Jussi Salo
WICKSTRÖM
Muutama sana rantaradastaRantarata on yksi seutumme keskeisimmistä liikenneväylistä. Tällä hallituskaudella valtio panostaa 80 miljoonaa euroa rantaradan parantamiseen. Tällä rahoituksella korjataan perustuksen vaurioita ja perusparannetaan Siuntion asema-alue. Lisäksi suunnitteilla on uusi junien kohtaamispaikka Siuntion ja Kirkkonummen välille.
Panostus rantarataan on todella tervetullut. Jos saisimme vielä 100–200 miljoonaa euroa lisää, voitaisiin rantaradan pahimmat ongelmat korjata ja mainittu kohtaamispaikka toteuttaa. Näillä toimenpiteillä junaliikennettä saataisiin sujuvammaksi, ja Helsinki–Hanko-välille voitaisiin lisätä lähijunavuoroja. Tämä toisi lisää junayhteyksiä myös Siuntioon ja Inkooseen. Samalla voisi avautua mahdollisuus siihen, että yhä useampi Turun juna pysähtyisi Kirkkonummella.
Rantaradan tulevaisuudesta herättää kuitenkin huolta Länsirata-hanke. Mikäli Länsirata toteutetaan kokonaisuudessaan, pahimmassa tapauksessa se voi vähentää rantaradan liikennettä merkittävästi. Väyläviraston arvioissa on todettu, että kaukojunaliikenne siirtyisi uudelle radalle, ja suorat yhteydet rantarataa pitkin Turkuun saattaisivat hävitä kokonaan.
Tällainen kehitys olisi mielestäni kohtuuton. Sitä ei tule hyväksyä, sillä se olisi vakava isku koko seutumme elinvoimalle.
Tällä hallituskaudella ei ole luvattu rahoitusta koko Länsiradan rakentamiseen, vaan ainoastaan Espoo–Lohja- ja Salo–Kupittaa-osuuksille. On sinänsä hyvä, että Lohja saisi raideyhteyden, mutta nykyinen malli on Lohjalle erittäin kallis.
Vaikka koko Länsirataa ei nyt rakenneta ja hallitus sitä ei ole rahoittamissa, huoleni kohdistuu siihen, mitä rantaradan junaliikenteelle tapahtuu. Ensi vuoden alkupuolella kuntien on ilmoitettava valtiolle, haluavatko ne osallistua valtion koordinoimaan lähijunaliikennehankintaan. Osallistuminen on edellytys uuden junaliikenteen kehittämiselle ja junakaluston hankinnalle.
Epävarmuus Länsiradan ympärillä asettaa seutumme todella hankalaan asemaan. Meidän pitäisi pystyä hahmottamaan tulevaisuuden junaliikenteen kokonaiskuva ja panostamaan siihen – mutta nykyisessä tilanteessa se on vaikeaa. Pahin mahdollinen skenaario meille on, että Kirkkonummen ja koko rantaradan lähijunayhteyksiä heikennetään, jotta Länsiradan varrelle voidaan kehittää liikennettä. Tätä ei saa tapahtua.
On valitettavaa, että ratakeskustelusta on tullut repivä ja Uudenmaan maakuntaa jakava. Haluan kuitenkin painottaa: on kohtuutonta heikentää olemassa olevia rantaradan junayhteyksiä samalla kun miljardeja panostetaan uuteen rataan – ja kutsua sitä Uudenmaan kehittämiseksi.
Siksi toivon, että saamme jo ensi vuoden aikana selkeät takuut rantaradan tulevaisuudesta. Samalla olisi järkevää lisätä panostuksia rantaradan korjaukseen. Hyödyntämällä Espoon kaupunkiradan rakennustöistä johtuvat liikennöintikatkot, meillä voisi olla jo vuoteen 2030 mennessä toimiva, sujuva ja luotettava junayhteys Helsingin ja Turun välillä. Uskon, että tämä olisi kaikkien etu.
HENRIK WICKSTRÖM
Kansanedustaja (r.)
Kunnanhallituksen pj.
Inkoon kunta