Politiikassa on aina tapahtunut erikoisia asioita erilaisten lehmänkauppojen myötä. Orpon hallituksen linja Turun tunnin junasta on kuitenkin suomalaisille niin kallis, että asia on harkittava uusiksi. Kyse on koko Suomen liikennepolitiikan isoista ratkaisuista. Asia on suuri ja sillä on kiire.
Ennen vaaleja valmistui asiantuntijoiden perinpohjainen selvitys, joka tuomitsi Turun tunnin junan kannattamattomaksi. On myös selvinnyt, että matka-ajat uudellakin radalla Turun ja Helsingin välillä olisivat paljon tuntia pidempiä. Tunnin juna ei edes ole tunnin juna. Näistä huolimatta hallitusneuvotteluissa hallituspuolueet sopivat, että miljardihanke toteutetaan. Nimi toki jossain vaiheessa on yritetty muuttaa Länsiradaksi. Nimenmuutos ei kuitenkaan samaa hanketta paranna.
Päätökset tehtiin ja valtion pussista luvattiin lähes puolen miljardin rahoitus lähivuosille. Kunnilta ja EU:lta piti myös saada satoja miljoonia suurhankkeeseen. Nyt EU on ilmoittanut, ettei Orpon hallituksen hanke ansaitse Unionin rahoitusta. Hallitusta päätös ei näköjään ole hetkauttanut. Junahanke puksuttaa eteenpäin samalla kun kuopat teissämme syvenevät.
Myös monissa uuden radanvarren kunnissa kriittinen keskustelu tuntuu olevan nousussa, Kirkkonummellakin. Laskua kuntien veronmaksajille olisi tulossa, epäselvää enää on kuinka paljon. Mutta selvästikin paljon.
Parempaakin käyttöä suomalaisten veronmaksajien rahoille näinä aikoina olisi. Turun tunnin juna on syytä laittaa jäihin. Meillä on paljon tärkeämpiä, koko Suomea koskevia tarpeita hankkeeseen varatuille rahoille.
Pidän esimerkiksi tieverkkomme kunnostamista Turun tunnin junaa tärkeämpänä tavoitteena. Väyläviraston mukaan Orpon hallituksen kaudella väyläverkon korjausvelka kasvaa suunnilleen puolella miljardilla eurolla. Teiden heikkenevän kunnon myötä nopeusrajoituksia kaavaillaan alennettavaksi monilla tieosuuksilla. Hyvin monista nykyisistä 100 km/h -teistä eri puolilla Suomea on tulossa 80 km/h -teitä. Näin ei ole pakko käydä.
Kohtuullisessa kunnossa olevat tiet ovat tärkeitä paitsi arkisilla asioillaan liikkuville kansalaisille, myös kansantalouttamme pyörittäville yrityksille. Teiden kunnolla on suora vaikutus työnteon ja yrittämisen edellytyksiin sekä suomalaisten turvallisuuteen, koko maassa. Sekä siihen, että maaseudullakin voi asua.
Tästä ja myös huoltovarmuuden näkökulmasta hallituksen leikkaukset yksityistieavustuksiin ovat niin ikään väärää politiikkaa.
Raideliikenteenkin kehittämisessäkin on monia vaihtoehtoja. Nykyistä rataverkkoa on syytä suunnitelmallisesti korjata ja parantaa.
Ehdotukseni on, että kokoomus ja perussuomalaiset peruvat päätöksensä rakentaa Turun tunnin juna. Samalla voisi sopia noiden eurojen viisaammasta käytöstä, esimerkiksi rapistuvan tieverkon kunnostamiseksi. Lähestyvä budjettiriihi on tälle päätökselle luonteva paikka. Jos tällaisen linjauksen hallitus tekee, Keskusta on sitä valmis tukemaan.
Huonosta päätöksestä pakittaminen voi joskus olla kovakorvaisuutta kunniallisempaa. Turun tunnin junan osalta hallituksen olisi viisasta tunnustaa, mitä kello on lyönyt.
ANTTI KAIKKONEN
Kirjoittaja on Keskustan puheenjohtaja ja entinen puolustusministeri.
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
Politiikassa on aina tapahtunut erikoisia asioita erilaisten lehmänkauppojen myötä. Orpon hallituksen linja Turun tunnin junasta on kuitenkin suomalaisille niin kallis, että asia on harkittava uusiksi. Kyse on koko Suomen liikennepolitiikan isoista ratkaisuista. Asia on suuri ja sillä on kiire.
Ennen vaaleja valmistui asiantuntijoiden perinpohjainen selvitys, joka tuomitsi Turun tunnin junan kannattamattomaksi. On myös selvinnyt, että matka-ajat uudellakin radalla Turun ja Helsingin välillä olisivat paljon tuntia pidempiä. Tunnin juna ei edes ole tunnin juna. Näistä huolimatta hallitusneuvotteluissa hallituspuolueet sopivat, että miljardihanke toteutetaan. Nimi toki jossain vaiheessa on yritetty muuttaa Länsiradaksi. Nimenmuutos ei kuitenkaan samaa hanketta paranna.
Päätökset tehtiin ja valtion pussista luvattiin lähes puolen miljardin rahoitus lähivuosille. Kunnilta ja EU:lta piti myös saada satoja miljoonia suurhankkeeseen. Nyt EU on ilmoittanut, ettei Orpon hallituksen hanke ansaitse Unionin rahoitusta. Hallitusta päätös ei näköjään ole hetkauttanut. Junahanke puksuttaa eteenpäin samalla kun kuopat teissämme syvenevät.
Myös monissa uuden radanvarren kunnissa kriittinen keskustelu tuntuu olevan nousussa, Kirkkonummellakin. Laskua kuntien veronmaksajille olisi tulossa, epäselvää enää on kuinka paljon. Mutta selvästikin paljon.
Parempaakin käyttöä suomalaisten veronmaksajien rahoille näinä aikoina olisi. Turun tunnin juna on syytä laittaa jäihin. Meillä on paljon tärkeämpiä, koko Suomea koskevia tarpeita hankkeeseen varatuille rahoille.
Pidän esimerkiksi tieverkkomme kunnostamista Turun tunnin junaa tärkeämpänä tavoitteena. Väyläviraston mukaan Orpon hallituksen kaudella väyläverkon korjausvelka kasvaa suunnilleen puolella miljardilla eurolla. Teiden heikkenevän kunnon myötä nopeusrajoituksia kaavaillaan alennettavaksi monilla tieosuuksilla. Hyvin monista nykyisistä 100 km/h -teistä eri puolilla Suomea on tulossa 80 km/h -teitä. Näin ei ole pakko käydä.
Kohtuullisessa kunnossa olevat tiet ovat tärkeitä paitsi arkisilla asioillaan liikkuville kansalaisille, myös kansantalouttamme pyörittäville yrityksille. Teiden kunnolla on suora vaikutus työnteon ja yrittämisen edellytyksiin sekä suomalaisten turvallisuuteen, koko maassa. Sekä siihen, että maaseudullakin voi asua.
Tästä ja myös huoltovarmuuden näkökulmasta hallituksen leikkaukset yksityistieavustuksiin ovat niin ikään väärää politiikkaa.
Raideliikenteenkin kehittämisessäkin on monia vaihtoehtoja. Nykyistä rataverkkoa on syytä suunnitelmallisesti korjata ja parantaa.
Ehdotukseni on, että kokoomus ja perussuomalaiset peruvat päätöksensä rakentaa Turun tunnin juna. Samalla voisi sopia noiden eurojen viisaammasta käytöstä, esimerkiksi rapistuvan tieverkon kunnostamiseksi. Lähestyvä budjettiriihi on tälle päätökselle luonteva paikka. Jos tällaisen linjauksen hallitus tekee, Keskusta on sitä valmis tukemaan.
Huonosta päätöksestä pakittaminen voi joskus olla kovakorvaisuutta kunniallisempaa. Turun tunnin junan osalta hallituksen olisi viisasta tunnustaa, mitä kello on lyönyt.
ANTTI KAIKKONEN
Kirjoittaja on Keskustan puheenjohtaja ja entinen puolustusministeri.
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi