siksi kustannusten kasvun hillitsemisen tulee olla pitkäjänteistä ja kestävää.
”Kaikki tämä tarkoittaa, että meidän tulee miettiä asioita eri tavalla kuin aiemmin”, kommentoi hyvinvointialuejohtaja Sanna Svahn.
Svahnin mukaan esimerkiksi digitaalisen asioinnin rooli tulee palveluissa määritellä uudella tavalla. Tämä edellyttää paitsi hyvinvointialueen ratkaisuja, myös muutoksia lainsäädännössä.
Päätökset palvelustrategiasta on määrä tehdä lokakuussa aikana. Tällä hetkellä aluehallituksen ja aluevaltuuston ryhmien käsittelyssä on palvelustrategialuonnos, jota myös vaikuttamistoimielimet ja alueen kunnat käyvät läpi.
MISTÄ PALVELUSTRATEGIASSA PÄÄTETÄÄN?
•Palvelustrategiassa päätetään palvelujen ja toiminnan kehittämisen linjauksista ja toiminnan muutoksen tavoitteista.
•Lisäksi päätetään siitä, minkälaisia resursseja perustason palvelujen ja toiminnan vahvistaminen vaatii.
•Osana palvelustrategiaa päätetään hyvinvointialueen hankintojen periaatteista, digitaalisten palvelujen periaatteista ja palvelujen verkoston kehittämisen periaatteista.
•Palvelustrategiassa ei päätetä yksittäisten palvelujen kehittämissuunnitelmista tai palveluverkkoon yksittäisten toimipisteiden sulkemisesta.
HYVINVOINTIALUEJOHTAJA Sanna Svahn kertoo, että palvelustrategiassa ei päätetä yksittäisten palvelujen kehittämissuunnitelmista tai palveluverkkoon tehtävien yksittäisten toimipisteiden sulkemisesta. Svahn jatkaa, että toimipisteiden sulkemisia ei ole suunitteilla eikä valmistelussa.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
SIUNTIO
Puh: (09) 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi