SIUNTIO
Störsvikintien risteysalueKirkkonummen Sanomissa Lybeck ja Ala-Huikku puolustavat Pickalan ABC:n liiketoimintaa, ihan asiallisilla perusteilla. Ainoa järkevä toimenpide on rakentaa eritasoliittymä, koska liikenne Störsvikiin tulee lisääntymään vuosien kuluessa. Ei kannata myöskään unohtaa pohjoisesta päin tulevia.
Tämä Störsvikin liittymä on ollut hankala varsinkin käännyttäessä Helsingistä päin tälle pienelle kylätielle. Olen käyttänyt liittymää 30 vuotta, siitä kun rakensimme talon Störsvikiin. Isoja ongelmia ei ole ollut. Ainoa pulma on tien kapeus, kun sitä ei ole suostuttu leventämään hieman kääntymisen helpottamiseksi. Olen vuodesta 2002 lähtien useita kertoja ehdottanut Läntisen Kuninkaantien liikenteenjakajan ja tienviitan siirtämistä 10 metriä pohjoiseen. Silloin suoraan ajavat voisivat ohittaa risteyksen tekemällä risteyksen kohdalla pienen koukkauksen. Tämä ei haittaisi 60 km/h rajoitusalueella, jota harva noudattaa.
Risteyksessä on asfaltti uusittu parikin kertaa. Kääntyville olisi ollut helppo erottaa oma kaista tiemerkinnöin. Koska Kantatie 51:n parantaminen ja eritasoristeyksien teko välillä ABC ja Sunnanvik on todellisuutta vasta muutaman vuoden päästä, kannattaisi Störsvikin risteyksen väljentäminen tehdä heti.
Ihmettelen kuinka neljä ajokaistaa mahtuvat korkeiden kallionleikkausten väliin. Missä pyöräilijät, mopoilijat ja jalankulkijat voivan kulkea turvallisesti?
TEPPO VAPAAVALTA
Störsvik