Jussi Salo
HAAPASAARI
Kasvun juna pysähtyy Veikkolassa – jos Kirkkonummi uskaltaa nousta kyytiinLänsirata on tulossa, mutta kysymys kuuluu: pysähtyykö paikallisjuna Kirkkonummen Veikkolassa vai kiitääkö se vain ohi?
Kirkkonummi on saamassa vuosisadan parhaan diilin: aseman Veikkolaan – mutta vain, jos päättäjät uskaltavat tarttua tilaisuuteen.
Kirkkonummen osuus päätettäväksi tulevassa Länsirata-investoinnista on 15 miljoonaa euroa, pienin kaikista kunnista. Sijoitus joka kannattaa tehdä.
Etelä-Suomea kehitetään uuden radan varteen. Espoo panostaa Histaan uuden 17000 asukkaan ja 5000 yrityksen alueeseen, myös Vihti ja Lohja satsaavat uusiin asuinalueisiin. Investointi on myös Kirkkonummelle iso mahdollisuus.
Toinen yhteys – lottovoitto Kirkkonummelle
Etelä-Kirkkonummella on raiteet ja asema. Veikkolan asema olisi toinen, ja se avaisi ovet Espoosta, Lohjalta, Vihdistä ja Veikkolasta kulkeville opiskelijoille, työntekijöille ja harrastajille, jopa matkailijoille. Yhteys Espooseen ja Helsinkiin ilman autoa on tulevaisuuden arkea – ja se koskettaa myös pohjois-kirkkonummelaisia, lapsia ja nuoria.
Elinvoimaa ja uusia veronmaksajia
Asema toisi Kirkkonummelle uusia asukkaita ja yrityksiä. Pohjois-Kirkkonummi ei näivettyisi, vaan saisi uutta elämää. Veikkola on jo valmiiksi vahvoilla: palvelut, koulut, päiväkodit, terveysasema, kirjasto, kaupat ja ravintolat ovat olemassa. Ympärillä asuu jo yli 6000 ihmistä, laajemmalla vaikutusalueella yli 10 000 asukasta, ja alue on valmis ottamaan vastaan lisää asukkaita radan ja aseman valmistumisen myötä. Se millaiseksi asema ympäristöineen kehittyy vaatii toki hyvää suunnittelua ja myös Veikkolan kuulemista asiassa.
Veikkolan asema ympäristöineen voi toimia matkailijoiden porttina Nuuksion kansallispuistoon ja mahdollistaa luontoyhteyden tasapainottaen myös Nuuksion luontomatkailua.
Asuntomarkkinoiden tulevaisuus
Ikääntyvä väestö haluaa muuttaa pienempiin asuntoihin, nuoret perheet etsivät koteja. Veikkola tarvitsee uusia asuntoja – myös vuokra-asuntoja. Ilman asemaa asuntokauppa taantuu, väki vanhenee ja bussiliikenne hiipuu. Veikkola ei pärjää kilpailussa ilman asemaa, jos naapurikunnat rakentavat tuhansien asukkaiden alueita junayhteyksien varteen.
Vastuullinen investointi
Länsirata on tulevaisuusinvestointi, joka tukee hiilineutraalisuutta ja päästöjen vähentämistä. Rakentajat saavat töitä, talous saa tarvittavaa piristystä, ja vaikutukset ulottuvat laajalle. Luontoa toki menetetään, mutta vastuullisella suunnittelulla voidaan minimoida haitat.
Valinnan paikka
Espoo ja Turku ovat jo sanoneet kyllä. Vihti, Lohja ja Salo päättävät pian. Jos Kirkkonummi vetäytyy, asemaa ei tule suurella todennäköisyydellä Veikkolaan – eikä liittymää Turun moottoritieltä. Silloin Kirkkonummi jää junasta, kirjaimellisesti ja kuvaannollisesti.
Kirkkonummen päättäjien käsissä on valinta:
Kasvun juna vai näivettymisen tie.
SARI HAAPASAARI
Varavaltutettu, kunnanhallituksen jäsen
Kirkkonummen Keskustan kuntayhdistys
