VEIKKOLAN koulun oppilaat tapasivat vierailullaan kirkkonummelaisen opetusministerin, Anders Adlercreutzin. Oppilaat pääsivät tenttaamaan opetusministeriä koulukysymyksistä.
Jussi Salo
HELSINKI
Veikkolan koulun yhdeksäsluokkalaisia vierailulla EduskuntatalossaHELSINKI
Odottava tunnelma täyttää eduskunnan vierailijasisäänkäynnin eräänä lokakuisena keskiviikkona. Ryhmä veikkolalaisia yhdeksäsluokkalaisia Kirkkonummelta on juuri saapunut tutustumaan Eduskuntataloon ja tapaamaan opetusministeri Anders Adlercreutzia.
Vierailu alkaa opastetulla kierroksella.
– Kuinka monta kansanedustajaa eduskunnassa on? opas kysyy.
– Tämä teillä on juuri ollut yhteiskuntaopin tunnilla, joten kaikkien pitäisi tietää, opettaja sanoo.
Hetken epäröinnin jälkeen vastaus löytyy: 200 kansanedustajaa. Oppilaat tietävät myös, että eduskuntavaalit pidetään neljän vuoden välein. Sen muistaminen, että naiset saivat äänioikeuden jo vuonna 1906, on hieman hankalampaa, mutta lopulta sekin palautuu mieleen.
Lähes tunnin ajan oppilaat kiertävät Eduskuntatalon tiloja ja toteavat, että kansanedustajien ulkovaatteiden säilytykseen tarkoitetut kaapit näyttävät paljon paremmilta kuin heidän omansa koulussa. – Mutta se, ettei niissä ole lukkoja, on ”pieni miinus”. Opas naurahtaa ja lisää, että eduskunnassa luotetaan toisiin, ja valvontakameroitakin on sen verran, että mahdolliset varkaat todennäköisesti pysyvät poissa.
Paternoster hissi kiinnostaa
Valtiosalissa oppilaat tarkastelevat entisten presidenttien ja puhemiesten rintakuvia. Urho Kekkonen tunnistetaan hänen silmälaseistaan. Myös paternoster-hissi herättää kiinnostusta.
VALTIOSALISSA oppilaat tarkastelivat entisten presidenttien ja puhemiesten rintakuvia.
Jussi Salo
– Ehkä joku teistä tulee tänne TET-harjoitteluun tai kesätöihin ja pääsee kokeilemaan sitä, opas ehdottaa.
Seuraavaksi ryhmä siirtyy istuntosalin lehtereille. Siellä oppilaat saavat kuulla, miten äänestys toimii, kuka istuu missäkin ja miten teknologiaa käytetään.
– Kuka istuu siinä pienessä pyöreässä pöydässä puhemiehen edessä? joku kysyy.
– Hän huolehtii siitä, että kaikki salissa sanottu kirjataan oikein pöytäkirjaan, opas selittää.
Nyt on aika tavata opetusministeri Adlercreutz, joka saapuu suoraan edellisestä kokouksesta.
– Kuinka moni teistä on käynyt eduskunnassa aikaisemmin? hän kysyy.
Muutama oppilas nostaa kätensä – osa on käynyt alakoulussa, toisille vierailu on ensimmäinen.
Eduskunta on myös kansalaisten talo
– Eduskunta ei ole vain kansanedustajien ja virkamiesten työpaikka, vaan myös kansalaisten talo, ministeri sanoo. – On tosi hienoa, että kouluryhmät ympäri Suomea voivat tulla tänne, nähdä istuntosalin ja kulkea käytävillä, joissa poliittiset päätökset muotoutuvat. Se auttaa ymmärtämään paremmin sitä, mitä oppikirjoista ja uutisista luetaan.
Hän kertoo työstään ministerinä ja siitä, miten alun perin päätyi ehdokkaaksi eduskuntavaaleihin. Eräs oppilaista kysyy ammatillisen koulutuksen tilanteesta ja siitä, mitä sen parantamiseksi tehdään.
Adlercreutz aloittaa korostamalla, että kaikkein tärkeintä on peruskoulun toimivuus, jotta kaikilla on hyvät valmiudet jatkaa eteenpäin koulupolullaan – riippumatta siitä, valitaanko ammatillinen koulutus vai lukio. Perustaitoihin panostetaan tällä hallituskaudella enemmän.
– Jos olisitte nyt ensimmäisellä tai toisella luokalla, teillä olisi tämän vuoden elokuusta alkaen enemmän matematiikkaa kuin ennen, hän kertoo.
RYHMÄ veikkolalaisia yhdeksäsluokkalaisia pääsi tutustumaan Eduskuntataloon. Vierailu alkoi opastetulla kierroksella.
Jussi Salo
– Onneksi ei olla, yksi oppilaista kuiskaa, ja luokka puhkeaa nauruun.
Ammatillisen koulutuksen osalta ministeri kertoo, että parhaillaan toteutetaan rahoitusuudistusta.
– Sen sijaan, että painotetaan määrää, niin luodaan kannustimia, joilla painotettaisiin laatua. Haluamme, että useampi valmistuu.
– Lisäksi haluamme, että alueilla voitaisiin itse päättää koulutustarjonnasta paikallisen elinkeinon tarpeiden mukaan. On parempi, että päätöksiä tehdään lähellä työpaikkoja, kuin opetusministeriössä. Siksi tähän liittyen on alkamassa kokeilu, johon 40 opetuksen järjestäjää eli oppilaitosta osallistuu, hän sanoo.
Kännykkäkiellolle ei hurrattu
Ministeri kysyy myös oppilaiden mielipidettä äskettäin käyttöön otetusta kännykkäkiellosta. Oppilaiden suunnalta ei kuulu innostuneita hurraa-huutoja, mutta opettajat vaikuttavat sitäkin tyytyväisemmiltä. Oppilaat kuitenkin toteavat, että puhelimesta erossa oleminen tuntuu nyt jo helpommalta kuin lukukauden alussa. Ministeri näyttää tyytyväiseltä vastaukseen.
Sitten kuuluu kello – täysistunto on alkamassa. Ministeri kiirehtii äänestykseen, ja hänen avustajansa johdattaa ryhmän takaisin lehtereille seuraamaan täysistuntoa. Sen jälkeen vierailu tulee päätökseensä. Opettajat toteavat, että oppilaiden mielestä oli jännittävää nähdä eduskunta työn touhussa ja he olisivat mielellään viipyneet pidempään – mutta bussi takaisin Kirkkonummelle odottaa.
INA MICKOS
