KANSANEDUSTAJA Henrik Wickströmin mukaan Rantaradan parantaminen maksaisi 200–300 miljoonaa euroa, kun taas Länsiradan rakentaminen maksaisi useita miljardeja.
Jussi Salo
LÄNSIRATA
Wickström: Rantarata ei saa jäädä Länsiradan varjoonLÄNSIRATA
Keskustelu Länsiradasta on jatkunut kiivaana viime viikkoina. Liikenne- ja viestintäministeriö on varoittanut siitä, että hankkeen kustannukset saattavat nousta merkittävästi. Ministeriö toivoi, että Länsiradan varrella sijaitsevat kunnat olisivat allekirjoittaneet muistion, jossa kustannusnousun todennäköisyys tuodaan esiin. Näin ei kuitenkaan tapahtunut.
Kansanedustaja Henrik Wickström (r.) pyysi muistiota nähtäväkseen. Muistiossa todetaan seuraavaa (suora sitaatti):
’’Sopimuksen allekirjoitushetkellä yhtiön arvio hankkeen kokonaiskustannuksista on 1 320 miljoonaa euroa. Yhtiö on arvioinut hankkeen kustannusarvion (1,32 mrd eur) pisteluvulla MAKU 130 (2015 =100). Rakentamishankkeen kustannuksia ja mahdollista kustannusnousua arvioidaan maarakennuskustannusindeksin (MAKU) perusteella. MAKU-indeksi on sidottu aina tietyn referenssivuoden kustannustasoon. Väylävirasto käyttää sen hankkeiden kustannusarvioissa kustannustasoa MAKU 145 (2020=100). Selkeyden vuoksi voidaan todeta, että yhtiön kustannusarvio on arvioitu nykyhetken hinta- ja kustannustasossa, kun taas Väyläviraston kustannusarvioissa on pyritty huomioimaan, mikä hankkeiden kustannusarvio olisi tulevaisuuden hinta/kustannustasossa. Mikäli rakentamishankkeen kustannusarviota tarkastellaan Väyläviraston käyttämässä kustannustasossa, olisi hankkeen tämän hetken arvioitu kokonaiskustannus noin 1,5 miljardia euroa.’’
Muistiota ei kuitenkaan ole toimitettu kuntien päättäjille, mikä on Wickströmin mielestä erikoista. Hänen mukaansa kustannustaso perustuu liian optimistisiin arvioihin, mikä saa Länsiradan näyttämään edullisemmalta vaihtoehdolta kuin Rantaradan perusparantaminen.
– On syytä muistaa, että suuri osa Länsiradasta olisi yksiraiteista ja kärsisi samoista haasteista kuin nykyinen Rantarata, Wickström toteaa.
Hänen mukaansa Rantaradan parantaminen maksaisi 200–300 miljoonaa euroa, kun taas Länsiradan rakentaminen maksaisi useita miljardeja.
– Haluan nostaa esiin esimerkin Norjasta: Oslossa suunniteltavan uuden metrolinjan kustannukset arvioitiin vuonna 2013 olevan 4,5 miljardia Norjan kruunua. Nyt arvio on 27,5 miljardia kruunua.
Länsiradan ensimmäinen vaihe kattaisi vain Salo–Kupittaa-välin sekä Lohja–Espoo-radan. Tulevien hallitusten vastuulle jäisi päätös koko hankkeen loppuunsaattamisesta.
– Nyt ei siis päätetä koko hankkeen toteuttamisesta, joten epävarmuus jatkuu varsinkin rantaradan osalta, Wickström sanoo.
Rantaradan kehittäminen on kustannustehokkain vaihtoehto
Wickström pelkää, että tämä epävarmuus koituu Rantaradan tappioksi, mitä hän ei voi hyväksyä. Rantarata tarvitsee noin 140 miljoonan euron peruskorjaukset, ja lisäksi suunnitteilla on uusi junien kohtaamispaikka Siuntion ja Kirkkonummen välille. Hänen mukaansa Rantarataa voidaan kehittää tehokkaasti parantamalla rataa ja lisäämällä kohtaamispaikkoja. Lohjan ratayhteys on Wickströmille tärkeä tavoite, mutta ei Rantaradan kustannuksella.
– Nyt meidän tulee seutuna tehdä töitä sen eteen, ettei Rantaradan tarpeita unohdeta. Rantarata on yksi seutumme tärkeimmistä elinvoimatekijöistä. On ollut ikävää seurata, miten alueemme tarpeet on haluttu sivuuttaa.
Rantarataryhmän kunnat, Kirkkonummea lukuun ottamatta, aikovat esittää audienssipyynnön pääministeri Petteri Orpolle ja liikenneministeri Lulu Ranteelle. Keskustelu keskeisten päättäjien kanssa on tärkeää, jotta voimme turvata Rantaradan tulevaisuuden. Minusta vaikuttaa siltä, että Länsirata-kunnat haluavat tarkoituksella heikentää seutumme elinvoimaa, Wickström pohtii.
Rantarata tarvitsee tukea myös valtiolta
Wickström muistuttaa, että Suomen julkinen talous velkaantuu nopeasti. Siksi investointien tulee olla vaikuttavia.
– Minulle on tärkeää, että ainakin nykyinen palvelutaso säilyy Rantaradalla. Tarvitsemme itse asiassa lisää junavuoroja, esimerkiksi suoria Hanko–Helsinki-yhteyksiä. Valtion tulisi mielestäni jatkossa osallistua myös näiden kustannusten kattamiseen – ostetaanhan valtioavulla lentoyhteyksiäkin maakuntakentille, vaikka matkustajamäärät ovat huomattavan vähäisiä. Meidän seutumme ei saa joutua maksumieheksi uuden radan takia, jonka hyötysuhdetta on syystäkin kyseenalaistettu, Wickström sanoo.
