KIRKKONUMMEN kunta joutuu maksamaan lisäkustannuksia palveluista, joilla se ei saa lisäarvoa joukkoliikenteen matkustamiseen, vaan päinvastoin esimerkiksi länsimetro on hidastanut matka-aikaa tuoden ylimääräisen vaihdon merkittävälle osalle matkustajista. Espoon kaupunkiradan rakentamisen aikaiset junaliikenteen katkot vaikeuttavat myös liikkumista Kirkkonummella.
Jussi Salo
KIRKKONUMMI
Kirkkonummen kasvavat maksut HSL:lle eivät näy joukkoliikenteen palvelutasossaKIRKKONUMMI
Kirkkonummen HSL-kuntaosuuteen ensi vuodelle on budjetoitu 7,34 miljoonaa euroa. Kuntaosuus ennen edellisten vuosien ylijäämän vähennystä vuonna 2026 on 7,96 milj. euroa ja subventioaste 46,6 %. Suuret infrainvestoinnit rasittavat HSL:n taloutta infrakustannusten kasvuna. Kirkkonummellakin Länsimetron infrakustannukset heijastuvat kuntaosuuteen. HSL:n toimintamenot kokonaisuudessaan kasvavat lähivuosina johtuen liikennöinnin ja infrastruktuurin nousevista kustannuksista. Tämä johtuu muun muassa uusista rakenteilla tai suunnitteilla olevista raitiotie- ja joukkoliikennehankkeista.
Esimerkiksi Kruunusillat -raitiotiehanke valmistuu 2027 mennessä ja Espoon kaupunkirata vuosikymmenen lopulla. Samaan aikaan merkittävät työmaat haittaavat liikennöintiä. Metron, lähijunien ja
raitiovaunujen liikenteessä on paljon poikkeuksia ja liikennekatkoja erilaisten peruskorjaus- ja rakennustöiden vuoksi vuosina 2026–2028.
Kaupunkiradan katkot vaikeuttavat liikkumista
Rakenteilla olevalla Espoon kaupunkiradalla on merkittäviä rakentamisen aikaisia vaikutuksia Kirkkonummen junaliikenteeseen. Espoon kaupunkiradan rakentamisen aikaiset junaliikenteen katkot vaikeuttavat liikkumista Kirkkonummellakin. Kesäliikenteen totaalikatkot ja viikonloppujen lyhyemmät katkot jatkuvat tulevinakin vuosina. Junaa korvaavaa bussiliikennettä joudutaan järjestämään useampana vuonna, mikä heijastuu myös Kirkkonummen joukkoliikenteen kustannuksiin.
Karsittu palvelutaso heijastuu vaikuttaa matkustajamääriin
HSL joutuu tasapainoilemaan talouden kanssa tulevinakin vuosina. HSL pyrkii säilyttämään joukkoliikenteen houkuttelevuuden ilman, että lippujen hintoja joudutaan nostamaan niin paljon, että se vähentää matkustajien määrää ja aiheuttaa kielteisen kierteen. Lipputulojen ennustetaan kasvavan, mutta ne eivät riitä kattamaan kaikkia kasvavia menoja.
Kirkkonummella joukkoliikenteen matkustajamäärien kehitys on ollut positiivinen korona-ajan jälkeen. Viime vuonna matkustajamäärien kehitys tasaantui ja kääntyi osalla linjaryhmistä hienoiseen laskuun. Matkustajamäärien kehityksen esteeksi voi muodostua nykyinen koronavuosina karsittu palvelutaso.
Kilpailukykyinen ja houkutteleva joukkoliikenne vaatisi panostuksia palvelutasoon matkustajamäärien kasvun jatkumiseksi, mutta samanaikaisesti joukkoliikenteen kustannuksia ei pystytä merkittävästi kasvattamaan nykyisen HSL:n Kirkkonummen kuntaosuuden ja kuntatalouden vuoksi. HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelman mukaan subventioaste olisi pienentymässä tulevina vuosina, mutta se edellyttää HSL:n lipputulojen kasvua sekä lippujen hintojen nostamista ja matkustajamäärien positiivista kehittymistä.
Liityntälinjat liikennöidään Matinkylään ainakin 2029 saakka
Kirkkonummen liityntälinjat liikennöidään Matinkylään ainakin vuoteen 2029 asti, johon mennessä tulee päättää päätepysäkkivaihtoehto joko Matinkylään, Espoonlahteen tai Kivenlahteen. Jälkimmäisissä vaihtoehdoissa pääosalle matka-aika Kirkkonummelta Matinkylään, sen itäpuolelle ja Helsinkiin pitenisi.
Suoria linjoja Kirkkonummelta Helsinkiin?
Kirkkonummi esittää HSL:lle vaihtoehtona myös suorien linjojen liikennöinnin tutkimista Helsinkiin kustannusten pienentämiseksi tai vaihtoehtoisesti infrakustannusten kohtuullistamista, koska joukkoliikenteen infrakorvaukset ovat nousseet suhteettoman paljon ja kunta katsoo, että se ei saa hyötyä Länsimetron palvelusta. Kunta joutuu maksamaan lisäkustannuksen palvelusta, jolla se ei saa lisäarvoa joukkoliikenteen matkustamiseen, vaan päinvastoin länsimetro on hidastanut matka-aikaa tuoden ylimääräisen vaihdon merkittävälle osalle matkustajista.