Jussi Salo
LAIHO
Lisää lähiopetusta ja osaamista ammatilliseen koulutukseenAmmatillinen koulutus tarjoaa hyvän mahdollisuuden suorittaa ammattitutkinto ja kehittää osaamista ammatillisesti sekä työelämän tarpeet huomioiden. Valitettavasti esille on noussut vakavia huolenaiheita koulutuksen suhteen. Opiskelijoiden taidot ja selviytyminen opinnoista ovat heikentyneet. Työnantajilta tulee puolestaan palautetta, että valmistuneille on opetettava aivan perusasioita.
Ammattioppilaitosten opettajat painivat nuorten motivaatio-, elämänhallinta- ja perusosaamisen puutteiden parissa. Näihin haasteisiin vastaaminen vie opettajilta aikaa ja tilanteesta kärsivät myös motivoituneet opiskelijat. Viime vaalikaudella tehty oppivelvollisuusiän pidennys on entisestään huonontanut tilannetta. Uudistus vain siirsi haasteet toiselle asteelle.
Mediassa esille nostettujen tietojen mukaan lähiopetuksen määrä on vähentynyt merkittävästi 2020-luvulla. YLE:n tutkivan journalismin toimituksen (MOT) tuoreesta kyselytutkimuksesta käy ilmi, että moni oppilaitos kertoo karsineensa perinteistä luokissa ja työsaleissa tapahtuvaa lähiopetusta säästöjen vuoksi ja että yrityksissä on huomattu, että opiskelijoiden taidot ovat heikentyneet. Uutisoinnin mukaan vuosituhannen vaihteessa lähiopetusta annettiin yli 3 500 tuntia ja nykyisin enää 2 100 tuntia yhtä ammatillista tutkintoa kohti. Oppilaitoskohtaiset erot ovat myös suuria.
Moni oppilaitos on näihin haasteisiin pyrkinyt vastaamaan oma-aloitteisesti. Esimerkiksi Uudellamaallakin toimiva Hyria on ottanut käyttöön osaamistakuun. Tämä antaa vastavalmistuneille mahdollisuuden palata vähäksi aikaa takaisin kouluun, mikäli oma osaaminen ei riitä työntekoon tai työn saamiseen. Osaamistakuu toimii niin opiskelijan kuin oppilaitoksen opetuksen laadun varmistajana.
Esille nousseisiin ongelmiin on suhtauduttava vakavasti. Nuorten on saatava riittävät perustiedot ja -taidot pärjätäkseen toisen asteen opinnoissa. Nykyinen hallitus on mm. lisännyt peruskoulussa vuosiviikkotunteja lukemiseen, kirjoittamiseen ja laskemiseen. Lisäksi oppimisen tuen kokonaisuudistus astui voimaan tänä syksynä. Oppimisen tukea uudistetaan myös toisen asteen koulutuksessa. Kunnissa on varmistettava, että oppimisen tuen uudistuksen toimeenpanoa seurataan ja oppilaat saavat riittävästi tukea kuten on tarkoitettu. Myös luokalle jättämistä tulee tehdä, jos osaamistaso ei ole riittävä seuraavalle asteelle siirtymiseen. Valtakunnallisesti tulee selvittää lähiopetuksen määrä eri ammatillisissa oppilaitoksissa sekä arvioida osaamistakuun laajentamista. On varmistettava myös, ettei oppilaitoksissa ole leikattu nuorten ammatillisesta opetuksesta vastoin hallituksen päätöksiä.
Jätin eduskunnassa kirjallisen kysymyksen ammatillisen koulutuksen lähiopetuksen määrästä ja laadusta. Tulevaisuuden rakentajilla, nuorillamme, on oikeus saada laadukasta opetusta. Siitä hyötyy niin nuori itse, yritykset kuin yhteiskunta.
MIA LAIHO
Kansanedustaja (kok)
Sivistysvaliokunnan jäsen
