KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Euroopan komissio myönsi 39,11 miljoonaa euroa Verkkojen Eurooppa -välineen rahoitusta 11 hankkeelle Suomessa. Viisi valtion hanketta saivat yhteensä noin 20,16 miljoonaa euroa ja kuusi yksityisten toimijoiden hanketta yhteensä noin 18,96 miljoonaa euroa rahoitusta.
Verkkojen Eurooppa –välineen (Connecting Europe Facility, CEF) liikenneohjelman komitea puolsi hankkeiden rahoitusta 16.7.2024. Yhteensä rahoitusta myönnettiin 7,01 miljardia euroa 134 hankkeelle. Hakuun tuli yhteensä yli 400 hakemusta, joissa haettiin yli 22 miljardin euron edestä rahoitusta. Euroopan komissio pyrkii rahoittamaan hankkeita, joiden suunnittelu- ja toteutusvalmius on korkea.
- Kilpailu EU-rahasta on kovaa ja on tärkeää, että Suomi panostaa EU:n rahoitushakuihin, kehittää hakuprosessejaan ja analysoi tuloksia joka hakukierroksen jälkeen. Tämän hakutuloksen perusteella vaikuttaa siltä, että Väyläviraston toimesta toteutettaviin infrahankkeisiin ja niiden rahoitukseen luotetaan myös EU:ssa. Lisäksi on huomattava, että EU:n painopistemuutokset turvallisuuteen näyttävät vaikuttaneen rahanjakoon, liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne sanoo.
Suomesta rahoitusta haettiin 21 hankkeelle yhteensä 325,13 miljoonaa euroa. Ilman CEF-rahoitusta jäivät esimerkiksi Länsirata ja Lentorata. Länsirata Oy haki Länsiradan kehittämiseen 176,28 miljoonaa euroa ja Lentorata Oy Lentoradan suunnitteluun 4,7 miljoonaa euroa rahoitusta.
CEF-liikenneohjelmasta tuetaan Euroopan laajuisen TEN-T-verkon liikennehankkeita. TEN-T yhdistää rautatiet, sisävesireitit, tiet sekä meri- ja lentoliikenteen solmupisteet, terminaalit sekä kaupunkisolmukohdat yhdeksi liikenneverkoksi. Rahoitusta myönnettiin Suomessa ydin- ja kattavan verkon hankkeille. Liikenneohjelmasta rahoitetaan TEN-T-verkon toteuttamista CEF- ja TEN-T-asetusten mukaisesti.
Valtion rahoittamista hankkeista ilman tukea jäivät Tampereen henkilöratapihan rakentamisen 2. vaihe, Espoon kaupunkiradan rakentaminen, pääradan parantaminen Hyvinkään ja Riihimäen välillä, Tampere-Jyväskylä radan 2. vaiheen suunnittelu, usean maan yhteinen eurooppalainen älyliikenteen palvelut -hanke, merenkulun älyväyläpalvelut, Länsirata Oy:n Länsiradan kehittäminen Helsingin ja Turun välillä ja Lentorata Oy:n Lentoradan suunnittelu.
- EU-tuki on nyt jäänyt saamatta Länsiradalta tai entiseltä ns. Turun tunnin junalta, ainakin tässä vaiheessa ja nykysuunnitelmalla, kertoo Kirkkonummen kunnanhallituksen puheenjohtaja Timo Haapaniemi. Valtion taholta on edellytetty mielestäni aivan liian suurta kuntien ja kaupunkien osuutta hankkeen rahoittamiseen. Kirkkonummen Kokoomuksen valtuustoryhmä on jo aiemmin ollut kriittinen hankkeen rahoituspohjaan ja toteuttamismahdollisuuksiin, kertoo Haapaniemi.
- Vakaa ehdotukseni on, että nyt koko hanke jäihin pitkäksi aikaa, kunnes rahoituspohja on kuntien kannalta varmalla pohjalla.
- Emme voi ajatella tässä taloustilanteessa sijoittavamme isoja kunnan rahamääriä ratahankkeeseen, joka kylläkin jonkin verran palvelisi Pohjois-Kirkkonummen asukkaita ja yrityksiä, mutta ei ole taloudellisesti järkevä. Veikkolasta on nykyisin melko hyvin toimivat linja-autoyhteydet Helsingin suuntaan. Turun suunnan yhteyksiä on parannettava. Ne ovat hankalat, mutta kehitettävissä.
- Tarvitsemme kaikki kunnan omat resurssit kunnan ja kuntalaisten palvelujen kannalta tärkeiden investointien ja palvelujen hyvään hoitamiseen, hän jatkaa.
- Nyt meidän on yhdessä valtion ja eri tahojen kanssa keskityttävä entistä enemmän Rantaradan parantamiseen ja yhteyksien, myös Siuntion, Inkoon, Raaseporin ja Turun suunnan liikenteen kehittämiseen. Turun junien tulee nykyistä enemmän pysähtyä Kirkkonummen asemalla, vaatii Haapaniemi.
Haapaniemi kertoo lisäksi, että kunta on parhaillaan tekemässä selvitystä suunnitellun Länsiradan vaikutuksista Kirkkonummelle. Veikkolan aseman sijainti Nuuksion kansallispuiston tuntumassa luo tuntuvia rajoitteita alueen kehittämiselle ja lisäksi täytyy muistaa, että kunnalle kertyisi kustannuksia myös infran rakentamisesta Veikkolan aseman tuntumassa radan rahoituksen lisäksi.
Haapaniemi näkee, että hankkeen rahoituspohja on murtumassa, sillä Helsinki on ilmoittanut, ettei se enää osallistu hankkeen rahoitukseen ja valtio on ilmoittanut olevansa mukana vain 50 % rahoitusosuudella. Kirkkonummen, Vihdin, Lohjan ja esimerkiksi Salon kokoisilla kunnilla ja kaupungeilla tuskin on halua tai edes kykyä rahoittaa hanketta useilla kymmenillä miljoonilla euroilla per kunta tai kaupunki, laskeskelee Haapaniemi.
Haapaniemen mukaan Kirkkonummen kunnallispoliitikot ovat suhtautuneet hankkeeseen jo aiemmin varauksellisesti. Valtuusto ilmaisi tahtotilansa hankeen rahoittamisesta helmikuun kokouksessaan. Tuolloin valtuusto linjasi, että kunta maksaa erikseen päätettävän kuntaosuutensa ratahankkeesta aikaisintaan siinä vaiheessa, kun rata rakennetaan Veikkolan asemalle saakka.
Kesäkuussa kunnanhallitus puolestaan evästi osakassopimuksen neuvottelijoita siten, että Kirkkonummen maksuosuuden Länsiradan rakentamiskustannuksista tulisi rajoittua suuruudeltaan Veikkolan seisakkeen rakentamiskustannuksiin.
KIRKKONUMMEN kunnanhallituksen puheenjohtaja Timo Haapaniemen mukaan Kirkkonummen on yhdessä valtion ja eri tahojen kanssa keskityttävä entistä enemmän Rantaradan parantamiseen ja myös Siuntion, Inkoon, Raaseporin ja Turun suunnan liikenteen kehittämiseen. Veikkolasta on nykyisin melko hyvin toimivat linja-autoyhteydet Helsingin suuntaan. Turun suunnan linja-autojen yhteyksiä on kuitenkin parannettava.
Jussi Salo
LÄNSIRATA on jäänyt ilman EU:n CEF-rahoitusta. Kirkkonummella kunnan päättäjät ovat suhtautuneet hankkeen rahoituspohjaan ja toteuttamismahdollisuuksiin kriittisesti. Kuva: Länsirata Oy.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
SIUNTIO
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Euroopan komissio myönsi 39,11 miljoonaa euroa Verkkojen Eurooppa -välineen rahoitusta 11 hankkeelle Suomessa. Viisi valtion hanketta saivat yhteensä noin 20,16 miljoonaa euroa ja kuusi yksityisten toimijoiden hanketta yhteensä noin 18,96 miljoonaa euroa rahoitusta.
Verkkojen Eurooppa –välineen (Connecting Europe Facility, CEF) liikenneohjelman komitea puolsi hankkeiden rahoitusta 16.7.2024. Yhteensä rahoitusta myönnettiin 7,01 miljardia euroa 134 hankkeelle. Hakuun tuli yhteensä yli 400 hakemusta, joissa haettiin yli 22 miljardin euron edestä rahoitusta. Euroopan komissio pyrkii rahoittamaan hankkeita, joiden suunnittelu- ja toteutusvalmius on korkea.
- Kilpailu EU-rahasta on kovaa ja on tärkeää, että Suomi panostaa EU:n rahoitushakuihin, kehittää hakuprosessejaan ja analysoi tuloksia joka hakukierroksen jälkeen. Tämän hakutuloksen perusteella vaikuttaa siltä, että Väyläviraston toimesta toteutettaviin infrahankkeisiin ja niiden rahoitukseen luotetaan myös EU:ssa. Lisäksi on huomattava, että EU:n painopistemuutokset turvallisuuteen näyttävät vaikuttaneen rahanjakoon, liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne sanoo.
Suomesta rahoitusta haettiin 21 hankkeelle yhteensä 325,13 miljoonaa euroa. Ilman CEF-rahoitusta jäivät esimerkiksi Länsirata ja Lentorata. Länsirata Oy haki Länsiradan kehittämiseen 176,28 miljoonaa euroa ja Lentorata Oy Lentoradan suunnitteluun 4,7 miljoonaa euroa rahoitusta.
CEF-liikenneohjelmasta tuetaan Euroopan laajuisen TEN-T-verkon liikennehankkeita. TEN-T yhdistää rautatiet, sisävesireitit, tiet sekä meri- ja lentoliikenteen solmupisteet, terminaalit sekä kaupunkisolmukohdat yhdeksi liikenneverkoksi. Rahoitusta myönnettiin Suomessa ydin- ja kattavan verkon hankkeille. Liikenneohjelmasta rahoitetaan TEN-T-verkon toteuttamista CEF- ja TEN-T-asetusten mukaisesti.
Valtion rahoittamista hankkeista ilman tukea jäivät Tampereen henkilöratapihan rakentamisen 2. vaihe, Espoon kaupunkiradan rakentaminen, pääradan parantaminen Hyvinkään ja Riihimäen välillä, Tampere-Jyväskylä radan 2. vaiheen suunnittelu, usean maan yhteinen eurooppalainen älyliikenteen palvelut -hanke, merenkulun älyväyläpalvelut, Länsirata Oy:n Länsiradan kehittäminen Helsingin ja Turun välillä ja Lentorata Oy:n Lentoradan suunnittelu.
- EU-tuki on nyt jäänyt saamatta Länsiradalta tai entiseltä ns. Turun tunnin junalta, ainakin tässä vaiheessa ja nykysuunnitelmalla, kertoo Kirkkonummen kunnanhallituksen puheenjohtaja Timo Haapaniemi. Valtion taholta on edellytetty mielestäni aivan liian suurta kuntien ja kaupunkien osuutta hankkeen rahoittamiseen. Kirkkonummen Kokoomuksen valtuustoryhmä on jo aiemmin ollut kriittinen hankkeen rahoituspohjaan ja toteuttamismahdollisuuksiin, kertoo Haapaniemi.
- Vakaa ehdotukseni on, että nyt koko hanke jäihin pitkäksi aikaa, kunnes rahoituspohja on kuntien kannalta varmalla pohjalla.
- Emme voi ajatella tässä taloustilanteessa sijoittavamme isoja kunnan rahamääriä ratahankkeeseen, joka kylläkin jonkin verran palvelisi Pohjois-Kirkkonummen asukkaita ja yrityksiä, mutta ei ole taloudellisesti järkevä. Veikkolasta on nykyisin melko hyvin toimivat linja-autoyhteydet Helsingin suuntaan. Turun suunnan yhteyksiä on parannettava. Ne ovat hankalat, mutta kehitettävissä.
- Tarvitsemme kaikki kunnan omat resurssit kunnan ja kuntalaisten palvelujen kannalta tärkeiden investointien ja palvelujen hyvään hoitamiseen, hän jatkaa.
- Nyt meidän on yhdessä valtion ja eri tahojen kanssa keskityttävä entistä enemmän Rantaradan parantamiseen ja yhteyksien, myös Siuntion, Inkoon, Raaseporin ja Turun suunnan liikenteen kehittämiseen. Turun junien tulee nykyistä enemmän pysähtyä Kirkkonummen asemalla, vaatii Haapaniemi.
Haapaniemi kertoo lisäksi, että kunta on parhaillaan tekemässä selvitystä suunnitellun Länsiradan vaikutuksista Kirkkonummelle. Veikkolan aseman sijainti Nuuksion kansallispuiston tuntumassa luo tuntuvia rajoitteita alueen kehittämiselle ja lisäksi täytyy muistaa, että kunnalle kertyisi kustannuksia myös infran rakentamisesta Veikkolan aseman tuntumassa radan rahoituksen lisäksi.
Haapaniemi näkee, että hankkeen rahoituspohja on murtumassa, sillä Helsinki on ilmoittanut, ettei se enää osallistu hankkeen rahoitukseen ja valtio on ilmoittanut olevansa mukana vain 50 % rahoitusosuudella. Kirkkonummen, Vihdin, Lohjan ja esimerkiksi Salon kokoisilla kunnilla ja kaupungeilla tuskin on halua tai edes kykyä rahoittaa hanketta useilla kymmenillä miljoonilla euroilla per kunta tai kaupunki, laskeskelee Haapaniemi.
Haapaniemen mukaan Kirkkonummen kunnallispoliitikot ovat suhtautuneet hankkeeseen jo aiemmin varauksellisesti. Valtuusto ilmaisi tahtotilansa hankeen rahoittamisesta helmikuun kokouksessaan. Tuolloin valtuusto linjasi, että kunta maksaa erikseen päätettävän kuntaosuutensa ratahankkeesta aikaisintaan siinä vaiheessa, kun rata rakennetaan Veikkolan asemalle saakka.
Kesäkuussa kunnanhallitus puolestaan evästi osakassopimuksen neuvottelijoita siten, että Kirkkonummen maksuosuuden Länsiradan rakentamiskustannuksista tulisi rajoittua suuruudeltaan Veikkolan seisakkeen rakentamiskustannuksiin.
KIRKKONUMMEN kunnanhallituksen puheenjohtaja Timo Haapaniemen mukaan Kirkkonummen on yhdessä valtion ja eri tahojen kanssa keskityttävä entistä enemmän Rantaradan parantamiseen ja myös Siuntion, Inkoon, Raaseporin ja Turun suunnan liikenteen kehittämiseen. Veikkolasta on nykyisin melko hyvin toimivat linja-autoyhteydet Helsingin suuntaan. Turun suunnan linja-autojen yhteyksiä on kuitenkin parannettava.
Jussi Salo
LÄNSIRATA on jäänyt ilman EU:n CEF-rahoitusta. Kirkkonummella kunnan päättäjät ovat suhtautuneet hankkeen rahoituspohjaan ja toteuttamismahdollisuuksiin kriittisesti. Kuva: Länsirata Oy.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
SIUNTIO
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi