LÄNSI-UUDENMAAN hyvinvointialueen digitaalinen asiointipalvelu Lunna tarjoaa nyt entistä kattavampaa tukea asukkaille. Kuva: LUVN
Jussi Salo
LÄNSI-UUDENMAAN HYVINVOINTIALUE
Sosiaalipalvelujen neuvonta saatavilla digitaalisesti LunnassaLÄNSI-UUDENMAAN HYVINVOINTIALUE
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen digitaalinen asiointipalvelu Lunna tarjoaa entistä kattavampaa tukea asukkaille. Marraskuun 19. päivästä alkaen sosiaalipalvelujen neuvonta on saavutettavissa chatin ja kiireettömän viestin kautta. Lunnaan avataan lisäksi digipolkuja, jotka tukevat asiakkaiden omaehtoista hyvinvointia arjessa.
Sosiaalipalvelujen neuvonta tarjoaa matalan kynnyksen apua arjen haasteisiin, kuten toimeentuloon, etuuksiin, kriisitilanteisiin, perhe-elämään ja vammaisten henkilöiden tukiin. Tavoitteena on ratkaista jopa 60 prosenttia asiakkaiden tilanteista jo neuvonnassa. Tarvittaessa asiakas ohjataan oikean palvelun pariin.
Myös anonyymiä asiointia
Asiakas voi asioida chatissa myös anonyymisti. Anonyymi yhteydenottopyyntö korvaa aiemmin käytössä olleen Pyydä apua -lomakkeen.
Yhteydenotto sosiaalipalvelujen neuvontaan ei synnytä automaattista sosiaalipalvelujen asiakkuutta.
– Haluamme tuoda sosiaalipalvelut entistä lähemmäksi asukkaita. Lunnan chat ja kiireetön viesti mahdollistavat helpon ja matalan kynnyksen yhteydenoton silloin, kun se asiakkaalle parhaiten sopii, sanoo Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen johtaja Sanna Svahn.
Uudet digipolut tukevat omaehtoista hyvinvointia
Lunnaan avataan lisäksi digipolkuja, jotka tukevat asiakkaiden hyvinvointia. Lunna digipolut tarjoavat valmennuksia erilaisista teemoista, esimerkiksi ravinnosta, liikunnasta ja unesta. Polut sisältävät tehtäviä, ohjeita ja videoita, ja ovat kestoltaan 12–16 viikkoa. Polut aukeavat Lunnan verkkoversiossa 19. marraskuuta ja mobiilisovelluksessa 9. joulukuuta.
Lunnaan tuodaan myös alaselkäkivun hoitopolku, jossa ammattilainen tukee asiakasta etänä koko hoitoprosessin ajan.
– Lunna digipolut tarjoavat tietoa ja tukea arjen hyvinvointiin asiakkaan omassa tahdissa. Haluamme tehdä luotettavasta, omaehtoisesta avun hakemisesta ja ennaltaehkäisystä mahdollisimman helppoa kaikille, kertoo Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiojohtaja Nelli Myllylä.
Lunna palvelee lähes jo lähes 170 000 länsiuusimaalaista
Lunnassa on jo yli 169 000 käyttäjää, ja määrä kasvaa. Asiakastyytyväisyys chat-palvelussa on 4,06 ja kiireettömissä viesteissä 3,89 asteikolla yhdestä viiteen. Palvelua voi käyttää suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi sekä puhelimen sovelluksella että tietokoneella.
Lunnan voi ladata sovelluskaupasta tai asioida osoitteessa https://www.luvn.fi/lunna-digitaalinen-asiointi
