ESPOON kaupunginvaltuusto hyväksyi Länsirata Oy:n osakassopimuksen kokouksessaan maanantaina 17.11. Päätös syntyi äänin 49-26. Kuva: Länsirata Oy
Jussi Salo
ESPOO
Espoon valtuusto hyväksyi Länsiradan osakassopimuksenESPOO
Espoon kaupunginvaltuusto hyväksyi Länsirata Oy:n osakassopimuksen kokouksessaan maanantaina 17.11. Päätös syntyi äänin 49-26. Valtuuston päätöksen mukaan Espoo sitoutuu Länsiradan ensimmäisen vaiheen rahoitukseen 170 miljoonalla eurolla. Ensimmäisen vaiheen kokonaiskustannusarvio on 1,32 miljardia euroa, josta kuntien osuus on 33 prosenttia ja valtion 67 prosenttia.
Ensimmäisessä vaiheessa toteutetaan rataosuudet Espoo–Hista, Hista–Vihti, Vihti–Lohja, Salo–Hajala ja Nunna–Kupittaa. Toisen vaiheen rakentaminen (Lohja–Salo ja Hajala–Nunna) toteutetaan myöhemmin. Mikäli valtio tekee tarvittavat investointi- ja rahoituspäätökset vuoden 2031 loppuun mennessä, kunnat ovat tarjoutuneet osallistumaan toisen vaiheen rahoitukseen yhteensä 300 miljoonalla eurolla.
Länsirata-hankkeen tärkein vaikutus Espoossa on, että se mahdollistaa merkittävän määrän asumista ja työpaikkoja Histan uuteen kaupunginosaan, joka tukeutuisi länsiradan raideliikenteeseen. Tulevaisuudessa Histassa voisi asua 17 000 asukasta. Lisäksi Länsirata mahdollistaa asemavarauksen Myntinmäkeen. Histan rakentamiseen liittyvien Espoon kaupungin maankäyttötulojen arvioidaan nousevan kunnallistekniikan kulujen jälkeenkin merkittävästi positiivisiksi.
Junan matka-ajan Histaan on arvioitu olevan Helsingin rautatieasemalta 26 minuuttia eli vähemmän kuin metrolla Kampista Kivenlahteen tai Vuosaareen. Espoon keskuksesta juna kulkisi Histaan kuudessa minuutissa. Länsiradan ja Histan rakentamisen arvioidaan tukevan Espoon keskuksen kehittymistä risteysasemana ja elinvoimaisena kaupunkikeskuksena.
Kunnat osallistuvat ensimmäiseen vaiheeseen yhteensä 400 miljoonalla eurolla, ja valtio 400 miljoonalla eurolla. Lisäksi Länsirata Oy:lle annetaan oikeus hankkia vierasta pääomaa enintään 520 miljoonaa euroa. Osakassopimuksen mukaan kuntien ja valtion välinen rahoitusvastuu on määritelty tarkasti myös maksujen jaksottumisen osalta.
Länsirata-hanke tukee Espoon strategisia tavoitteita, kuten hiilineutraaliutta ja kestävää kasvua, sekä Pohjois- ja Keski-Espoon osayleiskaavan toteuttamista. Hanke on myös kansallisten ilmastotavoitteiden mukainen ja osa eurooppalaista liikenteen TEN-T-liikenneverkkoa.
Nyt Espoossa hyväksytty hankkeen rahoitusta koskeva osakassopimus käsitellään Länsiradan kuuden kunnan ja valtion päätöksentekoelimissä marras-joulukuussa. Länsiradan rakentaminen voisi alkaa vuoden 2027 lopulla.
Kirkkonummen kunnanvaltuusto käsittelee osakassopimusta valtuuston kokouksessa maanantaina 8. joulukuuta.
