VEIKKOLASSA kokoonnuttiin torstaina 4.12. mielenilmaukseen Länsiradan ja Veikkolan aseman puolesta.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
Veikkolassa mielenilmaus Länsiradasta ja asemastaKIRKKONUMMI
Veikkolassa järjestettiin torstaina 4.12. mielenilmaus koskien Länsiratasopimuksen päätöksentekoa Kirkkonummella. Koskentorille oli illansuussa kokoontunut noin 150 kyläläistä kannattamaan Länsiratahanketta tai ainakin seuraamaan paikallispoliitikoiden ja kyläläisten hanketta puolustavia puheenvuoroja. Paikalle oli saatu myös Länsirata Oy:n viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Mikko Hämeenniemi kertomaan hankkeesta ja sen päämääristä.
TAPAHTUMAN oli kutsunut koolle paikallinen kyläaktiivi Laura Kaihua.
Jussi Salo
Tapahtuman oli kutsunut koolle paikallinen kyläaktiivi Laura Kaihua, joka on järjestänyt myös adressin, jolla kerätään nimiä Veikkolan aseman ja Länsiradan puolesta. Adressin oli perjantaina 5.12. aamupäivällä allekirjoittanut reilu tuhat allekirjoittajaa. Adressi toimitetaan Kirkkonummen kunnanvaltuustolle maanantaina 8.12.
Sahiluoma pettynyt kunnanhallituksen päätökseen
KUNNANHALLITUKSEN puheenjohtaja Anna Sahiluoma kertoi olevansa pettynyt kunnanhallituksen Länsiratapäätökseen.
Jussi Salo
Tilaisuus alkoi Kirkkonummen kunnanhallituksen puheenjohtajan Anna Sahiluoman puheenvuorolla. Sahiluoma kertoi olevansa erittäin pettynyt kunnanhallituksen päätökseen ehdotuksesta olla hyväksymättä Länsiradan sopimusta. Kyseessä on päätös, joka tulee päättäjille eteen ehkä vain noin viidenkymmenen vuoden välein. - Enemmistö kunnanhallituksesta ei nähnyt niitä elinvoimahyötyjä, joita hanke tuo mukanaan. Myöskään Pohjois-Kirkkonummen kehittämistä ei nähty tarpeeksi merkityksellisenä.
- Länsirata ei ole mikään uusi hanke, vaan sillä on ikää vuosikymmeniä. ELSA-rata oli suunnitteilla jo 70-luvulla ja silloinkin lopputuloksena oli se, että hanke torpattiin. Jostakin syystä meillä Pohjois-Kirkkonummella on käynyt huono tuuri näiden hankkeiden kanssa. Myös Turunväylän parantaminen on aikaisemmin asetettu vastakkain Rantaradan parantamisen kanssa, kertoi Sahiluoma.
- Toivottavasti tällä kertaa ei käy yhtä huonosti, sanoi Sahiluoma.
Kyseessä on elinvoimahanke
KYLÄAKTIIVI Rami Ovaskainen on ollut hankkeen näkyvä kannattaja ja puolestapuhuja varsinkin sosiaalisessa mediassa.
Jussi Salo
- Tämä hanke on aidosti elinvoimahanke joka tuo elinvoimaa, asukkaita, kasvua ja yrityksiä ratakäytävälle. Kirkkonummi ei ole päättämässä vain siitä, lähteekö se mukaan osakassopimukseen vaan siitä, miten pohjoista Kirkkonummea halutaan kehittää ja halutaanko sen olevan osa tätä väylää.
- Tämä on se haaste asiasta käytävässä keskustelussa. Argumentteina käytetään mm. sitä, että sopimus on huono. Se on kuitenkin hyväksytty jo monessa kunnassa.
- Meillä Pohjois-Kirkkonummella on hyvä palveluverkko. Meillä on tuoreet koulut, meillä on uusia päiväkoteja, mutta meillä, kuten monella muullakin alueella on vähenevä lapsimäärä.
KESKUSTA on liputtanut näkyvästi ratahankkeen puolesta. Kuvassa Marjut Frantsi-Lankia ja Sari Haapasaari.
Jussi Salo
- Jos haluamme saada tänne palveluita, niin tarvitsemme tänne ihmisiä. Ja sen, että juna ei vain aja ohi.
- Tämä on tärkeä viesti kaikille päättäjille: Me haluamme pitää Pohjois-Kirkkonummen elinvoimaisena ja haluamme aseman tänne, sanoi Sahiluoma.
Ei indikaatioita erillisratkaisusta
Sahiluomalta kysyttiin myös mahdollisista tulevista uusista sopimusneuvotteluista, joihin kunnanhallituksen päätös sisältää evästyksen. Sahiluoman mukaan käytännössä jos sopimus hylätään, niin neuvottelupöydässä ovat sopimuksen hyväksyneet osakkaat. - Ei ole mitään indikaatiota siitä, että meille olisi tässä joku erillisratkaisu tulossa, sanoi Sahiluoma.
- Miksi ihmeessä muut kunnat lähtisivät maksamaan meidän infraa? Jos olisin itse päättäjänä Lohjalla tai Vihdissä en tietenkään sanoisi, että tervetuloa Kirkkonummi, me maksamme mielellämme teidän puolesta, päätti Sahiluoma.
Rata rakennetaan ihmisille
Tilaisuudessa käytti puheenvuoron myös Länsirata Oy:n viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Mikko Hämeenniemi. Hämeenniemi kertoi kuulijoille Länsirata-hankkeesta ja siitä, mitä Kirkkonummelle ja Veikkolaan on suunnitteilla.
LÄNSIRATA Oy:n viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Mikko Hämeenniemi kertoi Länsirata-hankkeesta.
Jussi Salo
Hämeenniemen mukaan se, miksi rataa ollaan rakentamassa on jäänyt poliittisen keskustelun alle.
- Rata rakennetaan nimenomaan ihmisille. Rata tai raide ei itsessään ole mikään itseisarvo, vaan se, mitä rata mahdollistaa ja mihin sitä voi tulevaisuudessa käyttää.
Raideyhteys tuo valinnanmahdollisuuksia omaan liikkumiseen, sillä voi korvata yksityisauton, bussin tai muun liikennemuodon. Ekologista junaa voi käyttää työmatkoihin, vapaa-ajan matkoihin, harrastusmatkoihin tai kulttuuririentoihin menemiseen. Hankkeella on myös kansantaloudellisia vaikutuksia, koska se lisää saavutettavuutta ja liikkuvuutta, kuten työvoiman liikkuvuutta.
SDP:n Jukka Lahti kertoi äänestävänsä 100% varmuudella Länsiratasopimuksen puolesta.
Jussi Salo
Hämeenniemi kertoi, että Länsiradalla on valmius siirtyä radan rakentamisvaiheeseen, mikäli valtio ja osakaskunnat päättävät niin.
- Meillä on täysi valmis aloittaa radan rakentamisvaihe ja mikäli valtio ja kunnat päättävät näin. Ensimmäinen rakentamisvaihe pitää sisällään mm. uuden ratayhteyden Espoon ja Lohjan välille kaksoisraiteella.
Espoon ja Lohjan välinen osuus Länsiradasta kulkee Veikkolassa Turunväylän pohjoispuolella. Tarkempia linjauksia voi tarkastella mm. Länsiradan verkkosivuilta.
Veikkolan asema kuuluu hankkeeseen ja myös kaikki se, mitä vaaditaan, että junan kyytiin pääsee, eli asemalaiturin lisäksi yli- ja alikulkusillat, tiet sekä pysäköintialueet. Asema tarkoittaa lähinnä laituria ja jos paikalle halutaan suurempi asemarakennus, sen kunta toteuttaa itse.
Infran kustannus 20 miljoonaa euroa
EX-kuntapoliitikko Aku Leijala uskoo, että rata ja asema ovat tulossa Veikkolaan, vaikka sitten monen mutkan kautta.
Jussi Salo
Länsiradan laskelmien mukaan Veikkolan aseman infran kustannus on noin 20 miljoonaa euroa ja Kirkkonummen maksuosuus hankkeen ensimmäisessä vaiheessa on 15 miljoonaa euroa. Mikäli hanke saa vihreätä valoa, varsinaisia rakennustöitä Veikkolassa tehtäisiin 2020-luvun lopulla ja rata valmistuisi 2030-luvun alkupuolella.
Hämeenniemi kertoi, että rata voisi mahdollistaa aikataulutarkasteluiden mukaan jopa neljä lähiliikennejunaa tunnissa. Hämeenniemi kuitenkin tarkensi, että Länsirata rakentaa hankkeessa infran ja liikenteestä päättävät operaattorit.
- Kyseessä ei siten ole mikään lupaus aikatauluista, täsmensi Hämeenniemi.
Rata voi tulla myös ilman asemaa
KOKOOMUKSEN Oona Ylitolonen on ratahankkeen kannalla.
Jussi Salo
Tilaisuudessa yleisöstä kysyttiin, mitä tapahtuu, jos Kirkkonummi torppaa hankkeen. Hämeenniemi vastasi, että Länsiradan osalta päätökset tekevät sen omistajat. Hän kertoi kuitenkin, että hänellä itsellään on se käsitys, että mikäli Kirkkonummi ei ole osakassopimuksessa mukana, rata voi silti tulla, mutta asemaa ei tule.
Hämeenniemeltä kysyttiin tilaisuuden lopuksi, kuinka lujaa Juna ajaa Veikkolan ohi, jos asemaa ei tule. Tähän Hämeenniemi ei osannut antaa tarkkaa vastausta. - Laskennallinen huippunopeus radalla on noin 200-220 kilometriä tunnissa, mutta Veikkolan kohdalla näin lujaa ei ajeta, päätti Hämeenniemi.
JUSSI SALO
