Jussi Salo
KIRKKONUMMI
Onko tunninjuna loppuun asti harkittu?Pääministeri Petteri Orpo ja turkulaiset taistelevat vimmatusti jotta Espoon ja Turun välisen ns. tunnin junan rakentaminen saataisiin käyntiin. Kirkkonummikin pääsisi hyötymään uudesta radasta, jos myös Veikkola saisi oman aseman.
Valtiovalta on liikenneministerin suulla sanonut, että radan rahoitus on vielä alkutekijöissään. Radanvarren kunnat ja niiden joukossa Kirkkonummi eivät ole innostuneet tulemaan mukaan maksajiksi mitä taas valtio edellyttää, jotta se avaisi kukkaroaan.
Uusi rautatie on raskas useiden satojen miljoonien eurojen investointi. Ennen sellaisen käynnistämistä tulisi olla ehdoton varmuus siitä, että hanke palvelee yhteiskunnan ja ihmisten hyvinvointia sekä elinkeinoelämän tarpeita.
Espoo-Lohja-Salo-Turku akselin väestöpohja on vaatimaton jos sitä verrataan esimerkiksi päärataan Helsingin ja Tampereen välillä. Tavaraliikennettä Helsingin ja Turun välillä ei käytännössä kulje lainkaan raiteilla. Siitä on varmaankin kaksi vuosikymmentä kun olen viimeksi nähnyt tavarajunan Rantaradalla.
Helsinki-Turku akselilla on kohtuullisen vähän sellaista teollista toimintaa, jonka tuotteet olisi tarkoituksenmukaista siirtää kumipyöriltä kiskoille. Rahdin käsittely vaatisi oman raskaan infrastruktuurin eikä siitä suunnitelmissa puhuta.
Jos uusi rata palvelisi vain matkustajaliikennettä sen yhteiskunnallinen vaikutus jäisi vaatimattomaksi. Matka-ajan lyheneminen 20-30 minuutilla tulisi kalliiksi. Onko realistista kuvitella, että henkilöautoilijat siirtyisivät junan käyttäjiksi kun Helsingin ja Turun välille on saatu hyvin toimiva moottoritie? Ennusteet eivät osoita mullistavaa väestön kasvua Lounais - rannikolle lähivuosikymmeninä.
Perinteisesti uuden radan hyötyä lasketaan säästyvällä matkustusajalla. Tämä laskentatapa ei ole enää tätä päivää kun junasta on tullut digiajan rauhallinen työpaikka.
Kirkkonummelaisten matkustamista Turun suuntaan uusi yhteys ei helpottaisi, koska ensin olisi päästävä asemalle Espoossa, missä siirryttäisiin nopeaan junaan. Veikkolalaiset joutuisivat toimimaan samalla tavoin.
Nykyinen Rantarata on yli 120 vuotta vanha, mutta sitä on parannettu useaan otteeseen. Matka-aika pääkaupungin ja Turun välillä on nopeutunut viime vuosikymmenien aikana. Parantamista voidaan jatkaa.
Koko pohjoisen Euroopan turvallisuustilanne on muuttunut perin pohjin. Suomessa keskustelu maan huoltovarmuudesta käy vilkkaana ja suunnitelmat raideyhteyden saamiseksi läpi vuoden sulana pysyvälle Jäämerelle Norjan Narvikiin tai Kirkkoniemeen on saanut uutta pontta. Jos maan hallituksella on rahaa raideliikenteen kehittämiseen pohjoisen yhteydet ovat tarpeellisemmat kuin ns. tunnin juna.
Me kirkkonummelaiset pääsemme nykyisellä yhteydellä aivan riittävän nopeasti Aurajoen äärelle.
Porkkalan Petterin on liki 50 vuotta Kirkkonummella asunut vaikuttaja. Hän käsittelee kolumneissaan Kirkkonummen ja läntisen Uudenmaan ajankohtaisia aiheita. Tekstejä julkaistaan noin kolmen viikon välein.