KIRKKONUMMI
Uskonnon rooli kulttuurissa ja opetuksessa on herättänyt keskustelua viime päivinä. Voi sanoa, että kyseessä on koulun tehtävän – elämässä tarvittavien taitojen ja sivistyksen opettaminen – sekä henkilökohtaisen elämänkatsomuksen yhteensovittamisesta. Taustalla on kirkkonummelaisen koulun päätös perua osallistumisensa konserttiin, jossa esitettiin Händelin oratorio Messias.
Ymmärrän tässä, että rajanveto voi olla vaikeaa. Samaan aikaan toivon, että pystyisimme näkemään kulttuurin ja kulttuurihistorian paitsi nykyaikamme viitekehyksessä myös siinä kehyksessä, jossa teokset luotiin.
Ja että voisimme kokea mahdolliset törmäykset erilaisten maailmankatsomusten kanssa oppimisen, ei konfliktien kokemuksina.
Sivistykseen liittyy kulttuurihistorian ja taiteen tunteminen. Eurooppalainen ja suomalainen kulttuurihistoria on vahvasti kytköksissä kristillisen kirkon ajatteluun ja toimintaan. Tästä seuraa se, että esimerkiksi renessanssin maalaustaiteeseen on mahdotonta perehtyä irrallaan siihen liittyvästä uskonnollisesta symboliikasta. Barokkimusiikkiin taas ei pääse sisälle ymmärtämättä sen yhteyttä kirkkoon, eikä suomalaisen arkkitehtuurin historiaa voi tuntea, jos ohittaa kirkollisen rakentamisen perinteet.
Koulujen opetuksessa on tärkeää tehdä näkyväksi kulttuurihistoriamme kaikki ulottuvuudet ja se on mahdollista tehdä niin, että kaikkiin uskontokuntiin kuuluvat voivat olla siitä osallisia. Näen, että Händelin konserttiin osallistumisessa kysymys on ennen kaikkea kulttuurihistorian opetuksesta ja tämän selväksi tekeminen mahdollistaa kaikkien osallistumisen opetukseen.
Mitä laajempi ymmärrys meillä on kulttuurihistoriastamme, sen paremmat edellytykset meillä on selviytyä erilaisista tässä ajan hetkessä esiintyvistä haasteista. Jotta voisimme tietää minne olemme menossa, meidän tulee tietää mistä olemme tulleet. Kannustan kouluja jatkossakin tarjoamaan oppilailleen mahdollisimman laajan kattauksen kulttuurihistoriaamme; niin Händeliä, Botticelliä, Simbergiä kuin Engeliäkin, joiden kaikkien taide ammentaa kristillisestä perinteestä.
Ja sama jatkuu tänä päivänä: Monet suomalaiset nykytaiteilijatkin – vaikkapa Heikki Marila, Marita Liulia, Eija-Liisa Ahtila, Pirkko Saisio tai Kaija Saariaho, joitakin mainitakseni – ovat ammentaneet inspiraatiota taiteeseensa kristillisestä tematiikasta ja hengellisyydestä.
Erilaisten kulttuuristen vaikutteiden ja maailmankatsomusten mahdollisimman syvällistä ymmärtämistä voi pitää suomalaisen perusopetuksen keskeisenä tavoitteena. On eri asia vaatia tunnustamaan jotakin uskontoa tai maailmankatsomusta, kuin tarjota ikkuna erilaisiin kulttuurisiin ilmiöihin ja niihin liittyviin ajattelumalleihin.
Toivon, että koulumme jatkossakin uskaltavat ja haluavat tarjota nuorillemme laajan kattauksen kulttuuria – samalla kertoen teoksen tai esimerkiksi näyttelyn historiallisesta viitekehyksestä.
Hyvä yleissivistys auttaa nuorta ymmärtämään yhteiskuntaa ja osallistumaan sen kehittämiseen. Osallisuus puolestaan luo elämään merkityksellisyyden tunnetta.
Yleissivistys on myös välttämätön lähtökohta kriittisen ajattelun harjoittamiselle, koska se antaa mahdollisuuden tarkastella asioita eri näkökulmista.
Viimeisimpänä, muttei vähäisimpänä on muistutettava, että yleissivistys auttaa ymmärtämään erilaisia elämänkatsomuksia, mikä edistää suvaitsevaisuutta ja empatiaa ja auttaa sitä kautta luomaan parempia ihmissuhteita.
Päättäjänä ja opetusministerinä haluan luoda puitteet mahdollisimman yleissivistävälle peruskoulutukselle.
ANDERS ADLERCREUTZ
Opetusministeri
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
KIRKKONUMMI
Uskonnon rooli kulttuurissa ja opetuksessa on herättänyt keskustelua viime päivinä. Voi sanoa, että kyseessä on koulun tehtävän – elämässä tarvittavien taitojen ja sivistyksen opettaminen – sekä henkilökohtaisen elämänkatsomuksen yhteensovittamisesta. Taustalla on kirkkonummelaisen koulun päätös perua osallistumisensa konserttiin, jossa esitettiin Händelin oratorio Messias.
Ymmärrän tässä, että rajanveto voi olla vaikeaa. Samaan aikaan toivon, että pystyisimme näkemään kulttuurin ja kulttuurihistorian paitsi nykyaikamme viitekehyksessä myös siinä kehyksessä, jossa teokset luotiin.
Ja että voisimme kokea mahdolliset törmäykset erilaisten maailmankatsomusten kanssa oppimisen, ei konfliktien kokemuksina.
Sivistykseen liittyy kulttuurihistorian ja taiteen tunteminen. Eurooppalainen ja suomalainen kulttuurihistoria on vahvasti kytköksissä kristillisen kirkon ajatteluun ja toimintaan. Tästä seuraa se, että esimerkiksi renessanssin maalaustaiteeseen on mahdotonta perehtyä irrallaan siihen liittyvästä uskonnollisesta symboliikasta. Barokkimusiikkiin taas ei pääse sisälle ymmärtämättä sen yhteyttä kirkkoon, eikä suomalaisen arkkitehtuurin historiaa voi tuntea, jos ohittaa kirkollisen rakentamisen perinteet.
Koulujen opetuksessa on tärkeää tehdä näkyväksi kulttuurihistoriamme kaikki ulottuvuudet ja se on mahdollista tehdä niin, että kaikkiin uskontokuntiin kuuluvat voivat olla siitä osallisia. Näen, että Händelin konserttiin osallistumisessa kysymys on ennen kaikkea kulttuurihistorian opetuksesta ja tämän selväksi tekeminen mahdollistaa kaikkien osallistumisen opetukseen.
Mitä laajempi ymmärrys meillä on kulttuurihistoriastamme, sen paremmat edellytykset meillä on selviytyä erilaisista tässä ajan hetkessä esiintyvistä haasteista. Jotta voisimme tietää minne olemme menossa, meidän tulee tietää mistä olemme tulleet. Kannustan kouluja jatkossakin tarjoamaan oppilailleen mahdollisimman laajan kattauksen kulttuurihistoriaamme; niin Händeliä, Botticelliä, Simbergiä kuin Engeliäkin, joiden kaikkien taide ammentaa kristillisestä perinteestä.
Ja sama jatkuu tänä päivänä: Monet suomalaiset nykytaiteilijatkin – vaikkapa Heikki Marila, Marita Liulia, Eija-Liisa Ahtila, Pirkko Saisio tai Kaija Saariaho, joitakin mainitakseni – ovat ammentaneet inspiraatiota taiteeseensa kristillisestä tematiikasta ja hengellisyydestä.
Erilaisten kulttuuristen vaikutteiden ja maailmankatsomusten mahdollisimman syvällistä ymmärtämistä voi pitää suomalaisen perusopetuksen keskeisenä tavoitteena. On eri asia vaatia tunnustamaan jotakin uskontoa tai maailmankatsomusta, kuin tarjota ikkuna erilaisiin kulttuurisiin ilmiöihin ja niihin liittyviin ajattelumalleihin.
Toivon, että koulumme jatkossakin uskaltavat ja haluavat tarjota nuorillemme laajan kattauksen kulttuuria – samalla kertoen teoksen tai esimerkiksi näyttelyn historiallisesta viitekehyksestä.
Hyvä yleissivistys auttaa nuorta ymmärtämään yhteiskuntaa ja osallistumaan sen kehittämiseen. Osallisuus puolestaan luo elämään merkityksellisyyden tunnetta.
Yleissivistys on myös välttämätön lähtökohta kriittisen ajattelun harjoittamiselle, koska se antaa mahdollisuuden tarkastella asioita eri näkökulmista.
Viimeisimpänä, muttei vähäisimpänä on muistutettava, että yleissivistys auttaa ymmärtämään erilaisia elämänkatsomuksia, mikä edistää suvaitsevaisuutta ja empatiaa ja auttaa sitä kautta luomaan parempia ihmissuhteita.
Päättäjänä ja opetusministerinä haluan luoda puitteet mahdollisimman yleissivistävälle peruskoulutukselle.
ANDERS ADLERCREUTZ
Opetusministeri
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi