LÄNSI-UUSIMAA
Länsi-Uudenmaan poliisi valvoi raskasta liikennettä torstaina 30.1. Poliisi kohdistaa valvontaiskuja tietojohtoisesti, ja tällä kerralla valvonta sijoittui alueille, joiden läheisyydessä sijaitsee suurten infrahankkeiden työmaita. Osana tietoista valvonnan kohdentamista ovat myös kansalaisilta tulleet valvontapyynnöt, joita poliisi hyödyntää suunnittelussaan.
Länsi-Uudenmaan alueella on parhaillaan käynnissä useita isoja rakennustöitä, joiden vuoksi työmaille kulkee päivittäin niin maansiirtokuljetuksia kuin muita työmaiden edellyttämien tarvikkeiden kuljetuksia. Tämän vuoksi poliisi keskitti raskaan liikenteen valvontaa esimerkiksi Espoon, Kirkkonummen ja Vihdin suurten hankkeiden lähistöille.
Mukana yhteistyössä oli katsastusmies, jonka kanssa poliisi teki teknisen kunnon valvontaa. Tätä menetelmää käytetään erityisesti raskaan liikenteen valvonnassa. Käytännössä valvonta toteutetaan siten, että katsastusmiehet asiantuntijoina valitsevat liikennevirrasta pysäytettäviä ajoneuvoja. Tällöin valvonnan tuloksellisuus ja kiinnijäämisriski nousee huomattavasti.
Ennalta suunnitellun valvonnan aikana poliisi tarkasti 14 ajoneuvoa, joista kuudesta poistettiin rekisterikilvet kuntopuutteiden takia.
− Kohtasimme esimerkiksi kaksi ajoneuvoa, jotka oli määräaikaiskatsastettu tammikuun aikana, mutta joista kummastakin löytyi huomattavan paljon vikoja. Toisesta jouduttiin poistamaan rekisterikilvet. Tapauksista, joissa havaitsemme mahdollisia puutteita katsastusasemien toiminnassa, ilmoitamme toimintaa valvovalle Traficomille, kertoo komisario Hannu Kontola.
Lisäksi merkillepantavaa on, että poliisi pysäytti valvonnassa kuusi samaan kuljetusyritykseen kytköksissä olevaa ajoneuvoa, joista viidestä jouduttiin poistamaan rekisterikilvet.
− Tehdyistä tarkastuksista laadimme aina raportit Traficomille, joka hallinnoi kuljetusyritysten liikennelupia. Mikäli samalle kuljetusyritykselle kertyy jatkuvasti rikkeitä, vaikuttaa se liikennelupien uusimiseen tai niiden peruuttamiseen, Kontola taustoittaa.
Kontolan mukaan yleisimmät hylkäysperusteet kaikissa tarkastuksissa olivat jarrujärjestelmän ilmavuodot, ohjausnivelten välyksellisyys ja runkovauriot. Puutteita oli myös valaisimissa, renkaissa, näkyvyydessä ja rekisterikilpien luettavuudessa. Lisäksi valvonnassa löytyi tieliikenteen sosiaalilainsäädännön rikkomuksia.
Poliisi suoritti valvonnassa kaikkiaan 14 teknistä tienvarsitarkastusta, joista aiheutui 6 poistettua rekisterikilpeä ja kuljetuksen keskeytystä, 10 sakkoa ja liikennevirhemaksua, 4 kirjallista huomautusta, 12 ajo- ja lepoaikatarkastusta, 13 puhalluskoetta ja 6 valvontailmoitusta. Lisäksi tavoitettiin yksi etsintäkuulutettu henkilö.
Poliisi kertoo, että ajoneuvon liikennekelpoisesta kunnosta vastaa kuljettajan lisäksi ajoneuvon omistaja tai haltija. Tästä syystä kuljetusyritysten liikenteestä vastaavat henkilöt tai omistajat joutuvat vastuuseen, mikäli valvonnassa havaitaan kuntopuutteita.
− Sama koskee ajo- ja lepoaikojen noudattamista. Kuljetusyrityksellä on vastuu järjestää kuljettajien työt siten, että rikkeitä sosiaalilainsäädännön noudattamisessa ei synny, komisario Kontola poliisista kertoo.
POLIISIN suorittamassa raskaan liikenteen valvonnassa poistettiin rekisterikilvet kaikkiaan kuudesta raskaasta ajoneuvosta. Puutteita oli mm. jarrujärjestelmissä. Merkillepantavaa oli, että poliisi pysäytti valvonnassa kuusi samaan kuljetusyritykseen kytköksissä olevaa ajoneuvoa, joista viidestä jouduttiin poistamaan rekisterikilvet. Valvontaa suoritettiin suurten infrahankkeiden läheisyydessä. Kuvituskuva.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
SIUNTIO
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi
LÄNSI-UUSIMAA
Länsi-Uudenmaan poliisi valvoi raskasta liikennettä torstaina 30.1. Poliisi kohdistaa valvontaiskuja tietojohtoisesti, ja tällä kerralla valvonta sijoittui alueille, joiden läheisyydessä sijaitsee suurten infrahankkeiden työmaita. Osana tietoista valvonnan kohdentamista ovat myös kansalaisilta tulleet valvontapyynnöt, joita poliisi hyödyntää suunnittelussaan.
Länsi-Uudenmaan alueella on parhaillaan käynnissä useita isoja rakennustöitä, joiden vuoksi työmaille kulkee päivittäin niin maansiirtokuljetuksia kuin muita työmaiden edellyttämien tarvikkeiden kuljetuksia. Tämän vuoksi poliisi keskitti raskaan liikenteen valvontaa esimerkiksi Espoon, Kirkkonummen ja Vihdin suurten hankkeiden lähistöille.
Mukana yhteistyössä oli katsastusmies, jonka kanssa poliisi teki teknisen kunnon valvontaa. Tätä menetelmää käytetään erityisesti raskaan liikenteen valvonnassa. Käytännössä valvonta toteutetaan siten, että katsastusmiehet asiantuntijoina valitsevat liikennevirrasta pysäytettäviä ajoneuvoja. Tällöin valvonnan tuloksellisuus ja kiinnijäämisriski nousee huomattavasti.
Ennalta suunnitellun valvonnan aikana poliisi tarkasti 14 ajoneuvoa, joista kuudesta poistettiin rekisterikilvet kuntopuutteiden takia.
− Kohtasimme esimerkiksi kaksi ajoneuvoa, jotka oli määräaikaiskatsastettu tammikuun aikana, mutta joista kummastakin löytyi huomattavan paljon vikoja. Toisesta jouduttiin poistamaan rekisterikilvet. Tapauksista, joissa havaitsemme mahdollisia puutteita katsastusasemien toiminnassa, ilmoitamme toimintaa valvovalle Traficomille, kertoo komisario Hannu Kontola.
Lisäksi merkillepantavaa on, että poliisi pysäytti valvonnassa kuusi samaan kuljetusyritykseen kytköksissä olevaa ajoneuvoa, joista viidestä jouduttiin poistamaan rekisterikilvet.
− Tehdyistä tarkastuksista laadimme aina raportit Traficomille, joka hallinnoi kuljetusyritysten liikennelupia. Mikäli samalle kuljetusyritykselle kertyy jatkuvasti rikkeitä, vaikuttaa se liikennelupien uusimiseen tai niiden peruuttamiseen, Kontola taustoittaa.
Kontolan mukaan yleisimmät hylkäysperusteet kaikissa tarkastuksissa olivat jarrujärjestelmän ilmavuodot, ohjausnivelten välyksellisyys ja runkovauriot. Puutteita oli myös valaisimissa, renkaissa, näkyvyydessä ja rekisterikilpien luettavuudessa. Lisäksi valvonnassa löytyi tieliikenteen sosiaalilainsäädännön rikkomuksia.
Poliisi suoritti valvonnassa kaikkiaan 14 teknistä tienvarsitarkastusta, joista aiheutui 6 poistettua rekisterikilpeä ja kuljetuksen keskeytystä, 10 sakkoa ja liikennevirhemaksua, 4 kirjallista huomautusta, 12 ajo- ja lepoaikatarkastusta, 13 puhalluskoetta ja 6 valvontailmoitusta. Lisäksi tavoitettiin yksi etsintäkuulutettu henkilö.
Poliisi kertoo, että ajoneuvon liikennekelpoisesta kunnosta vastaa kuljettajan lisäksi ajoneuvon omistaja tai haltija. Tästä syystä kuljetusyritysten liikenteestä vastaavat henkilöt tai omistajat joutuvat vastuuseen, mikäli valvonnassa havaitaan kuntopuutteita.
− Sama koskee ajo- ja lepoaikojen noudattamista. Kuljetusyrityksellä on vastuu järjestää kuljettajien työt siten, että rikkeitä sosiaalilainsäädännön noudattamisessa ei synny, komisario Kontola poliisista kertoo.
POLIISIN suorittamassa raskaan liikenteen valvonnassa poistettiin rekisterikilvet kaikkiaan kuudesta raskaasta ajoneuvosta. Puutteita oli mm. jarrujärjestelmissä. Merkillepantavaa oli, että poliisi pysäytti valvonnassa kuusi samaan kuljetusyritykseen kytköksissä olevaa ajoneuvoa, joista viidestä jouduttiin poistamaan rekisterikilvet. Valvontaa suoritettiin suurten infrahankkeiden läheisyydessä. Kuvituskuva.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
KIRKKONUMMI
INKOO
SIUNTIO
Puh: 09 221 9200
toimitus@kirkkonummensanomat.fi
Munkinkuja 4, 02400 Kirkkonummi