I förhandlingarna mellan staten och delägarkommunerna i Västbanan Ab – Åbo, Esbo, Salo, Lojo, Vichtis och Kyrkslätt – har parterna nått en överenskommelse om att föra Västbanan vidare till byggfasen. Bild: Trafikledsverket
Jussi Salo
VÄSTBANAN
Kommunerna längs Västbanan och staten har enats om att föra järnvägsprojektet vidare till byggfasen – kommunerna nöjda med det uppnådda förhandlingsresultatetVÄSTBANAN
I förhandlingarna mellan staten och delägarkommunerna i Västbanan Ab – Åbo, Esbo, Salo, Lojo, Vichtis och Kyrkslätt – har parterna nått en överenskommelse om att föra Västbanan vidare till byggfasen. Aktieägaravtalet gällande finansieringen av projektet kommer att behandlas av beslutsorganen i de sex kommunerna och hos staten under november–december. Byggandet av Västbanan kan inledas i slutet av år 2027.
Förhandlingsresultatet godkändes vid mötet mellan staten och kommunerna fredagen den 31 oktober 2025.
- VI år naturligtvis glada, att ägare har nu beslut i handlingar om projektet. - Vi är färdiga att flytta till kontruktionsläget. Förstås väntar vi till om de slutliga beslut från ägare, kommenterar Pekka Ottavainen, Västbanans verkställande direktör.
Jussi Salo
Kommunerna är nöjda med det äntligen uppnådda resultatet. Aktieägaravtalsförhandlingarna har pågått i två år. Ett föravtal om övergången till byggfasen godkändes mellan kommunerna och staten i juni 2024.
Projektet är av nationell betydelse och utgör en stor, långsiktig investering för alla kommuner längs Västbanan.
Den snabba järnvägsförbindelsen från Esbo via Veikkola, Vichtis, Lojo och Salo till Åbo är Finlands största infrastrukturprojekt. Den skapar en ny, pålitlig och snabb tågförbindelse i södra Finland, ansluter nya orter till järnvägsnätet, stärker Finlands förbindelser till Europa och uppfyller kraven i det europeiska TEN-T-nätet på sträckan mellan Helsingfors och Åbo.
Godkännandet av förhandlingsresultatet innebär att staten och kommunerna nu kan fatta beslut om att gå vidare till byggfasen. I denna fas utarbetas en byggplan för hela sträckan från Esbo till Kuppis, och ny järnväg byggs mellan Esbo och Lojo. Dessutom byggs ett andra spår på sträckorna Salo–Hajala och Nunna–Kuppis.
KARTA över Västbanan: Västbanan
Jussi Salo
I den andra fasen är avsikten att bygga sträckorna Lojo–Salo och Hajala–Nunna. Kommunerna har redan gemensamt kommit överens om att finansiera den andra fasen med 300 miljoner euro. Denna fråga behandlades inte i de nyligen avslutade förhandlingarna med staten, men avtalet kommer att läggas fram för godkännande i fullmäktige i de berörda städerna och kommunerna vid samma tillfälle.
Kommunernas inbördes avtal understryker deras gemensamma uppfattning att järnvägens fulla nytta uppnås först när hela banförbindelsen är färdig. Det har därför varit viktigt för kommunerna att främja planeringen av hela banan för att uppnå kostnadsbesparingar, förbättra berättigandet till EU-stöd för projektet och förbättra dess byggberedskap. Därför anser kommunerna att det är positivt att detta har skrivits in tydligt i aktieägaravtalet.
Kommunerna förbinder sig till den första fasen med sammanlagt 400 miljoner euro
Den totala kostnadsberäkningen för Västbanan uppgår till 1,32 miljarder euro. Kommunernas andel av finansieringen är 33 procent och statens 67 procent. Kommunerna förbinder sig till den första fasen med 400 miljoner euro och staten med 400 miljoner euro. Dessutom ges Västbanan Ab rätt att anskaffa extern finansiering upp till 520 miljoner euro.
Kommunernas finansieringsandel på 400 miljoner euro förfaller närmare den tidpunkt då järnvägen är färdig och investeringsnyttan realiseras. Finansieringen har nu fördelats enligt kommunernas önskemål.
Kommunernas ekonomiska ansvar är avgränsat och tydligt i förhandlingsresultatet. Eventuellt EU-stöd tillfaller samtliga aktieägare i bolaget. Kommunernas bokföringspraxis har beaktats under förhandlingarna och kommer även att beaktas i samband med kommunernas beslutsfattande.
Kommunerna betonar också vikten av en tydlig styrning av det byggande bolaget Västbanan Ab. En modell för detta har fastställts i det nu förhandlade avtalet. Bolagets styrelse ansvarar för projektet, och kommunerna utser ledamöter till styrelsen. På så sätt bevaras kommunernas möjlighet att delta i beslutsfattandet kring projektet och bolaget.
Den överenskomna styrningsmodellen säkerställer bolagets funktionsförutsättningar och skapar förutsättningar för både ekonomiskt och operativt fördelaktiga innovationer under genomförandet. Det är också väsentligt att det finns klara bestämmelser om ansvarsfördelningen under byggtiden mellan projektbolaget och Trafikledsverket, som förvaltar statens järnvägsnät.
TIDSPLAN FÖR BESLUTSFATTANDE I STÄDERNAS OCH KOMMUNERNAS FULLMÄKTIGE:
Åbo 17.11
Esbo 17.11
Vichtis 1.12
Kyrkslätt 8.12
Salo 15.12
Lojo 15.12
