HANKKEEN myönteisiä vaikutuksia ovat liikenneturvallisuuden lisäämisen ja liikenteen sujuvuuden edistämisen lisäksi alueen kuntien vetovoimaisuuden lisääminen.
Jussi Salo
LIIKENNE
Perusteltu päätelmä Kantatie 51:n parantamisestaLIIKENNE
Uudenmaan ELY-keskuksen Liikenne- ja infrastruktuuri -vastuualueelle annettu perusteltu päätelmä koskee kantatie 51:n parantamista välillä Sunnanvik-Munkinmäki. Parannettavat tieosuudet sijoittuvat Siuntion, Kirkkonummen ja Inkoon kuntien alueille. Suunnittelualue (11 km) ulottuu Inkoon rajalta Sunnanvikin liittymän (mt 115) tuntumasta itään Munkinmäen eritasoliittymään
(mt 1191) Kirkkonummen keskustan kohdalle.
Perusteltu päätelmä on yleisesti nähtävillä 4.7.2025–4.8.2025 Uudenmaan ELY-keskuksen verkkosivuilla www.ely-keskus.fi/kuulutukset/uusimaa.
Kantatie 51 on nykyisin hankealueella kaksikaistainen sekaliikenneväylä, jonka nopeusrajoitus on pääosin 80 km/h. Siuntiossa Pikkalan ja Sunnanvikin (seututie 115) liittymissä nopeusrajoitus on 60 km/h. Hankealueella kaikki liittymät ovat nykyisin tasoliittymiä.
Rinnakkaisväylä koko hankealueelle
Hankkeen kaikissa vaihtoehdoissa tavoitteena on muodostaa maantie- tai katutasoinen yhtenäinen rinnakkaisväylä koko hankealueelle. Rinnakkaistien osalta on vertailtu pohjoista ja eteläistä vaihtoehtoa sekä siltaa Pikkalan joen yli kolmessa eri sijainnissa, Kantatien 51 etelä- tai pohjoispuolella.
Hankkeen on useissa lausunnoissa todettu olevan tarpeellinen. Hankkeen myönteisiä vaikutuksia ovat liikenneturvallisuuden lisäämisen ja liikenteen sujuvuuden edistämisen lisäksi alueen kuntien vetovoimaisuuden lisääminen. Kunnat ovat esittäneet lausunnoissaan myös näkemyksiä siitä, mitkä vaihtoehdoista parhaiten tukevat kuntien tavoitteita.
Hankealueen tuntumassa sijaitsevien Kirkkonummen Kantvikin eteläsataman ja Pikkalanlahden sataman on todettu palvelevan maakuntaa laajempaa aluetta, joten ne olisi tullut nostaa paremmin esille arvioinnissa.
Lausunnossa on kyseenalaistettu Ruohosuontien soveltuvuus rinnakkaistieksi, koska liikenne ohjautuu nykyisen asuinalueen läpi.
Yleissuunnitelmavaiheessa on esitetty tutkittavaksi vaihtoehtoa, jossa rinnakkaistie sijoittuisi Ruohosuontieltä noin 400 metriä pohjoisemmaksi pääosin yleiskaavan M-2 -alueelle pellon eteläreunaa seuraten ja jatkuen siitä Siuntiontien yli itään vaihtoehdon mukaisessa käytävässä.
Linjauksessa tulisi myös ottaa huomioon Inkoon kunnan maankäyttö suunnitelmat erityisesti kasvavaan louhostoimintaan liittyen. Lisäksi Inkoon osalta lausunnoissa on esitetty, että suunnitteluratkaisuissa huomioidaan kantatien jatkaminen nelikaistaisena Inkoon läpi.
Mahdollistaa Vuohimäen kehittämisen
Vaikka hankkeella on alueelle myönteisiä vaikutuksia, ei vaikutuksia voida kokonaisuudessaan nähdä positiivisina ilman lieventämistoimien, kuten meluesteiden toteuttamista.
On myös todettu, että Kirkkonummen kunta on useiden vuosikymmenten ajan pidättäytynyt Kirkkonummen yleiskaavan 2020 mukaisen maankäytön toteuttamisesta Vuohimäen, Pikkalanlahden ja Kantvikin alueilla johtuen Kantatien 51 liikennehaasteista, ja nyt käsittelyssä oleva hanke mahdollistaa näiden alueiden kehittämisen.
Eteläisen rinnakkaistielinjauksen liikenne on Slussenissa ja Störsvikissä osoitettu kulkemaan olemassa olevan asutuksen läpi, mitä ei pidetty hyvänä. Lisäksi eteläisen tievaihtoehdon katsottiin aiheuttavan laajemman pirstoutumisen ympäristövaikutusten näkökulmasta, ellei Siuntion kunnan maankäyttösuunnitelmia toteuteta. Eteläinen rinnakkaistie sijoittuu lisäksi Störsvikin 1-luokan pohjavesialueelle ja on myös tästä näkökulmasta kielteisempi vaihtoehto.
Yritystoiminta Siuntiossa huomioitava
Pohjoisen rinnakkaistien todettiin puolestaan tukevan Siuntion kunnan kehittyvää maankäyttöä erityisesti yritystoiminnan näkökulmasta. Tämä vaihtoehto kulkee osittain samassa käytävässä kantatien kanssa, joten sen ympäristövaikutukset ovat paikallisesti lievempiä, ja se tarjoaa kevyelle liikenteelle yhtenäisen kantatien suuntaisen yhteyden.
Maankäytön ja aluerakenteen kehittämisen osalta on nostettu esille kantatien vaikutusalueen teollisuuden ja yritystoiminnan tarve nelikaistaiselle kantatielle. Rakentamalla Störsvikiin eritasoliittymä ramppeineen alueen palvelupisteiden toimintaedellytysten ja Etelä-Siuntion asukkaille tärkeiden palveluiden säilyminen voidaan varmistaa.
Todettiin myös, että Kantvikin uuden satamatien liittyminen kantatielle tulisi suunnitella tehdyn Kt 51 Kirkkonummi – Inkoo, Toimenpiteiden vaiheistusselvitys (ELY, 2019) -asiakirjan osoittamien
ratkaisujen mukaisesti siten, että työpaikka-alueiden toimintaedellytykset turvataan ja liikenteen haitalliset vaikutukset vähenevät.
Siuntion alueella hankevaihtoehtojen ja voimassa tai vireillä olevien yleis- ja asemakaavojen ristiriitoja on tunnistettu erityisesti Störsvikin eritasoliittymäratkaisussa, kantatien eteläpuolelle suunniteltujen kokoojakatujen käytössä rinnakkaistienä sekä Pikkalan liikenneaseman kohdalla nelikaistaistamisen vaatimassa tilantarpeessa.