KIRKKONUMMI
Länsiradan osakassopimuksestaKirkkonummen valtuusto käsittelee joulukuussa Länsiradan osakassopimusta. Turussa sopimus hyväksyttiin ilman äänestystä, kun taas Espoossa tehtiin valtavan tärkeä kirjaus: “Valtuusto toteaa kantanaan, että Länsirata-hankkeen toteuttamisessa tulee käyttää hiilineutraalia (vähähiilistä) betonia ja terästä ilmastopäästöjen minimoimiseksi.”
Kannanotto on ilmaston ja ihmisten kannalta merkittävä, koska betoni ja teräs aiheuttavat 75 % kaikista Länsiradan ilmastopäästöistä (93 % materiaalipäästöistä). Vähäpäästöisillä materiaaleilla saavutettavat päästövähennykset ovat välittömiä, mikä lisää niiden merkitystä ilmastonmuutoksen hillinnässä ja ilmastotavoitteiden saavuttamisessa. Hanke tulisikin nähdä osana kuntien ilmastotyötä.
Länsirata-hankkeessa voidaan vauhdittaa ympäristöystävällisten materiaalien markkinan kasvua ja houkutella investointeja vähäpäästöisten materiaalien tuotantoon.
Ilmastonmuutoksen vaikutukset voivat olla tuhoisia. Päästövähennyksiin on tärkeä investoida, sillä toimimattomuuden hinta on korkea.
Hanke tarjoaa toteutuessaan mahdollisuuden osoittaa edelläkävijyyttä teollisuuden vihreässä siirtymässä, näyttää suuntaa muille suurille infrastruktuurihankkeille sekä tukea suomalaisia sementti- ja terästeollisuuden yrityksiä. On tärkeää, että Espoon esimerkkiä seurataan myös Kirkkonummella.
MARJAANA SEPPINEN
rakentamisen asiantuntija
ilmastojärjestö Just Shift
