Kirkkonummen Citymarketin tavaratalopäällikkö Jenny Niemelä (kuvassa oik.) ja uusien työntekijöiden perehdyttäjänä toimiva Nelli Horsma.
Satu Holmlund
KIRKKONUMMI
Miten nuoret muuttavat työelämän arkea?KIRKKONUMMI
Kirkkonummen Citymarketin tavaratalopäällikkö Jenny Niemelä on tehnyt parinkymmenen vuoden uran Keskolla kesätyöntekijästä johtotehtäviin - Kirkkonummella hän on työskennellyt kaksi vuotta. Hän on nähnyt läheltä, miten työelämä on muuttunut ja miten nyt työelämään tuleva z-sukupolvi muuttaa sekä johtamisen vaatimuksia että työyhteisön pelisääntöjä.
Jenny on luonut toimivia johtamisen ja arjen käytäntöjä työyhteisöön, jotka vastaavat erityisesti nuorten työntekijöiden tarpeisiin. KCM:ssa on otettu käyttöön myös muun muassa nuorille suunnattu oma perehdyttäjän rooli ja työpaikkaohjaaja.
– Selkeä ero entiseen on yksilöllisempi johtaminen ja sen yksilöllisyyden huomioon ottaminen. Myös palautteenanto kulttuuri on muuttunut, sitä palautetta kaivataan paljon aikaisempaa enemmän, Jenny toteaa ja kertoo myyjäkeskusteluiden näyttäytyvän tässä toimivimmilta.
– Ennen käytiin kerran vuodessa lomakkeiden täytön ohessa kehityskeskusteluja tunti pari ja siinä oli kaikki mitä oman esihenkilön kanssa juteltiin. Nyt esihenkilön tapaaminen on säännöllistä joka kuukausi, esihenkilöt tapaavat myyjiä myyjäkeskusteluissa ja siihen päälle on tietenkin myös kehityskeskustelut.
– Nyt me tiedetään miten meidän nuoret voivat kun on varattu se hetki aikaa puolin ja toisin katsoa missä mennään ja mitä toivomuksia ja haaveita nuorella on, se luo näkökulmaa meille tulevaisuuden suhteen.
– Nuoret osaavat hienosti sanottaa mitä he haluavat. Ehkä hieman varttuneemman sukupolven kanssa on vähän sellaista ”ettei minua tässä tarvitse kiitellä” ja ollaan tyytyväisiä kun toinen ei sano koskaan mitään. Ja nuoremmat suorastaan janoavat sitä palautetta, Jenny hymyilee.
– Vastapainona on se, ettei me uuvuteta ketään sillä työtaakalla. Siinä meidän pitää olla hereillä kun tullaan työelämään erilaisesta lähtökohdasta. Ennen on tultu siihen yhteen paikkaan ja ajateltu, että ollaan siinä eläkeikään asti. Siinä maailma muuttuu, nuorten odotukset ovat erilaisia.
20- vuotias Nelli perehdyttäjänä
Citymarketin Keskon perehdyttäjänä toimii 20-vuotias Nelli Horsma, joka valmistui ylioppilaaksi viime vuonna.
– Hain alunperin tänne kesätöihin kun olin lukulomalla ja sainkin vakituisen paikan. Ja kun en päässyt toivomaani kouluun niin täällä olen edelleen, kertoo Nelli iloisesti hymyillen.
– En ollut tätä ennen missään kaupassa töissä, joten minulla ei ollut mitään odotuksia. Tämä avasi asiakaspalvelutyöstä ihan uuden puolen - miten kohtaat ihmisiä. Minulle tuo erittäin paljon iloa kun palvelen asiakasta ja hänelle tulee hyvä mieli hymystä ja kuulumisten kysymisestä. Jos vaan olisi aikaa niin rupattelisin heidän kanssaan pitkät tovit. Toki välillä on huonoja päiviä ja vaikeita asiakkaita, mutta suurin osa on aivan ihania ja se tekee tästä työstä sellaista, että tätä oikeasti haluaa tehdä. Lisäksi täältä saa erittäin hyviä ystäviä, joka on oikein hyvä, sillä hehän parhaiten ymmärtävät tämän ammatin luonteen.
Nellin positiivinen ja iloinen asenne laitettiin merkille myös työnantajan taholta.
– Se oli sellainen asia, joka me nähtiin heti kun tulit tänne. Sinä olit niin iloisena ja hyväntuulisena, että olisit saanut minkä tahansa virheen anteeksi siellä kassalla ensimmäisinä päivinä. Ja me ruvettiin miettimään, että jospa se onkin juuri sitä mitä meidän kannattaa alkaa perehdyttää eteenpäin. Sitä asennetta ja iloa, ehkä myös kokemuksia niistä vaikeista ja tyhmistä päivistä, Jenny Niemelä toteaa.
Pian Nelliä kysyttiinkin perehdyttäjäksi, työhön jossa hän saa opettaa uusille Keskon työntekijöille paitsi tekniset hienoudet, myös positiivisen asenteen voiman.
– Teknisen puolen aina oppii sitä työtä tekemällä, mutta se mitä pitää harjoitella ja on tämän jutun ydin on se miten kohtaat ja kohtelet asiakkaita. Miten palvelet asiakkaat ja miten otetaan tietynlaiset asiakkaat huomioon kun ihmisetkin ovat kaikki erilaisia. Tärkeintä on, että muistat aina tervehtiä asiakasta, hymyilet ja olet positiivinen, kiteyttää Nelli perehdyttäjän periaatteensa.
– Kun taloon tulee uusi henkilö, niin lähiesihenkilö perehdyttää tietyt osiot, talon yhteiset käytännöt ja meidän perustoimintatavat. Kassaosaamiseen kun toivotaan tarttuvan sitä asennetta mukaan niin Nelli ottaa ”kainaloon” ja opettaa sen kassatyön positiivisella mentaliteetilla. Hyväntuulisuus välittyy siitä. On lupa harjoitella, ei tarvitse osata heti kaikkea, muistuttaa Jenny
– Kyllä se lähtee siitä, että asiakkaiden ilahduttaminen on sellaista, joka tuottaa itselle iloa - tuntee olevansa oikeassa paikassa töissä, Nelli miettii.
– Vastapainona meillä on töissä ihan kaikenikäisiä, se on myös mielenkiintoista miten eri ikäiset kasvattavat toisiaan. Vanhat konkaritkin voivat sanoa tuntevansa itsensä niin nuoriksi tässä seurassa. Itsestäni on ihanaa, että siitä on kaikille iloa kun on eri ikäisiä ihmisiä täällä töissä, Jenny iloitsee.
Citymarketin Keskon tavaratalopuolella on noin 40 ja kauppiasvetoisella puolella kolmisenkymmentä työntekijää, joista nuoria Z sukupolveen eli 1998-2010- luvulla syntyneisiin kuuluu molemmilla noin puolet.
– Meillä on yhteiset taukotilat ja tiedän, että henkilökunnassa on useita, jotka viettävät paljon aikaa yhdessä myös vapaalla. Koko kaupan henki on hyvä kun tunnemme toisemme, kiittelee Jenny Niemelä.
SATU HOLMLUND