KYRKSLÄTT
80 km/h på breddad väg 51 är tillräckligtMiljökonsekvenserna för olika alternativ då väg 51 mellan Munkkulla och Sunnanvik utvecklas har utretts. Vägen skall förses med planskilda korsningar och man har också undersökt vilka konsekvenser det blir om man breddar vägen antingen till en väg med fyra körfält med räcke emellan där man får köra 80 km/h eller till en egentlig motorväg där hastigheten är 100 km/h. Det första alternativet kräver en väg som är 19 m bred och det andra alternativet en väg som är 25 m bred. I båda alternativen byggs bullerskydd men högre hastighet ger mer buller. Med tanke på att vi i dagens läge borda spara natur och hålla bullernivån möjligast låg eftersom buller har en mycket negativ inverkan på både djur och människor anser jag att vi borde välja alternativet som ger mindre negativa miljökonsekvenser. Tidsbesparingen på sträckan om man väljer en väg med högre hastighet ligger kring 2 minuter, vilket inte kan motivera ett vägval som utsätter natur och människor för mer påfrestning. Med tanke på att området eventuellt också belastas med en tågdepå som medför mycket störande buller finns det all orsak att hålla ljudnivån från andra källor i området på möjligast låg nivå. Därför anser jag att vi borde välja det alternativ för breddning av väg 51 som har en smalare väg och en hastighet på högst 80 km/h. Breddningen av vägen kommer ändå att förändra områdena kring vägen på ett omfattande sätt.
ANN-CHRISTINE SVED