USEITA Rantarata Karjaa–Kauklahti -hankkeen urakoita on valmistumassa loppuvuoden aikana. Työt ovat edenneet suunnitellusti, ja hankkeen ensimmäiset merkittävät parannukset alkavat nyt näkyä rataympäristössä. Kuva: Väylävirasto
Jussi Salo
RANTARATA
Ratatyöt välillä Karjaa–Kauklahti etenevät: useita urakoita valmistuu loppuvuodestaRANTARATA
Useita Rantarata Karjaa–Kauklahti -hankkeen urakoita on valmistumassa loppuvuoden aikana. Työt ovat edenneet suunnitellusti, ja hankkeen ensimmäiset merkittävät parannukset alkavat nyt näkyä rataympäristössä.
- Kesän viiden viikon junaliikennekatkoa hyödynnettiin tehokkaasti, ja sen ansiosta moni työvaihe saatiin ratkaisevasti eteenpäin. Nyt urakat etenevät hallitusti kohti valmistumista ja seuraavia rakennusvaiheita, kertoo hankkeen projektipäällikkö Erkki Mäkelä Väylävirastosta.
Karjaa–Kauklahti-rataosuus kattaa noin kolmanneksen Helsingin ja Turun välisestä rantaradasta. Rata on ollut käytössä jo yli vuosisadan, ja sen rakenteet kulkevat vaihtelevassa maastossa pehmeikköjen, kallioiden ja vanhojen perustusten päällä. Osuudella liikennöi sekä kauko- että lähijunia, ja vuosittain tehdään miljoonia junamatkoja.
Hanke etenee vaiheittain vuosina 2025–2028. Sen tavoitteena on varmistaa junaliikenteen sujuvuus ja turvallisuus, parantaa matkustajapalveluja sekä vähentää liikennehäiriöitä tulevina vuosikymmeninä.
Kaikki työvaiheet on suunniteltu siten, että vaikutukset matkustajille ja tavaraliikenteeseen pysyvät mahdollisimman hallittuina. Hankkeen kustannusarvio on noin 80 miljoonaa euroa.
Loppuvuonna valmistuvia työvaiheita
Inkoo–Karjaa-rataosan stabiliteetin parantaminen (ensimmäinen vaihe)
Urakassa on vahvistettu radan perustuksia ja parannettu kuivatusjärjestelmiä. Työt tehtiin pääosin kesän junaliikennekatkon aikana, minkä ansiosta laajat rakenteelliset parannukset saatiin tehtyä turvallisesti ja tehokkaasti. Urakka on valmistunut.
Jeppaksen alikäytävä ja radan stabiliteetin parantaminen Kirkkonummella
Jeppaksen kohdalle on rakennettu uusi kevyen liikenteen alikulku, joka korvaa nykyisen tasoristeyksen. Samalla radan rakenteita on vahvistettu ja alueen kuivatusjärjestelmiä parannettu. Uusi silta siirrettiin paikalleen kesällä, ja tavoitteena on ottaa se käyttöön vielä tämän vuoden aikana. Tasoristeyksen poistuminen parantaa alueen liikenneturvallisuutta merkittävästi.
Lillgårdin ja Riddarbackenin tunnelit Siuntiossa
Lillgårdin tunneli on pääosin valmis. Riddarbackenin tunnelin työt jatkuvat ensi kesän junaliikennekatkon aikana. Molemmissa tunneleissa on uusittu rakenteita ja vahvistettu eristeitä, mikä pidentää niiden käyttöikää ja parantaa turvallisuutta.
Inkoon ja Karjaan liikennepaikkojen esteettömyyden parantaminen
Inkoon ja Karjaan asema-alueilla on parannettu esteettömyyttä laitureilla ja kulkureiteillä. Urakka on jatkoa jo vuonna 2018 alkaneille parannustöille. Asema-alueille saadaan käyttöönottolupa loppuvuonna 2025.
Huopalahti–Karjaa-kaapeleiden uusinta
Urakassa uusitaan radan turvalaitteiden sähköjohtoja useilla rataosuuksilla sekä tehdään tarvittavia radan alituksia. Työt varmistavat turvalaitteiden toimintavarmuuden pitkälle tulevaisuuteen. Urakka valmistui lokakuussa.
Kirkkonummen itäisten vaihteiden suunnittelu
Kirkkonummelle suunnitellaan uutta vaihdetta parantamaan junaliikenteen sujuvuutta asema-alueella. Suunnittelu käynnistyi syksyllä 2025, ja työt on tarkoitus tehdä ensi kesän junaliikennekatkon aikana.
Siuntion aseman ratasuunnitelma etenee
Siuntion aseman kehittämisen suunnittelu on edennyt hyvin, ja ratasuunnitelma on valmistumassa vuodenvaihteen tienoilla.
Hankkeen taustaa
Rantarata kulkee Helsingin ja Turun välillä, ja sen liikenne on pääosin kaukojunaliikennettä. Helsingin ja Siuntion välillä on myös lähijunaliikennettä, ja Salon–Turun välillä kulkee vähäisiä määriä tavarajunia.
Kauklahti–Karjaa-rataosa muodostaa noin kolmanneksen koko rantaradan 196 kilometrin pituudesta. Pasila–Karjaa-rataosa on ollut liikenteen käytössä jo vuodesta 1903, minkä seurauksena radalla on useita iäkkäitä ja elinkaarensa päähän tulleita osuuksia. Rata kulkee vaihtelevassa maastossa, jossa on pehmeikköjä, kallioita ja runsaasti siirtymäkiilarakenteita. Tämä on aiheuttanut painumia ja lisännyt kunnossapitotarpeita. Lisäksi useat tunnelit, niiden suuaukot sekä radan sillat ovat huonokuntoisia ja vaativat peruskorjausta.
Rataosuudella kulkee sekä kauko- että lähijunaliikennettä. Vuonna 2022 Helsingin ja Karjaan välisessä kaukoliikenteessä matkusti 1,59 miljoonaa matkustajaa. Arkivuorokaudessa Helsinki–Turku-välillä liikennöi 14 kaukojunaa suuntaansa. Kauklahti–Siuntio-välillä tehdään vuosittain arviolta noin 2 miljoonaa lähijunamatkaa. Lisäksi Kauklahti–Kirkkonummi-välillä liikennöi arkisin 46 lähijunavuoroa suuntaansa ja Siuntioon asti yhdeksän vuoroa. Tämä korostaa rataosuuden merkitystä sekä pääkaupunkiseudun arkiliikenteelle että kaukoliikenteelle Turun suuntaan.
