KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Kirkkonummen kunnanhallitus Kirkkonummen kunnanhallitus ehdottaa kunnanvaltuustolle, että se päättää hyväksyä Helsingin seudun kuntien ja valtion välisen maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimuksen vuosille 2024-2035.
MAL-sopimuksen keskeisimmät vaikutukset Kirkkonummen kunnassa ovat varikkopäätöksen tekeminen ja mahdollisesti valtion Kirkkonummella asemien seuduilla sijaitsevien kiinteistöjen oston mahdollistaminen kunnalle.
Hyväksyttävänä olevaan sopimukseen on kirjattu prosessi kolmen lähijunaliikenteen varikon toteuttamisesta. Yksi varikoista sijoittuisi Rantaradalle Espooseen tai Kirkkonummelle.
Lähijunaliikenteen varikoiden suunnitteluun on käytettävissä valtion avustusta vajaa 3 milj. euroa. Espoon kaupungin ja Kirkkonummen kunnan tulee päättää lopullisesta varikon sijainnista vuoden 2027 aikana. Valtio sitoutuu osana kasvun edistämistä neuvottelemaan kiinteistöjen myynnin edellytyksiä Kirkkonummen kunnan kanssa. Kirkkonummella on tunnistettu kaksi sijaintia, joista toinen on Masalassa ja toinen keskustassa aseman seudulla. Kiinteistöjen Kirkkonummelle myymisen ehtona on, että päätös lähijunaliikenteen varikon toteuttamispaikasta on tehty.
Kunnanhallitus hyväksyi MAL-sopimusehdotuksen esityksenä kunnanvaltuustolle. Lisäksi hallitus päätti yksimielisesti esittää kunnanvaltuuston päätökseen puheenjohtaja Timo Haapaniemen ehdotuksesta kaksi lisäystä: Kirkkonummen kunta edellyttää, että Masalanportin eritasoliittymän suunnittelu tehdään valmiiksi niin, että sen toteuttaminen voidaan aloittaa mahdollisimman nopeasti. Lisäksi kunta edellyttää, että väyläverkon parantamishankkeet toteutetaan myös Kirkkonummella tehtyjen suunnitelmien mukaisesti sekä, että niiden määrärahaa lisätään.
- On erittäin valitettavaa, että Masalan ja Sundsbergin eritasoliittymä pudotettiin MAL-sopimuksessa toteutettavista hankkeista vain suunnitteluhankkeeksi. Se on elintärkeä nykyisten ja tulevien asukkaiden liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden parantamiseksi kehä III:n osalta sekä kehittyvän yritystoiminnan kuten Microsoftin datakeskushankkeen ja muiden yritystoimintojen takia, arvostelee puheenjohtaja Haapaniemi ratkaisua.
- Toinen lisäys päätökseen on tärkeä siksi, että haluamme varmistaa Kirkkonummelle tulevien kevyenliikenteen turvallisuutta parantavien hankkeiden toteuttamisen, korostaa Haapaniemi.
KUUMA-seudulle eli kehyskuntiin osoitetaan yhteensä 17,8 miljoonaa euroa vuosina 2025-2028 valtion väyläverkon pieniin yhteisrahoitteisiin parantamishankkeisiin. Kirkkonummella valtion tieverkon parantamishankkeet, jotka on suunniteltu toteutettavaksi yhdessä kunnan kanssa ovat hyväksytyssä MAL-suunnitelmassa pyöräilyn pääverkossa: Mt 1130 Lapinkyläntie välillä Tampajantie - Evitskogintie ja Mt 110 Vanha Turuntie ja Pillistöntie (yhteysväli Veikkola -Nummela).
Muu jalankulku ja pyöräilyverkko: Mt 11227 Överbyntie parantaminen rakentamalla jalankulku välillä Granbackantie ja Karlbergtie. Mt 11269 Gesterbyntie jalankulku- ja pyörätie välillä Gesterborgintie - Hopeakuja. Liikenneturvallisuus: Hirsalan jalankulku- ja pyörätie. Hankkeiden toteuttamisesta KUUMA-seudulla neuvotellaan vielä erikseen.
-Kaiken kaikkiaan tämän kertainen MAL-sopimuskierros on pettymys meille ja muillekin kehyskunnille. Pääkaupunkiseudun isot hankkeet vievät lähes kaiken valtion osuuden liikennehankkeista ja samalla kokonaisrahoitusmäärä lähes puolittuu koko Helsingin seudulle edelliseen sopimukseen verrattuna. Tämä heikentää alueemme kehittämismahdollisuuksia, kertoo Haapaniemi.
Haapaniemi kertoo, että valtio osoittaa yhteensä 2 miljoonaa euroa valtion väyläverkon yhteisiin suunnittelukohteisiin KUUMA-seudulla eli kehyskunnissa. Suunnittelukohteissa on erikseen mainittuna Kirkkonummen Masalanportin eritasoliittymä.
Lisäksi hyväksyttävänä olevaan sopimukseen on kirjattu prosessi kolmen lähijunaliikenteen varikon toteuttamisesta. Yksi varikoista sijoittuisi Rantaradalle Espooseen tai Kirkkonummelle. Lähijunaliikenteen varikoiden suunnitteluun on käytettävissä valtion avustusta vajaa 3 milj. euroa. Espoon kaupungin ja Kirkkonummen kunnan tulee päättää lopullisesta varikon sijainnista vuoden 2027 aikana.
-Kirkkonummen osalta selvitykset varikkovaihtoehdoista ovat vielä työn alla. Kunnanhallitus käsittelee jatkoselvityksiä vielä tämän vuoden puolella. Kumpikaan Kirkkonummelle ajatelluista vaihtoehdoista ei ole erityisen hyvä nykytietojen perusteella, joten meillä on hankala päätös edessä, koska valtio edellyttää meitä tutkimaan tarkemmin varikolle yhtä vaihtoehtoa myös Kirkkonummelta. Lopputuloksena voi olla se, että toteamme, että Espoon valitsema kalliovarikkoratkaisu on paras mahdollinen, pohtii Haapaniemi.
MAL-sopimuksessa valtio sitoutuu osana kasvun edistämistä neuvottelemaan kiinteistöjen myynnin edellytyksiä Kirkkonummen kunnan kanssa. Kunta on tunnistanut kaksi tällaista sijaintia, joista toinen on Masalassa ja toinen keskustassa aseman seudulla, jatkaa Haapaniemi.
JUSSI SALO
KIRKKONUMMEN kunnanhallituksen puheenjohtaja Timo Haapaniemen mukaan MAL-sopimuskierros on ollut pettymys niin Kirkkonummelle kuin muillekin kehyskunnille. Erityisesti Haapaniemeä kismittää Masalanportin eritasoliittymähankkeen pudottaminen vain suunnitteluhankkeeksi.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Kirkkonummen kunnanhallitus Kirkkonummen kunnanhallitus ehdottaa kunnanvaltuustolle, että se päättää hyväksyä Helsingin seudun kuntien ja valtion välisen maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) sopimuksen vuosille 2024-2035.
MAL-sopimuksen keskeisimmät vaikutukset Kirkkonummen kunnassa ovat varikkopäätöksen tekeminen ja mahdollisesti valtion Kirkkonummella asemien seuduilla sijaitsevien kiinteistöjen oston mahdollistaminen kunnalle.
Hyväksyttävänä olevaan sopimukseen on kirjattu prosessi kolmen lähijunaliikenteen varikon toteuttamisesta. Yksi varikoista sijoittuisi Rantaradalle Espooseen tai Kirkkonummelle.
Lähijunaliikenteen varikoiden suunnitteluun on käytettävissä valtion avustusta vajaa 3 milj. euroa. Espoon kaupungin ja Kirkkonummen kunnan tulee päättää lopullisesta varikon sijainnista vuoden 2027 aikana. Valtio sitoutuu osana kasvun edistämistä neuvottelemaan kiinteistöjen myynnin edellytyksiä Kirkkonummen kunnan kanssa. Kirkkonummella on tunnistettu kaksi sijaintia, joista toinen on Masalassa ja toinen keskustassa aseman seudulla. Kiinteistöjen Kirkkonummelle myymisen ehtona on, että päätös lähijunaliikenteen varikon toteuttamispaikasta on tehty.
Kunnanhallitus hyväksyi MAL-sopimusehdotuksen esityksenä kunnanvaltuustolle. Lisäksi hallitus päätti yksimielisesti esittää kunnanvaltuuston päätökseen puheenjohtaja Timo Haapaniemen ehdotuksesta kaksi lisäystä: Kirkkonummen kunta edellyttää, että Masalanportin eritasoliittymän suunnittelu tehdään valmiiksi niin, että sen toteuttaminen voidaan aloittaa mahdollisimman nopeasti. Lisäksi kunta edellyttää, että väyläverkon parantamishankkeet toteutetaan myös Kirkkonummella tehtyjen suunnitelmien mukaisesti sekä, että niiden määrärahaa lisätään.
- On erittäin valitettavaa, että Masalan ja Sundsbergin eritasoliittymä pudotettiin MAL-sopimuksessa toteutettavista hankkeista vain suunnitteluhankkeeksi. Se on elintärkeä nykyisten ja tulevien asukkaiden liikenteen turvallisuuden ja sujuvuuden parantamiseksi kehä III:n osalta sekä kehittyvän yritystoiminnan kuten Microsoftin datakeskushankkeen ja muiden yritystoimintojen takia, arvostelee puheenjohtaja Haapaniemi ratkaisua.
- Toinen lisäys päätökseen on tärkeä siksi, että haluamme varmistaa Kirkkonummelle tulevien kevyenliikenteen turvallisuutta parantavien hankkeiden toteuttamisen, korostaa Haapaniemi.
KUUMA-seudulle eli kehyskuntiin osoitetaan yhteensä 17,8 miljoonaa euroa vuosina 2025-2028 valtion väyläverkon pieniin yhteisrahoitteisiin parantamishankkeisiin. Kirkkonummella valtion tieverkon parantamishankkeet, jotka on suunniteltu toteutettavaksi yhdessä kunnan kanssa ovat hyväksytyssä MAL-suunnitelmassa pyöräilyn pääverkossa: Mt 1130 Lapinkyläntie välillä Tampajantie - Evitskogintie ja Mt 110 Vanha Turuntie ja Pillistöntie (yhteysväli Veikkola -Nummela).
Muu jalankulku ja pyöräilyverkko: Mt 11227 Överbyntie parantaminen rakentamalla jalankulku välillä Granbackantie ja Karlbergtie. Mt 11269 Gesterbyntie jalankulku- ja pyörätie välillä Gesterborgintie - Hopeakuja. Liikenneturvallisuus: Hirsalan jalankulku- ja pyörätie. Hankkeiden toteuttamisesta KUUMA-seudulla neuvotellaan vielä erikseen.
-Kaiken kaikkiaan tämän kertainen MAL-sopimuskierros on pettymys meille ja muillekin kehyskunnille. Pääkaupunkiseudun isot hankkeet vievät lähes kaiken valtion osuuden liikennehankkeista ja samalla kokonaisrahoitusmäärä lähes puolittuu koko Helsingin seudulle edelliseen sopimukseen verrattuna. Tämä heikentää alueemme kehittämismahdollisuuksia, kertoo Haapaniemi.
Haapaniemi kertoo, että valtio osoittaa yhteensä 2 miljoonaa euroa valtion väyläverkon yhteisiin suunnittelukohteisiin KUUMA-seudulla eli kehyskunnissa. Suunnittelukohteissa on erikseen mainittuna Kirkkonummen Masalanportin eritasoliittymä.
Lisäksi hyväksyttävänä olevaan sopimukseen on kirjattu prosessi kolmen lähijunaliikenteen varikon toteuttamisesta. Yksi varikoista sijoittuisi Rantaradalle Espooseen tai Kirkkonummelle. Lähijunaliikenteen varikoiden suunnitteluun on käytettävissä valtion avustusta vajaa 3 milj. euroa. Espoon kaupungin ja Kirkkonummen kunnan tulee päättää lopullisesta varikon sijainnista vuoden 2027 aikana.
-Kirkkonummen osalta selvitykset varikkovaihtoehdoista ovat vielä työn alla. Kunnanhallitus käsittelee jatkoselvityksiä vielä tämän vuoden puolella. Kumpikaan Kirkkonummelle ajatelluista vaihtoehdoista ei ole erityisen hyvä nykytietojen perusteella, joten meillä on hankala päätös edessä, koska valtio edellyttää meitä tutkimaan tarkemmin varikolle yhtä vaihtoehtoa myös Kirkkonummelta. Lopputuloksena voi olla se, että toteamme, että Espoon valitsema kalliovarikkoratkaisu on paras mahdollinen, pohtii Haapaniemi.
MAL-sopimuksessa valtio sitoutuu osana kasvun edistämistä neuvottelemaan kiinteistöjen myynnin edellytyksiä Kirkkonummen kunnan kanssa. Kunta on tunnistanut kaksi tällaista sijaintia, joista toinen on Masalassa ja toinen keskustassa aseman seudulla, jatkaa Haapaniemi.
JUSSI SALO
KIRKKONUMMEN kunnanhallituksen puheenjohtaja Timo Haapaniemen mukaan MAL-sopimuskierros on ollut pettymys niin Kirkkonummelle kuin muillekin kehyskunnille. Erityisesti Haapaniemeä kismittää Masalanportin eritasoliittymähankkeen pudottaminen vain suunnitteluhankkeeksi.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi