RKP:n kansanedustaja Henrik Wickström pitää päätöstä merkittävänä. Hänen mukaansa Länsi-Uusimaa on tehnyt pitkäjänteistä työtä rantaradan junavuorojen lisäämiseksi, ja nyt päivittäiset suorat Hanko–Helsinki-junat ovat vihdoin toteutumassa.
Jussi Salo
RANTARATA
Wickström: Päivittäiset junavuorot Hangon ja Helsingin välillä ovat voitto Länsi-Uudellemaalle ja rantaradalleRANTARATA
Hallitus on vuoden 2026 lisätalousarvion yhteydessä päättänyt osoittaa määrärahat Hangon ja Helsingin välisten suorien junavuorojen hankintaan. Valtio kilpailuttaa junaliikenteen tuleville vuosille, ja liikenteeseen varataan 800 000 euroa vuodessa. Tavoitteena on, että junavuorot jatkuvat myös tämän jälkeen ja sisällytetään valtion tuleviin, 2030-luvulle ulottuviin junaliikennehankintoihin.
– Tämä on erittäin iloinen uutinen Länsi-Uudellemaalle. Suorat vuorot vahvistavat alueen yhteyksiä pääkaupunkiseudulle ja hyödyttävät niin pendelöintiä, matkailua kuin elinkeinoelämääkin. Myös Siuntio, Kirkkonummi ja Inkoo saavat lisää lähijunayhteyksiä, mikä parantaa sisäistä pendelöintiä. Päätös luo vahvan perustan koko Länsi-Uudenmaan kehitykselle ja on tärkeä signaali rantaradan tulevaisuudesta, Wickström sanoo.
Wickström korostaa, että Länsi-Uudenmaan on nyt laadittava yhteinen näkemys siitä, miten alue haluaa junaliikennettä kehittää. Rantaradan nykyinen kapasiteettipula voi alkuvaiheessa rajoittaa junavuorojen ajoitusta, mutta hänen mukaansa päätös antaa hyvän lähtökohdan suunnittelulle siitä, millaiseksi junaliikenne tulisi muotoutua 2030-luvulla.
Päätös vahvistaa alueellista elinvoimaa
Espoon kaupunkiradan valmistuminen vapauttaa radalle kapasiteettia ja mahdollistaa uudenlaiset ratkaisut rantaradan pendelöintiliikenteessä.
– Meidän on nyt yhdessä määriteltävä, millaista junaliikennettä haluamme 2030-luvulla. Sinne ei ole pitkä aika. Toivoisin esimerkiksi, että Tammisaaresta voisi tulevaisuudessa matkustaa suoraan Helsinkiin. Kun työmatkan voi tehdä kätevästi junalla, kasvaa myös halukkuus muuttaa alueellemme. Juuri tällaisia päätöksiä tarvitsemme vahvistaaksemme seudun elinvoimaa, Wickström toteaa.
Kesällä rantarata on ajoittain poikki korjaustöiden vuoksi. Wickström huomauttaa, että junaliikenne voisi periaatteessa kulkea tällöin Hanko–Hyvinkää-radan kautta. Asiasta ei kuitenkaan ole vielä päätöksiä, ja yksityiskohdat tarkentuvat myöhemmin. Hän toivoo, että myös Lohjan asema voitaisiin avata liikenteelle.
– On harmillista, jos junat taas ensi kesänä kiitävät Lohjan ohi. Näen suurta potentiaalia myös Hanko–Hyvinkää-radan kehittämisessä. Se olisi Lohjalle merkittävä etu. Lohja on keskeinen kaupunki Länsi-Uudellamaalla ja lisäliikenne Lohjalle vahvistaisi myös Lohjan elinvoimaa, Wickström sanoo.
