SIUNTION kunnan lausunnon mukaan Kantatie 51 Siuntion ja Inkoon rajalta Kirkkonummelle on yksi vaarallisimmista tieosuuksista Uudenmaan ELY-keskuksen alueella tarkasteltuna. Pelkästään Siuntion puolella on sattunut vuosina 2019 – 2023 yhteensä 25 tieliikenneonnettomuutta, joista 8 on johtanut loukkaantumiseen.
Jussi Salo
SIUNTIO
Siuntion kunta lausuu kantatie 51:n YVA - selostuksestaSIUNTIO
Siuntion ympäristö- ja rakennuslautakunta käsittelee kokouksessaan 6.5. lausunnon antamista Kantatien 51 parantamista koskevaa ympäristövaikutusten arviointiselostusta välillä Sunnanvik-Munkinmäki.
Kantatie 51 Siuntion ja Inkoon rajalta Kirkkonummelle on yksi vaarallisimmista tieosuuksista Uudenmaan ELY-keskuksen alueella tarkasteltuna. Kantatie 51 yhdistää läntisen Uudenmaan pääkaupunkiseutuun ja sen työssäkäyntialueeseen. Se on myös tärkeä tavaraliikenteen reitti mm. satamien tiekuljetuksille.
Suunnittelualueella Siuntiosta Kirkkonummen rajalle ja edelleen Kirkkonummen keskustaan on vilkas liikenne ja tieosuudella tapahtuu runsaasti onnettomuuksia. Siuntion alueella kaikki KT51 liittymät ovat nykyisellään tasoristeyksiä ja pelkästään Siuntion puolella on sattunut vuosina 2019 – 2023 yhteensä 25 tieliikenneonnettomuutta, joista 8 on johtanut loukkaantumiseen. Liikennemäärät (KVL 12 000 – 15 000) ja liikenneturvallisuus edellyttävät tieyhteyden parantamista.
Siuntion kunta pitää tärkeänä, että tieyhteyden parantaminen toteutetaan Vaihtoehdon 3 mukaisesti, joka tarkoittaa kaksiajorataista nelikaistaista tietä, jonka nopeusrajoitus on 100 km/h.
Vaikka vaihtoehdon kielteiset ympäristövaikutukset ovat suurimmat, tulee huomioida, että tulevaisuuden kehittyvä maankäyttö tulee muuttamaan ympäristöä enemmän kuin kantatien parantamisen tielinjaus. Vaihtoehto 3 tukee Siuntion kunnan liikennejärjestelmän sekä maankäytön kehitystä kokonaisvaltaisesti.
Sunnanvikin eritasoliittymä
Sunnanvikin liittymä on Siuntion kunnan merkittävin solmupiste. Sen merkitys on suuri erityisesti Siuntiosta itään päin suuntautuvalle työmatka- ja asiointiliikenteelle. Seututie 115 (Siuntiontie) on tärkein Siuntion keskustaan johtava yhteys Helsingin suunnasta. Eritasoliittymän toteutus mahdollistaisi Timalantien roolin muuttumisen koko eteläistä aluetta palvelevaksi kokoojakaduksi.
Nykyinen tasoliittymä on ruuhka-aikoina erittäin kuormittunut. Pitkät odotusajat Siuntion suunnasta kantatielle liityttäessä lisäävät erityisesti risteämisonnettomuuksien riskiä.
Eritasoliittymän tiesuunnitelma on hyväksymiskäsittelyssä eli hanke olisi mahdollista toteuttaa erillisenä projektina muusta kantatien parantamisesta. Siuntion kunta korostaa, että Sunnanvikin eritasoliittymä toteuttaminen ensimmäisenä liittymäparannuksena hankealueella on ensisijaisen tärkeää.
Störsvikin liittymä
Störsvikin liittymän loppuvaiheen ratkaisu on merkittävä liikennepalveluaseman ja muiden alueen yritysten kannalta. YVA-selostuksen mukaan risteyssilta on eritasoliittymää kevyempi ratkaisu erityisesti maisemahaittojen kannalta.
Siuntion kunta näkee, että risteysalue tulisi toteuttaa ensivaiheessa risteyssiltana maankäytön kehityskuvan mukaisesti. Siuntion kunta pitää kuitenkin tärkeänä, että mahdollisen eritasoliittymän vaihtoehto otetaan huomioon yleissuunnittelussa ja sen ramppiratkaisut suunnitellaan niin, että ne voidaan toteuttaa tarvittaessa myöhemmin Siuntion kasvavan maankäytön sitä vaatiessa.
Kelan eritasoliittymä
Kelan eritasoliittymän alue on merkittävä solmupiste Kantatien sekä isojen yritysten ja kehittyvän maankäytön välillä. Siuntion kunta näkee, että eritasoliittymä tulisi toteuttaa Sunnanvikin eritasoliittymän tapaan Kantatien 51 SuMu-osuuden kärkihankkeena. Se palvelee sekä Etelä-Siuntion maankäyttöä asumisen ja yritystonttien osalta, että Kirkkonummen kuntaa yhdysväylänä Kantvikin ja kantatien välillä mahdollistaen teollisuuden kasvun.
JUSSI SALO