SIUNTIO
Störsvik/Pikkala eritasoliittymäOn hienoa, että Kantatie 51:n parantamisen suunnittelu on käynnistynyt välillä Sunnanvik Munkinmäki. Se on koko Länsi-Uudellemaalle merkittävä ja tärkeä asia.
Projektiryhmä on tehnyt hyvää ja tarkkaa valmistelutyötä vastuullisesti huomioiden ympäristövaikutukset ja myös kuvannut toimenpiteitä haittojen lieventämiseksi. Störsvikin kohdalla Siuntion kunta on esittänyt rakennettavaksi risteyssiltaa, jonka voisi joskus tulevaisuudessa muuttaa eritasoliittymäksi. Risteyssilta ilman liittymää kantatielle käytännössä tuhoaa Pikkalan palvelupisteiden toimintaedellytykset. Risteyssilta ilman liittymää kantatielle väistämättä johtaa palvelupisteiden sulkemiseen, koska palvelujen saavutettavuus tulee liian vaikeaksi tai jopa mahdottomaksi. Tämä ei voi olla kenenkään intressissä.
Projektissa tulisi hyödyntää olemassa olevaa infrastruktuuria. Palvelupisteiden toimintaedellytykset säilyvät eritasoliittymällä ramppeineen, joka turvaa hyvän saavutettavuuden. Se on kestävän kehityksen mukaista suunnittelua.
Sanomatta on selvää, että aikanaan tehdyt sijoitukset palvelupisteisiin eivät ole tehty kauppaa itseään varten vaan alueen asukkaille sekä kantatien asiakkaille. Eritasoliittymällä tämä tarkoitus toteutuu.
Projektissa on esitetty eri vaihtoehtoja VE2, keskikaiteella ja VE3 moottoritienä. Liikenteen sujuvuuden kannalta VE3 on parempi, mutta maastosta johtuen VE2 mahtuisi Pikkalan palvelupisteen ympäristöön helpommin varsinkin, jos laajennus pääosin tehdään Kantatien eteläpuolelle. Samoin johtuen tien kallioleikkauksesta Pikkalan länsipuolella.
Etelä-Siuntion asukkaille tärkeät nykyiset palvelut säilyvät ja niitä kehitetään edelleen eritasolittymällä Störsvikissä. Risteyssillalla palvelut loppuvat ja kukaan ei voi sanoa mihin ja milloin uudet palvelut tulevat, jos koskaan.
CHRISTIAN LYBECK
Pikkala Portin asiamies
MIKKO ALA-HUIKKU
Varuboden-Osla